De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Themadag J&O 2013 Workshop nr: 9 CWO jeugdzeil diploma’s aanpassen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Themadag J&O 2013 Workshop nr: 9 CWO jeugdzeil diploma’s aanpassen."— Transcript van de presentatie:

1 Themadag J&O 2013 Workshop nr: 9 CWO jeugdzeil diploma’s aanpassen

2 Workshop CWO jeugdzeil diploma aanpassen Inleiding (2 min) Presentatie workshopleider (5 min) Groepsdiscussie/gesprek (45 min) Samenvatting (8 min)

3 Inleiding en Doel Introductie workshopleiders –Jan-Willem Pier (WV Nieuwe Meer) –Christoffel van Hees (Watersportverbond) Doel: –Jullie mening! –“Waar” of “Niet Waar” –Doet het verbond hier wat je verwacht? –Hoe verder?

4 Voorstelronde deelnemers in 15 sec Naam; W.V. xxx?; rol, hoe lang actief? Status Jeugdzeilen bij je WV: –# jeugd actief, niveau’s 1,2,3, combi CBA etc. –Groei? # CWO ? Ben je hier voor mening of beeldvorming? Verslaglegging workshop –Wie kan notuleren? –Wie kan samenvatten?

5 Waarom deze workshop –Praktijk CWO lesgeven bij verenigingen –‘Sportzeilen’ beter marketen –Wens vergroten instroom Combi –Onderzoek Eline van Goethem bij CWO vaarscholen

6 CWO en Zeilsport Eerste kennismaking boot en water: Veilig spelen en pret op en rond het water Eerste basis: Sturen, voorstuwing zeil, balans, waterveiligheid, tm 3 Bft. Vervolg basis : Sturen, Zeilstanden, overstag, gijpen, inslijpen basis bewegingen en balans, Waterveiligheid, tm 4 Bft Afronding basis: Verdere basis schippervaardigheden en inzicht. Eerste kennismaking zeilen als competitie sport, tm 5 Bft Echt leren zeilen: Betere boot handling, alle windcondities, basis wedstrijd vaardigheden en intro wedstrijdregels Leren te trainen: Verfijning boot handling, en wedstrijd vaardigheden. Grotere boot, ervaring duo/multihanded boten Leren competitie te zeilen: instap naar Olympisch boot klassen, Verfijning van alle geavanceerde vaardigheden. Groter accent op boottechniek, tactiek en meteo, Fysieke training Trainen voor hoog niveau: Jaarprogramma’s met training en focus op beste resultaten tot nu toe op grote evenementen. Water en fysiek Trainen voor om te winnen: Meerjaarse campagnes, training en wedstrijden gericht op top posities bij grote (inter)nationale evenementen Full time zeilen: volledig gericht op topsport en medailles bij de echt grote evenementen 0-6 jaar 6-9 jaar 9-12 jaar jaar jaar 20+ CWO -1 CWO -2 CWO -3 Combi C Combi B Combi A Recreatie Topsport Watersport Lifestyle Toerzeilen: Dagzeilen Tochten Club en klasse racen op alle niveaus Volwassene leren zeilen Lesgeven aan anderen Organiseren evenementen en wedstrijden Wedstrijdleiding/r Rescue / Jury Coaching Motorboot/Zeilers met “pensioen“: Bestuur/ Commissies Kernploeg Jeugd ploeg EK Niveau WK Niveau en verder Eenmans zwaardboot Tweemans zwaardboo t Meermans Open Kielboot Jachten Multi hull Surf plank Binnen de boot Binnen/Buiten de boot Buiten de boot

7 Presentatie CWO Jz aanpassen Bootbeheersing Sport(ief) zeilen aanvullen met sportieve elementen Sneller leren = meer zeilfun Rol CWO bij verenigingen

8 Groepsdiscussie Waarvoor gebruiken jullie CWO? Welk doel jeugdactiviteiten op WV: recreatie of sport? Hoe kunnen we met behulp van diploma eisen en normen de jeugd langer laten zeilen en enthousiast maken voor zeilen als sport? –Voldoen de CWO Jz eisen bij WV? –Trekken we met de CWO Jz eisen ook zeilschoolkinderen naar de sport? –Wat zou je anders willen? –Wie is de autoriteit die richtlijnen vast moet stellen? Doen we als sportbond en (zeil)sportverenigingen zelf wel genoeg aan de inhoud van kaders als lesprogramma’s, normen en eisen ?

