De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding.  Nicolas Poussin (1594-1665) stelde dat een object kunst genoemd kan worden als het gemaakt werd om de mens te behagen.  esthetisch, niet-functioneel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding.  Nicolas Poussin (1594-1665) stelde dat een object kunst genoemd kan worden als het gemaakt werd om de mens te behagen.  esthetisch, niet-functioneel."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding

2  Nicolas Poussin ( ) stelde dat een object kunst genoemd kan worden als het gemaakt werd om de mens te behagen.  esthetisch, niet-functioneel

3

4  Kunnen objecten dan per definitie geen kunst zijn?

5  Kunst kan voor functionele voorwerpen een grote meerwaarde betekenen, een esthetische dimensie geven.  Kunst als esthetisch object

6  Kunst heeft te maken met esthetisch beleven en ervaren. Dit wil zeggen: iets ervaren als mooi, in een zeer brede betekenis. Mooi van uitzicht, mooi van emotie, mooi van kracht, mooi van vitaliteit…

7   s/159/1745 s/159/1745 MOET kunst dan mooi zijn? Soms is kunst met opzet lelijk en schenkt het net daardoor een diepe betekenis.

8  Interview met Wim Delvoye

9  Uitspraken Delvoye “In de 19 e eeuw ging het over afwerking, nu gaat het over originaliteit. Voor de rest is kunst heel veranderlijk en geen vast gegeven.” “De mensen gaan je beoordelen op de vrijheden die je genomen hebt om tot die originele dingen te komen en om het continue succes dat je hebt. Maar om tot die originele dingen te komen, mocht ik net niet willen té veel goede kunst maken.”

10  Uitspraken Delvoye “Het is belangrijker het studentikoze te bewaren en niet te willen confirmeren dan te willen succes hebben als kunstenaar. Die zucht naar herkenning en succes kan een belemmering zijn om tot nieuwe dingen te komen.” “Weet je wat me irriteert? Een kunstwerk waaraan je voelt: die kunstenaar heeft écht willen kunst maken. Zowel de liefde als de zon als de Acropolis erin moet zitten.”

11  Uitspraken Delvoye ““Nu moeten we kijken”. Alsof we onze esthetische knop moeten aanzetten en iets voelen voor die stenen die kunst zouden moeten zijn.” ““Dit is toch niet aan mij om dat uit te leggen, zoek eerst zelf eens iets op, luierik.” Ze kunnen geen verklaring meer eisen. “

12  Uitspraken Delvoye “Art washes away, from the soul, the dust of every day life.”– Picasso Als er in Parijs een tentoonstelling van Matisse is, zie je een rij van hier tot in Tokio aanschuiven, mensen hebben inderdaad ‘kunst’ – of wat dat dan ook mag zijn

13  Interview met Wim Delvoye “Ik heb soms het gevoel dat ik als kind alles bedacht heb en dat ik het nu nog allemaal moet uitvoeren. Ik vermoed dat ik nog geen 20% heb uitgevoerd van wat ik als kind wou doen. “

14  Weten we nu wat kunst is? Noch wetenschappers noch kunstenaars kunnen er een gangbare en tijdloze definitie van opstellen.

15  Weten we nu wat kunst is?  Tot eind 19 e eeuw: Gehoorzamen aan de wetten van de academies  Vaste onderwerpen als religie, mythologie, historiek, portret  Klassieke perspectief en getrouw aan de werkelijkheid  Laatste kwart 19 de eeuw  gedaan met classicisme en breken met traditie.  ALLES KAN KUNST ZIJN!

16  ALLES KAN KUNST ZIJN: Marcel Duschamps Na Duchamps wordt de kunst niet meer benaderd met het begrip schoonheid maar met het begrip ‘zin’ of ‘betekenis’. Een kunstwerk moet niet mooi zijn maar wel betekenisvol.

17   Kunst vs. fysieke werkelijkheid: mimesis  Kunst vs. kunstenaar: expressietheorie  Kunst an sich  Kunst en kunsthistorische achtergrond  Kunst vs. toeschouwer: postmoderne visie  Kunst vs. sociaal-maatschappelijke achtergrond verschillende invalshoeken

18   2.1KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD.  2.2 KUNST VERTELT  2.3KUNST IS MACHTIG  2.4KUNST DECOREERT  2.5KUNST AMUSEERT 2. Diverse functies van kunst

19  2.1KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD KUNST ALS MIDDEL OM HET ONGRIJPBARE TE BEGRIJPEN. De schepping van Adam (1512) van Michelangelo op plafond van de Sixtijnse kapel.

20  2.1KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD KUNST ALS MIDDEL OM HET ONGRIJPBARE TE BEGRIJPEN. Venus van Willendorf: oudste Venusbeeld in kalksteen. Prototype van de Jezus-beeltenis.

