De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Allemaal woorden Taal in context – HC 4 Marie Meeusen Maak aantekeningen!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Allemaal woorden Taal in context – HC 4 Marie Meeusen Maak aantekeningen!"— Transcript van de presentatie:

1 Allemaal woorden Taal in context – HC 4 Marie Meeusen Maak aantekeningen!

2 Netwerk? We leren woorden door ze te clusteren. Een woord staat semantisch nooit alleen. Woordenschat plaatst ons in een genetwerkte wereld. Copyright 2008 PresentationFx.com | Redistribution Prohibited | Image © 2008 clix/sxc.hu | This text section may be deleted for presentation.PresentationFx.com

3 Copyright 2008 PresentationFx.com | Redistribution Prohibited | Image © 2008 clix/sxc.hu | This text section may be deleted for presentation.PresentationFx.com Objectieven? Extrinsieke motivatie hoger cijfer voor woordenschat op toets hoger cijfer voor taalgame teamproject Intrinsieke motivatie motivatie om meer woorden te leren! gepaste communicatie met klant/docent/... in welke wondere wereld wonen onze woorden?

4 Niet-sequentieel programma woordenlijst HBO-woordenschat (#cdmdatic) woordenlijst WAK (teamproject) hoe beginnen wij eraan? hoe beginnen zij eraan?

5 En ook nog taalvariatie woordsoorten taalverwerving (tussendoor: academische woordenschat) incidenteel en intentioneel woorden leren hyponiemen/hyperoniemen/synoniemen jargon/register/tone-of-voice

6 Stadia taalverwerving? vanaf 5 jaar ‘voltooiingsfase’: vooral de woordenschat breidt zich uit hoe kinderen in de basisschool woorden leren = hoe volwassenen woorden leren praktijk, geen theorie! EN herhaling metaforisch taalgebruik (letterlijk/figuurlijk) ‘Dat is een hele boterham!’

7 Woordenschat HBO staat op het intranet (vakpagina) alle woorden op de lijst kunnen in je toets voorkomen je moet bij sommige woorden zelf nog de betekenis opzoeken oorsprong: posters aan de Hogeschool Gent (14 ‘departementen’) - taalbeleid

8 Bron: ‘Woordenboek voor correct taalgebruik’ Regionale taalvariatie

9 Wat moet je kunnen? Cf. diagnostische toets -de betekenis kennen Ze kent zichzelf niet. Ze geeft blijk van totaal gebrek aan … -woordsoort aanpassen Kan je eventjes … of die vergadering plaatsvindt? (verificatie)

10 Woordsoort? = de familie waartoe een woord behoort. zelfstandig naamwoordhond, meisje, liefde lidwoordeen, het, de bijvoeglijk naamwoordoud, gek, hopeloos werkwoordroesten, aaien voorzetselin, op, tegen, tussen…

11 Grammaticaal netwerk Het gekke meisje aait de oude hond. De gekke hond aait het oude meisje. *Gekke het meisje aait oude de hond. *Oude liefdes roest niet. (volgorde, verbuiging, vervoeging)

12 Semantisch netwerk Het gekke meisje aait de oude hond. Oude liefde roest niet. De gekke hond aait het oude meisje. Oude liefde aait niet.

13 Brabant_Water_Den_Bosch_GPS_uitje_ _800_08.jpg Poëzie speelt met semantische lacunes/hiaten/leemtes

14 Incidenteel leren van woorden? Gebeurt niet helemaal ‘per ongeluk’… Houd een week lang bij wat je allemaal leest. –De Spits? –Het boek van Marketing? –De bonusfolder van Albert Heijn? –NRC? De Volkskrant? Vakliteratuur? Blogs? …? –Woordenboek (http://www.bib.hva.nl)http://www.bib.hva.nl Klik op ‘media’, dan ‘databanken’, dan scrollen…

15 En vooral…nieuwsgierigheid! KwLn5x.jpg /2/media_xl_ jpg?

16 De rest van de voorstelling wordt u aangeboden door… mijn nachtrust & vrije tijd. De rest van de voorstelling wordt u aangeboden door mijn nachtrust en vrije tijd.

