De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities"— Transcript van de presentatie:

1 Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities
LeaderShift Navigationtm Licentie Training deel 2 Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities

2 Interpretatie Team en Organisatie Waardenprofiel

3 Interpretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 1
Altijd eerst de relevante context aangegeven (taak, omgevingsveld). Interpretatie: eerst de twee grootste discrepanties tussen huidige en gewenste organisatie beschrijven. Wat dient men we te behouden, reduceren en te versterken?

4 Intepretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 2
Vervolgens van onder af (paars) alle thema’s beschrijven. Relatie leggen naar de uitdagingen waar de organisatie voor staat. Is er een voldoende relatie tussen de uitdaging en het doel dat de klant aangeeft? Zo nee: aanbrengen.

5 Intepretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 2
Is er een relatie tussen de score op de gewenste organisatie en het doel? Wordt het aanwezige waardenpotentieel benut?

6 Veel voorkomende patronen in team en organisatieprofielen
Middelvinger profiel: wijst op veel druk op een aspect. Check met uitdaging. U profiel: wijst op onderbenutting van het waardenpotentieel. Check met uitdaging. Gemaaid gras profiel: wijst op tevredenheid op dit aspect. Check met uitdaging.

7 Interpretatie Waardenprofiel voor Team en Organisatie 4
Trap op profiel: wijst op een uitdaging die ook als zodanig erkent wordt, open voor de noodzakelijke verandering, er is een ‘hoe’. Trap af profiel: wijst op een verminderde aandacht voor dit aspect, iets wat belangrijk was is minder belangrijk geworden. J profiel: Wijst op een onderkende uitdaging, het ‘hoe’ moet nog gevonden worden. Oefening: Bekijk het profiel van de ochtend nogmaals op basis van de sheets 1, 2, 3 en 4. Aanwijzingen: sheet 1 punt 4 alleen kort, in kernwoorden omschrijven. Sheet 2: Alleen punt 3 doen (de andere punten kunnen ook zonder een waardenprofiel beantwoord worden)

8 Casus Gemeente Tulpenberg
Doel: meer kwaliteit en resultaatgerichtheid Maak een analyse Welke strategie volg je tijdens de twee daagse workshop

9 Woordanalyse TOP10, absolute puntenaantal per woord (max= n x 3, n= aantal deelnemers) Percentuele analyse verschil huidige en gewenste situatie (wordt gemaakt voor alle woorden bij TOP 10 Huidig en Gewenst Realistisch: hoeveel meer % van de totaal te verdelen punten heeft het woord gekregen Overdreven: huidige punten absoluut = 100%. Berekeningsformule: Gewenst – Huidig X 100 Huidig

10 Priming

11 Balk 1 = Persoonlijke waarden
Balk 2 = Huidige organisatie Balk 3 = Gewenste organisatie

12 cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som)
Top 103 Organisatie X, totaal Persoonlijke waarden Huidige organisatie Gewenste organisatie Enthousiasme 539 Groei van de organisatie 499 Teamwerk 587 Deskundigheid 523 Visie 483 Rechtvaardigheid 559 Samenwerking 508 Resultaatgerichtheid 475 Klanttevredenheid 547 Collegialiteit 464 Winst 474 481 Persoonlijke ontwikkeling 459 Succes 448 Duidelijkheid 469 Inlevingsvermogen 453 Grootsheid 426 Betrouwbaarheid 437 Uitdaging 424 Gelijkwaardigheid 408 433 Prestatie 410 Kennis 427 Productiviteit 384 Groepsgevoel 404 Inspiratie 423 371 377 cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som)

