De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar 2007-2008 1 Omsteltijdreductie Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar 2007-2008 1 Omsteltijdreductie Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode."— Transcript van de presentatie:

1 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

2 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Inleiding: wat is een omsteltijd? productie Aproductie Bomsteltijd Proefdraaien Outputkwaliteit/-kwantiteit Tijd Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

3 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Omstelactiviteiten 2. verwisseling 3. fijninstelling 1. voorbereiding 4. nazorg Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

4 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Omstelactiviteiten 2. verwisseling 3. fijninstelling 1. voorbereiding 4. nazorg  omstelinstructies opstellen  handelingen  meettoestellen  gereedschappen  bevestigingsmaterialen  bevestigingsgereedschap  gereedschappen verzamelen  gereedschappen testen  gereedschappen transporteren  omstelinstructies opstellen  handelingen  meettoestellen  gereedschappen  bevestigingsmaterialen  bevestigingsgereedschap  gereedschappen verzamelen  gereedschappen testen  gereedschappen transporteren Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

5 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Omstelactiviteiten 2. verwisseling 3. fijninstelling 1. voorbereiding 4. nazorg  afkoppelen van aansluitingen  losmaken gereedschap  weghalen gereedschap  plaatselijk reinigen  plaatsing nieuwe gereedschap  aankoppelen aansluitingen  ruw instellen gereedschap  afkoppelen van aansluitingen  losmaken gereedschap  weghalen gereedschap  plaatselijk reinigen  plaatsing nieuwe gereedschap  aankoppelen aansluitingen  ruw instellen gereedschap Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

6 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Omstelactiviteiten 2. verwisseling 3. fijninstelling 1. voorbereiding 4. nazorg  proefdraaien  ijking, kalibrering gereedschap  borgen van de instelling  proefdraaien  ijking, kalibrering gereedschap  borgen van de instelling Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

7 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Omstelactiviteiten 2. verwisseling 3. fijninstelling 1. voorbereiding 4. nazorg  wegbrengen gereedschappen  schoonmaken gereedschappen  controleren gereedschappen  invetten gereedschappen  opbergen gereedschappen  voorraden aanvullen  feedback verzamelen  checklists aanpassen  wegbrengen gereedschappen  schoonmaken gereedschappen  controleren gereedschappen  invetten gereedschappen  opbergen gereedschappen  voorraden aanvullen  feedback verzamelen  checklists aanpassen Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

8 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Omstelactiviteiten Bron: SHINGO S., ‘Het Toyota productiesysteem’, Kluwer, 1992, p51. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

9 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: ontstaan “The flow must go on” Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen In de jaren ’60 N.a.v. projecten i.v.m. het verhogen van productiecapaciteit Bij Mazda, Mitsubishi en Toyota Shingo Prize awarded for Excellence in Manufacturing uitvinder: dr. Shigeo Shingo SMED = Single Minute Exchange of Die

10 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: toepassingsdomeinen Reductie van busy wachttijd Tijd productie A onderhoudsbeurt/kuisbeurt Tijd productie Aproductie Bomsteltijd Tijd Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

11 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: 4 fazen en 3 stappen Vermengde faze Gesplitste faze Overgebrachte faze Verbeterde faze Stap 1 Stap 2 Stap 3 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

12 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: 4 fazen en 3 stappen productie Aproductie B omsteltijd productie Aproductie B productie Aproductie B productie Aproductie B Vermengde faze Gesplitste faze Overgebrachte faze Verbeterde faze Stap 1 Stap 2 Stap 3 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

13 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: de vermengde faze Tijd productie Aproductie B Alle omstelactiviteiten worden uitgevoerd tijdens de stilstand van van de machine. gereedschappen en bevestigingsmiddelen worden niet goed gereinigd, hebben geen vaste plaats, worden niet grondig gecontroleerd, slecht onderhouden en niet ordelijk opgeborgen. Omstelactiviteiten zijn slecht gepland en niet toegewezen aan arbeiders. Er wordt niet gecontroleerd of alle middelen noodzakelijk voor het omstellen aanwezig zijn/gereserveerd zijn. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

