De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onverklaard maakt onbemind? De aanpak van SOLK in de eerste lijn dr. Loes van Bokhoven Huisarts Elsloo Staflid vakgroep Huisartsgeneeskunde UM.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onverklaard maakt onbemind? De aanpak van SOLK in de eerste lijn dr. Loes van Bokhoven Huisarts Elsloo Staflid vakgroep Huisartsgeneeskunde UM."— Transcript van de presentatie:

1 Onverklaard maakt onbemind? De aanpak van SOLK in de eerste lijn dr. Loes van Bokhoven Huisarts Elsloo Staflid vakgroep Huisartsgeneeskunde UM

2 Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten

3 Doel Stapsgewijze aanpak SOLK Aansluiting bij NHG Standaard SOLK Samenwerking in eerste lijn Dialoogmodel

4 Het begin

5 Casus – Daniëlle Ploeg 45 jaar, kapster 2 weken moe, hele dag slapen langzaam begonnen

6 Stelling 1 Ik volg vanaf het eerste consult een 2- sporenbeleid

7 Stelling 2 Mijn eerste consult besteed ik aan de vraagverheldering

8 Stelling 3 Mijn patiënt verwacht meestal aanvullend bloedonderzoek

9 Ideeën van patiënten Overschatten diagnostische waarde Goede uitslag is bewijs gezondheid Goede screening op ernstige ziekte Steun van omgeving en media Wisselend onderhandelbaar

10 Stelling 4 Aanvullend bloedonderzoek vraag ik aan ter geruststelling van mezelf

11 Stelling 5 Ik wacht meestal eerst een paar weken af of de klachten vanzelf verdwijnen, voordat ik bloedonderzoek aanvraag

12 Stelling 6 Ik bestel de patiënt met onverklaarde klachten meestal actief terug op het spreekuur

13 Samengevat, consultvoering bij nieuwe klachten Goede vraagverheldering Direct 2-sporen beleid Aanvullend lab beperkt zinvol Overweeg uitstel van lab Overweeg actief terugbestellen

14 Na enkele weken De NHG standaard SOLK (mei 2013)

15 NHG Standaard SOLK Mei 2013

16 SOLK definitie Lichamelijke klachten Enkele weken Onvoldoende verklaring voor aandoening

17 Exploratie van klachten Ernst Uitsluiten angst/depressie SCEGS

18 Vraag Weet u waar SCEGS voor staat?

19 SCEGS S: somatisch C: cognitief E: emotioneel G: gedragsmatig S: Sociaal

20 SCEGS S: somatisch ◦ Klachten ◦ Medicatie, intoxicaties ◦ Gericht lichamelijk onderzoek

21 SCEGS S: somatisch C: cognitief (ideeën patiënt): ◦ Oorzaak ◦ Vatbaarheid ◦ Klachtbevorderend gedrag ◦ Beloop ◦ Verwachtingen t.a.v. hulp

22 SCEGS S: somatisch C: cognitief E: emotioneel ◦ Effect van klachten op patiënt ◦ Ongerustheid

23 SCEGS S: somatisch C: cognitief E: emotioneel G: gedragsmatig ◦ Aktiviteiten bij klachten ◦ Effect van aktiviteiten op klachten ◦ Vermijding (+waarom)

24 SCEGS S: somatisch C: cognitief E: emotioneel G: gedragsmatig S: Sociaal ◦ Reacties van omgeving ◦ Invloed op werk en privé

25 Vraag Wie past SCEGS toe in het consult?

26 Mate van ernst Aantal klachten Aantal ‘clusters’ (tractus) Mate van functionele beperkingen Duur van de klachten

27 Aanbevelingen beleid Stap 1: ◦ Voorlichting ◦ Herstel belemmerende factoren ◦ Gezamenlijk tijdcontingent plan ◦ Actieve monitoring Stap 2: ◦ Verwijzing binnen eerste lijn Stap 3: ◦ Verwijzing tweede lijn

28 Voorlichting Positief Geen aanwijzing voor ziekte Aansluiten bij DEZE patiënt ◦ Vragen/ zorgen ◦ Vicieuze cirkels

29 Vicieuze cirkel Doodmoe, hele dag slapen Gestopt met fitness Slechte conditie Fietsen naar werk vermoeiend

30 Vicieuze cirkel Slecht slapen moe ‘s avonds doorwerken Spierpijn en duizelig op het werk Baas ontevreden Geen Ontspanning meer langzaam

31 Wie past dit al toe in de praktijk?

32 Valkuilen Bij de inhoud: Vragen los van klachten Inperken/ bagatelliseren Snelle interpretaties Bij de organisatie: Tijdsintensief Lastig voor huisartsen? Arts-gerichte benadering Verschil met gangbare routines

33 Een alternatief: Dialoogmodel uitwerking Westelijke Mijnstreek Huisarts heeft eerste contact Exploratie door POH GGZ via Dialoog Gezamenlijk plan Huisarts-POH-patiënt (2-sporen consultatie tweede lijn)

34 Dialoogmodel (Maurer en Westermann)

35 REGeL Relationele stijl Emoties Gedachten Evenwicht Lichamelijk

36 Visualisatiehulpmiddel

37 Voorbeeld

38

39 Dialoogmodel Afstemming en samenwerking Verbindt visies patiënt en professional hoopvol perspectief Aandacht voor eigen kracht/ hulpbronnen Gezamenlijke besluitvorming

40 Vaardigheden Gewone taal Visualisatietechniek (incl beknopt noteren) ‘Dialogische attitude’

41 En, werkt het? Ouders: ◦ Minder twijfels over behandeling ◦ Meer gezamenlijke besluitvorming ◦ Betere acceptatie behandeling ◦ Plaatje helpt bij begrijpen informatie Professionals: ◦ Meer gezamenlijke besluitvorming ◦ Systematische aanpak, met plaatje, bevordert echte dialoog

42 Beleid

43 Wie schakel je in als er meer hulp nodig is?

44 Sociale kaart diagnostiek 2-sporen aanpak: ◦ 1,5 lijns zorg (model VU) ◦ Consult tweede lijn (model WM) ◦ Overname door tweede lijn: Gespecialiseerde centra (Medpsy)

45 Sociale kaart - behandeling Stap 1 Voorlichting (thuisarts.nl) 1 e lijn: fysio-/oefentherapeut met affiniteit Stap 2 Gespecialiseerde fysio-/oefentherapeut Generalistische basis GGZ met affiniteit Stap 3 Revalidatie (graded exercise) Interdisciplinaire teams

46 Onverklaard maakt Onbemind?

47 Onverklaard maakt Onbemind? Niet als je weet wat je ermee moet!

48 Top 10 aangevraagd bloedonderzoek 1 Hb 2 BSE 3 Leuko count 4 Leuko diff 5 Glucose 6 TSH 7 Hematocriet 8 Creatinine 9 GGT 10 ALAT

49 Motivaties voor bloedonderzoek Routines Tolerantie van onzekerheid Diagnostische onzekerheid Tijdsdruk Tactisch (ipv verwijzing of duurderdere diagnostiek) Ovv patiënt Ter geruststelling Testen is makkelijk, kosten- en tijdseffectief

50 Klein pakketGroot pakket Onterecht afwijkend 38/49 77% 96/109 88% Onterecht normaal 3/124 2% 1/64 2% Opbrengst pathologie 11/ /173 8


Download ppt "Onverklaard maakt onbemind? De aanpak van SOLK in de eerste lijn dr. Loes van Bokhoven Huisarts Elsloo Staflid vakgroep Huisartsgeneeskunde UM."

Verwante presentaties


Ads door Google