13 Verschillen tussen huidige (= 100%) en gewenste waarden per woord
Rechtvaardigheid Blauw Omhoog 470,4 Duidelijkheid 193,1 Gelijkwaardigheid Groen 150,3 Teamwerk 86,3 Grootsheid Rood Omlaag -78,4 Winst Oranje -63,5 Betrouwbaarheid 53,9 Groepsgevoel 51,9 Klanttevredenheid 47,4 Kennis Geel 45,7 Samenwerking 41,5 Resultaatgerichtheid -35,6 Productiviteit -26,8 Groei van de organisatie -26,5 Succes -24,8 Visie -23,2 Uitdaging -15,8 Prestatie -8 Organisatie X, totaal

14 Balk 1 = Persoonlijke waarden
Balk 2 = Huidige organisatie Balk 3 = Gewenste organisatie

15 Top 103 Organisatie X, Teamprofiel Directie Persoonlijke waarden
Huidige organisatie Gewenste organisatie Visie 11 Structuur 12 Betekenis geven Teamwerk Excellentie Uitdaging 10 Lange termijn oriëntatie Inspiratie Samenwerking Prestatie Oog voor de consequenties Ruimte voor diversiteit Balans (emotioneel/spiritueel) Top/down, hierarchisch 9 Uniciteit Vrijheid Groei van de organisatie 8 Inzicht Binding Congruentie (idee/gedrag) Ondernemerschap Duidelijkheid cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som)

16 Verschillen tussen huidige (= 100%) en gewenste waarden per woord
Congruentie (idee/gedrag) Geel Nieuw ! Oneindig Lange termijn oriëntatie Omhoog 200 Prestatie Oranje 150 Inspiratie Top/down, hierarchisch Blauw Omlaag -100 Excellentie 100 Structuur -81,8 Inzicht 66,7 Binding Paars -62,5 Samenwerking Groen -50 Ruimte voor diversiteit -40 Groei van de organisatie 25 Ondernemerschap Duidelijkheid -25 Uniciteit Visie 20 Teamwerk -18,2 Organisatie X, Teamprofiel Directie

17 Balk 1 = Persoonlijke waarden
Balk 2 = Huidige organisatie Balk 3 = Gewenste organisatie

18 Top 103 Organisatie X, Teamprofiel SK Persoonlijke waarden
Huidige organisatie Gewenste organisatie Uitdaging 26 Visie 22 Ondernemerschap 25 Draagvlak 24 Top/down, hierarchisch 20 Goede pers. relaties 23 Resultaatgerichtheid 19 Klanttevredenheid Inspiratie 18 Enthousiasme Persoonlijke vrijheid 17 Teamwerk Zelfreflectie Alertheid 21 Samenwerking Lange termijn oriëntatie Succes Structuur 15 Rechtvaardigheid Oog voor de consequenties Systeem denken Prestatie De beste zijn cijfers = absoluut aantal toegedeelde punten per woord (som)

19 Verschillen tussen huidige (= 100%) en gewenste waarden per woord
De beste zijn Oranje Omhoog 300 Lange termijn oriëntatie Geel 214,3 Rechtvaardigheid Blauw 200 Klanttevredenheid 166,7 Prestatie 150 Inspiratie 120 Ondernemerschap 108,3 Top/down, hierarchisch Omlaag -100 Systeem denken -80 Teamwerk Groen 53,3 Alertheid Rood -52,9 Persoonlijke vrijheid -47,1 Uitdaging 33,3 Resultaatgerichtheid -26,3 Samenwerking -17,6 Structuur -13,3 Visie Gelijk 4,5 Organisatie X, Teamprofiel Strategisch Kader

20 Opdracht 1 Case studie: coöperatieve bank
Opdracht aan de consultant: ondersteun de bank in het proces naar meer resultaat georiënteerd en verkoopgericht werken Kijk naar het profiel van de medewerkers Kijk naar het profiel van de directie Wat zal de veranderstrategie van het management zijn, gegeven hun waardenprofiel? Wat zou u het management adviseren?

21 Opdracht 2 Kom met een offerte aan de directie op basis van de eerdere analyse van het waardenprofiel


Download ppt "Interpretatie Team en Groepsprofielen & Transities"

Verwante presentaties


Ads door Google