De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?. Haalbaarheidsstudie: wat? IDEE HEDENTOEKOMST Risico’s = beperken beperken H.S. Slaagkansen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?. Haalbaarheidsstudie: wat? IDEE HEDENTOEKOMST Risico’s = beperken beperken H.S. Slaagkansen?"— Transcript van de presentatie:

1 Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?

2 Haalbaarheidsstudie: wat? IDEE HEDENTOEKOMST Risico’s = beperken beperken H.S. Slaagkansen?

3 Haalbaarheidsstudie: wat? 1. Wat ? Beschrijft de complete route van idee tot commercialisering van dat idee. Geeft antwoorden op vragen als: Wie zijn we? Waar willen we naartoe? Hoe gaan we daar geraken?

4 DOELSTELLINGEN moeten S.M.A.R.T. zijn: S PECIFIC: specifiek, gedetailleerd M EASURABLE: meetbaar A TTAINABLE: bereikbaar, haalbaar R EALISTIC: realistisch T IME: tijdsgebonden

5 Haalbaarheidsstudie: wat? 1. Wat ? Een zelfgemaakt, gedetailleerd document dat beschrijft welke stappen moeten worden ondernomen om de onderneming tot een succes te maken.

6 Haalbaarheidsstudie Een mislukte planning … … is een geplande mislukking George Hewell

7 Haalbaarheidsstudie: wat? 1. Wat ? Plannen en voorbereiden betekent: vooraf doelstellingen, alternatieven en middelen bestuderen en vastleggen

8 Haalbaarheidsstudie: wat? 1. Wat ? ONDERNEMINGSPLAN Financieel plan Marketingplan Haalbaarheid

9 Haalbaarheidsstudie: wat? 1. Wat ? Geeft antwoord op de vragen Is de markt groot genoeg? Hoe benaderen we de markt? Hoe kunnen we groeien? Hoe maken we winst? Hoe onderscheiden we ons?

10 Haalbaarheidsstudie: waarom? 2. Waarom ? Voor jezelf Voor potentiële financiers Voor andere belanghebbenden

11 Haalbaarheidsstudie: waarom? a. Voor jezelf Inzicht in de haalbaarheid van het idee technisch, commercieel, financieel Door nadenken ontstaan nieuwe ideeën waardoor uw kansen stijgen Nuttig managementsinstrument Bijsturing, aanpassen, corrigeren Zelfvertrouwen

12 Haalbaarheidsstudie: waarom? b. Voor potentiële financiers Om de financiële middelen te verkrijgen.

13 Haalbaarheidsstudie: waarom? b. Voor potentiële financiers Om de financiële middelen te verkrijgen. c. Voor andere belanghebbenden Leveranciers Afnemers

14 Haalbaarheidsstudie: waarom? Besluit Biedt geen garantie op succes Voorspelt de toekomst niet Geeft inzicht in de haalbaarheid Vergroot de kans op succes Toont de ontwikkelingsgang Voorziet in richtlijnen voor de toekomst

15 Haalbaarheidsstudie: overzicht Stappen in het opmaken van het marketingplan 0. Situering van je project 1.De starter en zijn omgeving 2.De markt 3.Het marktonderzoek 4.Uw aanbod in de markt 5.De aankooppolitiek 6.De verkooppolitiek 7.Omzetprognose eerste jaar

16 Haalbaarheidsstudie: overzicht 0. Situering van uw project Welk beroep? Schildersbedrijf Welke activiteiten? Algemene schilderwerken Behangen Vloerbekleding leggen

17 Haalbaarheidsstudie: overzicht 0. Situering van uw project Welk beroep? Welke activiteiten? Nieuw, uitbreiding, overname? Samen?

18 Haalbaarheidsstudie: overzicht 1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie?

19 Haalbaarheidsstudie: overzicht 'Goesting' H et mooiste woord van de Nederlands taal is volgens de Vlamingen:

20 Haalbaarheidsstudie: overzicht goesting goesting 26,28% geroezemoes 20,90% reutemeteut 11,08% oelewapper 9,00% verdonkeremanen 8,58% kittelorig 6,64% ledikant 5,62% klootjesdrogerij 5,35% poelepetaat 4,65% lichtekooi 1,90%

21 Haalbaarheidsstudie: overzicht 1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie? Sterke en zwakke punten?

22 Persoonlijke eigenschappen

23

24

25 Haalbaarheidsstudie: sites Interessante sites om jezelf te testen (test uzelf) (test jezelf) (test u zelf) (tests & tools)

26 Haalbaarheidsstudie: sites Interessante sites om jezelf te testen (Opleidingen / Test jezelf)

27 Haalbaarheidsstudie: overzicht 1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie? Sterke en zwakke punten? Omgaan met risico’s? Aandacht voor zwakke punten Welke opleiding? Welke ervaring?

28 Haalbaarheidsstudie: overzicht 2. De markt Analyse van de doelgroep Wie, waar, leeftijd, geslacht Omvang Evolutie Levensstandaard Bestedingspatroon / evolutie

29 Haalbaarheidsstudie: overzicht

30 Gezinsuitgaven in % van totale uitgaven

31 Haalbaarheidsstudie: overzicht

32

33 3. Het marktonderzoek Het marktgebied Hoever strekt het uit?

