De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Airport Operations Groep Hotel. Welkom Pim van Deun Janoach van Egmond Mark Molenaar Twan Pluymaekers Bill de Vries Benjamin Wennink Opdracht Doel Inhoud.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Airport Operations Groep Hotel. Welkom Pim van Deun Janoach van Egmond Mark Molenaar Twan Pluymaekers Bill de Vries Benjamin Wennink Opdracht Doel Inhoud."— Transcript van de presentatie:

1 Airport Operations Groep Hotel

2 Welkom Pim van Deun Janoach van Egmond Mark Molenaar Twan Pluymaekers Bill de Vries Benjamin Wennink Opdracht Doel Inhoud Groep Hotel 2

3 Inhoud presentatie Aanwijzingsbesluit Doelgroep –Rotterdam Airport Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluidzones Financiële aspecten Pim van Deun Mark Molenaar Janoach van Egmond Bill de Vries Pim van Deun Twan Pluymaekers Benjamin Wennink Groep Hotel 3

4 Het “Aanwijzingsbesluit” Pim van Deun Groep Hotel 4

5 Het Doel Rotterdam Airport meer ruimte geven voor commerciële vluchten Een aanvraag voor een geldige opstijg plaats De Luchtvaart Wet (LVW) Landkaart met alle grenzen en een berekening voor het verwachte totale oppervlak Een lijst met al het onroerend goed De oriëntatie van de runway Een kaart met alle aanvliegroutes Berekening voor de verwachte soundcontours PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 5

6 Het comité Voorzitter Vertegenwoordigers VROM Vertegenwoordiger VW Vertegenwoordigers per gemeente PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 6

7 De Procedure Inzage Bezwaarschriften bij de Raad van State Advies aan minister(s) door Comité Verwerking bezwaren door ministeries Inzage verwerkte bezwaren Hoger beroep bij de Raad van State Uiteindelijke beslissing minister PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 7

8 Doelgroep & Rotterdam Airport Mark Molenaar Groep Hotel 8

9 General aviation Business aviation Flight schools Private flights Doelgroep: MTOW < 6000 Kg PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

10 Rotterdam airport Startbaan: Lengte: 2260 m Breedte: 45 m Taxibaan Platform PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

11 Services Rotterdam airport PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

12 Diensten Rotterdam airport PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

13 Terminal & Air traffic control Informatie punt Pin-automaat Kluisjes Cafe restaurant Toiletten Shops Panorama terras PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

14 Beveiliging & Noodvoorzieningen Beveiliging Brandweer Eerste hulp PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

15 Onderhoud & brandstofvoorzieningen Jet Netherlands Vliegwerk Holland Jet A1 fuel AV Gas 100 LL Diesel PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

16 Faciliteiten Rotterdam airport PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

17 Infrastructuur & Parking PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

18 Hangaar PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

19 Eisen van doelgroep Aanwezige voorzieningen: –Startbaan, taxibaan en platform –Terminal –ATC –Beveiliging & Nood service –Onderhoud & Fuel –Goede Infrastructuur & Parking –Hangaar PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten

20 Locatie Graafstroom Airport Janoach van Egmond Groep Hotel 20

21 Analyse Zuid-Holland Bevolkingsdichtheid Ondergrond Natuurgebieden Ruimte Bereikbaarheid Rotterdam Airport PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 21

22 Bevolkingsdichtheid PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 22

23 Ondergrond Bron: PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 23

24 Natuurgebieden Bron: PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 24

25 Ruimte Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 25

26 Overzicht Zuid-Holland Ondergrond en ruimte Bevolkingsdichtheid Natuurgebied Geschikte locaties 1 Oostflakkee 2 Hoekse Waard 3 Alblasserwaard PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 26

27 Drie locaties Beschikbare grond Obstakels Geluidscontouren SIDs en STARs Luchtruim Infrastructuur en bereikbaarheid PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 27

28 Beschikbare grond (Oostflakkee) Beschikbare grond: 1,8 x 1,39 = 2,5 km 2 Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 28

29 Beschikbare grond (Strijen) Beschikbare grond: 3,5 x 1,85 = 6,5 km 2 Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 29

30 Beschikbare grond (Bleskensgraaf) Beschikbare grond: 2,98 x 1,41 = 4,2 km 2 Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 30

