De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DEMO Kwaliteit Een andere kijk op Kwaliteitsmanagement met Enterprise Ontology en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DEMO Kwaliteit Een andere kijk op Kwaliteitsmanagement met Enterprise Ontology en."— Transcript van de presentatie:

1 DEMO Kwaliteit Een andere kijk op Kwaliteitsmanagement met Enterprise Ontology en

2 © 2009 INQA Quality Consultants BV Agenda Wat is kwaliteit ISO9001 Kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO9001 Toepassing van DEMO

3 © 2009 INQA Quality Consultants BV Niek Pluijmert  Postbus 195, 4130 ED Vianen (Ut), Nederland  +31 (0) 

4 © 2009 INQA Quality Consultants BV 4 5 soorten volgens Garvin: – Transcedent (alleen het beste is goed genoeg) – User-based (fitness for use) – Product-based (duurder bij betere eigenschappen) – Manufacturing-based (efficiënt produceren) – Value-based (waar voor je geld) 5 soorten volgens Garvin: – Transcedent (alleen het beste is goed genoeg) – User-based (fitness for use) – Product-based (duurder bij betere eigenschappen) – Manufacturing-based (efficiënt produceren) – Value-based (waar voor je geld) 5 benaderingen

5 © 2009 INQA Quality Consultants BV 5 Training 'Kwaliteitsmanagement in ICT' 3000 v.C. pyramidebouwers Egypte

6 © 2009 INQA Quality Consultants BV v.C. Wetboek van Hammurabi, “ kwaliteitscontrole Babylonië

7 © 2009 INQA Quality Consultants BV 7 Training 'Kwaliteitsmanagement in ICT' 1300 middeleeuwen gildetijd

8 © 2009 INQA Quality Consultants BV industriële revolutie F.W. Taylor

9 © 2009 INQA Quality Consultants BV 9 Training 'Kwaliteitsmanagement in ICT'6/ controle kaart W.A. Shewhart

10 10 Overzicht ISO

11 © 2009 INQA Quality Consultants BV 11 ISO 9001: wat is het? inputoutput ISO 9001 certificaat gaat over bedoeld voor zegt iets over ISO 9001 norm stelt eisen aan toetst obv van verstrekt

12 © 2009 INQA Quality Consultants BV 12 uitvoerinvoer goede producten proces stap inspectie Klant KwaliteitsManagement Systeem ISO 9001: wat levert het op? Q Systeem herbewerkingen uitval de verborgen fabriek

13 © 2009 INQA Quality Consultants BV 13 De ISO 9000 ‘familie’ ISO9001:2008 Eisen aan een QMS voor het kunnen aantonen van kwaliteit ISO9004 Richtlijnen voor prestatieverbetering verbreden & perfectioneren van QMS “Er moet een proces voor continu verbeteren ingericht zijn” “ Kwaliteit is de mate waarin een geheel aan eigenschappen & kenmerken voldoet aan de eisen” Levert de definities gebruikt in…… ”Op enigerlei manier moet worden vastgesteld hoe de klant de organisatie ervaart” Vormt een startpunt voor ….. ISO9000 Definitie begrippen QMS

14 © 2009 INQA Quality Consultants BV Procesmodel ISO9001 Bron: NEN-EN-ISO 9001: 2008

15 © 2009 INQA Quality Consultants BV Procesmodel ISO9001 Bron: NEN-EN-ISO 9001: = primaire proces 1 2 = ondersteunende processen 2 3 = continue verbeterproces 3

16 © 2009 INQA Quality Consultants BV Bedrijfsprocessen Bedrijfsprocessen, het hart van de onderneming De bedrijfsprocessen vervullen de primaire functie van een onderneming, nl. het voortbrengen van de goederen of diensten Voor het vervullen van de primaire functie werken mensen samen Om te kunnen samenwerken moeten mensen hun activiteiten op elkaar afstemmen (coördineren) Daartoe communiceren mensen met elkaar

