De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© W. van der Woerd – BSN 2007 “Peanuts of Pecunia?” Medewerkers als kritische- óf succesfactor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© W. van der Woerd – BSN 2007 “Peanuts of Pecunia?” Medewerkers als kritische- óf succesfactor."— Transcript van de presentatie:

1 © W. van der Woerd – BSN 2007 “Peanuts of Pecunia?” Medewerkers als kritische- óf succesfactor

2 © W. van der Woerd – BSN 2007 Literatuur en lectuur Bruel en Colson: De geluksfabriek Gratton Armstrong: Strategies for human resource management Moss Kanter: The change masters Trompenaars: Over de grenzen van cultuur en management Semler: Semco stijl Weggeman: Kennismanagement in praktijk Sprenger: 4 competenties van de lerende organisatie Vinke: Motiveren van medewerkers Collins: Good to great Barret: Naar bedrijfsvoering met een ziel Sydänmaanlakka: De intelligente organisatie Cozijnzen: De vertraagde tijd

3 © W. van der Woerd – BSN 2007 De arbeidsmarkt onder de loep Zeer lage ouderenparticipatie 38% van de mannen tussen 50 en 64 heeft geen baan 95% van de mannen vanaf 64 heeft geen baan (bron: CPB) Jongeren kiezen veel bewuster Diversiteit leidt nog tot onevenwichtigheid Vakmensen zijn nauwelijks te vinden Onderwijs kan bedrijfstempo niet bijhouden Het buitenland komt c.q. “lonkt”

4 © W. van der Woerd – BSN 2007 Maar ook: Pensioenen onbetaalbaar? Na je 18 e ben je (vaak) te duur Lifo remt ons Regelgeving blijkt vaak zeer ondoorzichtig Meer gebonden dan verbonden… Verloop neemt toe als geen adequate maatregelen worden genomen….. De stickers op de busjes werken niet meer, ook niet de gesprekken in de showroom…?

5 © W. van der Woerd – BSN 2007 Elke onderneming creëert verwachtingen Prestatie (performance ) (delivery) Positionering (perceptie ) (promise) evenwicht Het evenwicht tussen de positionering en de prestatie, dat is het waarmaken van verwachtingen.

6 © W. van der Woerd – BSN 2007 Strategie, dass kann man nicht essen... Strategie, dass kann man nicht essen...  “De meeste (goede) medewerkers klagen niet met de mond  maar met de benen!”  “Je zit nooit om……maar altijd met mensen verlegen”  (En wie maakt dan uw verwachting waar?)

7 © W. van der Woerd – BSN 2007 “Oude” motivatie 1 Honing en azijn, leven of dood Bidden om te kunnen werken, werken om te mogen bidden…..

8 © W. van der Woerd – BSN 2007 Oude motivatie 2 Taylor ( ): Managers denken, arbeiders voeren uit.

9 © W. van der Woerd – BSN 2007 “Oude” motivatie 3 Abraham Maslow

10 © W. van der Woerd – BSN 2007 Behoeften hiërarchie Fysiologische behoeften zuurstof, dorst, honger etc Veiligheidsbehoeften Fysieke bedreiging, werkzekerheid Sociale behoeften geborgenheid, contact e.d. Waarderings- behoeften Ontplooiing

11 © W. van der Woerd – BSN 2007 Vanaf de 70’er jaren snelle ontwikkelingen Jaren 70: humane waarden taakverrijking, participatiestudies, werkoverlegontwikkelingen, opkomende rol vakbonden Jaren 80: organisatiewaarden “no nonsense”, commitment Jaren 90: evenwicht in waarden Empowermentbenadering, zelfsturing, Nu: beter functionerende organisatie samen met het realiseren van waarden voor medewerkers. Erbij willen hebben en erbij willen horen (identificatie) moeten in balans komen…..

