De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding"— Transcript van de presentatie:

1 Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding xxxxxxxxxxxxx

2 Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod Verhoogd collegegeld Intensief programma ( 2 / 3 dagdelen) Individuele begeleiding Afstemming met werkgever Relevante functie formele eis Servicepakket ( catering / boeken ) xxxxxxxxxxxxx

3 Technische Bedrijfskunde
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Technische Bedrijfskunde Volwassenen onderwijs = speerpunt Deeltijd Verlaagd collegegeld Extensief programma (1 dagdeel p wk) Begeleide intervisie Student is “contractpartner” Relevante functie is praktische voorwaarde xxxxxxxxxxxxx

4 Inhoud presentatie Aanleiding Student centraal Ontwerp principes
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inhoud presentatie Aanleiding Student centraal Ontwerp principes Opbouw opleiding Competentie-Matrix Kenmerken docent Evaluaties Een paar studenten xxxxxxxxxxxxx

5 Redenen voor verandering
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Redenen voor verandering Visitatie 2001 Samenhang in curriculum moest versterkt Techniek moest geprofileerd Rendement Uitval was relatief hoog Studieduur was relatief lang xxxxxxxxxxxxx

6 Ambitie 2003 Stimulerende leeromgeving
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Ambitie 2003 Stimulerende leeromgeving Werken + leren als kracht ipv hindernis xxxxxxxxxxxxx

7 Student centraal Kenmerken parttime student Beperkte tijd beschikbaar
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Student centraal Kenmerken parttime student Beperkte tijd beschikbaar Beperkt aanwezig Andere verplichtingen naast studie Gericht op kennis-toepassing Diversiteit door verschillen in werk en achtergrond Belangstelling voor elkaar en elkaars werk Doelbewuste studiehouding Beperkte voorzieningen bij avond-onderwijs xxxxxxxxxxxxx

8 Ontwerp principes Effectiviteit en flexibiliteit
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Ontwerp principes Effectiviteit en flexibiliteit Studie en werk verbinden Interactief leren Focus en samenhang Studie adviseur xxxxxxxxxxxxx

9 Herontwerp inhoud ( TBK breed )
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Herontwerp inhoud ( TBK breed ) Uitdaging: Samenhang Beroepsbeeld Technische aspect Oplossing: Semesterthema’s Praktijkvraagstukken en beroepsrollen Context xxxxxxxxxxxxx

10 Vaststellen van opleidingsthema’s ( TBK breed )
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Vaststellen van opleidingsthema’s ( TBK breed ) Beroepsrollen: Landelijke rollen te globaal Accent op optimalisatie van processen Thema’s: Optimalisatie > Strategie > Tracey & Wiersma Techniek: Bedrijfscontext; Innovatietools; Proceskenmerken xxxxxxxxxxxxx

11 xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 xxxxxxxxxxxxx

12 Voordelen thematische aanpak
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Voordelen thematische aanpak Beroepsprodukten centraal / Samenhang in semesters Versnellingsmogelijkheden: Via portfolio-toetsing van praktijkervaring (EVC) Flexibiliteit: Volgorde thema’s is niet dwingend MM is twee “losse” blokken Commitment aan studiegroep / tempo xxxxxxxxxxxxx

13 Twee leerlijnen Integrale beroepsontwikkeling
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Twee leerlijnen Integrale beroepsontwikkeling Studiebijeenkomsten Projectwerk Beroepsproducten centraal Professionele competentieontwikkeling Begeleide Intervisie Workshops POP / beroepspraktijk Beroepsmatig handelen centraal xxxxxxxxxxxxx

14 Per week: Thuiswerk: Gestructureerde studietaken
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Per week: Thuiswerk: Gestructureerde studietaken Digitale leeromgeving: Studiematerialen; Achtergrondinfo Discussie- en vragen forum Werkplek voor projecten Studiebijeenkomst: Minicollege tbv kaders Interactief vragen over stof Huiswerk-opdrachten / Analyse-taken Projectwerk Evaluatie en vooruitblik xxxxxxxxxxxxx

15 De Docent = Leermanager
Ervaren professional Eén leermanager per thema ( 18 wkn) Rol-diversiteit: Minicolleges Groepsbegeleiding Individuele coaching Projecttutoring Brede kennis van werkveld Ervaring met ontwerpen en implementeren van procesoptimalisaties Ervaring met adviseren en leidinggeven aan teams