9 Stellingen: CWO JZ = 90% ‘schipperen’ CWO JZ = Kielbooteisen van ANWB uit jaren 60/70, bij start CWO 198? omgeschreven naar JZ / ZT bij start? CWO eisen = doortastende lesaanpak en snel leren CWO eisen = stimulans sport Wedstrijdzeilen vinden mensen eng! We “verkopen” wedstrijdzeilen te veel als “competitie” en niet als fun en extra vaardigheid! Ondanks bovenstaande groeit deelname aan combi’s dus ……. dit is onzin Sportdiploma laat zien dat er meer is dan “schipperen” Indien deelname wedstrijden onderdeel exameneis van Sport diploma, meer combideelname

10 RYA en National Sailing Scheme

11 RYA vervolglijn Start RacingIntermediate RacingAdvanced Racing Physical Preparation: Has knowledge of food as a fuel Has knowledge of keeping hydrated Has knowledge of stretching exercises to be used after sailing. Understands importance of hydration and nutrition during racing. Understands importance of hydration and nutrition — pre, during and post race. Understands effects of sleep deprivation. Boat Preparation: Has knowledge of how to rig a racing dinghy Has knowledge of availability of class tuning guides Has knowledge of how to use a tuning guide and set a boat up for specific conditions. Understands how to prepare a boat for club racing to include; hull, spars, sails, foils, fittings, rigging and control lines. Understands how to improve foil finish, optimize boat to class rules, use a tuning guide. Understands how to check trailers — wheel bearings, legality and safety prior to travelling. Mental Preparation: Has basic understanding of how stress affects sailingHas knowledge of process and outcome goals Boat Handling: How to make best use of 5 essentials as crew and helm How to round marks Has knowledge of how to steer the boat without a rudder. Understands principles involved in slow speed handling including stopping, accelerating and sailing backwards. Understands importance of teamwork and coordination, how to race train by oneself. Understands principles of steering with sails and balance and demonstrate these principles in taking penalty turns. Boat speed: Understands how to alter sail controls both round the course and for differing conditions Has knowledge of basic aerodynamics — how a sail works, how to power up or depower the rig, weather and lee helm. Understands how to set up the boat for a range of conditions. Understands relevance of sail controls and effects on the sail Understands how to change 'gears' in different conditions while on the water. Understands how to vary the tuning guide for different conditions and how to create own tuning guide and post race analysis sheet. Teamwork: Understands the requirements to develop a good partnership Understands how to divide up the roles around the course. Understands how to divide up the jobs in the boat. Understands effective race analysis and race and training goals Can communicate effectively and can react to changing circumstances. Strategy and Meteorology: Obtain and understand a simple weather forecast Has knowledge of clear air, gusts and lulls Understands clean air, gusts and lulls. Understands how to interpret a weather forecast in relation to the sailing venue. Can create a race strategy prior to going afloat based on weather forecast, tide tables etc. Racing Rules: An introduction to the racing rules of sailing and an understanding of the basic right of way rules Has good knowledge of Part 2 and definitions of the racing rules. Understands how to sail by racing rules. Has good knowledge of the racing rules. Can sail by racing rules. Tactics:Has knowledge of basic boat on boat situations Understands boat on boat tactics, lee bow situation, how to cover and break cover, importance of clean air. Has knowledge of holding a lane upwind, boat on fleet tactics, attacking and controlling situations. Understands boat on group tactics, overtaking and defending tactics, covering, different approaches to marks and when to gybe or bear away set. Starts:Has knowledge of transits Can demonstrate the basics of starting Understand bias an how to asses it. Has knowlegde of how to protect a gap to leeward, hold boat on line (hovering), accelerate of the line. Understands pre start rules Can protect a gap to leeward, hold a boat on the line (Hovering). use transits. Has knowledge of various start sequences recall signals and starting penalties.

12 Voorbeeld invulling naar RYA "Snel en op Koers" Hoog aan de wind StatusVerbeter doelen / Opmerkingen in de Groove Sturen Plaats/ gewicht SchootSprietOnderlijk tot 10 kts kts >16 kts Auto Pilot Sturen Plaats/g ewicht SchootSprietOnderlijk tot 10 kts kts >16 kts Golven Sturen Plaats/g ewicht SchootSprietOnderlijk kts >16 kts

13 Succesfactoren Suggesties, andere ideeën

14 Samenvatting Kern van de discussie / onderwerp Succesfactoren / aanbevelingen Hoe verder (uitrollen)? Wie vertelt dit in plenaire afsluiting?

15 Afsluitende informatie Meer info te vinden op: Websites Boeken Et cetera Dank voor uw inbreng en belangstelling! Dank aan de workshopleider.


Download ppt "Themadag J&O 2013 Workshop nr: 9 CWO jeugdzeil diploma’s aanpassen."

Verwante presentaties


Ads door Google