34 Marktgebied

35

36 Haalbaarheidsstudie: overzicht 3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats Belangrijk? Adres? Voor- en nadelen?

37 Haalbaarheidsstudie: overzicht 3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats De concurrenten Breng concurrenten in kaart

38 Concurrenten

39 Haalbaarheidsstudie: overzicht 3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats De concurrenten Breng concurrenten in kaart Concurrentieanalyse Twee vaststellingen

40 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T 3. Het marktonderzoek Algemene conclusie (S.W.O.T.) S TRENGTHS W EAKNESSES O PPORTUNITIES T HREATS STERKTES ZWAKTES BEDREIGINGEN KANSEN

41 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T STRENGTHSWEAKNESSES OPPORTUNITIESTHREATS STERKTESZWAKTESBEDREIGINGEN KANSEN INTERN UW ZAAK EXTERN OMGEVING UZELF DOELGROEP MARKTGEBIED VESTEGINGSPLAATS CONCURRENTEN

42 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T STERKTESZWAKTESBEDREIGINGEN KANSEN kwaliteit investeringen gratis infolijn levertijd onderhoud bereikbaarheid wetgeving winkelstraatdure rente concurrentie samenwerken conjunctuur vorming verlaging BTWorganisatie prijsdruk

43 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T 3. Het marktonderzoek Algemene conclusie (S.W.O.T.) Sterke kanten Zwakke kanten Kansen Bedreigingen

44 Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Welke segmenten?

45 Haalbaarheidsstudie: overzicht

46

47 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Vijf kenmerken van uw imago

48 Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

49 Assortiment De verzameling van alle producten die een ondernemer aanbiedt aan zijn klanten. Omschrijving:

50 Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

51 Assortiment Dimensies: Breedte: Diepte: het aantal verschillende productgroepen het aantal artikelen binnen een productgroep Lengte: het gemiddelde aantal eenheden dat aanwezig is

52 Assortiment Breedte Diepte Lengte

53 Assortiment: breedte SMAL BREED

54 Assortiment: diepte DIEP ONDIEP

55 Assortiment DIEP SMAL KRANTEN TIJDSCHRIFTEN LOTTO SIGARETTEN A B D C E F Krantenwinkel

56 Assortiment Breedte Diepte Kranten Tijdschriften Snoep Sigaretten

57 Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

58 Assortiment Structuur: Kernassortiment: Randassortiment: artikelen met hoge omzetsnelheid en geringe winstmarge artikelen met lage omzetsnelheid en hoge winstmarge

59 Assortiment Pareto-regel: 20/80 regel “20% van het aantal artikelen zorgt voor 80% van de omzet.” “80% van het aantal artikelen zorgt maar voor 20% van de omzet.” Kernassortiment Randassortiment

60 Assortiment Kernassortiment Randassortiment 20%80%

61 Haalbaarheidsstudie: overzicht 5. De aankooppolitiek De aankoopkanalen De leverancierskeuze Welke criteria? Het inwinnen van informatie

62 Haalbaarheidsstudie: overzicht 5. De aankooppolitiek De aankoopkanalen De leverancierskeuze Welke criteria? Het inwinnen van informatie

63 Haalbaarheidsstudie: overzicht 6. De verkooppolitiek Sellogram Terugkerende klachten (blz. 30)

64 Haalbaarheidsstudie: overzicht Sellogram Is een methode om verkoopsargumenten te verzamelen, door koopmotieven te vergelijken met aangeboden eigenschappen.

65 Haalbaarheidsstudie: overzicht Sellogram Wensen van klanten Product- eigenschappen horizontaal verticaal

66 Volautomatisch gesoldeerd frame Duurzaam- heid Veiligheid Egale lakbehandeling Snelheid Uiterlijk Betrouwbaar- heid Ingebouwde verlichting Gepatenteerde trapas Trommelremmen met kogellagers X X X X X X X X X XX X X X X X Wensen van klanten Sellogram: fiets Product- kenmerken

67 Sellogram: bieren

68 Bierenbitterzuurzoetvolheidbruisend Maes Christal Kronenb Beck’s Zulte Brugs Tar 12232

69 Sellogram: kapperszaak HoudbaarSnitVriendelijkDeskundigVerzorgd Koffie / boekjes XX 5 jaar ervaring XXXX Perfectionist XXXX Bijscholing XXX Prof. materiaal XXX Klant Zaak

70 Haalbaarheidsstudie: overzicht 6. De verkooppolitiek Sellogram (blz. 29) 6. De verkooppolitiek Sellogram Terugkerende klachten

71 Haalbaarheidsstudie: overzicht Terugkerende klachten PreventiefProbleemCuratief Eten is te koudKoffie aanbiedenWarme borden

72 Haalbaarheidsstudie: overzicht 7. Omzetprognose 1e jaar Methode raming De bedrijfsdrukte die je verwacht Boekhouding van uw voorganger Bestedingen van je product Spreiding jaaromzet over 12m Gewijzigde omzetprognose


Download ppt "Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?. Haalbaarheidsstudie: wat? IDEE HEDENTOEKOMST Risico’s = beperken beperken H.S. Slaagkansen?"

Verwante presentaties


Ads door Google