De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie

2 Archieven zijn stoffig en saai

3 Bezoekersaantallen Fysieke bezoekers  1982 24.027  1988 29.788  1992 27.738  1998 26.598  2002 25.014  2006 17.958  2008 21.080 (jan/feb) Webbezoekers  1982  1988  1992  2001 40.048  2002 224.050  2006 512.592  2008 101.783 (jan/feb)

4 Stadsarchief Amsterdam, een nieuw Archief  Nieuw gebouw  Nieuwe naam  Nieuwe huisstijl  Nieuwe producten  Nieuwe openingstijden  Nieuwe publieksbenadering

5

6 Vakliteratuur: publieksonderzoek  Van graven naar snuffelen en genieten 1.Naamsbekendheid van archiefwezen 50% lager dan van bibliotheken, bevolkingsregister of kadaster 2.28% van de bevolking van 28 jaar en ouder is potentiële gebruiker van archieven 3.Jaarbereik van archieven kan 125% stijgen door beter tegemoetkomen aan informatievragen, door cultuureducatie en cultuurtoerisme  Belangrijke les: nieuw publiek?: nieuwe producten

7 Kwalitatief publieksonderzoek  Diepte interviews, doel: inzicht in wensen en verwachtingen 25 interviews met mannen/vrouwen, oud/jong, hoog en laag opgeleid, autochtoon/allochtoon, te weten: - 8 vaste klanten: 3 wetenschappers, 4 amateur-diepgravers en 1 tentoonstellingsbezoeker - 17 potentiële klanten: culturele belangstelling en liefde voor de stad  Belangrijke les: nieuw publiek? nieuwe naam / imago

8 Kwantitatief publieksonderzoek  Enquête, doel: wat is beeld van Amsterdam en Amsterdammers en is er gedragsintentie om nieuw archief te bezoeken 1078 Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen, vrienden van het archief en digitale nieuwsbrieflezers, 4 vragenlijsten: associatie, gedragsintentie, karaktereigenschappen en demografie  Belangrijke les: dagjesmensen en toeristen zullen gemakkelijker tot bezoek te verleiden zijn dan Amsterdammers

9 Tips van collega’s  Blijf dicht bij jezelf  Ga op zoek naar nieuwe doelgroepen, maar vergeet je oude klanten niet  Maak een cultuuromslag, maar zorg dat je medewerkers enthousiast blijven, zij zijn je belangrijkste ambassadeurs

10 Uitgangspunten campagne  Gewenst imago: Open kenniscentrum  Positionering richting: Amsterdam  Motto: blijf dicht bij jezelf, blijf archief

11 Koninklijke opening: archieven spreken

12 Opening voor alle Amsterdammers: archieven en Amsterdam

13 Mediacampagne: waar of niet? Archief!

14 Drie maal publieksonderzoek  September-oktober 2007: publiciteitsmiddelen en informatiemiddelen  Februari-maart 2008: openingstijden en producten  Juli-augustus 2008: waardering van dagjesmensen en toeristen

15 Publieksonderzoek - Imago  Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is….. Mooi gebouw22 % Open en toegankelijk21 % Klantvriendelijk7 % Veel informatie6 % ………  Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is: het lijkt niet op een archief, ontstoft.


Download ppt "Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie."

Verwante presentaties


Ads door Google