De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN? www.vandesandeinlezingen.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN? www.vandesandeinlezingen.nl."— Transcript van de presentatie:

1 DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN?

2 Raadselen der nieuwe media Een school schrijft aan MAILGATE.NL:  De combinatie Policy's en Illusions geeft conflicten.  Illusion is voorlopig uitgezet.>

3 En misschien is dat maar goed ook!

4 evolutionair het nieuwste model Loopt rechtop Opponeerbare duim Versiert zich uitbundig Gebruikt gereedschappen 1400cc cylinderinhoud IJzeren geheugen Zeer wendbaar en creatief Blijft extreem lang kind Speelt tot op hoge leeftijd Leeft in groepen Voert oorlog

5 Wat wil de mens? Het eenvoudigste antwoord is: Hij/Zij wil zo hoog mogelijke opbrengsten bij zo laag mogelijke kosten Sommigen denken daarbij vooral op korte termijn Anderen houden ook rekening met de langere termijn Maar…….. Waarom vinden we iets leuk, lekker, waardevol of belangrijk ? Eigenlijk vinden we nog dezelfde dingen leuk etc. als onze verre voorouders

6 Basis Gedrags- en waarderings-patronen Communicatie (Signaalsystemen, Taal, Media, , CHAT, GSM, de NIEUWE MEDIA) Verkennen (Omgeving, Sociale netwerk, Wacht houden, INTERNET, TV) Erbij horen (Kudde, School, Zwerm, Familie, Stam, Groep, Volk, Natie, COMMUNITY) Status (Dominantiehierarchie, RESPECT, RECLAME, STATUSINDUSTRIE) Voortplanting (Hofmaken, Paring, Stalking, Porno, SEXINDUSTRIE) Kinderzorg (Temperatuur, Voedsel, Veiligheid, WOONERF, KINDERINDUSTRIE) Fourageren (Zoeken, Eten, Delen, Herkauwen, Cantine, CONSUMEREN, McDONALDS) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Postzegels, RIJK WORDEN, FINANCIELE IND.) Territorium maken (Gebied, Gebouw, Persoonlijke ruimte, Eigen plek, WOONINDUSTRIE) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam, Kantoor, Stadion, SCHOENENDOZEN, BOUWINDUSTRIE) Agressie (Dreigen, Vecht/vlucht, Jagen, Doden, ZINLOOS GEWELD, VECHTINDUSTRIE) Ruilen (Quid pro quo, oog om oog, geschenken, ruilhandel, HANDEL) Lichaamsverzorging (Gladstrijken, Wassen, Vlooien, COSMETICA & MODE INDUSTRIE) Afwachten (Pauzeren,Wachten, Uitrusten, Zonnen, LEKKER LUIEREN, GEMAKSINDUSTRIE) Migratie (Trek, Nomadisme, Auto's, UITGAAN, MIGRATIE, VACANTIEINDUSTRIE ) Spel (Sociaal, Vecht/vlucht, Prooi, Paintball, Status, Pokeren, Poppen, COMPUTERSPELLETJES, SPEELINDUSTRIE CONTROLEMECHANISMENCONTROLEMECHANISMEN

7 HET SPOOR DES LEVENS HEEFT TWEE RAILS NATUUR NIETS DIERLIJKS IS ONS VREEMD ‘Instincten’ Gedragsmechanismen REACTIES OP CRISIS Improvisatie Fight-Flight Arousal Cohesie SAMENLEVING: Gemeinschaft Behoefte aan erbij horen Groeps status Conservatisme CULTUUR RATIO BEINVLOEDT ONS GEDRAG Normen & Waarden Kosten-Baten analyse REACTIES OP CRISIS Planning Prioriteiten stellen Professionaliteit Organisatie SAMENLEVING: Gesellschaft Behoefte aan vrijheid Individualistische status Progressie

8 DE SAMENLEVING: Tönnies GEMEINSCHAFT Gemeenschappelijke wil Groepsdoelen Noodzaak Natuurlijk Traditie Religie, magie Familie, stam Erbij horen, eer Competitie tussen groepen Conservatisme als ideaal Stabiel Authentiek, Waarden belangrijk GESELLSCHAFT Individuele wil Persoonlijke doelen Vrije keuze Rationeel Publieke opinie Politiek, techniek Groepering, organisatie Vrijheid, geld Competitie binnen groepen Vooruitgang als ideaal Constante schijnverandering Doen alsof, Imago belangrijk

