De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt?

Verwante presentaties


Presentatie over: "EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt?"— Transcript van de presentatie:

1 EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt?

2 EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt? BLOKUUR 1 VAN 4

3 TEST JE KUNSTKENNIS Bijzondere Iconic Painters posters gemaakt door re:design (Eurydyka Kata & Rafał Szczawiński) De opdracht is simpel: raadt wie de kunstenaar is Here we go!

4 Wie is de kunstenaar?

5 Andy Warhol

6 Wie is de kunstenaar?

7 Vincent van Gogh

8 Wie is de kunstenaar?

9 Pablo Picasso

10 Wie is de kunstenaar?

11 Piet Mondriaan

12 Wie is de kunstenaar?

13 Damian Hirst

14 Wie is de kunstenaar?

15 Jackson Pollock

16 Wie is de kunstenaar?

17 Roy Lichtenstein

18 Wie is de kunstenaar?

19 Claude Monet

20 Wie is de kunstenaar?

21 Rene Magritte

22 Wie is de kunstenaar?

23 Marcel Duchamp

24 Wie is de kunstenaar?

25 Salvador Dali

26 Wie is de kunstenaar?

27 Marc Chagall

28 JE EIGEN PORTFOLIO Een portfolio, van het Latijnse portare (dragen) en folium (vel papier), is in het algemeen een verzameling van beeldende werken. Een (toelatings) portfolio moet selectief en representatief zijn. Een (toelatings) portfolio moet goed gestructureerd en overzichtelijk zijn. Een (toelatings) portfolio moet gevarieerd zijn. Presentatie- of showcaseportfolio: hiermee presenteer je jezelf. Ook hier lever je bewijsstukken die aantonen dat je bepaalde vaardigheden beheerst. Hoe kun je dat (naast je originele werk) digitaal aanpakken? Hoe presenteer je jezelf?

29 VOORBEELDEN PORTFOLIO Gemaakt met Goede en creatieve designs beautiful-and-creative-portfolio-designs/ beautiful-and-creative-portfolio-designs/ Een portfolio van kunstenaar Erwin Olaf

30 JE EIGEN PORTFOLIO Laat een basis inspiratiebeeld zien wat je zelf hebt gemaakt middels fotografie, collages, etc. Dit geeft een beeld van wie je bent en onderscheid je van de rest. Het gaat vaak niet alleen om je verhaal en op welke wijze jij je werk presenteert maar ook of dit beeld klopt met hoe je jezelf presenteert. Ga uit van je eigen kracht. Kies zelf een design uit via en zet je eigen werk onlinewww.wordpress.com Maak foto’s of scans van je werk hiervoor Dit doe je de komende weken zelfstandig (aan het einde van de module presenteer jij je weblog aan de groep)

31 DE OPDRACHT Bedenk in samenwerking met 2 of 3 groepsgenoten een campagne die relevant is in de omgeving van onze school Denk bijvoorbeeld aan: * een campagne voor een schone school; * een wervende campagne voor het komende schoolfeest; * een verkiezingscampagne voor hét Spinoza-idee van 2013; * een campagne voor jullie eigen beeldende excellentie! Bedenk voor volgende week een onderwerp en stel zelf je groep van 3 samen

32 EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt? BLOKUUR 2 VAN 4

33 Wat gaan we vandaag doen? 15:10 – 16:00 - Opdracht introductie met voorbeelden - Overleg in twee/drietallen wat je gaat doen (bijv. ideeën in een mindmap, schetsen) 16:00 – 17:10 - Bezoek aan reclamebureau Lemm – Ten Haaf BLOKUUR 2 VAN 4

34 DE OPDRACHT Bedenk in samenwerking met 2 of 3 groepsgenoten een campagne die relevant is in de omgeving van onze school Denk bijvoorbeeld aan: * een campagne voor een schone school; * een wervende campagne voor het komende schoolfeest; * een verkiezingscampagne voor hét Spinoza-idee van 2013; * een campagne voor jullie eigen beeldende excellentie!