31 Obstakels LocatieLocatie obstakelType obstakelAfstand tot airport Hoogte obstakelWaarschuwingslich ten AchthuizenMiddelharnis Numansdorp Windmolen 8 km 11 km 505 ft. 427 ft. Nee Ja StrijenDordrecht Numansdorp Moerdijk Elektriciteitsmast Elektriciteitsmast Windmolen Toren 7 km 14 km 8 km 358 ft. 486 ft. 427 ft. 411 ft. Nee Ja BleskensgraafSliedrecht Papendrecht Nieuw-Lekkerland Lekkerkerk Elektriciteitsmast Elektriciteitsmast 4,7 km 6 km 9,7 km 9,8 km 496 ft. 341 ft. 532 ft. 397 ft. Ja Nee Ja Nee PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 31

32 Geluidscontour (Oostflakkee) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 32

33 Geluidscontour (Strijen) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 33

34 Geluidscontour (Bleskensgraaf) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 34

35 SIDs en STARs SIDs Rotterdam Airport RWY 06 Bron: PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 35

36 SIDs en STARs SIDs Rotterdam Airport RWY 24 Bron: PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 36

37 SIDs en STARs STARs Rotterdam Airport Bron: PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 37

38 Luchtruim PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 38

39 Infrastructuur en bereikbaarheid (Oostflakkee) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 39

40 Infrastructuur en bereikbaarheid (Oostflakkee) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 40

41 Infrastructuur en bereikbaarheid (Strijen) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 41

42 Infrastructuur en bereikbaarheid (Strijen) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 42

43 Infrastructuur en bereikbaarheid (Bleskensgraaf) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 43

44 Infrastructuur en bereikbaarheid (Bleskensgraaf) Bron: Google maps PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 44

45 Locatie beoordeling AspectenWeeg factor LocatieIdeaal AchthuizenStrijenBleskensgraaf Ondergrond23 (3*2=6) 2 (2*2=4) 2 (2*2=4) (4*2=8) 8 Bevolkingsdichtheid94 (4*9=36) 2 (2*9=18) 3 (3*9=27) (4*9=36) 36 Natuurgebieden83 (3*8=24) 1 (1*8=8) 3 (3*8=24) (4*8=32) 32 Obstakels73 (3*7=21) 2 (2*7=14) 3 (3*7=21) (4*7=28) 28 Ruimte53 (3*5=15) 3 (3*5=15) 4 (4*5=20) 20 Geluidscontouren103 (3*10=30) 2 (2*10=20) 4 (4*10=40) 40 Omringende SID’s en STAR’s13 (3*1=3) 4 (4*1=4) 4 (4*1=4) 4 Luchtruim72 (2*7=14) 1 (1*7=7) 4 (4*7=28) 28 Bereikbaarheid42 (2*4=8) 3 (3*4=12) 4 (4*4=16) 16 Infrastructuur32 (2*3=6) 2 (2*3=6) 2 (2*3=6) (4*3=12) 12 Totaal PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 45

46 Conclusie 1. Bleskensgraaf scoort 84,8% 2. Achthuizen scoort 72,8% 3. Strijen scoort 42,2% PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 46

47 Concept vliegveld Bill de Vries Groep Hotel 47

48 Concept airport Twee delen - Landside - Airside Na deze delen kan het terrein worden vastgesteld. PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 48

49 Landside Voor de douane Toegankelijk voor iedereen Diensten en Faciliteiten PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 49

50 Diensten en Faciliteiten Terminal Security Air traffic control Vervoer en Parkeren Vlieg scholen PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 50

51 Terminal Faciliteit: -Terminal Diensten: - Meteorological services - Flight information services - Information desk PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 51

52 Beveiliging Faciliteit: - Wachthuis Diensten: - Veiligheid in en om het airport. - Group 4 Securicor PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 52

53 Air Traffic Control Faciliteit: - Control tower (28m x 20m) - Plaats op de terminal - hoogte: 4, =10,5m Diensten: - ATC service PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 53

54 Vervoer en Parkeren Faciliteit: - Goede Infrastructuur - Parkeer plaatsen(114m x 38m) Diensten: - Openbaar vervoer PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 54

55 Vliegscholen Faciliteit: - Club gebouw (130m x 46m) Diensten: - Simulator PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 55

56 Airside Achter de douane Toegankelijk voor: Piloten, passagiers, grondpersoneel Diensten en faciliteiten PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 56

57 Diensten en faciliteiten Noodvoorzieningen Vliegtuigonderhoud Brandstofvoorzieningen Runway Taxiways Apron Sterkte van het asfalt

58 Noodvoorzieningen Faciliteit: - Brandweerkazerne + EHBO-post Diensten: - Brandweer (categorie 3; L) - EHBO PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 58

59 Vliegtuigonderhoud Faciliteit: - Hangars (100m x 60m) Diensten: - Onderhoud PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 59

60 Brandstofvoorziening Faciliteit: - Tankstation (72m x 40m) Diensten: -Soorten brandstof: - Av-gas 100LL - Diesel - JET-A1 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 60

