De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuur van het moderne 20 e eeuw, 1 e helft §12 ACTEERSTIJLEN / THEATER.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuur van het moderne 20 e eeuw, 1 e helft §12 ACTEERSTIJLEN / THEATER."— Transcript van de presentatie:

1

2 Cultuur van het moderne 20 e eeuw, 1 e helft §12 ACTEERSTIJLEN / THEATER

3 Tot 1900  Naturalistisch theater Alles zo realistisch mogelijk Veel decorwisseling en toneeltechniek Zaal verduisterd Toneel is denkbeeldige 4e wand Publiek nooit rechtstreeks aangesproken tb 68

4 Overtrokken acteerstijl Bespot in o.a. Lucky Luke strip

5 Stanislavski methode bevordert naturalisme Acteur: Niet iets spelen, maar echt voelen Helemaal in de rol, invoelen vanuit eigen emoties Acteur is het karakter ipv het te spelen Mens-ZIJN is belangrijker dan mens-SPELEN Nog steeds populair in Hollywood: Dustin Hoffman blijft een nachtje wakker als hij een uitgeputte man moet spelen. tb 68a

6 Meyerhold breekt met naturalistisch theater Communistisch Rusland Publiek  realiseren dat het toneel is Abstract decor met verhogingen en katrollen Alle spelers in een kostuum tb 68b

7 Biomechanica Acteurs: net zo efficiënt bewegen als een arbeider in de fabriek tb 68b DOC 5-10: Biomechanica

8 Brecht: episch theater Duits theaterschrijver; links-georiënteerd. = Vertellend theater. 1.De toeschouwer zal duidelijk zien dat toneel gespeeld wordt. 2.De speler zal zich niet met zijn eigen rol identificeren. 3.De toeschouwer zal zich niet inleven maar (zoals bij sportwedstrijden) tot een kritische medespeler worden. 4.Niet het gespeelde, maar dat wat je kan leren is belangrijk. 5.De toeschouwer heeft steeds een kritische afstand tot datgene wat zich op het toneel afspeelt. Brecht steeds in conflict met Nazi-Duitsland tb 69a

9 Vervreemdingseffecten Middelen om de illusie van het theater te doorbreken: 1.Inleidende teksten 2.Verhaal onderbreken met liederen problemen algemeen gemaakt; 3.Decor geeft aan dat het om theater gaat. overduidelijk decorstukken op een toneel. 4.Alleen de meest noodzakelijke rekwisieten; 5.Filmfragmenten doorbreken het decor. tb 69a

10 Weduwe Begbick, Fatty en Moses Beruchte bedriegers Stichten Mahagonny (Netzestadt = spinneweb) Stad van licht vertier Mannen geld afhandig maken Haifische (Meisjes van plezier) w.o. Jenny Smith Mahagonny Theaterstuk van Brecht en Weill: het verhaal

11 Jim Mahoney, Jacob Schmidt, Sparbüchsen Bill en Alaskawolf Joe Zeven jaar houthakken in Alaska Willen geld verteren wb 44 VID 5-14: Fatty en Moses lokken mannen uit de stad naar Mahagonny VID 5-15 Jim Mahoney, Jacob Schmidt, Sparbüchsen Bill en Alaskawolf Joe keren terug uit Alaska Opdracht 9 Vergelijk Fatty & Moses; de mannen uit de stad en de groep Jim & vrienden. Gebruik het analyseschema ‘drama’.

12 Jim krijgt een relatie met Jenny Smith Jim krijgt wat later genoeg van het ‘lege’ inhoudsloze bestaan in Mahagonny en wil weg Hij wordt weerhouden door zijn vrienden VID 5-16 Jim wil weg Opdracht 10 aHoe proberen Jim en zijn vrienden elkaar te overtuigen? bWat maakt de kleding duidelijk over Jim en zijn vrienden? cWat is Jim in zijn kleding vergeten? dWaarom wil Jim zijn hoedje opeten?

13 Jim is terug in Mahagonny en zit geweldig te ‘genieten’ op een terrasje van een concert door een pianola (automatische piano) Dan barst hij in woede uit. VID 5-17Op het terras Opdracht 11 aWat is de ironie in het gebruik van de pianola? bWat is zijn boodschap aan de andere mensen op het terras? cHoe reageren de omstanders? dHoe ondersteunt de muziek de gebeurtenissen op het toneel?

14 Jim krijgt pas gehoor als een orkaan Mahagonny bedreigt. Zijn visie: Laten we altijd leven alsof een vulkaan op komst is, laten we doen waar we zin in hebben. De nieuwe lijfspreuk wordt:

15 Het Mag: eerst het eten, dan de liefde, vergeet het boksen niet, zuipen zolang je kunt en besef vooral dat alles hier mag

16 Jacob vreet zich te barsten Alaskawolf Joe wordt doodgeslagen bij een bokswedstrijd Sparbuchsen Bill wil Jim niets lenen als die de rekening niet kan betalen. Jim wordt terechtgesteld en veroordeeld want gebrek aan Geld is het ergste misdrijf in Mahagonny

17 Toen ik naar deze stad kwam om met geld mijn plezier te kopen was mijn ondergang bezegeld. Nu zit ik hier en heb er niets aan gehad. Ik was degene die zei; ieder moet zich een stuk vlees afsnijden met zijn mes maar het vlees was rot. De vrijheid voor geld was geen vrijheid, ik at maar bleef hongerig. Jim’s laatste woorden voor de executie:

18

19 xx tb xx xx

20


Download ppt "Cultuur van het moderne 20 e eeuw, 1 e helft §12 ACTEERSTIJLEN / THEATER."

Verwante presentaties


Ads door Google