16 Drie Kenmerken per opdracht
Projectleider Adviseur (expert) …. Rol Reflection Realization Initiation Exploration ▼Phases▼ ►Aspects► Feedback on interaction evaluation Knowledge Process Product Working together Application Quality control Implemen-tation Interaction strategy Finding information plan Project Design Actors in picture Posing questions Acquiring assignment Gaining insights Interaction Knowledge Mobilization Organization Production Service Impact Domein Niveau Mate van Complexiteit Mate van Zelfstandigheid Competentie-gebied: Operational Excellence Customer Intimacy Extende Enterpises etc

17 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Oriënteren
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Oriënteren Inzicht krijgen Aanpak kiezen Ontwerpen Realiseren Uitvoeren Reflecteren Producten Beoordelen Resultaat Product Dienst xxxxxxxxxxxxx

18 Resultaten opdracht (voorbeeld TBK)
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) Scenario verbeterproject Operational Excellence Missie / visie bepalen Kritische succesfactoren bepalen Prestatie indicatoren bepalen IST en SOLL bepalen PDCA verbetercycli doorlopen Verbeteren van de organisatie Kosten en baten verbeterproject ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Oriënteren Inzicht krijgen Aanpak kiezen Ontwerpen Realiseren Uitvoeren Reflecteren Producten Beoordelen Resultaat Product Dienst xxxxxxxxxxxxx

19 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Resultaat Product Dienst Proces xxxxxxxxxxxxx

20 Resultaten opdracht (voorbeeld TBK)
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren PRINCE2 Opstarten van een project Projectbrief Initiëren van een project Project Initiation Document Managen faseovergangen Beheersen van een fase Managen productoplevering Afsluiten van het project Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Resultaat Product Dienst Proces xxxxxxxxxxxxx

21 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren Kennis mobiliseren Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Vragen Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Vinden Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Toepassen Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Kennis Beoordelen Resultaat Product Dienst Proces Kennis xxxxxxxxxxxxx

22 Resultaten opdracht Niet zelf het wiel uitvinden - Waar eerder gedaan
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht Niet zelf het wiel uitvinden - Waar eerder gedaan - Verdieping zoeken - Betrouwbaarheid - Evidence based - State of the art - Creatief toepassen - Combineren - Correct citeren - Verantwoorden ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren Kennis mobiliseren Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Vragen Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Vinden Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Toepassen Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Kennis Beoordelen Resultaat Product Dienst Proces Kennis xxxxxxxxxxxxx

23 Resultaten opdracht Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Interactie Kennis mobiliseren Organiseren Produceren Proces Product Dienst Impact Resultaat ►Aspecten► ▼Fases▼ xxxxxxxxxxxxx

24 Resultaten opdracht Potentiële opdrachtgever vinden
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Interactie Kennis mobiliseren Organiseren Produceren Proces Product Dienst Impact Resultaat ►Aspecten► ▼Fases▼ Potentiële opdrachtgever vinden Krachtenveld in kaart brengen Positioneren passend bij rol Interactiestrategie en stijl kiezen Presenteren, schrijven, luisteren, interveniëren, feedback geven Onderhandelen, aansturen Feedback vragen en bijsturen xxxxxxxxxxxxx

25 JOIN resultatenmatrix
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 JOIN resultatenmatrix ►Aspecten► ▼Fases▼ Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Interactie Kennis mobiliseren Organiseren Produceren Proces Product Dienst Impact Resultaat xxxxxxxxxxxxx

26 xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Product-innovatie Het winnende ontwerp ging over een innovatie bij het onderhoud aan waterputten van Vitens. xxxxxxxxxxxxx

27 PCO Professionele Competentie ontwikkeling
Beroepshandelen staat centraal Intervisie: Zicht op loopbaanwensen Zicht op kwaliteiten en leerdoelen Leren coachen Verantwoorden ontwikkeling in praktijk Workshops Keuzeprogramma vaardigheden

28 PCO Intervisie: Rol van de coach:
Niet alleen coachen maar ook leren coachen! =/= studieloopbaanbegeleiding Vereist professionele kwaliteiten Vaste teams van 4 studenten; hechte clubjes Workshops: Inspelen op actuele leervragen / verdiepen “ruimte voor “hobbies” en experimenten van studenten en docenten Voorbeelden: Snel-lezen Adviesvaardigheden Rapportage vaardigheden Etc

29 Studie-adviseur Dietkse Obbink Spin in het web Bereikbaarheid
Voorlichting Meedenken met studie-knelpunten Maatwerk dienstverlening mbt Osiris Informatiebeheer Actieve studievoortgangsbewaking Persoonlijk contact

30 Evaluatie Thema’s Informatie 3,8 Inhoud 4,0 De werkvormen 3,8
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Evaluatie Thema’s Informatie 3,8 Inhoud 4,0 De werkvormen 3,8 Toetsing 3,9 De docent 4,3 Studietijd p. wk in uren 14,9 Cijfer cursus 7,6 Cijfer eigen inzet 7,4 xxxxxxxxxxxxx