17 © 2009 INQA Quality Consultants BV Resultaat fase Executie fase Order fase Standaard transactie producent Gewenst nieuw feit K wil een heel brood Feit geprodu- ceerd B legt brood op toonbank Feit verklaard Verklaard is: K heeft een heel brood “Een heel bruin alstublieft” Feit beloofd Beloofd is: K heeft een heel brood verzoeken Feit verzocht Verzocht is: K heeft een heel brood beloven “Natuurlijk” verklaren “Anders nog iets?” Feit aanvaard Aanvaard is: K heeft een heel brood aanvaarden “Dank u wel” klant klaar

18 © 2009 INQA Quality Consultants BV

19 Onderscheidingsaxioma coördinatie Menselijk kunnen productie Tonen van commitment (als uitvoerder) Oproepen van commitment (als geadresseerde) Uitdrukken van gedachten (formuleren) Afleiden van gedachten (interpreteren) Uiten van informatie (spreken, schrijven) Opnemen van informatie (luisteren, lezen) Originele actie (besluiten, oordelen) Infologische actie (reproduceren, afleiden, redeneren, berekenen) Datalogische actie (opslaan, verzenden, kopiëren, vernietigen) Performa informa forma

20 © 2009 INQA Quality Consultants BV Organisatie theorema B-organisatie I-organisatie D-organisatieDatalogische productie Infologische productie Essentiële productie

21 © 2009 INQA Quality Consultants BV Samenvatting Een onderneming is een systeem van sociale actoren die commitments met elkaar aangaan (coördinatie) over productiehandelingen Transacties zijn opgebouwd volgens het OER- principe Actoren voeren voeren 3 soorten dingen uit: –Ontologische of performa (communiceren, creëren) –Infologische of informa (redeneren) –Datalogische of forma (informatie bewerken) Een organisatie bestaat uit een B-, een I- en een D- organisatie

22 © 2009 INQA Quality Consultants BV Waarom DEMO bij het ontwerp? Beheerste processen: –Het transactieconcept geeft inzicht in de processen, zorgt voor gesloten PDCA-cycli; –Focus op bedrijfsprocessen Nadruk op communicatie/coördinatie –“fouten’ ontstaan over het algemeen door slechte communicatie, niet door incompetentie –Welke verantwoordelijkheden toegewezen zijn in de organisatie Implementatieonafhankelijkheid –Minder onderhoudsgevoelig Compactheid –Transactiesymbool staat ook voor de manieren waarop een transactie kan mislukken

23 © 2009 INQA Quality Consultants BV

24

25

26 Business proces orderacceptatie

27 © 2009 INQA Quality Consultants BV Actiediagram orderacceptatie

28 © 2009 INQA Quality Consultants BV CA01 name organisation T01 transaction T02 transaction A01 name CA01 name Actor Transaction Diagram DEMO Construction Model Process Model Action Model State Model Interaction Model Interstriction Model Information Use Table Transaction Result Table Bank Contents Table R01 R02 R03 0..k 1..n R10 1..n Result Structure Chart Fee for year Y for membership M is paid R02Membership fee payment T02 R03 R01 Reduced fee approval Membership registration Transaction Reduced fee for membership M in year Y is applied T03 Membership M is startedT01 Result Transaction Result Table on requested T01(M) with member(new M) = P if age(P) < minimal_age →decline T01(M) ◊ age(P) ≥ minimal_age →promise T01(M) fi no Action Rule Specifications MEMBERSHIP PF02 the first fee for membership M is paid MP the member of M is P PERSON PF01 membership M has been started Object Fact Diagram EUROYEARreduced_fee NUMBERSHIPMENT#books_of_shipment NUMBERPERSONminimal_age scaleobject classproperty type Object Property List T04/rq T06/pmLOAN T01/rqP is the member in M T01/rq T04/rqMEMBERSHIP process stepsobject class, fact type or result type Information Use Table PB04LOAN P is the member in M PB01MEMBERSHIP P-bankobject class, fact type or result type Bank Contents Table CA01 name organisation T01 transaction T02 transaction A01 name CA01 name cpb01 admission rules cpb02 personal data Actor Bank Diagram T01 rq CA02 A01 Membership registration T01 pm T01 st T01 ac Process Srtucture Diagram T02 rq CA02 T02 pm T02 st T02 ac Membership fee payment


Download ppt "DEMO Kwaliteit Een andere kijk op Kwaliteitsmanagement met Enterprise Ontology en."

Verwante presentaties


Ads door Google