De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding. Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod n Verhoogd collegegeld n Intensief programma.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding. Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod n Verhoogd collegegeld n Intensief programma."— Transcript van de presentatie:

1 Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding

2 Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod n Verhoogd collegegeld n Intensief programma ( 2 / 3 dagdelen) n Individuele begeleiding n Afstemming met werkgever n Relevante functie formele eis n Servicepakket ( catering / boeken )

3 Technische Bedrijfskunde Volwassenen onderwijs = speerpunt Deeltijd n Verlaagd collegegeld n Extensief programma (1 dagdeel p wk) n Begeleide intervisie n Student is “contractpartner” n Relevante functie is praktische voorwaarde

4 Inhoud presentatie n Aanleiding n Student centraal n Ontwerp principes n Opbouw opleiding n Competentie-Matrix n Kenmerken docent n Evaluaties n Een paar studenten

5 Redenen voor verandering n Visitatie 2001 n Samenhang in curriculum moest versterkt n Techniek moest geprofileerd n Rendement n Uitval was relatief hoog n Studieduur was relatief lang

6 Ambitie 2003 Stimulerende leeromgeving Werken + leren als kracht ipv hindernis

7 Student centraal n Kenmerken parttime student n Beperkte tijd beschikbaar n Beperkt aanwezig n Andere verplichtingen naast studie n Gericht op kennis-toepassing n Diversiteit door verschillen in werk en achtergrond n Belangstelling voor elkaar en elkaars werk n Doelbewuste studiehouding n Beperkte voorzieningen bij avond-onderwijs

8 Ontwerp principes n Effectiviteit en flexibiliteit n Studie en werk verbinden n Interactief leren n Focus en samenhang n Studie adviseur

9 Herontwerp inhoud ( TBK breed ) n Uitdaging: n Samenhang n Beroepsbeeld n Technische aspect n Oplossing: n Semesterthema’s n Praktijkvraagstukken en beroepsrollen n Context

10 Vaststellen van opleidingsthema’s ( TBK breed ) n Beroepsrollen: n Landelijke rollen te globaal n Accent op optimalisatie van processen n Thema’s: n Optimalisatie > Strategie > Tracey & Wiersma n Techniek: n Bedrijfscontext; Innovatietools; Proceskenmerken

11

12 Voordelen thematische aanpak Beroepsprodukten centraal / Samenhang in semesters n Versnellingsmogelijkheden: n Via portfolio-toetsing van praktijkervaring (EVC) n Flexibiliteit: n Volgorde thema’s is niet dwingend n MM is twee “losse” blokken n Commitment aan studiegroep / tempo

13 Twee leerlijnen n Integrale beroepsontwikkeling n Studiebijeenkomsten n Projectwerk n Beroepsproducten centraal n Professionele competentieontwikkeling n Begeleide Intervisie n Workshops n POP / beroepspraktijk n Beroepsmatig handelen centraal

14 Per week: n Thuiswerk: Gestructureerde studietaken n Digitale leeromgeving: n Studiematerialen; n Achtergrondinfo n Discussie- en vragen forum n Werkplek voor projecten n Studiebijeenkomst: n Minicollege tbv kaders n Interactief vragen over stof n Huiswerk-opdrachten / Analyse-taken n Projectwerk n Evaluatie en vooruitblik

15 De Docent = Leermanager n Ervaren professional n Eén leermanager per thema ( 18 wkn) n Rol-diversiteit: n Minicolleges n Groepsbegeleiding n Individuele coaching n Projecttutoring n Brede kennis van werkveld n Ervaring met ontwerpen en implementeren van procesoptimalisaties n Ervaring met adviseren en leidinggeven aan teams

16 Niveau Domein Drie Kenmerken per opdracht Rol Reflection Realization Initiation Exploration ►Aspects► ▼Phases▼ Feedback on interaction Knowledge evaluation Process evaluation Product evaluation Working togetherApplicationQuality controlImplemen-tation Interaction strategyFinding information Project plan Design Actors in picture Posing questions Acquiring assignment Gaining insights InteractionKnowledge Mobilization Organization Production Process Product Service KnowledgeImpact Projectleider Adviseur (expert) …. Competentie-gebied: Operational Excellence Customer Intimacy Extende Enterpises etc Mate van Complexiteit Mate van Zelfstandigheid