14 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie 1 SMED-methode: stap 1 reorganisatie 1.1. Noteer de huidige omstelactiviteiten en meet hun duur. nractiviteitduuronlineoffline … Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 3

15 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 1 reorganisatie 1.2. Zoek een efficiënte werkwijze voor alle activiteiten. Elimineer overbodige activiteiten Herschik, combineer Vereenvoudig activiteiten Creëer voldoende ruimte, orde en netheid 1.3. Schat een standaardtijd voor elke activiteit Bepaal telkens of het een online of offline activiteit is Voer offline activiteiten uit terwijl het proces aan de gang is Train de arbeiders in het uitvoeren van de omstelactiviteiten. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. Tools: projectplanning 5S tijdstudie risicoanalyse 1 2 3

16 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 1 reorganisatie 1.8. Voer offline functionele controles uit op gereedschappen. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen Breng al het benodigd materiaal naar de machine Neem maatregelen voor het geval er iets misloopt Maak voor elke arbeider een geactualiseerde checklist Zorg dat alle gereedschappen een vaste plaats hebben. Liefst zo dicht mogelijk bij de plaats van het gebruik

17 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: de gesplitste faze Tijd productie Aproductie B Online- en offline activiteiten zijn gesplitst. Het proces wordt alleen nog gestopt voor de online activiteiten. Onderhoud, transport, inspecties en voorbereiding van gereedschappen en bevestigingsmiddelen worden offline uitgevoerd. Er zijn checklists beschikbaar voor on- en offline activiteiten. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

18 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie 2 SMED-methode: stap 2 van online naar offline 2.1. Standaardiseer afmetingen. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 31 matrijs A Online bijregelen matrijs B Offline monteren aangepaste matrijs B

19 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 2 van online naar offline 2.2. Standaardiseer functies. Bedienen Klemmen Koelen Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen Water/olie gestandaardiseerde connector Allemaal bouten M16 ipv M12 en M16 Alle matrijzen met hijsoog, identieke kassa’s Identieke pompen in tankstation.

20 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 2 van online naar offline 2.3. Voorzie meerdere identieke exemplaren van modules. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen Gebruik bij de instelling een meetinstrument Vermijd een continue regeling voor discrete instellingen.

21 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie productie Aproductie Bomsteltijd Tijd SMED-methode: stap 2 van online naar offline 2.6. Verwarm de matrijs voor. Proefdraaien Output Tijd productie Aproductie Bomsteltijd Tijd met voorverwarmde matrijs productie Aproductie Bomsteltijd Tijd voorverwarmen Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

22 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: de overgebrachte faze productie Aproductie B Tijd Online-activiteiten werden vervangen door offline-activiteiten. Bijstellingen en proefdraaien werden geminimaliseerd. Alle belangrijke afmetingen van matrijzen zijn gestandaardiseerd. Alle bevestigingsmiddelen en sleutels zijn gestandaardiseerd. De machine werd aangepast aan het snel wisselen van modules. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

23 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie 3 SMED-methode: stap 3 online taken versnellen Resterende online-activiteiten versnellen door gebruik van (automatische) hulpmiddelen voor transport, tillen, opslag, bewerkingen, controles,… Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 1

24 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 3 online taken versnellen Resterende online-activiteiten versnellen door handelingen parallel uit te voeren Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen

25 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 3 online taken versnellen Resterende online-activiteiten versnellen door gebruik van functionele opspanmiddelen Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen

26 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 3 online taken versnellen Resterende online-activiteiten versnellen door gebruik van functionele opspanmiddelen waarvoor geen gereedschap nodig is: vlindermoer, bajonetsluiting,… Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen

