De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.ondernemendeschool.be ONDERGAAN OF ONDERNEMEN? Ruimte voor ondernemingszin in het lager en secundair onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.ondernemendeschool.be ONDERGAAN OF ONDERNEMEN? Ruimte voor ondernemingszin in het lager en secundair onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 ONDERGAAN OF ONDERNEMEN? Ruimte voor ondernemingszin in het lager en secundair onderwijs

2 Ondernemingszin stimuleren Waarom? -Ondernemingszin is belangrijk voor iedere studie en elk beroep -Ondernemerscompetenties verrijken je professioneel én je persoonlijk leven = niet enkel economische overwegingen!

3 Wat is ondernemingszin? Krachtige mix van zelfsturing en creativiteit (CEGO KU-Leuven)

4 4 componenten Ervoor gaan (de wilsfactor) Weten wat je wil (richting kiezen) Het aan boord kunnen leggen (scenario’s bedenken en in handelen omzetten) Leren uit ervaring (afstand nemen)

5 Zelfsturingbeheren Creativiteitinnoveren Leiderschap ondernemingszin afstand scenario richting wil

6 Definitie –De vaardigheid om in de situatie waarin je jezelf bevindt ideeën te bedenken, mogelijke kansen te zien. –Door optimale inzet van beschikbare middelen in staat zijn acties op te zetten die tot de realisatie van de waargenomen kansen leiden. –Ondernemen is grenzen verleggen, iets nieuws scheppen, iets duurzaams voortbrengen dat tot de kwaliteit van het leven bijdraagt.

7 Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen Voor het basisonderwijs Koffer vol Ondernemingszin De UNIZO Prijs Ondernemende School De Onderwijsvakmansroute

8 De koffer vol ondernemingszin Gebaseerd op de verwerking van de economische kernbegrippen voor basisonderwijs (NCEE - National Council of Economic Education in de V.S.) Pedagogisch materiaal aantrekkelijk en op maat van elk leerjaar/elke graad. direct te gebruiken door leerkrachten Doelgroep: kinderen tussen 5 en 12 jaar

9 Wat zit er in de koffer ? Leerkrachten Handleiding met link naar de eindtermen Screeningsinstrument ondernemingszin Vormingsessies verzorgd door CEGO Leerlingen (5 – 12 jarigen) Activiteitenfiches per leerjaar telkens rond zelfde structuur opgebouwd werkbladen Opstartverhalen Gezelschapsspelen (o.a. Maak je eigen zoo) Posters economische begrippen Kinderboeken

10 De koffer maakt expliciet ruimte voor o-zin en economisch inzicht aan de hand van kleine projecten of WO-thema’s die makkelijk te integreren zijn in de leerplandoelstellingen en lesinhouden. Dit oog voor economie is bijzonder uniek voor Vlaanderen. Breekt met een traditie van het soms saaie imago van economische vakken van het secundair onderwijs.

11 De UNIZO Prijs Ondernemende School Algemene sensibiliseringscampagne en –wedstrijd Doel : ondernemingszin bij jongeren te stimuleren door het opzetten van een ondernemend project Doelgroep: alle scholen in Vlaanderen en Brussel van kleuterschool tot universiteit

12 De UNIZO Prijs Ondernemende School Ingrediënten van een goed project? Ondernemingszin Creativiteit Zin voor initiatief Betrokkenheid Continuïteit Inspirerend Campagne 2010 : focus op techniek

13 De Onderwijsvakmansroute Bedrijfsbezoeken op maat van jarigen Doel : jongeren informeren over de talrijke mogelijkheden na het technisch en beroepsonderwijs door bezoek aan technische/technologische KMO’s Doelgroep: 5de en 6de jaar basisonderwijs ; 1 ste graad secundair onderwijs (studie-(her)oriëntering) Derde editie : februari 2010, in alle Vlaamse provincies

14 Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen Voor het secundair onderwijs 1.De Leeronderneming 2.Stages/werkplekleren 3.Lespakket ’ ik starten een eigen zaak’

15 De Leeronderneming Een didactisch-pedagogische werkvorm Doelstelling: stimuleren van ondernemingszin Doelgroep: leerlingen uit ASO, TSO, BSO, BUSO, DBSO, KSO en bedrijfsbeheer Focus op het KMO-ondernemerschap : elke student kruipt in de huid van een zelfstandig ondernemer. Ingebed in de eigen regionale economie

16 De Leeronderneming Leerlingen richten een eigen bedrijf op: eigen product of dienst, naam, opmaak ondernemingsplan, marketingplan, boekhouding, enz. De Leeronderneming wordt ingericht binnen de lestijden en vanuit het vakgebied van de opleiding. De looptijd : 1 tot maximum 2 jaar (waarvan één jaar operatief) Veilig juridisch-financieel kader

17 De Leeronderneming UNIZO Begeleiding en ondersteuning Praktijkgids voor de leerkrachten Oefeningen en stappenplan leerlingen Ondernemerschapsdag met ondernemers Lego’s voor logo-wedstrijd Infosessies/workshops Mystery Shopping ….

18 Evaluatie Monitoringtool Leeronderneming -Peiling naar evolutie ondernemingszin -Door leerling én leerkracht -3x Pré- en post-enquête - Vragenlijst bij begin en einde van Leeronderneming

19 Stages / Leren op de Werkvloer Stagecoaching Online begeleidingsinstrument en vorming Doelstelling: de stagecoach begeleidt de ondernemer die een stageplaats aanbiedt Stagehappening Dating-beurs voor scholen en KMO-ondernemers Doelstelling : verruiming van het aantal KMO- stageplaatsen

20 Stages / Leren op de Werkvloer Evaluatie Peiling naar evolutie inzake ondernemingszin voor en na de stage (in ontwikkeling)

21 Lespakket ‘ik start een eigen zaak’ Online lespakket Attractief lesmateriaal voor leerkrachten en docenten over het zelfstandig ondernemerschap (Finale) doelgroep: studenten uit alle finaliteitsjaren van het secundair onderwijs Train the trainer-sessies vanaf september 2009

22 En na het secundair…. De Summerschool 1 week tijdens de zomervakantie (vanaf 2010) Voor studenten uit alle ondernemende projecten Een ‘vervolmaking’ in het ondernemerschap Overgang arbeidsmarkt

23 Meer weten? Contacteer ons! UNIZO Stichting Onderwijs & Ondernemen Spastraat 8, 1000 Brussel. Leen Mestdagh, 02/


Download ppt "Www.ondernemendeschool.be ONDERGAAN OF ONDERNEMEN? Ruimte voor ondernemingszin in het lager en secundair onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google