17 Resultaten opdracht Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren ►Aspecten► ▼Fases▼ Producten Beoordelen Uitvoeren Ontwerpen Inzicht krijgen Produceren Product Dienst Resultaat

18 Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren ►Aspecten► ▼Fases▼ Producten Beoordelen Uitvoeren Ontwerpen Inzicht krijgen Produceren Product Dienst Resultaat Scenario verbeterproject Operational Excellence n Missie / visie bepalen n Kritische succesfactoren bepalen n Prestatie indicatoren bepalen n IST en SOLL bepalen n PDCA verbetercycli doorlopen n Verbeteren van de organisatie Kosten en baten verbeterproject

19 Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren ►Aspecten► ▼Fases▼ Evalueren overdragen Producten Beoordelen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Plan met draagvlak Ontwerpen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Organiseren Produceren ProcesProduct Dienst Resultaat Resultaten opdracht

20 Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren ►Aspecten► ▼Fases▼ Evalueren overdragen Producten Beoordelen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Plan met draagvlak Ontwerpen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Organiseren Produceren ProcesProduct Dienst Resultaat Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) PRINCE2 n Opstarten van een project n Projectbrief n Initiëren van een project n Project Initiation Document n Managen faseovergangen n Beheersen van een fase n Managen productoplevering n Afsluiten van het project

21 Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren ►Aspecten► ▼Fases▼ Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Kennis mobiliseren Organiseren Produceren ProcesProduct Dienst Kennis Resultaat Resultaten opdracht

22 Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren ►Aspecten► ▼Fases▼ Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Kennis mobiliseren Organiseren Produceren ProcesProduct Dienst Kennis Resultaat Resultaten opdracht Niet zelf het wiel uitvinden - Waar eerder gedaan - Verdieping zoeken - Betrouwbaarheid - Evidence based - State of the art - Creatief toepassen - Combineren - Correct citeren - Verantwoorden

23 Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen InteractieKennis mobiliseren Organiseren Produceren ProcesProduct Dienst KennisImpact Resultaat ►Aspecten► ▼Fases▼ Resultaten opdracht

24 Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen InteractieKennis mobiliseren Organiseren Produceren ProcesProduct Dienst KennisImpact Resultaat ►Aspecten► ▼Fases▼ n Potentiële opdrachtgever vinden n Krachtenveld in kaart brengen n Positioneren passend bij rol n Interactiestrategie en stijl kiezen n Presenteren, schrijven, luisteren, interveniëren, feedback geven n Onderhandelen, aansturen n Feedback vragen en bijsturen Resultaten opdracht

25 Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen InteractieKennis mobiliseren Organiseren Produceren ProcesProduct Dienst KennisImpact Resultaat JOIN resultatenmatrix ►Aspecten► ▼Fases▼

26 Product-innovatie Het winnende ontwerp ging over een innovatie bij het onderhoud aan waterputten van Vitens.

27 PCO Professionele Competentie ontwikkeling Beroepshandelen staat centraal n Intervisie: n Zicht op loopbaanwensen n Zicht op kwaliteiten en leerdoelen n Leren coachen n Verantwoorden ontwikkeling in praktijk n Workshops n Keuzeprogramma vaardigheden

28 PCO Intervisie: Rol van de coach: Niet alleen coachen maar ook leren coachen! =/= studieloopbaanbegeleiding Vereist professionele kwaliteiten Vaste teams van 4 studenten; hechte clubjes Workshops: Inspelen op actuele leervragen / verdiepen “ruimte voor “hobbies” en experimenten van studenten en docenten Voorbeelden: n Snel-lezen n Adviesvaardigheden n Rapportage vaardigheden n Etc

29 Studie-adviseur Dietkse Obbink n Spin in het web n Bereikbaarheid n Voorlichting n Meedenken met studie-knelpunten n Maatwerk dienstverlening mbt Osiris n Informatiebeheer n Actieve studievoortgangsbewaking n Persoonlijk contact

