De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN MARKETING MANAGEMENT Marketing Management 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN MARKETING MANAGEMENT Marketing Management 1."— Transcript van de presentatie:

1 MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN MARKETING MANAGEMENT Marketing Management 1

2 MEDEWERKERS Prof. dr. Katia Campo − Departementshoofd Lessius − Hoogleraar KULeuven – Marketing dr. Wim Lagae − Hoofddocent Lessius KULeuven - FaBer Marketing Management

3 MEDEWERKERS dr. Lien Lamey − Docent & Coördinator Marketing Lessius − Geaffilieerd onderzoeker KULeuven – Marketing dr. Wouter Vanhouche − Docent Lessius − Geaffilieerd onderzoeker KULeuven - Marketing Marketing Management

4 MEDEWERKERS dr. Tim Smits − Docent Lessius KULeuven – Faculteit Communicatie dr. Els Breugelmans − Docent Lessius − Geaffilieerd onderzoeker KULeuven - Marketing Marketing Management

5 MEDEWERKERS Drs. Kristina Melis − - Doctorandus Lessius & KULeuven Gastdocenten Mark Van Aelst − Managing Partner Duval Guillaume Jules Van Beirendonck − Aankoopdirecteur Brico / GIB groep Marketing Management

6 INHOUD MASTERJAAR Masterproef Keuzevakken andere masters Keuzevak 1Keuzevak 2 Onderzoeksmethodologie AlgemeenMarketingspecifiek Kernvakken Marketing- communicatie Special topics Marketing engineering Consumer behaviour 18 SP 12 SP 6 SP 24 SP SP = Studiepunten Marketing Management

7 MARKETINGCOMMUNICATIE Docenten: Wim Lagae (6 SP) Inhoud: − Geïntegreerde communicatie − Strategische marketingcommunicatie Doelgroepen, segmentatie en positionering Doelstellingen Budgettering − Instrumenten en mediakanalen Reclame, Sponsoring, PR, Sales promotions, Direct marketing − Effectiviteit van communicatie  Hoe efficiënt communiceren met je afnemers Marketing Management

8 SPECIAL TOPICS IN MARKETING (1) Vakcoördinator: Lien Lamey Inhoud: − Retailing (2SP) – Jules Van Beirendonck Retaillandschap in België en de wereld Machtsverschuiving in distributiesector Succes van huismerken Opkomst hard discounters The store of the future − Direct Marketing (2 SP) – Mark Van Aelst Doelen en instrumenten Klassieke en nieuwe mediakanalen Databasemarketing en CRM e-marketing Integratie off-line en onlinemarketing Marketing Management

9 SPECIAL TOPICS IN MARKETING (2) Vakcoördinator:Lien Lamey Inhoud: − Informatieverzameling in Marketing (2 SP) Primaire data » Ontwerp Experiment » Ontwerp Survey » Steekproeftrekking, vraagverwoording, responsstrategieën, … Secundaire data » Consumer panel data » Retailer scanner data Gastspreker Nielsen Nielsen opdracht Marketing Management

10 MARKETING ENGINEERING (1) Marketing Management

11 MARKETING ENGINEERING (2) Docent: Lien Lamey Inhoud: − Focus: Oplossen van marketingvraagstukken met eenvoudige tools Link theorie (marketingconcepten) met praktijk − Een overzicht van een aantal kwantitatieve technieken: Voor welke vraagstukken bruikbaar? Hoe inzetten ter ondersteuning van marketing beslissingen? − Deeldomeinen Market Response Models Segmentatie & Positionering Productontwikkeling Reclame & Prijs Beslissingen Marketing Management

12 CONSUMER BEHAVIOR Docent: Wouter Vanhouche Inhoud: − Factoren die consumentengedrag bepalen » Psychologische factoren » Socio-culturele factoren » Manier van beslissingen nemen − Interessant voor jou als » consument, » toekomstig manager, en soms zelfs » student en onderzoeker − Interactief: » actieve medewerking van de groep » groepswerk (max 6 a 7 studenten) Marketing Management

13 OZM MARKETING Vakcoördinator: Wouter Vanhouche Inhoud: Algemeen – docent Guido Van Rompuy » Clusteranalyse » Factoranalyse » Logistische regressie » Panel data Marketing Specifiek − Introductie Research topics, hoe zoek je informatie op, … − Kwantitatief onderzoek –SPSS! Clusteranalyse Factoranalyse Regressie & Logistische regressie ANOVA − Kwalitatief onderzoek case studies, checklist opmaken, data-analyse, … − Welke methode voor welke onderzoeksvraag Marketing Management

14 PRAKTISCH Werkvormen − Hoorcolleges − Cases & gastsprekers uit de praktijk − Discussieseminaries Evaluatie − Permanente evaluatie Individueel Groepswerk − Examens Schriftelijk Mondeling Marketing Management

15 MASTERPROEF: VOORBEELDEN Worden de aankoopbeslissingen van ouders beïnvloed door hun kinderen? Heeft het zien van reclames met een (vol)slank model een invloed op het zelfbeeld bij tienermeisjes? Wat is het profiel van een “hard-discounter” shopper (bv. Aldi & Lidl)? Bereidheid tot meer te betalen voor Fair trade Effectiviteit van reclame Relatiemarketing in b2b-marketing What’s the deal? More quantity or lower prices? Motieven voor (sport)sponsoring Effectiviteit en communicatie van (sport)sponsoring Store lay-out Store loyalty Marketing Management

16 TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Algemeen − Polyvalente management- en communicatiefuncties Marketingspecifiek − Managementfuncties Product manager Brand manager Account manager − Bedrijfsonderzoeksfuncties Market researcher Consultant New Market Developer − Wetenschappelijk onderzoeker − Overige functies marketingmanagement (DM, distributie,retail, PR …) Marketing Management

17 VRAGEN Extra info Marketing Management


Download ppt "MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN MARKETING MANAGEMENT Marketing Management 1."

Verwante presentaties


Ads door Google