9 Marshall McLuhan ( ) In 1964: Understanding Media De communicatie technologie beïnvloedt de cognitieve organisatie, en daarmee de sociale organisatie: …Als door een nieuwe technologie een of meer van onze zintuigen zich kan uitbreiden in de sociale wereld, dan zullen nieuwe verhoudingen tussen onze zintuigen ontstaan. Voorbeeld: TV > meer nadruk op het visuele Door het uitvinden van boekdruk ontstond een mentaliteit die de wereld steeds verder compartementaliseerde en daarmee een steeds voortschrijdende specialisatie In die zin : The medium is the message En ook: The global village

10 The Global village De drukpers heeft ons tot rationele denkers gemaakt, die de werkelijkheid voortdurend de- en re-construeren De snelheid van de informatieverspreiding en de nadruk op beelden voert ons terug naar een stam-achtige samenleving Dit zal de neiging tot paniek, angsten en waargenomen afhankelijkheid vergroten. Alles heeft op elk moment met alles te maken. Daarom zullen er in het Global Village hypes, scares, en rages voorkomen op een ongekend grote schaal De ‘gatekeepers’ van de informatie stroom zullen zij zijn die de media domineren Maar: de media werken niet direct: informatieverwerking is noodzakelijk.

11 Mar toch….de media veranderen Oude dromen van magie worden op een vreemde manier werkelijkheid Men kan enorm intensief in een droomwereld leven De plaats waar men is wordt minder belangrijk. Vraag en aanbod zijn veel sneller op elkaar afgestemd Verandering van push naar pull. Broadcasting wordt vervangen door narrowcasting Een enorm aantal mensen leeft van communicatie Er is voortdurend vernieuwing Of schijn-vernieuwing?

12 Nieuw, nieuwer, nieuwst? INNOVATIE: NIEUW NIEUWER NIEUWST VERNIEUWD! NIEUW!!!! NU NOG NIEUWER!! ALLERNIEUWST!! DE NIEUWE MEDIA NIEUW

13 Marketing De consument weet niet wat ie wil, en dat op een behoorlijk fundamenteel niveau De consument heeft niet eindeloos tijd om zich met de nieuwe media bezig te houden: 2 banen, partner & kinderen, vrienden, voetbal, vriendinnen, café, TV, druk, druk, druk U bereikt dus voornamelijk eenzamen, pubers, oudenvandagen en studenten informatica Diensten kosten geld, de hoeveelheid geld van de klant is meestal beperkt Gevolg: een enorme strijd om het geld en de tijd van de consument

14 Dit heeft gevolgen voor de economie Twee dimensies zijn dominant (Geld & Macht). Meeste overige dimensies (Zorg, Creativiteit, Ordening, Chauvinisme, Kwaliteit) worden gezien als te converteren in Value. Geld dient te stromen Omloopsnelheid wordt voortdurend opgevoerd Andere behoeften dan consumeren (bijv. Service, Gezelligheid, Status en Stand, Patriottisme) worden als consument ze al vertoont, niet op prijs gesteld Ideaal van consumenten maatschappij is de Melkstal

15 Het ideaal?

16 Enige voorbeelden MMS (Multimedia Messaging Service) : leuke of nuttige informatie via MMS ontvangen. Bijvoorbeeld weers-voorspellingen en beurskoersen, maar ook film en entertainmentnieuws. Of goal alerts (incl videobeelden van de goals), Kamasutra standjes en de Babe van de dag... VOD (Video On Demand) : leuke of nuttige videos onvangen en op de zelf gewenste tijd afspelen. Bijvoorbeeld TV programmas als soaps, spelshows of journaals, films en sportwedstrijden. PS3 (Play Station 3) : Leuke en spannende spellen spelen op elke gewenste plek Bijvoorbeeld Warhawk, Tiger Woods PGA tour, Gods of War, The war of the lions, Dungeons & Dragons, etc BLOGS: leuke en interessante informatie verspreiden voor wie het maar wil lezen. Bijvoorbeeld politici die hun mening niet in de kamer kwijt kunnen, pubers die hun levensgevallen willen vertellen, SM ers die willen aantonen hoe heerlijk hun hobby is.