30 Evaluatie Thema’s n Informatie3,8 n Inhoud4,0 n De werkvormen3,8 n Toetsing3,9 n De docent4,3 n Studietijd p. wk in uren14,9 n Cijfer cursus7,6 n Cijfer eigen inzet7,4

31 Evaluatie Management Vaardigheden n Algemeen en informatievoorziening3,97 n Voorbereidende opdracht3,96 n Workshop zelf4,22 n Afsluitende opdracht4,02 n Trainer4,67

32 Benchmark CHOICE

33 Landelijke STO

34 Kengetallen n D/ S ratio effectief: 1/42 n D/ S incl overige taken: 1/32 n OVF: 0,95 n Instroom 2008: 90 studenten n Groei: 10% per jaar in afgelopen 4 jaar.

35 Zomaar een student n Rik van Dijk. 29 jaar, jonge vader. n Na de Havo-MBO verkoopbinnendienst medewerker bij producent van audiologische apparatuur. n Doorgegroeid naar vertegenwoordiger. n Zocht studie om verder te groeien n Eén jaar na start TBK Dt nu teamleider van de Customer Service afdeling en het Product Management Team en geeft leiding aan 7 mensen. n Aanleiding voor promotie was project proces- optimalisatie ihkv Operational Excellence

36 Een 10 voor afstuderen ! Ferry Ham; Oranjewoud n Onderwerp: Professionaliseren van projectgebonden inkoop. n Motivatie: Beheerste inkoop wordt een steeds belangrijker factor binnen de projecten. n Inmiddels is Ferry bezig met implementatie van adviezen: Ik heb al een team samengesteld en ben nu bezig om de verandering door te voeren. De conclusies uit mijn scriptie worden daarbij gebruikt. Hartstikke leuk natuurlijk dat het plan ook uitgevoerd wordt! n Terugblik: n De opleiding en mijn werk sluiten prima op elkaar aan. n Vooral de samenhang tussen de verschillende thema's die behandeld zijn heb ik als prettig ervaren. Hierdoor ga je wel het 'grote plaatje' zien. n Ferry gaat doorstuderen; MBA of Bedrijfswetenschappen

37 Een starter n Jan Baas; 24 jaar; samenwonend n Planner / werkvoorbereider Ampco-Flashlight Over de studie: n Ik zoek na propedeuse nieuwe baan n Studeren was na 2 jaar wel weer even wennen n Veel leuke nieuwe mensen leren kennen. n Je leert veel van elkaars situaties op het werk en door samen tot oplossingen van vraagstukken te komen n Raak steeds meer geinteresseerd in TBK, ook door Beroeps Oriëntatie Opdracht (PCO) n Belangrijk: Af en toe een pauze inplannen!!

38 En nog een… n Bert Koelewijn, 49 jaar, getrouwd, vader van 3 dochters n Was 11 jaar beroepsmilitair n Operator bij Voestalpine Polynorm; (=Carrosseriedelen voor automobielindustrie) n Werkte ook tijdens studie in 3 ploegendienst n Doel: Afstuderen voor 50e. Is inmiddels zeer succesvol geslaagd! n Deed afstudeerproject over kwaliteitskosten als onderdeel van de operationele kosten n Nu Manager Quality Control & Business Improvement n Bert over studie: De nieuwe contacten zijn de krenten in de pap!

39 Zomaar een leermanager Robbert Bosch n Vindt het leuk om wat ik weet en denk met anderen te delen. n Praktiserend organisatieadviseur (Just for Use) op gebied van “business engineering” n Specialisaties informatie strategie, informatie architectuur en informatie management. n En veel ervaring met het implementeren van CRM n Achtergrond in informatica en bedrijfskunde, opdrachten vaak tussen die twee vakgebieden in. n Lesgeven helpt bij aanscherpen van eigen werkwijze/methode. n Onderwijs is voor mij dus een vorm van reflectie. n Had voor docentschap nog nooit van TBK gehoord, maar ziet nu dat TBK echt zijn ding is…

40 Conclusie n TBK deeltijd is een opleiding waarin met erg veel plezier wordt geleerd en gewerkt! n Wil je meer weten? n Kom eens langs!


Download ppt "Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding. Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod n Verhoogd collegegeld n Intensief programma."

Verwante presentaties


Ads door Google