27 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 3 online taken versnellen Resterende online-activiteiten versnellen door gebruik van functionele opspanmiddelen Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen

28 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: stap 3 online taken versnellen Resterende online-activiteiten versnellen door aanpassingen aan de machine Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen

29 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie SMED-methode: de verbeterde faze Online-activiteiten werden versneld door gebruik van hulpmiddelen activiteiten parallel uit te voeren met meerdere arbeiders automatisch gereedschap in te schakelen herontwerp met het oog op een korte omsteltijd productie Aproductie B Tijd Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen Herontwerp: tankdop van racewagen

30 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Voordelen van korte omsteltijden Hogere productiviteit, meer inkomsten, Kortere doorlooptijd, snellere inning van inkomsten, Indien ook kortere levertijd, hogere klantentevredenheid, Lagere tussenvoorraden, Hogere productieflexibiliteit, Rendabele productie van korte series, Snelle lancering van spoedorders mogelijk, Minder verspilling van middelen door proefdraaien, Minder verstoring van de rest van de productie. Baten > omstelkosten, Geen feeling meer nodig. Minder kans op een foute instelling. De SMED-methode heeft bovendien nog de volgende voordelen: Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 2.1. Ontstaan 2.2. Toep.domein fazen/stappen 2.4. Voordelen. 2 31

31 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Aandachtspunten Reduceer omsteltijd enkel op knelpuntprocessen Bewerking 2 10 st/min Setup = 4u Bewerking 1 20 st/min Setup = 4u Bewerking 3 15 st/min Setup = 4u Stel 10 omstellingen/maand = min; 1 maand = min 10 st/min st/maand Omsteltijd ↓ 10 st/min st/maand Omsteltijd ↓ 10 st/min > st/maand Output: 10 st/min st/maand Producten A, B, C Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

32 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Aandachtspunten Houd rekening met het ganse gamma te bewerken producten Familie A Familie B A1. A2. A3. A4.. B1. B2. B3 Grote omsteltijd Kleine omsteltijd Hoge totale omsteltijd! Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

33 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Aandachtspunten Houd rekening met het ganse gamma te bewerken producten Familie A Familie B A1. A2. A3. A4.. B1. B2. B3 Lage totale omsteltijd! Grote omsteltijd Kleine omsteltijd Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

34 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Aandachtspunten Het is belangrijk de omstelling goed in te oefenen. Foto: Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

35 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Aandachtspunten Laat de omstelling uitvoeren door de productiearbeiders. Omsteltijdreductie = proces van continue verbetering. Maak voor elke maatregel een kosten/batenanalyse. Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

36 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Voorbeeld bandenwissel Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld Gegeven: Je rijdt met je wagen een bandencentrale binnen om de 4 versleten banden te laten vervangen. Uiteraard hoop je niet te lang te moeten wachten. De factuur wordt nadien opgestuurd. Gevraagd: Welke maatregelen zorgen ervoor dat een chauffeur zo weinig mogelijk tijd verliest bij een bandenwissel? Tip: er zijn maatregelen die de chauffeur, de mecanicien, de eigenaar van de garage en de autoconstructeur kunnen nemen. Zet alle maatregelen bij de juiste SMED-stap.

37 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Voorbeeld bandenwissel: de vermengde faze De klantonlineofflineDe garagistnr. rijdt met versleten banden 300 sbedient een andere klant 15 shaalt een krik1 15 shaalt een kruissleutel2 30 shaalt 4 nieuwe banden3 2x40 skrikt de auto op4 4x100 smaakt een wiel los (5 moeren)5 4x10 slaat de lucht uit de band6de totale 4x30 sneemt de versleten band van de velg7stilstandtijd wacht 4x10 szeept een nieuwe band in8van het 4x30 slegt de nieuwe band op de velg9voertuig: 4x20 spompt de band op met perslucht s of 4x200 sbalanceert het wiel1143 min 30 s 4x100 smonteert het wiel (5 moeren)12 2x40 slaat de auto neer13 15 sbergt de krik op14 15 sbergt de kruissleutel op15 60 sbrengt de 4 versleten banden weg16 rijdt met nieuwe banden Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld

38 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Voorbeeld bandenwissel: de gesplitste faze De klantonlineofflineDe garagistnr. rijdt met10 shaalt krik en kruissleutel1 + 2 versleten banden30 shaalt 4 nieuwe banden3 4x10 szeept een nieuwe band in8 2x40 skrikt de auto op4 4x100 smaakt een wiel los (5 moeren)5de totale 4x10 slaat de lucht uit de band6stilstandtijd wacht 4x30 sneemt versleten band van velg7van het 4x30 slegt de nieuwe band op de velg9voertuig: 4x20 spompt de band op met perslucht s of 4x200 sbalanceert het wiel1135 min 20 s 4x100 smonteert het wiel (5 moeren)12 2x40 slaat de auto neer13 rijdt met10 sbergt krik en kruissleutel op nieuwe banden60 sbrengt 4 versleten banden weg16 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld Krik en kruissleutel worden samen en vlakbij opgeborgen. De chauffeur komt op afspraak. De mecaniciens zijn goed opgeleid.

39 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Voorbeeld bandenwissel: de overgebrachte faze De klantonlineofflineDe garagistnr. rijdt met10 shaalt krik en kruissleutel1 + 2 versleten banden20 shaalt 4 wielen met nieuwe banden3 2x40 skrikt de auto op4totale wacht 4x100 smaakt wiel met versleten band los5stilstandtijd 4x100 smonteert wiel met nieuwe band12voertuig: 2x40 slaat de auto neer13960 s of 16 min 4x10 slaat de lucht uit de band6 4x30 sneemt versleten band van velg7 4x10 szeept een nieuwe band in8 4x30 slegt de nieuwe band op de velg9 4x20 spompt de band op met perslucht10 4x200 sbalanceert het wiel11 rijdt met10 sbergt krik en kruissleutel op nieuwe banden60 sbrengt 4 versleten banden weg16 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld Standaardisatie van band en velg Er staat steeds een stel wielen met nieuwe banden klaar. De voorraad banden is drastisch gedaald.

40 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Voorbeeld bandenwissel: de verbeterde faze De klantonlineofflinenr. M1M2M3M4M5M6 rijdt met10 s1 + 2 versleten banden20 s3 wacht10 s x10 s6 4x30 s7 4x10 s8 4x30 s9 4x20 s10 4x200 s11 rijdt met10 s nieuwe banden60 s16 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld Herontwerp van de velg: nog slechts één centrale moer. Gebruik van hydraulische krik en pneumatisch gereedschap. Meerdere mecaniciens werken parallel.

41 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Productie non-wovens, = niet geweven stoffen vezels vervuilen de machines 1x per week grondige kuisbeurt stilstandtijd: 10 à 12 uur uitgevoerd door 10 productiearbeiders + 6 personen van technische dienst 1 uur stilstandtijd = BEF winstderving Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane Libeltex in Meulebeke: probleemstelling door Patricia Bauwens en Johan De wispelaere, promotoren ir. Ignace Martens en ir. C. Van Daele, academiejaar

42 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Stilstandtijd per kuisbeurt met 40% reduceren Het aantal manuur per kuisbeurt met 40% reduceren Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane Libeltex in Meulebeke: opdracht

43 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie sterk uiteenlopende uitvoeringstijden sommige activiteiten veel te traag soms nutteloze taken dode momenten: praatjes,… taakvolgorde tijds- en persoonsafhankelijk geen afstemming tussen taken Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane Libeltex in Meulebeke: analyse

44 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie CPM-methode levert als output: aantal werknemers totale duur van de kuisbeurt tijdsvenster/speling per activiteit checklist per arbeider SMED-methode inkrimpen van duur van het kritieke pad Libeltex in Meulebeke: gebruikte tools Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane

45 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Zinloze activiteiten elimineren Off-line activiteiten onderscheiden Checklijsten aanpassen Per machine: bord met omstelgereedschap Libeltex in Meulebeke: SMED-stap 1 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane

46 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Identieke propere sproeikopjes in voorraad Libeltex in Meulebeke: SMED-stap 2 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane

47 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Functionele opspanmiddelen borgclip i.p.v. bout/moer snelsluitsysteem wisselen stofzakken Libeltex in Meulebeke: SMED-stap 3 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane

48 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Investeringen afvalkarren i.p.v. afvalzakken U-profielen als afscherming Libeltex in Meulebeke: SMED-stap 3 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane

49 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Implementatie: 6 mei 1993: duur 7 uur Totale investeringskost: BEF Terugverdientijd: 1 week Reductie: 40% in theorie (na leereffect) Libeltex in Meulebeke: besluit Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane

50 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Erta (Quadrant) in Tielt Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane door Dominiek De Brabandere, promotoren ir. Ignace Martens en ir. C. Van Daele, academiejaar

51 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Bonar in Zele Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane door Inge Macharis en Carine Vandersmissen, promotoren ir. Ignace Martens en ir. C. Van Daele, academiejaar

52 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Paraphane in Ninove: probleemstelling Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane door Patrick Linthout, promotoren ir. Ignace Martens en ir. C. Van Daele, academiejaar Bedrukken van folies omsteltijd diepdrukpersen = 8u

53 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Paraphane in Ninove: opdracht Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane omsteltijd moet met 50% gereduceerd worden

54 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: probleemstelling Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane Productie van melksoorten, room, yoghurt, fruitzuivel, melkpoeder, boter, boterolie verpakking van flesjes in trays trayvormer maakt 6 soorten trays uit plano’s trayvormer is knelpuntproces, omsteltijd 70min plano tray door Jan Donckels en Tom Vermeir, promotoren ir. Ignace Martens en ing. Luc Vande Riviere, academiejaar

55 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: opdracht Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane Omsteltijd van de trayvormer reduceren tot maximaal 10 min Terugverdientijd maximaal 2 jaar trayvormer

56 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: aanvoereenheid Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane complex: 16 spanknoppen en inbussen tijdrovend: l x b instellingen op het zicht niet autom. symmetrisch tov aslijn machine aanvoereenheid: 6 standen ifv lengte plano insteltijd (incl. proefdraaien) = 20 min

57 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: geleidingen Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane instelling op het zicht niet autom. symmetrisch tov aslijn machine spanknoppen zijn te weinig robuust insteltijd (incl. proefdraaien) = 6 min

58 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: lijmeenheid Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane regeling op het gevoel van 4 tijden van lijmkoppen met potentiometers detectie van begin en einde van de plano met fotocel verplaatsing van de fotocel op het gevoel dwarse symmetrische instelling van de lijmkoppen met handwiel totale benodigde tijd = 8 min

59 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: vouwkasten Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane één vouwkast per model van plano, 6 plano’s 6 identieke vouwkasten, elk anders ingesteld per 2 (met stempel) gestockeerd op een tafel 3 tafels waarvan 1 met volgende vouwkast + lege plaats 3 afneembare afschermingspanelen aan machine stempel met 3 standen ifv de hoogte vd rand vd tray verwisseltijd (incl transport) = 30 min

60 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: eindresultaat Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane

61 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: eindresultaat Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane nieuwe aanvoereenheid

62 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: eindresultaat Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane nieuwe geleidingen

63 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: eindresultaat Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane nieuwe vouwkast

64 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: SMED-stap 1 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane op voorhand de nieuwe vouwkast halen op voorhand de nieuwe plano’s halen nadien de gebruikte vouwkast opbergen nadien overschot van plano’s wegbrengen

65 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: SMED-stap 2 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane de aanvoereenheid en de geleidingen worden ingesteld met een meetinstrument (SIKO-teller) waardoor geen bijstelling nodig is. de aanvoereenheid wordt op een vaste positie geplaatst gebruik van 1 universele vouwkast waardoor demontage, transport en montage wegvallen keuzeschakelaar voor het selecteren van de tijden van de lijmkoppen in PLC-programma

66 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: SMED-stap 3 Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane Automatisering van de handwielbedieningen bleek niet rendabel!