17 Wat wordt ons geboden? I Interactie met de medemens (voor zover deze wired is) Voorbeelden : Internet dating, GSM’s, Chatten, Webcams, Interactieve videogames, Second Life, Red Light Center Communicatie (Signaalsystemen, Taal, Media, , CHAT, GSM, de NIEUWE MEDIA) Status (Dominantiehierarchie, RESPECT, RECLAME, STATUSINDUSTRIE) Voortplanting (Hofmaken, Paring, Stalking, Porno, SEXINDUSTRIE) Dit loopt vaak op teleurstelling uit: lelijke mannen en vrouwen, mensen met verkeerde bedoelingen, dommen, agressieven, gestoorden, en houterige poppetjes, blijken uw interactiepartners te zijn. Maar u hoeft er het huis niet voor uit

18 Wat wordt ons geboden? II Informatie Voorbeelden : WIKI’s, encyclopedieën, Google, podcasts, medische sites, dienstregelingen, kaarten, lijstjes, prijsvergelijking. Verkennen (Omgeving, Sociale netwerk, Wacht houden, INTERNET, TV) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Postzegels, RIJK WORDEN, FINANCIELE IND.) Informatie is alleen informatie als er behoefte aan is. Informatie is vooral positief te waarderen als hij juist is. Er is weinig info-behoefte in verhouding tot het aanbod.

19 Wat wordt ons geboden?III Diensten Voorbeelden: Tickets reserveren, psychotherapie, amusement, hulp bij gebruik computer, Marktplaats etc., aanschaf goederen, internetbankieren. Ruilen (Quid pro quo, oog om oog, geschenken, ruilhandel, HANDEL) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Postzegels, RIJK WORDEN, FINANCIELE IND.) Afwachten (Pauzeren,Wachten, Uitrusten, Zonnen, LEKKER LUIEREN, GEMAKSINDUSTRIE) Het is vaak moeilijk te vinden wat men zoekt Er is een overload aan aanbod

20 Wat wordt ons geboden? IV ERGENS BIJ HOREN Voorbeelden: internet communities, interesse groepen, steungroepen, chatgroepen, sms en andere netwerken. Erbij horen (Kudde, School, Zwerm, Familie, Stam, Groep, Volk, Natie, COMMUNITY) Status (Dominantiehierarchie, RESPECT, RECLAME, STATUSINDUSTRIE) Het merendeel van de communities is practisch virtueel en bestaat uit een vlottende puberbevolking Het mooie van de moderne community is dat men er ook zo weer uitkan. Is het dan nog wel een community?

21 Wat wordt ons geboden? V KEUZEVRIJHEID & ANONIMITEIT Voorbeelden: Nu tussen de 15 en 30 miljard websites, veel internetters hebben aliases, nicks of avatars, men bouwt een eigen site of Blog, men is straffeloos en maakt daar gebruik van. Men moordt, kijkt vieze plaatjes en doet dingen waar men zich voor moet schamen Voortplanting (Hofmaken, Paring, Stalking, Porno, SEXINDUSTRIE) Territorium maken (Gebied, Gebouw, Persoonlijke ruimte, Eigen plek, WOONINDUSTRIE) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam, Kantoor, Stadion, SCHOENENDOZEN, BOUWINDUSTRIE) Agressie (Dreigen, Vecht/vlucht, Jagen, Doden, ZINLOOS GEWELD, VECHTINDUSTRIE) In een gemiddeld pizzarestaurant heeft men de keuze tussen 120 soorten pizza’s In een darkroom is men anoniem

22 Conclusies: vorm & inhoud De techniek en daarmee de vorm, is onbeperkt en bovendien zich zeer snel ontwikkelend. Dus: de wet van de remmende voorsprong geldt en veroudering is een kwestie van maanden De inhoud (zgn. “content”) is van ondergeschikt belang, nogal beperkt en vaak van lage kwaliteit Doordat de wet van de grote getallen geldt is de inhoud meestal ook nogal plat Dit lijkt geen bezwaar

23 Conclusies: Commerciële mogelijkheden Het basismodel voor bemoeienis met de nieuwe media is Marketing Voor de ondernemer is de wereld daardoor nogal eendimensioneel geworden Door het zien van de mogelijkheden en het voorbijzien aan realiteiten mislukt veel Op korte termijn is er, net als bij de lotto, veel geld mee te verdienen, maar vaak is het ook zo weer weg. Dit lijkt evenmin een bezwaar

24 De eindconclusie We kunnen maar het beste doorgaan en er het beste van hopen Maar af en toe loont het eens stil te staan bij de collectieve gekte Dat U dit af en toe mag lukken is mijn wens


Download ppt "DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN? www.vandesandeinlezingen.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google