De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek."— Transcript van de presentatie:

1

2 Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) uur: Opening uur: Opening uur: Europese Geluidpolitiek uur: Europese Geluidpolitiek (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) uur: De richtlijn omgevingsgeluid uur: De richtlijn omgevingsgeluid uur: Bronbeleid uur: Bronbeleid uur: Handhaving en bewijsvoering uur: Handhaving en bewijsvoering uur: Strategie uur: Strategie uur: Vragen&Discussie uur: Vragen&Discussie uur: Borrel en bezoek van de stands uur: Borrel en bezoek van de stands

3 Handhaving en bewijsvoering  Wie controleert ?  Eenduidigheid en reproduceerbaarheid:  Voertuig of baan ? Hoe baaninvloed uitsluiten?  Welke grootheid meten we ?  Relevantie voor milieudoelen  Baanconditie knelpunt

4 Twee domeinen  Verplichte domein  Internationaal, vergelijkbaar, stricte definities meetmethode  Vrijwillige domein  Nationaal,  sluit aan bij andere regelgeving:  MIG, Geluidproductieplafonds, Integraal Capaciteits Management  Keep it simple: classificering waar het kan  Omstandigheden tijdens de meting  gecontroleerd of statistisch representatief

5 Meetmethode door AEIF Rick Jones

6 High Speed Measurement Campaign NOEMIE NOEMIE: NOise Emission Measurements of high speed Interoperability in Europe NOEMIE: NOise Emission Measurements of high speed Interoperability in Europe Aims Aims Test accuracy of measurement method in HS TSI Test accuracy of measurement method in HS TSI Consider “ATSI” track specification for possible use in revision Consider “ATSI” track specification for possible use in revision Gather data on actual HS levels, to inform the process of (a) granting transitional exemptions, and (b) recommending levels for future revisions Gather data on actual HS levels, to inform the process of (a) granting transitional exemptions, and (b) recommending levels for future revisions

7 Sites and Stock FRANCE FRANCE TGV-R, TGV Duplex, Thalys, ICE 3, ETR500 TGV-R, TGV Duplex, Thalys, ICE 3, ETR500 GERMANY GERMANY ICE 1, ICE 3 ICE 1, ICE 3 BELGIUM BELGIUM Thalys, ICE 3 Thalys, ICE 3 ITALY ITALY ETR 480, ETR 500 ETR 480, ETR 500 SPAIN SPAIN AVE AVE

8 Roughness limit levels

9 ATSI track decay rate limit levels (pad stiffness ~ 300 – 500 kN/mm)

10 NOEMIE plan Phase 1 – Track characteristics (hopefully TSI or ATSI), measurements, wheel roughness, report by Sept 2003 Phase 1 – Track characteristics (hopefully TSI or ATSI), measurements, wheel roughness, report by Sept 2003 Phase 2 – Develop “TSI+” track characteristics and apply at 2 sites, then measure as before by March 04 Phase 2 – Develop “TSI+” track characteristics and apply at 2 sites, then measure as before by March 04 Early measurements on Brussels-Liege already carried out (AEAT NL assisting) Early measurements on Brussels-Liege already carried out (AEAT NL assisting) Major concerns – Major concerns – Will any of the sites fully meet TSI or ATSI? Will any of the sites fully meet TSI or ATSI? Will it be possible to devise a “TSI+ spec” that can be practically installed at selected sites? Will it be possible to devise a “TSI+ spec” that can be practically installed at selected sites?

11 Bronscheidingsmethoden en toepassingen Pieter Dings

12 Het lijkt wel 1 geluid....

13 Maar er zijn meerdere verantwoordelijkheden: “is het het wiel of is het de rail?”

14 baangeluid voertuiggeluid

15 geluid van de wagenopbouw? wielruwheid baangeluid voertuiggeluid railruwheid

16 Geluid: = To Tr + Sp Ruwheid: + R W = T Splitsen in : Voertuig (geel) en infra (groen) verantwoordelijkheden:

17 STAIRRS meettechieken

18 NoiseChex Robert Degenhart

19 Meetmethoden NoiseChex: Een automatisch meetsysteem dat continu het geluidniveau van passerende treinen registreert Operationeel vanaf maart 2002 nabij Bunnik (Utrecht-Arnhem)

20 Normale verdeling van een treinsoort NoiseChex Wat kan het? Geluidniveaus: L Aeq, L eq, L den, TEL, SEL, spectra L aeq, pas. van ca passages

21 NoiseChex Wat kan het? Geluidniveaus: L Aeq, L eq, L den, TEL, SEL, spectra Treininformatie: Soort trein, treinsnelheid en materieelcategorie Treininformatie: Soort trein, treinsnelheid en materieelcategorie Getrokken reizigerstrein 120 km/h Koploper (ICM) Regiorunner (IRM) BeneluxGoederentrein Cat 2/8 Cat 8 Cat 2 Cat 4

22 NoiseChex Toepassingen Milieunormering - Bewaken geluidproductie- plafonds - Controle rekenmethode - Booggeluid Milieunormering - Bewaken geluidproductie- plafonds - Controle rekenmethode - Booggeluid

23 NoiseChex Toepassingen Voor Beschikbaarheid - onderhoudstoestand materieel - onderhoudstoestand baan Voor Beschikbaarheid - onderhoudstoestand materieel - onderhoudstoestand baan

24 NoiseChex Toepassingen Prestatiecontracten - Akoestisch rekeningrijden Prestatiecontracten - Akoestisch rekeningrijden

25 PRESTATIES DOOR INNOVATIES


Download ppt "Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek."

Verwante presentaties


Ads door Google