21  2.1KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD KUNST ALS MIDDEL OM HET ONGRIJPBARE TE BEGRIJPEN.  Kerk een grote invloed uitgeoefend op het leven van de mensen.  Kunstwerken moesten de gelovigen vertrouwd maken met de belangrijkste figuren en verhalen uit de Bijbel. Timpanen, schilderijen, glasramen, altaar retabels en beelden.

22  2.1KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD KUNST ALS MIDDEL OM HET ONGRIJPBARE TE BEGRIJPEN. Tuin der lusten, Jeroen Bosch, ca. 1500

23  2.1KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD KUNST ALS MIDDEL OM HET ONGRIJPBARE TE BEGRIJPEN.

24

25

26  Dans macabre van Camille Saint-Saëns  Ook buiten de Kerk pogingen om het ‘ongrijpbare’ in kunst om te zetten. De dodendans was een rite die is ontstaan ten tijde van de Zwarte Dood in de 14 de eeuw om mensen met hun angst te helpen.

27  Klassieke kunst Postmoderne Kunst Moderne kunst 2.1KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD KUNST ALS UITDRUKKING VAN WAARDEN Het schone en het goede vallen samen. Geen kritiek en geen twijfel. Menselijke rede zorgt voor vooruitgang en emancipatie. Crisis, ongeloof, verlorenheid

28   Der Ewige Jude 1940 (hele film)  ntrinter=1 ntrinter=1  Triumph des Willens  (eerste 10 min met regie-uitleg)  =related (hele film) =related 2.1 KUNST KLEURT ONZE VISIE OP MENS EN WERELD KUNST ALS PROPAGANDA De hele amusementsindustrie bijvoorbeeld (film, dans, muziek, cabaret,… ) maakte deel uit van die propagandamachine.

29  2.2 KUNST VERTELT Jan van Eyck ( ) schilderde en documenteerde met Het huwelijk van Giovanni Arnolfini (1434) in zijn uiterst realistische en kleurrijke stijl een gebeurtenis uit het dagelijks leven in de stad.  Kunst ademt de sfeer van zijn tijd

30  2.2 KUNST VERTELT De dood van Marat is een schilderij van Jacques- Louis David, in 1793 geschilderd. Belangrijk werk voor de Fransen! Vastleggen van een moment in de tijd.

31  2.2 KUNST VERTELT Johannes de eyck fuit hic, De spiegel die God en zon voorstelt zoals bij laatste avondmaal van Da Vinci

32  2.2 KUNST VERTELT Egyptische muurschilderingen en beeldhouwwerken vertellen niet alleen over het roemrijke leven van de farao’s maar illustreren ook gebruiken en gewoonten uit hun cultuur.

33  2.2 KUNST VERTELT Schilderijen kunnen ook bekeken worden door het oog van een arts. Kunstenaars hebben de mannen en vrouwen die ze afbeelden, vaak onverwacht grondig geobserveerd. Op veel realistische schilderijen zijn mensen met de meest diverse ziektesymptomen weergegeven.

34  2.3KUNST IS MACHTIG 2.3.1KUNST ALS UITDRUKKING VAN POLITIEKE EN ECONOMISCHE MACHT. Het standbeeld van Bartolomeo Colleoni (1496) in volle wapenuitrusting op in Venetië laat voelen hoe die huurling door vriend en vijand gerespecteerd en gevreesd werd. Met de pralerige architectuur van het paleis van Versailles bevestigt Lodewijk XIV zijn persoonlijke vorstelijke macht. Liefde voor de kunst of pronkzucht?

35  2.3KUNST IS MACHTIG 2.3.1KUNST ALS UITDRUKKING VAN POLITIEKE EN ECONOMISCHE MACHT. Ze wilden hun beeltenis laten vastleggen voor het nageslacht, opdat ze niet vergeten zouden worden. Het voorkomen van een man of een vrouw kan bepaald zijn door de houding, de kleding, de omgeving, de rang, de status enz

36  2.3KUNST IS MACHTIG 2.3.2KUNST ALS UITING VAN MAATSCHAPPELIJK PROTEST

37

38   Welterusten, meneer de president (Boudewijn de Groot) WP8  Russians (Sting) https://www.youtube.com/watch?v=wHylQR VN2Qs 2.3KUNST IS MACHTIG 2.3.2KUNST ALS UITING VAN MAATSCHAPPELIJK PROTEST

39  2.4KUNST DECOREERT Decoratie was altijd al een belangrijke functie van kunst: kunstwerken verfraaien een gebouw, een kamer, een tuin of een plaats in openlucht… Omdat kunst nooit goedkoop is geweest en er bovendien een zeker aura van bijzonderheid omheen hing, is ze tegelijk altijd een statussymbool geweest.

40  2.4KUNST DECOREERT

41  2.5KUNST AMUSEERT Manga en Anime


Download ppt "Inleiding.  Nicolas Poussin (1594-1665) stelde dat een object kunst genoemd kan worden als het gemaakt werd om de mens te behagen.  esthetisch, niet-functioneel."

Verwante presentaties


Ads door Google