De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het dynamisch ondernemingsplan. 1.Voorstelling Agentschap Ondernemen 2.Het dynamisch ondernemingsplan 3.Doodpuntberekening 4.Een klassiek ondernemingsplan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het dynamisch ondernemingsplan. 1.Voorstelling Agentschap Ondernemen 2.Het dynamisch ondernemingsplan 3.Doodpuntberekening 4.Een klassiek ondernemingsplan."— Transcript van de presentatie:

1 Het dynamisch ondernemingsplan

2 1.Voorstelling Agentschap Ondernemen 2.Het dynamisch ondernemingsplan 3.Doodpuntberekening 4.Een klassiek ondernemingsplan 5.Cases Inhoud voormiddag

3 3 PIJLERS VLAAMS ECONOMISCH BELEID ONDERNEMENINNOVERENINTERNATIONALISEREN Algemene informatie Adressenlijsten Marktonderzoek Afsprakenprogramma Financiële steun Exportmeter Acties Contactdagen Innovatieaudit Ideëengeneratie Samenwerking Innovatieplan Subsidies Innovatieschool Dienstverlening Van start tot overname Financiering Milieu en energie Vestiging, RO, GIS Innovatie en design Internationaal ondernemen Beleidsopdrachten en projecten Subsidies KMO – portefeuille Ecologiepremie Strategische steun Steun hinder openbare werken

4 Missie ‘We willen de drijvende kracht zijn achter meer en beter ondernemerschap in Vlaanderen’ ondernemerschap aanmoedigen ondernemingen ondersteunen gunstige omgevingsfactoren opbouwen In samenwerking met ondernemingsorganisaties Brug tussen bedrijf en overheid Taken Informatie, eerstelijnsadvies en sensibilisering Regelgeving en ondersteuning Voor wie Alle (kandidaat) ondernemers en bedrijven

5 ondernemingen intermediairen & organisaties overheid private dienstverleners

6 Waarover Potentiële ondernemers en gevestigde bedrijven informeren, adviseren en sensibiliseren over 5 thema’s Voor elk thema gespecialiseerde medewerkers

7 Startersbegeleiding Ondersteuning bij ontwikkeling van project Cruciale vraag : is mijn zaak haalbaar ? Werkinstrument: Dynamisch Ondernemingsplan Begeleiding bij het zoeken naar gepaste steun en financiering Indienpunt voor de ‘Startlening’ en ‘Plan Jonge Zelfstandige’ van het Participatiefonds Coach, kritisch klankbord, oriënteren en doorverwijzen

8 Doelstellingen workshop Het verschil tussen een Dynamisch Ondernemingsplan en een klassiek ondernemingsplan Wat zijn de bouwstenen van het Dynamisch Ondernemingsplan? Hoe krijg je zicht op de haalbaarheid van je project? Hoe begin je er aan? (praktische uitwerking en bronnen van cijfers)

9 I. Waarom “dynamisch”? dynamisch ondernemingsplan vs klassiek ondernemingsplan

10 II. Bouwstenen Interne haalbaarheidExterne haalbaarheid DOEN! Project herbekijken Risicograad 1. Projectvoorstelling 5. Financieel plan 4. Organisatieplan3. Commercieel plan 2. Omgevingsanalyse Interne haalbaarheidExterne haalbaarheid DOEN! Project herbekijken Risicograad

11 1. projectvoorstelling Beschrijf uitvoerig wat je precies van plan bent te gaan doen Waarom denk je dat jouw project zal slagen? Antwoord op een behoefte in de markt? Wat houd je eventueel nog tegen om te kunnen starten?

12 2. omgevingsanalyse Onderneming Ondernemer Concurrenten directe indirecte Klanten Markt/Sector Leveranciers Omgevingsfactoren overheid trends evoluties

13 De Klanten Profiel Behoeften Aantrekkings- gebied Aankoopgedrag 2. omgevingsanalyse

14 o Wie zijn jouw concurrenten? o Directe o Indirecte o Wie is jouw voorbeeld? o Jouw concurrentievoordeel? Checklist ligging openingsuren concur. diensten/assortimenten communicatie & bekendheid service prijsniveau personeel klanten 2. omgevingsanalyse

15 3. Het commercieel plan PRODUCT PROMOTIE PLAATS PRIJS

16 4. Organisatieplan Personeel -aantal & job inhoud -opleiding -verlonen & motiveren Externe partners -leveranciers -boekhouder -communicatiebureau Praktisch -kwaliteit en veiligheid -tijdsbesteding Formaliteiten/ verplichtingen -juridische vorm -reglementering

17 5. Financieel luik BALANS = inzet van middelen & financieringsbehoefte Investeringsplan Financieringsplan EXPLOITATIE = haalbaarheid in kaart brengen Vaste kosten Variabele kosten Contributiemarge ≠ opslagmarge Doodpuntomzet (break-evenomzet)

18 III. Doodpuntberekening Vaste kosten & variabele kosten Gewenst ondernemersloon Contributiemarge ≠ opslagmarge vaste kosten x 100 Doodpuntomzet = brutowinstmarge

19 III. Doodpuntberekening Interne haalbaarheid = noodzakelijke omzet vergelijken met: o # werkuren per week o # verkopen per dag o prijs per m2 o productiecapaciteit o statische gegevens o seizoensgevoeligheid o ………..

20 III. Doodpuntberekening Oefening detailhandel kleding & schoenen: Vaste kosten incl. afschrijvingen en bruto-ondernemersloon : ,00 Opslagmarge = 2,2 Aankoopprijs excl. BTW x 2,2 = Verkoopprijs incl. BTW (21%)  Contributiemarge = 45%  Solden! (wijzigt contributiemarge) bvb. 3 maanden gemiddeld 60% korting Contributiemarge = 38 % 100 euro omzet  62 euro voor handelsgoederen  38 euro voor vaste kosten Doodpuntomzet?(1) (2) (3)

21 Externe haalbaarheid Wat is mijn potentieel? (marktonderzoek) Verzorgingsgebied afbakenen (studie provincie?) Aantrekking (studie provincie of gemeente?) Bevolkingscijfers – gezinnen (gemeente) Bestedingscijfers (NIS) Distributiekanaal (sectorstudie) Concurrenten (aandeel?)

22 IV. Ondernemingsplan Na de beslissing om te starten Voorstelling project aan derden: wat willen we bereiken en hoe? Haalbaarheidsstudie = basis van het ondernemingsplan Aanvullen met: Omzet- en resultatenprognose Kasplanning Team/ organisatie Planning - tijdstabel SWOT-analyse Gebruik hiervoor bijv. “Leidraad ondernemingsplan”

23 V. Cases: vragen 1.Sector van de onderneming? 2.Vooral vaste of vlottende activa? 3.Verhouding eigen middelen t.o.v. vreemd vermogen? 4.Verhouding lange termijnmiddelen t.o.v. vast actief? 5.Voorraadrotatie? 6.Wat valt op in de vaste kosten? 7.Kunnen we de doodpuntomzet berekenen?


Download ppt "Het dynamisch ondernemingsplan. 1.Voorstelling Agentschap Ondernemen 2.Het dynamisch ondernemingsplan 3.Doodpuntberekening 4.Een klassiek ondernemingsplan."

Verwante presentaties


Ads door Google