61 Runway Plaatsing Karakteristieken PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 61

62 Plaatsing Minimaal 95% van alle gevallen bruikbaar zijn Lichtste vliegtuig (13 kts CWC) en zwaarste (25 kts CWC) Dichtstbijzijnde weerstation Historische data Richting (55 – 235 graden) PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 62

63 Karakteristieken Beechcraft King Air B200 Extremen waarde Lengte m ILS CAT 1 RWY 24 Breedte 30 m PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 63

64 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 64

65 Taxiways Connectie Breedte 10,5 m Afstand buitenste wielen tot de zijlijnen van de taxiway niet minder dan 2,25 m Taxiway parallel aan de runway hebben 87 m tussen hun middenlijn. PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 65

66 Apron Parkeer plaats voor vliegtuigen Twee aprons - Apron A (max wingspan 17m) - Apron B (max wingspan 11m) Apron B: naast brandstofvoorziening en beschikbaar voor onderhoud. Max wingspan groter dan 11 m onderhoud in hangar. PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 66

67 Sterkte van het Asfalt PCN 19/F/D/W/T Tot 6000 kg kunnen dragen Type: F Flexible Subcategorie: D ultra low Tire pressure categorie: W No limits Evaluation method: T Technical PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 67

68 Terrein vaststelling Pim van Deun Groep Hotel 68

69 Terrein PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 69

70 SIDs & STARs Minimale geluidsroutes Vier SIDs SID Laras 1G SID Lopik 2H SID Lekko 4G SID Lekko 4H Twee STARs STAR Silvo 2R STAR Inket 1H PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 70

71 SID overzicht PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 71

72 STAR overzicht PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 72

73 Geluidzones Twan Pluymaekers Groep Hotel 73

74 Begrippen LAX –Totale geluidsenergie LA max –Maximale geluidsenergie WeightFactor –Mee tellen van vliegtuig PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 74

75 Meetpunt Pytagoras √A 2 +B 2 A=500 B=333 C=585,57 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 75

76 Vliegbewegingen Vliegbewegingen Rotterdam Airport – drukste maanden –April t/m september – vliegbewegingen PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 76

77 Vliegbewegingen 80% van de zijn BKL vluchten – De helft vliegt in weekenden en feestdagen – bewegingen –Weightfactor vermenigvuldigen – PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 77

78 Vliegbewegingen Deze de andere helft (10336) is indicatie hele jaar Dus per dag zijn het 179 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 78

79 Berekeningen LAX = BKL= 47 ∑ N = 179 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 79

80 Berekeningen 47=10log(179*10 (LAX/10) ) =log(179*10 (LAX/10) ) =10LAX/10 LAX/10=7.047 LAX=70.47Db PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 80

81 Berekeningen Sound power vliegtuig –76.5 Watt Geluid uitstoot in dB –77.8 dB Meetpunt –585,57 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 81

82 Berekeningen I=10 -u*r P/A –I = Intensiteit = Watt/m 2 –P = Power = Watt = 76.5 W –A = Oppervlakte = m 2 = 4π585,57m –r = Straal = m = 585,57 m · * 76.5 / (4π ) I = E -5 Watt/m 2 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 82

83 Berekeningen L = 10log I/I 0 –L = Level = DB = 77.8 Db –I = Intensiteit = Watt/m 2 = E -5 W –I 0 = Intensiteit = Watt/m 2 = L = 10log I/I = 10 log E -5 /I 0 I 0 =10log E -5 *77.8 I 0 =6.2652E -7 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 83

84 Berekeningen L = 10log I/I 0 –L = 70.8 –I 0 = E -7 –I = 70.7 = 10 log I/6.2652E -7 –10 log I = 70.7 / E -7 –I= PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 84

85 Berekeningen I=10 -u*r P/A –I = –P = 76.5 W –r = – = *r *76.5/(4πr 2 ) –r = m PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 85

86 Geluidzone PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 86

87 Geluid vermindering Bron –Geluidstillere propellers, motoren Tussen bron en ontvanger –Geluidmuren Ontvanger –Isolatie, uitkopen PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 87

88 Emissies Gas emissies –CO 2, NO x, zure regen, SO 2 Licht emissies –ILS, flora, fauna PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 88

89 Financiële aspecten Benjamin Wennink Groep Hotel 89

90 Financiële aspecten Uitgaven Inkomsten PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 90

91 Vaststelling kosten Vaste (eenmalig) Variabele (o.a. salarissen) Units –m² –Flight movements –Producten PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 91

92 Uitgaven Kosten die betaald moeten worden –Het vliegveld op de kaart zetten (bouwkosten) en; –Het vliegveld draaiende te houden (draaikosten) PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 92