12 © W. van der Woerd – BSN 2007 Schrijven over het motiveren van mensen is “hot” Covey over leiderschap Welch over winnen Hofstede en Trompenaars over cultuur Mintzberg over het verschil tussen management en leideschap Gratton over (bedrijfs) zingeving Semler over verregaande participatie Bruel en Colson over de gelukdfabriek Colson en Postma over de gelukswinkel Van Minden en Drenth over Organizational Citizenship Behavior.. Ontelbare schrijvers over de nieuwste trend: “Happinezz!”

13 © W. van der Woerd – BSN 2007 “They’re not employees, they’re PEOPLE” “Fast moving trends are changing the way companies manage talent. If you don’t pay attention, you’ll lose your competitive edge before you know it.” Peter Drucker, Harvard Business Review

14 © W. van der Woerd – BSN 2007 Arbeidsgeluk gaat niet zozeer over pecunia De psycholoog Kennon Sheldon (VS) kreeg een prijs voor zijn onderzoek naar arbeidsgeluk. Niet geld of populariteit maakt gelukkig maar: Autonomie: het gevoel dat je zelf ook kan (mee) bepalen Competentie: het gevoel dat je effectief bent, gereed voor je job Betrokkenheid: het gevoel dat je er bij hoort, onderdeel bent Zelfwaardering: het gevoel dat je de moeite waard bent. (bron Psychologie Magazine augustus 2003)

15 © W. van der Woerd – BSN 2007 Snelle ontwikkeling van het vak Salarisbeleid Sociaal beleid Personeelsbeleid Personeel en organisatie Human resource management Human talent management

16 © W. van der Woerd – BSN 2007 HRM “wetenschap”……

17 © W. van der Woerd – BSN 2007 Van traditioneel “staf”- weer naar “lijn”-denken Van traditioneel “staf”- weer naar “lijn”-denken Alles in handen van gespecialiseerde stafafdelingen/consultants Mensenmanagement verkokerde tot zelfstandig beleidsterrein en/of departement Veel vraagstukken werden bij de lijn “weggehouden” of pas in een finaal stadium aan hen gepresenteerd De “change agent” was vaak de specialist en niet de lijnmanager…………. Deze ontwikkeling lijkt gekeerd: de lijnmanager neemt meer en meer HR op diverse verantwoordelijkheidsniveaus weer onder haar hoede!

18 © W. van der Woerd – BSN 2007 Personeelsvak vanuit een strategische invalshoek Structure Shared values Staff Strategy (key)Skills Systems Mgt. Style

19 © W. van der Woerd – BSN 2007 Hard rekenen met zachte factoren 7S-model McKinsey Structure Shared values Staff Strategy (key)Skills Systems Mgt. Style

20 © W. van der Woerd – BSN S Model Shared values: waarden die men deelt en die aangeven waar de organisatie voor staat Strategy: welke doelen de organisatie heeft en hoe deze te bereiken Structure: de inrichting van de organisatie ( taakverdeling, hiërarchie, bevoegdheden, coördinatie) Staff: HR aspecten zoals beloning, opleiding, motivatie en gedrag Systems: formele en informele regels Skills: belangrijkste, onderscheidende vaardigheden Style: hoe men zich gedraagt, hoe men met elkaar samenwerkt, met elkaar omgaat

21 © W. van der Woerd – BSN 2007 ANTENNE BRUG ADVIES & ONTWIKKELING BEHEER POSITIONERINGBETROUWBAARHEID HR pyramide: klantbehoeften HR pyramide: klantbehoeften HOOG LAAG HOOG SERVICES

22 © W. van der Woerd – BSN 2007 Omg. Bewust,Strategische sturing Omg. Bewust,Strategische sturing Netwerkgericht, Onderhandelen, Sensitief Analytisch vermogen, Resultaatgericht, Pro actief Klantgerichtheid, Accuratesse, Planningsvermogen POSITIONERINGBETROUWBAARHEID HR Competenties per rol HR Competenties per rol HOOG LAAG HOOG Samenwerken, Organisatietalent, Comm. vermogen

23 © W. van der Woerd – BSN 2007 De eerste duidelijke relaties in het managen van de beweging….

