De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MVO en marketing College 3. Probleem 1.Klant heeft recht op eerlijke, volledige informatie; 2.Klant moet verantwoorde keuze kunnen maken; 3.Klant wil/mag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MVO en marketing College 3. Probleem 1.Klant heeft recht op eerlijke, volledige informatie; 2.Klant moet verantwoorde keuze kunnen maken; 3.Klant wil/mag."— Transcript van de presentatie:

1 MVO en marketing College 3

2 Probleem 1.Klant heeft recht op eerlijke, volledige informatie; 2.Klant moet verantwoorde keuze kunnen maken; 3.Klant wil/mag niet misleid worden; Maar: klant wil ook illusies, irreële koppeling van product met behoeftes. Probleem

3 Piramide van Maslow

4 Grijs gebied Werkt nietWerkt welWerkt niet Waarheid Feiten Status Grenzen verleggen Liefde Erbij horen Zekerheid Illusie Dromen Sfeer Vrijheid Leugens Bedrog Moreel goedMoreel ?Moreel fout Grijs gebied

5 Vragen 1.Hoe kies je verantwoord positie in het grijze gebied? 2.Hoe koppel je emoties en menselijke behoeftes aan je product zonder de klant te misleiden? 3.Hoe voorkom je dat je klanten kwetst en van je vervreemdt? Vragen

6 4.Wat zijn de morele grenzen van reclame? Hoe ‘ludiek’ kun je zijn? 5.Hoe voldoe je aan het recht van elke klant op eerlijke, volledige informatie? 6.Hoe bouw je d.m.v. marketing een langetermijnrelatie op met de klant? Vragen

7 Vuistregels voor de beoordeling van reclame 1.Reclame mag geen algemeen geldende normen overschrijden; 2.Reclame mag niet leiden tot schadelijke gevolgen voor personen, groepen of samenleving; 3.Reclame mag niet het recht van de consument aantasten om in staat te blijven zelf een weloverwogen keuze te maken bij aanschaf van een product (misleiding, beperking keuzevrijheid). Vuistregels beoordeling reclame

8 Morele grenzen – wat vind je ervan? Morele grenzen Wat vind je ervan?

9 Reclame van uitvaartmaatschappij AVVL Morele grenzen Wat vind je ervan?

10 Morele grenzen Wat vind je ervan?

11 Billboardreclame van Mazda Morele grenzen Wat vind je ervan?

12 Billboardreclame van HIJ (tegenwoordig WE) Morele grenzen Wat vind je ervan?

13 Reclame voor piercingbedrijf, speelplein met basketbalring als tepelpiercing Morele grenzen Wat vind je ervan?

14 Reclame voor mannenblad Maxim Morele grenzen Wat vind je ervan?

15 MVO-reclames – wat vind je ervan? Morele grenzen Wat vind je ervan?

16 Morele grenzen Wat vind je ervan?

17 Morele grenzen Wat vind je ervan?

18 Reclame van Heinz. Homostel. Carrièreman kust bij vertrek naar zijn werk zijn huisman (‘mama’ genoemd). Morele grenzen Wat vind je ervan?

19 Morele grenzen Wat vind je ervan?

20 Beleidsontwikkeling – stap 1 Doelstelling en marketingGewicht Snelle verkoopgroei van product Positieve emoties in relatie tot product oproepen Feitelijke informatie geven over product (samenstelling, kwaliteit, prijs) Je product(en) positief onderscheiden van concurrerende producten Corporate image building (bestendig imago, merknaam opbouwen) Totaalgewicht100 Beleids- ontwikkeling Stap 1

21 Beleidsontwikkeling – stap 2 Machtsverschil analyseren Informatie:  gezondheid/veiligheid;  vrije keuze;  begrijpelijkheid;  kennisontwikkeling;  misleiding (kwetsbare groepen). Beleids- ontwikkeling Stap 2

22 Beleidsontwikkeling – stap 3 Grenzen bepalen van de sociaal- emotionele beïnvloeding:  Stakeholdersanalyse;  MVO-marketing bepalen in relatie tot mission statement, algemeen MVO- beleid;  Normenethische en gevolgenethische grenzen bepalen. Beleids- ontwikkeling Stap 3

23 MVO en internetmarketing  Privacy  Toegang en beheer gegevens  Keuzevrijheid  Contact en service  Veiligheid  Opdringerigheid MVO en internet- marketing


Download ppt "MVO en marketing College 3. Probleem 1.Klant heeft recht op eerlijke, volledige informatie; 2.Klant moet verantwoorde keuze kunnen maken; 3.Klant wil/mag."

Verwante presentaties


Ads door Google