93 Bouwkosten Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Vastgoed gebouwen PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 93

94 Vastgoed gebouwen Terminal (5.756 m²) Control tower (560 m²) Clubgebouw ( m²) Brandstofvoorzieningen (2.880 m²) Hangaar (6.000 m²) Wachthuis (238 m²) Brandweer (750 m²) PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 94

95 Bouwkosten (vervolg) Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Vastgoed gebouwen Vastgoed overig PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 95

96 Vastgoed overig Landingsbaan ( m²) Taxibanen (2.395 m²) Apron A & B( m²) Markeringen/tekens ( m²) Lichten (4.701 stuks) PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 96

97 Bouwkosten (vervolg) Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Vastgoed gebouwen Vastgoed overig Diensten –Meteo –ILS PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 97

98 Draaikosten Terminal Flight Information Office Air Traffic Control Beveiliging Brandweer Wacht Overig PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 98

99 Totale uitgaven BouwkostenEenmalige kostenJaarlijkse afschrijving - Grondkosten€ ,-NA - Veldvoorbereiding€ ,-NA - Infrastructuur€ ,-€ 9239,- - Vastgoed gebouwen€ ,-€ ,- - Vastgoed overig€ ,-€ ,- - Services€ ,-€ ,40 Totale bouwkosten€ ,-€ ,40 Onverwachte kosten (± 10% van het totaal zonder grondkosten) € ,70NA DraaikostenEenmalige kostenJaarlijkse afschrijving - TerminalNA€ ,- - Flight Information OfficeNA€ ,- - Air Traffic ControlNA€ ,- - BeveiligingNA€ ,- - BrandweerNA€ ,- - WachtNA€ ,- - OverigNA€ ,- Totale draaikostenNA€ ,- Totale eenmalige kosten:Totale jaarlijkse kosten € ,-€ ,40 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 99

100 Inkomsten Rendabel: inkomsten hoger dan uitgaven Aeronautical inkomsten Non-aeronautical inkomsten PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 100

101 Aeronautical inkomsten Lokale vluchten (week en weekend) Buitenlandse vluchten (week en weekend) Trainingsvluchten (week en weekend) Speciale vluchten Extra belasting ATC belasting Brandstof belasting Parkeergelden (vliegtuigen) Hangar huishouden PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 101

102 Non-aeronautical inkomsten Parkeergelden (auto) Verhuren van ruimtes –Simulator- en clubgebouw –Terminal winkel –Vergaderzalen –Restaurant Andere inkomsten –Adverteerders –Subsidies PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 102

103 Totale inkomsten Aeronautical inkomstenInkomsten Lokale vluchten€ ,97 Buitenlandse vluchten€ ,99 Trainingsvluchten€ ,53 Extra belastingen€ ,- ATC belasting€ ,94 Brandstof belasting€ ,56 Vliegtuig parkeergelden€ ,- Hangar huishouden€ ,- Totale aeronautical inkomsten€ ,99 Non-aeronautical inkomstenInkomsten Auto parkeergelden€ ,50 Verhuren van ruimtes€ ,- Andere inkomsten€ ,- Totale non-aeronautical inkomsten€ ,50 Totale inkomsten € ,49 PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 103

104 Aanbeveling EHGA (1174x30m, ILS (24), 2 C, General Aviation: < 6000 kg) Geluidscontouren Redelijk rendabel Verwachte oplevering van het vliegveld PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 104

105 Break-even point Inkomsten - uitgaven Inkomsten per jaar € ,49 Uitgaven per jaar € ,40 Verwachte kosten 20,13 jaar; + onverwachte kosten 22,14 jaar PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 105

106 Aanbeveling (vervolg) Vliegbewegingen Stabieler inkomen  business jets Second opinion voor de geluidscontouren en zones Jaarlijkse afschrijvingen kunnen fluctueren Betouwbare haalbaarheid? PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 106

107 Eindconclusie Verwachte resultaten van de aspecten moeten kloppen Kans op slagen: 35% De problemen van Rotterdam Airport worden niet opgelost Het overwegen van de voor- en nadelen leid tot een negatief advies PimMarkJanoachBillPimTwanBenjamin AanwijzingsbesluitDoelgroepLocatiesConcept vliegveldVaststelling terreinGeluizonesFinanciële aspecten Groep Hotel 107

108 Bedankt voor uw aandacht Vragen? Groep Hotel 108


Download ppt "Airport Operations Groep Hotel. Welkom Pim van Deun Janoach van Egmond Mark Molenaar Twan Pluymaekers Bill de Vries Benjamin Wennink Opdracht Doel Inhoud."

Verwante presentaties


Ads door Google