31 Evaluatie Management Vaardigheden
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Evaluatie Management Vaardigheden Algemeen en informatievoorziening 3,97 Voorbereidende opdracht 3,96 Workshop zelf 4,22 Afsluitende opdracht 4,02 Trainer ,67 xxxxxxxxxxxxx

32 xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Benchmark CHOICE xxxxxxxxxxxxx

33 Landelijke STO

34 Kengetallen D/ S ratio effectief: 1/42 D/ S incl overige taken: 1/32
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Kengetallen D/ S ratio effectief: 1/42 D/ S incl overige taken: 1/32 OVF: 0,95 Instroom 2008: 90 studenten Groei: 10% per jaar in afgelopen 4 jaar. xxxxxxxxxxxxx

35 Zomaar een student Rik van Dijk. 29 jaar, jonge vader.
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Zomaar een student Rik van Dijk. 29 jaar, jonge vader. Na de Havo-MBO verkoopbinnendienst medewerker bij producent van audiologische apparatuur. Doorgegroeid naar vertegenwoordiger. Zocht studie om verder te groeien Eén jaar na start TBK Dt nu teamleider van de Customer Service afdeling en het Product Management Team en geeft leiding aan 7 mensen. Aanleiding voor promotie was project proces-optimalisatie ihkv Operational Excellence xxxxxxxxxxxxx

36 Een 10 voor afstuderen ! Ferry Ham; Oranjewoud
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Een 10 voor afstuderen ! Ferry Ham; Oranjewoud Onderwerp: Professionaliseren van projectgebonden inkoop. Motivatie: Beheerste inkoop wordt een steeds belangrijker factor binnen de projecten. Inmiddels is Ferry bezig met implementatie van adviezen: Ik heb al een team samengesteld en ben nu bezig om de verandering door te voeren. De conclusies uit mijn scriptie worden daarbij gebruikt. Hartstikke leuk natuurlijk dat het plan ook uitgevoerd wordt! Terugblik: De opleiding en mijn werk sluiten prima op elkaar aan. Vooral de samenhang tussen de verschillende thema's die behandeld zijn heb ik als prettig ervaren. Hierdoor ga je wel het 'grote plaatje' zien. Ferry gaat doorstuderen; MBA of Bedrijfswetenschappen xxxxxxxxxxxxx

37 Een starter Jan Baas; 24 jaar; samenwonend
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Een starter Jan Baas; 24 jaar; samenwonend Planner / werkvoorbereider Ampco-Flashlight Over de studie: Ik zoek na propedeuse nieuwe baan Studeren was na 2 jaar wel weer even wennen Veel leuke nieuwe mensen leren kennen. Je leert veel van elkaars situaties op het werk en door samen tot oplossingen van vraagstukken te komen Raak steeds meer geinteresseerd in TBK, ook door Beroeps Oriëntatie Opdracht (PCO) Belangrijk: Af en toe een pauze inplannen!! xxxxxxxxxxxxx

38 En nog een… Bert Koelewijn, 49 jaar, getrouwd, vader van 3 dochters
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 En nog een… Bert Koelewijn, 49 jaar, getrouwd, vader van 3 dochters Was 11 jaar beroepsmilitair Operator bij Voestalpine Polynorm; (=Carrosseriedelen voor automobielindustrie) Werkte ook tijdens studie in 3 ploegendienst Doel: Afstuderen voor 50e. Is inmiddels zeer succesvol geslaagd! Deed afstudeerproject over kwaliteitskosten als onderdeel van de operationele kosten Nu Manager Quality Control & Business Improvement Bert over studie: De nieuwe contacten zijn de krenten in de pap! xxxxxxxxxxxxx

39 Zomaar een leermanager
xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Zomaar een leermanager Robbert Bosch Vindt het leuk om wat ik weet en denk met anderen te delen. Praktiserend organisatieadviseur (Just for Use) op gebied van “business engineering” Specialisaties informatie strategie, informatie architectuur en informatie management. En veel ervaring met het implementeren van CRM Achtergrond in informatica en bedrijfskunde, opdrachten vaak tussen die twee vakgebieden in. Lesgeven helpt bij aanscherpen van eigen werkwijze/methode. Onderwijs is voor mij dus een vorm van reflectie. Had voor docentschap nog nooit van TBK gehoord, maar ziet nu dat TBK echt zijn ding is… xxxxxxxxxxxxx

40 Conclusie TBK deeltijd is een opleiding waarin met erg veel plezier wordt geleerd en gewerkt! Wil je meer weten? Kom eens langs!


Download ppt "Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding"

Verwante presentaties


Ads door Google