24 © W. van der Woerd – BSN 2007 Performance Traditioneel denken met de 4 HR instrumenten* Selectie / Plaatsing BeoordelingBeloningOntwikkeling *Michigan Model, Fombrun Veel organisatie komen niet verder dan dit model!

25 © W. van der Woerd – BSN 2007 Daarmee hebben we de medewerker in ieder geval aan ons gebonden Via arbeidsovereenkomsten, cao’s, opleidingsmogelijkheden, salarissen, beoordelingssystemen, lease-auto’s, seminars, pensioenen, assessments, functieschalen, bedrijfsfitness en golftoernooien….

26 © W. van der Woerd – BSN 2007 Maar hebben we het nog onder controle? Doorstroom? Uitstroom? Wat is uw beweging? Instroom?

27 © W. van der Woerd – BSN uurs economie maar ook onthaasting - Vaste patronen en modellen verdwijnen - Fusies, sanering en herpositionering - Medewerkers aan de knoppen?(of juist niet?) - Bewustwording en zingeving - Versnellende technologie - Privacy verdwijnt - Ontbreken van welvaartsrealiteit - Zelfmanagement - Veel trends in een snel tempo - Individualisering De grote issues op macro niveau

28 © W. van der Woerd – BSN 2007 Oude Tijd Nieuwe Tijd Oude Tijd Nieuwe Tijd VakLevenslang leren BaanContract Baan voor het levenHet leven als baan Vast salarisCafetariamodel CompetentieselectieBetrokkenheidspotting WerkklimaatBalans werk-privé

29 © W. van der Woerd – BSN 2007 ORGANISATIE Een echte vertaling van organisatie naar mensen blijkt noodzakelijk MENSEN HR - interventie StrategieMijn plan? StructuurCultuurMijn Gedrag?Mijn Taak?

30 © W. van der Woerd – BSN 2007 Voldoen de “oude” HR instrumenten nog? Constante en steeds snellere verandering Emergent change i.p.v. planned change Voortschrijdende technologie De paradox van de automatisering Startcompetenties i.p.v. startfuncties Wat kan men i.p.v. wat leer ik hen Deze ontwikkelingen maken een andere invulling van het P-beleid noodzakelijk!

31 © W. van der Woerd – BSN 2007 Naar een ander contract High performance: Michigan (FIFO) High commitment: Harvard (LIFO) Citizenship: Sociaal contract (Internal Branding)

32 © W. van der Woerd – BSN 2007 Het “sociaal contract”

33 © W. van der Woerd – BSN 2007 Balans Balans Externe positionering Interne aandacht Creating the brand Living the brand Being the brand

34 © W. van der Woerd – BSN 2007 Voorwaarden voor internal branding* Duidelijke, in gedrag vertaalbare, merkvisie formuleren Externe en interne identiteit afstemmen Behavior Modeling (leiding inschakelen) Successen op alle niveau’s gelijk vieren Niet weg delegeren maar zelf doen Constante, informele, participatie Belonings en beoordelingssystemen aanpassen Het “hoe” zo veel mogelijk bottom up invullen Een fors verloop incalculeren: neem geen genoegen met “vooruit dan maar”….. * vrij naar Anna Gilling: “Internal branding ”

35 © W. van der Woerd – BSN 2007 Kluytmans management, gericht op het reguleren van arbeidsinzet van werknemers, rekening houdend met de wensen en verlangens van alle betrokken partijen en de op dat moment relevante maatschappelijke ontwikkelingen.

36 © W. van der Woerd – BSN 2007 Draai het traditionele HR proces om: Eerst persoonlijke en organisatorische doelen op elkaar afstemmen:  Dan pas de P-instrumenten invullen  “Het bij elkaar brengen van het kunnen en willen van medewerkers én  het willen en mogelijk maken aan organisatiezijde”  Zodat naast gebondenheid vooral ook  verbondenheid  verbondenheid ontstaat


Download ppt "© W. van der Woerd – BSN 2007 “Peanuts of Pecunia?” Medewerkers als kritische- óf succesfactor."

Verwante presentaties


Ads door Google