De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ONDERGAAN OF ONDERNEMEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "ONDERGAAN OF ONDERNEMEN"— Transcript van de presentatie:

1 ONDERGAAN OF ONDERNEMEN
ONDERGAAN OF ONDERNEMEN? Ruimte voor ondernemingszin in het lager en secundair onderwijs

2 Ondernemingszin stimuleren
Waarom? Ondernemingszin is belangrijk voor iedere studie en elk beroep Ondernemerscompetenties verrijken je professioneel én je persoonlijk leven = niet enkel economische overwegingen! Ondernemingszin stimuleren

3 Wat is ondernemingszin?
Krachtige mix van zelfsturing en creativiteit (CEGO KU-Leuven) Wat is ondernemingszin?

4 4 componenten Ervoor gaan (de wilsfactor)
Weten wat je wil (richting kiezen) Het aan boord kunnen leggen (scenario’s bedenken en in handelen omzetten) Leren uit ervaring (afstand nemen) 4 componenten

5 ondernemingszin Zelfsturing Creativiteit beheren innoveren Leiderschap
afstand scenario richting wil

6 De vaardigheid om in de situatie waarin je jezelf bevindt ideeën te bedenken, mogelijke kansen te zien. Door optimale inzet van beschikbare middelen in staat zijn acties op te zetten die tot de realisatie van de waargenomen kansen leiden. Ondernemen is grenzen verleggen, iets nieuws scheppen, iets duurzaams voortbrengen dat tot de kwaliteit van het leven bijdraagt. Definitie

7 Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen
Voor het basisonderwijs Koffer vol Ondernemingszin De UNIZO Prijs Ondernemende School De Onderwijsvakmansroute Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen

8 De koffer vol ondernemingszin
Gebaseerd op de verwerking van de economische kernbegrippen voor basisonderwijs (NCEE - National Council of Economic Education in de V.S.) Pedagogisch materiaal aantrekkelijk en op maat van elk leerjaar/elke graad. direct te gebruiken door leerkrachten Doelgroep: kinderen tussen 5 en 12 jaar De koffer vol ondernemingszin

9 Wat zit er in de koffer ? Leerkrachten
Handleiding met link naar de eindtermen Screeningsinstrument ondernemingszin Vormingsessies verzorgd door CEGO Leerlingen (5 – 12 jarigen) Activiteitenfiches per leerjaar telkens rond zelfde structuur opgebouwd werkbladen Opstartverhalen Gezelschapsspelen (o.a. Maak je eigen zoo) Posters economische begrippen Kinderboeken Wat zit er in de koffer ?

10 Dit oog voor economie is bijzonder uniek voor Vlaanderen.
De koffer maakt expliciet ruimte voor o-zin en economisch inzicht aan de hand van kleine projecten of WO-thema’s die makkelijk te integreren zijn in de leerplandoelstellingen en lesinhouden. Dit oog voor economie is bijzonder uniek voor Vlaanderen. Breekt met een traditie van het soms saaie imago van economische vakken van het secundair onderwijs.

11 De UNIZO Prijs Ondernemende School
Algemene sensibiliseringscampagne en –wedstrijd Doel : ondernemingszin bij jongeren te stimuleren door het opzetten van een ondernemend project Doelgroep: alle scholen in Vlaanderen en Brussel van kleuterschool tot universiteit De UNIZO Prijs Ondernemende School

12 De UNIZO Prijs Ondernemende School
Ingrediënten van een goed project? Ondernemingszin Creativiteit Zin voor initiatief Betrokkenheid Continuïteit Inspirerend Campagne 2010 : focus op techniek De UNIZO Prijs Ondernemende School

13 De Onderwijsvakmansroute
Bedrijfsbezoeken op maat van jarigen Doel : jongeren informeren over de talrijke mogelijkheden na het technisch en beroepsonderwijs door bezoek aan technische/technologische KMO’s Doelgroep: 5de en 6de jaar basisonderwijs ; 1ste graad secundair onderwijs (studie-(her)oriëntering) Derde editie : februari 2010, in alle Vlaamse provincies De Onderwijsvakmansroute

14 Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen
Voor het secundair onderwijs De Leeronderneming Stages/werkplekleren Lespakket ’ ik starten een eigen zaak’ Acties Stichting Onderwijs & Ondernemen

15 De Leeronderneming Een didactisch-pedagogische werkvorm
Doelstelling: stimuleren van ondernemingszin Doelgroep: leerlingen uit ASO, TSO, BSO, BUSO, DBSO, KSO en bedrijfsbeheer Focus op het KMO-ondernemerschap : elke student kruipt in de huid van een zelfstandig ondernemer. Ingebed in de eigen regionale economie De Leeronderneming

16 Leerlingen richten een eigen bedrijf op: eigen product of dienst, naam, opmaak ondernemingsplan, marketingplan, boekhouding, enz. De Leeronderneming wordt ingericht binnen de lestijden en vanuit het vakgebied van de opleiding. De looptijd : 1 tot maximum 2 jaar (waarvan één jaar operatief) Veilig juridisch-financieel kader De Leeronderneming

17 De Leeronderneming UNIZO Begeleiding en ondersteuning
Praktijkgids voor de leerkrachten Oefeningen en stappenplan leerlingen Ondernemerschapsdag met ondernemers Lego’s voor logo-wedstrijd Infosessies/workshops Mystery Shopping …. De Leeronderneming

18 Evaluatie Monitoringtool Leeronderneming
Peiling naar evolutie ondernemingszin Door leerling én leerkracht 3x Pré- en post-enquête - Vragenlijst bij begin en einde van Leeronderneming Evaluatie

19 Stages / Leren op de Werkvloer
Stagecoaching Online begeleidingsinstrument en vorming Doelstelling: de stagecoach begeleidt de ondernemer die een stageplaats aanbiedt Stagehappening Dating-beurs voor scholen en KMO-ondernemers Doelstelling : verruiming van het aantal KMO-stageplaatsen Stages / Leren op de Werkvloer

20 Stages / Leren op de Werkvloer
Evaluatie Peiling naar evolutie inzake ondernemingszin voor en na de stage (in ontwikkeling) Stages / Leren op de Werkvloer

21 Lespakket ‘ik start een eigen zaak’
Online lespakket Attractief lesmateriaal voor leerkrachten en docenten over het zelfstandig ondernemerschap (Finale) doelgroep: studenten uit alle finaliteitsjaren van het secundair onderwijs Train the trainer-sessies vanaf september 2009 Lespakket ‘ik start een eigen zaak’

22 En na het secundair…. De Summerschool
1 week tijdens de zomervakantie (vanaf 2010) Voor studenten uit alle ondernemende projecten Een ‘vervolmaking’ in het ondernemerschap Overgang arbeidsmarkt En na het secundair….

23 Meer weten? Contacteer ons!
UNIZO Stichting Onderwijs & Ondernemen Spastraat 8, 1000 Brussel. Leen Mestdagh, 02/ Meer weten? Contacteer ons!


Download ppt "ONDERGAAN OF ONDERNEMEN"

Verwante presentaties


Ads door Google