De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant
Loyaliteit klanten Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant

2 Het programma van deze middag
13.40 – Inleiding The big picture Wat is loyaliteit? & loyaliteit vergroten 14.50 – Pauze 15.10 – Belang van sturen op loyaliteit Relatie loyaliteit en kwaliteitsmanagement

3 Wat doen jullie organisaties op het vlak van klantenloyaliteit?

4 Maak een relatiediagram
Tevredenheid met klantcontact Retentie Relatiemanagement Klantgerichte medewerkers Churn Tevredenheid met telefonische bereikbaarheid Net Promotor Score Klantverloop Aanbevelingen Klantgerichtheid Cross Selling Ratio Klantentrouw Customer Lifetime Value Algemene klanttevredenheid Klachten Imago Vertrouwen Klantrendement Telefonische bereikbaarheid Klantwensen Klantwaarde Share of Wallet (inhouse share)

5 De “Service Profit Chain”
Internal External Operating strategy and service delivery system Service concept Target market Service value Customers Satisfaction Loyalty LOYALTY Revenue growth SATISFACTION PRODUCTIVITY & OUTPUT QUALITY CAPABILITY Profitability SERVICE QUALITY Workplace design Job design/decision-making latitude Selection and development Rewards and recognition Information and communication Adequate “tools” to serve customers Quality & productivity improvements yield higher service quality and lower cost Attractive value Service designed & delivered to meet targeted customer's needs Lifetime value Retention Repeat business Referral Bron: HBR, Putting The Service Profit Chain To Work (Heskett, et al.)

6 De cyclus van klantenmanagement
1 Doelgroepbepaling en klantensegmen- tatie 2 Klantgerichtheid Defensive marketing 5 Klantwaarde en financiële resul- taten 3 Klanttevredenheid en -vertrouwen 4 Klantentrouw Waardering voor klanten Waardering door klanten Effecten van waardering

7 Loyaliteit bestaat beleving/intenties en gedrag
Intentie herhaalaankoop Intentie aanbevelen Etc. Werkelijk gedrag Vertrek/klant blijven (churn/retentie) Relatie verbreden/verdiepen (cross selling ratio, share of wallet) Aanbevelen Klagen Samenwerken

8 De Net Promotor Score Op een schaal van 0 t/m 10, hoe zeker is het dat u ons zult aanbevelen bij vrienden, bekenden, familie? Extreem zeker Passief Extreem onzeker 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

9 De Net Promotor Score Op een schaal van 0 t/m 10, hoe zeker is het dat u ons zult aanbevelen bij vrienden, bekenden, familie? Extreem zeker Passief Extreem onzeker 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 -/- % promotors % defectors = Net Promotor Score = 20 = 50 = -60

10 Voorbeeld retentieanalyse
1 januari 2004: klanten Werving in 2004: 500 klanten (zijn per 31/12 nog klant) 31 december 2004: 2100 klanten Retentie = % klanten dat ik per 1/1 had en per 31/12 nog klant is = ( )/2000 x 100% = 80% (1600) Churn = % klanten dat ik per 1/1 had en in 2004 verloren is = ( )/2000 x 100% = 20% (400)

11 Resultaten verloren klanten analyse
5 10 15 20 25 30 percentage Interne bezuinigingen Inhoud sluit niet aan Dubbel abonnement Geen tijd om te lezen Te duur (voor prestatie) Gebruikt product niet meer Ab.vorm, blok aan been Andere bronnen, internet Overig Org.-/functieverandering slechte service, bezorging Gebruikt medium ongeschikt In volgorde van links naar rechts Oorzaken opzegging (in volgorde van procentueel aandeel)

12 Van passief naar pro-actief klachtenmanagement

13 Sturen op klantentrouw op drie klantniveaus (uitgeverij)
Organisatieniveau (omzet, Share of Wallet, Cross Buying) Persoonsniveau (omzet, Share of wallet, Cross Buying) Productniveau (retentie/churn)

14 Customer Delight leidt tot apostelen
Bron: Heskett et al. Een zeer tevreden klant is een trouwe klant Apostelen 100% Trouwe klanten 80% Onverschillige klanten 60% Klantentrouw 40% Verloren klanten 20% Terroristen 1 2 3 4 5 Zeer ontevreden Licht ontevreden Zeer tevreden/ Customer Delight Ontevreden Tevreden Klanttevredenheid

15 De markt heeft invloed op de relatie tussen tevredenheid en trouw

16 Relaties tussen de onderdelen
Klant- tevredenheid Gedrags- intenties Trouw (feitelijk gedrag) Winstgevend- heid +/0/- + +/)/-

17 Indexed Customer Satisfaction Rating
De relatie tussen klanttevredenheid en retentie Bron: Bothe Indexed Customer Satisfaction Rating Customer Loyalty Rating

18 De relatie tussen retentie en winstgevendheid
Bron: Bothe

19 Verhoging van de retentie met 5-10 procentpunten
Aantal klanten 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 1992 1994 1996 1998 2000 2002 95 procent 90 procent 85 procent

20 Klanten worden in de loop der jaren meer rendabel
Bron: Reichheld Winstbijdrage per klant Extra rentabiliteit - Prijsvoordeel - Aanbevelingen - Gereduceerde beheerskosten - Cross-selling & stijging koopvolume Basis-rentabiliteit 1 2 3 4 5 6 Jaar Acquisitie-kosten

21 De relatie tussen trouw en de waarde van een klantenbestand
Bron: Reichheld Reclamebureaus Levensverzekeringen Uitgeverijen Banken/particulier Auto-/huisverzekering Autoherstel/onderhoud Credit cards Industriële makelaars Industriële wasserijen Industriële distributie Management van kantoorbouw Software 95% 90% 85% 84% 81% 75% 50% 45% 40% 35% Groei netto contante waarde van klantenbestand bij 5% retentiegroei

22 Het ontdekken van relaties/ verbanden tussen indicatoren
Bron: Sears Attitude about the job Employee behavior Merchandise Value Service Helpfulness Customer impression recommen- dations the company retention Return on assets Operationg margin Revenu growth A compelling place to work A compelling place to shop A compelling place to invest 5 unit increase in employee attitude 1.3 unit increase in customer 0,5% increase in revenu growth drives

23 Klanten en leveranciers
Loyaliteit en kwaliteitsmodellen (I) Leiderschap Management van medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie & beleid Klanten en leveranciers Management van middelen Maatschappij Organisatie Resultaat Verbeteren & vernieuwen

24 Loyaliteit en kwaliteitsmodellen (I)


Download ppt "Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant"

Verwante presentaties


Ads door Google