De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijscentrum VU 2009 Ik leer teveel maar denk te weinig.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijscentrum VU 2009 Ik leer teveel maar denk te weinig."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijscentrum VU 2009 Ik leer teveel maar denk te weinig

2 Wat denken ze wel? Leren denken, vakkennis en onderzoekend leren Prof. dr. Joop van der Schee, Vrije Universiteit Amsterdam

3 Prof. dr. John Hattie 800 meta-analyses van onderzoeken Bron: O. Teunis (2009) Onderwijsinnovatie, 24-27

4 Prof. dr. John Hattie 800 meta-analyses van onderzoeken Docenten maken het verschil Bron: O. Teunis (2009) Onderwijsinnovatie, 24-27

5 Wat werkt in het onderwijs? Uitdaging bieden Doelen stellen Feedback geven Succescriteria tonen

6 OPZET LEZING 1. Voorbeelden van leren denken met Onderzoek? 3. Hoe nu verder?

7 Onderwijscentrum VU Voorbeelden van leren denken met aardrijkskunde

8 Leren door doen?

9 Onderwijscentrum VU 2009

10 Een toetsvraag RotterdamRotterdam Noord- HollandNoord- Holland ArnhemArnhem BarcelonaBarcelona

11 Onderwijscentrum VU 2009 Een toetsvraag OverstromingenOverstromingen HittegolfHittegolf Daklozen en vluchtelingenDaklozen en vluchtelingen OrkaanOrkaan

12 Onderwijscentrum VU 2009 Maak zelf een opdracht 1. Berlijn 2. Essen

13 Onderwijscentrum VU 2009 METHODIEK UITDAGENDE OPDRACHTENUITDAGENDE OPDRACHTEN CONCRETE SITUATIESCONCRETE SITUATIES SAMEN LERENSAMEN LEREN VAKKENNIS BELANGRIJKVAKKENNIS BELANGRIJK REFLECTIEREFLECTIE TRANSFERTRANSFER

14 Multimedia test Here are three photographs. They were all taken in the same country. Look carefully. In which country were they taken? We will show you the photographs twice. A. Kuwait B.Gambia C.Yemen D.Turkey

15

16

17

18

19

20 Wie vergelijkt en verbanden zoekt construeert kennis die in nieuwe situaties toegepast kan worden (Beishuizen, 2004) ‘Kennis’ Ervaring Theorie Praktijk Inductie Deductie

21 2. ONDERZOEK 1. Wat vinden docenten van de opdrachten uit dit boek? 2. Wat leren leerlingen van de opdrachten uit dit boek?

22 ONDERZOEKSVRAAG 1 Wat vinden docenten van de opdrachten uit dit boek?

23 90 CURSISTEN Bruikbaarheid (rapportcijfer): Ervaring met het materiaal 7.9 Geen ervaring met het materiaal7.1 Positief: Het daagt leerlingen uit tot denken40 Het motiveert leerlingen32 Negatief: Tijd23 Chaos11 Bron: IRGEE 2003 vol. 12(4) pp

24 32 CURSISTEN 50% van de cursisten gebruikt na de cursus eenvoudige opdrachten uit het boek in de eigen klas 50% van de cursisten maakt na de cursus eigen toepassingen van de eenvoudige opdrachten uit het boek t.b.v. de eigen klas Bron: EJTE 2005

25 EEN DOCENT “Het laatste uur van de dag. Ongelooflijk. Normaal een moeilijk uur, maar nu werkten ze hard. Volop discussie over hoe migratie verloopt tussen Mexico en de V.S.”

26 Antwoord onderzoeksvraag 1 Wat vinden leraren van de opdrachten uit dit boek? –Bron: 25 cursussen (500 docenten) -Inspirerend -Niet gemakkelijk -De moeite waard

27 Onderzoeksvraag 2 Wat leren leerlingen van de opdrachten uit dit boek?

28 ONDERZOEKSOPZET EXPERIMENTELE GROEP: Voortoets  Leren denken lessen  Natoets CONTROLE GROEP: Voortoets  Schoolboek  Natoets 2 atheneum 25 lln. per klas 3 scholen met 2 parallelklassen

29 School 1

30 School 2

31 School 3

32 VOORLOPIGE ONDERZOEKS BEVINDINGEN Classificeren gaat beter dan relateren Leerlingen en docenten vinden het niet makkelijk maar wel boeiend

33 3. HOE NU VERDER? Uitbreiden onderzoek: a) verschillende metingen b) verschillende klassen c) verschillende vakken Meer bijscholing: a) reflectie op vakkennis b) reflectie op leerprocessen

34 De kwaliteit van het onderwijsleerproces? I O N

35 Hoe groot zijn I, O en N? Prof. K. Boersma (UU) I O N

36 De kwaliteit van het onderwijsleerproces? I O N

37 Het belang van N

38 Onderwijscentrum VU 2010 Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden weten kunnen willen

39 Onderwijscentrum VU 2010 Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden weten kunnen willen leerling

40 Onderwijscentrum VU 2010 Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden weten kunnen willen docent

41 ZEVEN BOEKEN LEREN DENKEN MET AARDRIJKSKUNDE MEER LEREN DENKEN MET AARDRIJKSKUNDE LEREN DENKEN MET ECONOMIE LEREN DENKEN MET BEDRIJFSECONOMIE ACTIEF EN HISTORISCH DENKEN GESCHIEDENIS DOORDACHT ACTIEF DENKEN MET MAATSCHAPPIJLEER

42 GAMMAVAKKEN EN LEREN DENKEN MAATSCHAPPIJLEER GESCHIEDENIS ECONOMIE AARDRIJKSKUNDE

43 Adey & Shayer (London,1991) Thinking Skills Thinking can be taught!

44 Ervaringen ELLIS EN HET VERBREINEN prof.dr. Jelle Jolles

45 Denken moet je doen! Onderzoekers van Stanford en Columbia stellen dat slimme mensen niet geboren worden, maar gemaakt. Door hun hersenen te trainen.

46 Onderwijscentrum VU 2009 Burgerschapsvorming 1.Beeldvorming en stereotypering tegengaan 2.Kritisch constructief meedenken

47 LESSTOF MET LEERLIJN DOCENT MET VAKKENNIS DIE KAN REFLECTEREN LEERLING MET EEN OPEN MIND

48 Onderwijs Anders leren kijken naar een wereld die steeds anders isAnders leren kijken naar een wereld die steeds anders is

49 ………… en geografie is overal ! Dank voor uw aandacht!Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Onderwijscentrum VU 2009 Ik leer teveel maar denk te weinig."

Verwante presentaties


Ads door Google