De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve."— Transcript van de presentatie:

1 Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve

2 Inhoud van deze presentatie: 1. Inleiding 2. Definiëring probleem 3. Bronnen en analyses 4. Productontwikkeling 5. Uittesten en evaluatie prototype

3 1. Inleiding Situering: Kleuters en techniek Lager onderwijs en techniek => Leefgroep 3

4 2. Definiëring probleem Eerste gesprek met de leerkracht Voldoende materiaal Onvoldoende ‘experimenteren’ Behoeftebepaling via vragenlijst voor leerkracht Thema techniek Inbreng van de kinderen Zonder voorzeggen of voordoen Individueel of in kleine groepjes → delen in groep

5 Formulering probleem: Hoe Speels en ongedwongen Inbreng van de kinderen Oog voor experiment Reeds aanwezige materiaal Thema techniek In de klas ?

6 3. Bronnen en analyses Literatuur Eindtermen en ontwikkelingsdoelen Leen De Bie Cindy Bernaert Tim De Keyser Klasbezoeken Vragenlijst

7 4. Productontwikkeling Keuze voor Bundel Experimenten Begeleiding leerkracht Leerlingen op ongedwongen en experimentele wijze kennis laten maken met techniek

8 Vast format TitelTijd Aantal leerlingen Doelen Materiaal Experiment Achtergrondinformatie Afbeelding

9 Voorbeelden van experimentjes Experiment Limonade Experiment Raket Experiment Brug Experiment Kamerfontein Experiment Vulkaan Experiment Wonderplant

10 5. Uittesten en evaluatie prototype. Rubric (leerlingen) Vragenlijst (leerkracht)

11 Rubric

12 Vraagjes voor de leerkracht Wat was uw algemene indruk bij het zien van het experimentje (op papier)? Wat dacht u? Wat verwachtte u? Wat is uw algemene indruk na het uitproberen van het experimentje in de klas? Gaat u dit experimentje nog uitvoeren in uw klas (vb. volgend jaar)? Waarom wel of waarom niet? Wat denkt u dat de leerlingen er van vonden? Is het experiment van enige waarde/nut voor het implementeren van techniek in de klas?

13 Video


Download ppt "Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve."

Verwante presentaties


Ads door Google