67 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Campina in Aalter: besluit Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Libeltex 2. Erta 3. Bonar 5. Campina 4. Paraphane De omsteltijd wordt gereduceerd van 2945s naar 527s (d.i. < 10 min) Jaarlijkse besparing = 2 omstellingen/week x 26 productieweken/jaar = 52 productieuren plaatswinst > 10m² (vouwkasten) omstelling wordt veiliger

68 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Oefening 1: Kassa Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Kassa 2. Tankstation 3. Loket 5. Brandweer 4. Restaurant Gevraagd: Welke maatregelen zorgen ervoor dat een klant zo weinig mogelijk tijd verliest met wachten aan de kassa van een winkel? Tip: er zijn maatregelen die de klant, de kassierster of de winkeleigenaar kunnen nemen. Zet alle maatregelen bij de juiste SMED-stap.

69 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Oefening 2: Tankstation Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Kassa 2. Tankstation 3. Loket 5. Brandweer 4. Restaurant Gevraagd: Welke maatregelen zorgen ervoor dat een toerist op weg naar zijn vakantiebestemming zo weinig mogelijk tijd verliest met tanken? Tip: er zijn maatregelen die de toerist, de pomphouder of de autoconstructeur kunnen nemen Zet alle maatregelen bij de juiste SMED-stap.

70 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Oefening 3: Loket Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Kassa 2. Tankstation 3. Loket 5. Brandweer 4. Restaurant Gevraagd: Welke maatregelen zorgen ervoor dat een zakenman zo weinig mogelijk tijd verliest bij zijn bezoek aan een bankkantoor? Tip: er zijn maatregelen die de zakenman, de loketbediende of de bank kunnen nemen. Zet alle maatregelen bij de juiste SMED-stap.

71 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Oefening 4: Restaurant Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld 1. Kassa 2. Tankstation 3. Loket 5. Brandweer 4. Restaurant Gevraagd: Welke maatregelen zorgen ervoor dat de tijd tussen het bestellen van een menu en het opdienen ervan zo klein mogelijk is? Tip: er zijn maatregelen die de klant, de kok, de garçon of de restauranteigenaar kunnen nemen. Zet alle maatregelen bij de juiste SMED-stap.

72 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Oefening 5: Brandweer Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode H3: Aandachtspunten Praktijkvoorbeelden Oefeningen Uitgewerkt voorbeeld Gevraagd: Welke maatregelen zorgen ervoor dat de tijd tussen het bellen van de brandweer en de start van de bluswerken zo klein mogelijk is? Tip: er zijn maatregelen die de constructeur van de brandweerwagen, de brandweermannen en de overheid kunnen nemen. Zet alle maatregelen bij de juiste SMED-stap. 1. Kassa 2. Tankstation 3. Loket 5. Brandweer 4. Restaurant

73 ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar Omsteltijdreductie Te zoeken foto’s Planning, orde/wanorde Controleren, snelspanmiddelen, functionele opspanmiddelen Peervormig gat aan flens proefbuisje,connector, aansluiting, bout, moer, koeling, meetklok


Download ppt "Ir. Ignace Martens, docent Productiemanagement OmsteltijdreductieAcademiejaar 2007-2008 1 Omsteltijdreductie Inleiding H1: Omstelactiviteiten H2: SMED-methode."

Verwante presentaties


Ads door Google