17 Intentioneel leren van woorden Woordsoort ‘intentie’ en ‘intentioneel’? Volgens de viertakt (M. Verhallen) -voorbewerken -semantiseren -consolideren -controleren Bron en tip: (Instructie woordenschat)

18 1. voorbewerken = activeren van voorkennis = wat begrippen ‘laten vallen’ (cf. ontwerp) Voorbereiding (leerkracht/ontwerper) is cruciaal! Maak onderscheid: Welke woorden kunnen ze zelf afleiden? Welke woorden zijn echt moeilijk?

19 Houd achtergrond in achterhoofd ‘mijter’ in een Sinterklaasverhaal ‘semantiek’ als je al een les Internetstandaarden hebt gehad

20 Zelfstudie? Bekijk de woorden in de lijst Maak een onderscheid tussen woorden die: –je al kent en kan spellen –je al kent maar niet kan spellen –je niet kent maar wel kan spellen –… (wat voor jou logisch is)

21 2. semantiseren Hoe gevarieerder, hoe beter. - uitleggen - uitbeelden - uitbreiden Door uit te breiden ontstaan ‘clusters’.

22 Hyperoniem (‘boven’, ‘over’) Hyponiem voertuigfietsbakfietsdriewielerautotaxilimousine

23 Zelfstudie? Idem! -Zoek synoniemen. Bv. objectief - doel -Zoek antoniemen. Bv. (andere betekenis): objectief – subjectief -Is er een beeld dat blijft hangen? -Welke woorden horen in dezelfde cluster thuis? Bv. objectief – subjectief – hypothese - verifiëren

24 3. consolideren = herhaling (gemiddeld 7 keer) Laat dezelfde woorden meerdere keren aan bod komen. Verander de context en opdracht. Spelletjes zijn hier erg welkom!

25 Ideetjes voor het teamproject Zie reader TIC p. 81 (bron: WAK) -Plaatjes koppelen aan woorden -Woorden rubriceren, bv. streep alle onbeleefde woorden door -Betekeniskenmerken noemen, bv. een tandenborstel heeft zachte haren omdat… -…

26 Rings a bell? Inderdaad… eerste hoorcollege teamproject! Ga op zoek naar een nieuwe ‘context’: - nieuwsgierig zijn - verschillende brillen opzetten

27 4. controleren = Beheersen de leerlingen de woorden echt? Ken ik alle woorden? Teamproject: mik niet enkel op competitie of gevaar … maar ook op behulpzaamheid en nieuwsgierigheid

28 Kortom? consolideren = controleren

29 Nog wat belangrijke begrippen… -Denotatie en connotatie -Register en jargon -Tone-of-voice

30 Denotatie versus connotatie denotatie = woordenboekbetekenis connotatie = gevoelswaarde hoer – lichtekooi - prostituee - meisje van plezier - … eufemisme/melioratief pejoratief

31 Jargon/vaktaal vaktaal is gericht op het verbeteren van de communicatie van mensen in een bepaald vakgebied en het uitsluiten van misverstanden jargon is gericht op het versterken van de sociale banden in de groep en het gericht uitsluiten van buitenstaanders

32 Jargon of vaktaal? academische woordenschat? wetstratees (Belgische politiek)? sms-taal? De koningen van het jargon…

33 Register = aan een bepaalde situatie gebonden taalgebruik - zinsbouw - woordenschat Jargon is moeilijk te leren… maar registers daarentegen…

34 Register formeel/informeel poëtisch/platvloers …

35 Tone-of-voice = meer dan het juiste register kiezen dus niet enkel woordenschat en zinsbouw… -ook spelling (geschreven tekst) cf. naar docent/klant/… - ook intonatie (spraak)

36 Tone-of-voice in je taalgame… Spreekt je ‘character’ standaardtaal? Heeft je ‘character’ hulp nodig? (zielige stem) Of gaat je ‘character’ het kind helpen? (vastberaden stem) Wisselt het character van tone-of-voice? Probeer de kinderen goed in te schatten en niet te onderschatten. cf. uitdaging - verveling

37 Respecteer ‘divergent thinking’ Bron: ‘Taal centraal’ (de Rijke & de Wit)

38 RSA Animate – Changing education paradigms Vanaf 7:45 Fragment Zeitoun: p en p

39


Download ppt "Allemaal woorden Taal in context – HC 4 Marie Meeusen Maak aantekeningen!"

Verwante presentaties


Ads door Google