De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kijken, kijken, maar hoe en waartoe? Kunstzone juli/augustus 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kijken, kijken, maar hoe en waartoe? Kunstzone juli/augustus 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Kijken, kijken, maar hoe en waartoe? Kunstzone juli/augustus 2012

2 Kwestie: Relatie kunstbeschouwing en kunstgeschiedenis Het probleem van analysemodellen en begrippenlijsten

3 Doel? 1. zinvol leren kijken (relatie met eindtermen) 2.handvatten geven

4 Begrip ‘kunstbeschouwing’

5 (náást kunstgeschiedenis) Lichtwark Bauhaus Onderwijs (vroeger en nu) Ad de Visser: Hardop Kijken Beschouwings- en Analysemodellen

6 Analysemodellen (zie voorbeeld in bijlage) Begrippenlijsten (zie op volgende slides voorbeelden van definiëring van begrippen

7 compositie ( begrippenlijst cve voor kua ) Dit is de ordening/plaatsing/groepering van de verschillende vormen op een vlak (evenwichtig, symmetrisch, asymmetrisch, dynamisch) of de plaatsing van driedimensionale vormen binnen een installatie.

8 ILO-UvA: BEGRIPPEN VOOR KUNST ANALYSE - versie 2.0 (aansluitend op cve richtlijn) compositie CompositiegrondvormHorizontaal / verticaal / diagonaal / driehoek / overall DynamiekStatisch / dynamisch SymmetrieSymmetrisch / asymmetrisch RitmeHerhaling

9 kleur ( begrippen cve ) Denk daarbij aan kleursoort (rood, geel, groen etc.), helderheid, verzadiging, kleurencirkel (bijvoorbeeld die van Johannes Itten, docent aan het Bauhaus), kleurcontrasten, kleursymboliek, verschillende soorten van kleurmenging etc.

10 Kleur ( Ilo Uva ) KleursoortPrimair / secundair / tertiair KleurverzadigingZuiver / onzuiver KleurintensiteitLicht / donker KleurcontrastLicht‐donker / koud‐warm / complementair

11 VORM (Ilo Uva) VormHoekig / rond / vierkant / kegel / ‐ tweedimensionaal / driedimensionaal VormsoortGeometrisch / organisch ‐ open / gesloten

12 vorm (begrippen cve) Denk daarbij aan tweedimensionale (vlak, plat) en driedimensionale vormen (ruimtelijk, plastisch), abstracte of figuratieve vormen, schematische, gestileerde, organische, geometrische vormen (zoals Mondriaan gebruikte) etc.

13 Toepassing mogelijk? Zie volgende voorbeelden

14

15 Reflecteren op kunst: Kunstbeschouwing in relatie tot kunstgeschiedenis! betekent: -begrippen historisch gebruiken; -kunstgeschiedenis motor van de vragen die opgeroepen (moeten) worden: de juiste (relevante)vragen (leren)stellen

16 Kunstgeschiedenis/kunst (algemeen): -kunstbeschouwing (didactisch) gebruiken bij uitleg/bespreking = Relatie Inhoud, vorm en functie bespreken aan de hand van een concreet voorbeeld -Leerlingen léren de juiste vragen te stellen (handvatten geven)

17 Voorbeelden: bespreken van: opbouw proces Rafael ? (opdracht- verhaal-wat daarvan laten zien (Maria als tedere mooie moeder)-hoe in beeld gebracht (vormgeving in relatie to (mimetische) kunstopvatting: hoe natuurgetrouwheid, levensechtheid gecombineerd met harmonie (compositie) – gebruik van voorstudies voor compositie Hoe leerlingen daarover bevragen? (in plaats van gangbare analyseschema)

18

19

20 Conclusie: Compositie (in 15 de /16 de eeuw) = geschikte samenvoeging van elementen zoals figuren en achtergronden,tot een aannemelijk geheel. (= levendig/natuurgetrouw/ geloofwaardig en harmonisch)

21 Compositie volgens Alberti 15 de eeuw (zie bijlage citaten)

22 Didactisch: problematiseren Vraag: Welk probleem moest in Renaissance opgelost door schilders? Verbinden van levendigheid/levensechtheid met helderheid/harmonie Hoe zichtbaar in voorbeelden?

23

24 Verschil Renaissance en Middeleeuwen?

25 Geen natuurgetrouwheid. Heldere, overzichtelijke compositie.

26 Noodzakelijke kennis voor docent? Basale kennis kunsthistorische periodes Inhoud (algemeen) in periodes functie kunst in periodes Kunstopvattingen in periodes (vormgeving in relatie tot kunstopvatting bespreken!)

27 Kunstopvattingen pragmatisch, mimetisch, expressief, objectief (kunst = kunst), conceptueel gebaseerd op volgende schema: dominante relatie van een van de factoren met het kunstwerk kunstenaar ( expressieve kunstopvatting) (conceptueel) concept kunst universum/natuur (mimetische) publiek (pragmatische kunstopvatting) bron: Van Uitert (1978)

28 Nieuw:William Hogarth: The Analysis of Beauty (18 de eeuw) idee: driehoek en variatie appelleren aan instinctief gevoel van schoonheid bij beschouwer

29

30

31

32 Kunstopvatting Matisse (compositie) (zie citaten bijlage)

33

34

35 Rosy-Fingered Dawn at Louse Point 1955 Ik wilde weer contact met de natuur. Niet om natuurtaferelen te schilderen, maar om een gevoel te krijgen van dat licht, dat me met name hier heel erg aantrok. Ik was altijd al erg geïnteresseerd in water.

36 Postmodernisme: compositie bij David Salle? (zie bijlage)

37 Boltanski (Postmodernisme; conceptuele kunstopvatting): hoe te bespreken/beschouwen?

38 Elsworth Kelly: objectieve kunstopvatting (kleur en vorm verwijzen alleen naar zichzelf)

39 Bronnen: Gombrich : Eeuwige schoonheid, Gaade Uitg.Houten, laatste druk Havekes, H. (2004). Actief Historisch Denken. Werkvormen die leerlingen motiveren. Geraadpleegd op datum via enis/3aActief_Historisch_Denken_-_Hermes_-_Definitief_01. Expertisecentrum-kunsttheorie (2012). Geraadpleegd op datum via Konijn,F. (1980). De relatie tussen kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Examenproblematiek enis/3aActief_Historisch_Denken_-_Hermes_-_Definitief_01http://www.Expertisecentrum-kunsttheorie.nl/

40 Koopman, H.(1980). Filosofie van de kunst voor de lerarenopleiding: De klassieke interpretatie, Modernisme en Postmoderne interpretatie(deel 1-3). In: Reader HKU. Heemstede: Uitgegeven in eigen beheer Rheeden, van H. (1994) Met het oog op …compositieschema’s. In: Maandblad voor de beeldende vakken, 5 Stumpel, J & Kieft, G (1989) De veelzijdige driehoek. In: Kunstschrift, 1989, 4 Uitert, E. van. (1978) Kunstbeschouwing in- en uitwendig. In: Reader IVLOS Lerarenopleiding E3.1(2004) Witteveen,J. (1994). Enkele gedachten over kunstbeschouwing in het voortgezet onderwijs. Enschede: SLO.

41 Akker, van den Paul (2010), Looking for lines. Theorie on the essence of Art and the Problem of Mannerism, Amsterdam University Press Akker, van den Paul (1991), Sporen van vaardigheid. De ontwerpmethode voor de figuurhouding in de Italiaanse tekenkunst van de renaissance. Uniepers Abkoude.


Download ppt "Kijken, kijken, maar hoe en waartoe? Kunstzone juli/augustus 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google