35 VOORBEELDEN VAN CAMPAGNES Fashion Victims (kunstenares Yolanda Domínguez) Domínguez Sirens of the Lambs (Banksy) slachthuis/ slachthuis/ Doe een ander je kauwgom niet cadeau & Het effect van schoon (Stichting Nederland Schoon) Unhate (United Colors Of Benneton) De nieuwe generatie (Randstad Uitzendbureau)

36 DOE EEN ANDER JE KAUWGOM NIET CADEAU Met welk achterliggend idee (concept) is deze campagne gemaakt, denk je?

37 OP EEN SCHOON STRAND… Het effect van schoon! Fotografie, typografie en een herkenbaar concept

38

39 UNHATE Titel is tegenstrijdig met beeld (kus staat symbool voor uiting van liefde)

40 DE NIEUWE GENERATIE De portretten geven het bedrijf een menselijk gezicht

41 Drie filmpjes als voorbeeld

42 Waarop kun zelf je letten? 1. Originaliteit Is de reclame ‘anders dan anderen’? Wijkt het af van stereotiepe patronen? Is het uniek? 2. Flexibiliteit Bevat de reclame ideeën die van het ene naar het andere onderwerp leiden? Bevat de reclame verschillende soorten ideeën? Verschuift in de reclame de aandacht naar een ander idee? 3. Synthese Koppelt de reclame dingen met elkaar die gewoonlijk geen verband hebben? Bevat het ongebruikelijke verbanden? Brengt het opvallende dingen bij elkaar? 4. Artistieke waarde Is de reclame visueel en tekstueel aantrekkelijk? Brengt de reclame een idee/concept grafisch of tekstueel tot leven? Is de uitwerking artistiek?

43 BEZOEK RECLAMEBUREAU

44 BEZOEK RECLAMEBUREAU Om 16:00 vertrekken we vanaf school om naar dit reclamebureau te fietsen (10-15 minuten fietsen).

45 Links naar websites met info campagne-leidt-tot-twee-keer-zo-veel-verkoop-dan-niet-creatieve-tv- campagne campagne-leidt-tot-twee-keer-zo-veel-verkoop-dan-niet-creatieve-tv- campagne

46 EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt? BLOKUUR 3 VAN 4

47 Wat gaan we vandaag doen? 15:15 – 16:00 - Vragen stellen aan Johan (kunstacademie en filmacademie; nu cameraman) - Vragen stellen aan Nina Maria en Maud (tweedejaars AHK) Vanaf 15:30 tot 17:10 - Zelf verder werken aan jullie campagne BLOKUUR 2 VAN 4

48 ONTWERPEN Ga verder met jullie campagne ontwerp. Bedenk van welke beeldende mogelijkheden jullie gebruik zullen maken. Hou het realistisch (denk aan de tijd!)

49 VRAGEN STELLEN Vanmiddag kunnen jullie vragen stellen aan Johan Bosgraaf. Hij is afgestudeerd aan de Minerva Kunstacademie in Groningen en heeft daarna de Filmacademie gedaan. Nu werkt hij als zelfstandige als cameraman. Hij heeft ervaring met het schieten van commercials en zal jullie hierover vertellen. Heb je vragen? SHOOT! Ook zijn de twee stagiaires van de AHK (docentopleiding kunstacademie) aanwezig. Ook hen kun je vragen stellen over de opleiding, hoe de toelatingen gaan en wat voor soort opdrachten je daar kunt verwachten.

50 EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt? BLOKUUR 4 VAN 4

51 PRESENTEREN Het eerste uur van dit blokuur besteed je aan de afwerking van de campagne. Hangt alles waar het hangen moet? Locatie bedacht in/rondom school? Goed verhaal erbij klaar? Online te vinden in je portfolio? Het tweede uur van dit blokuur gaan jullie je werk presenteren. Je laat je weblog zien aan de groep in het lokaal. Vervolgens in groepjes de campagnes presenteren. We sluiten af met een groepsetentje samen met de kunstdocenten!


Download ppt "EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST Module 1 - Concept en Campagne: Hoe zet ik mijzelf en mijn ideeën in de markt?"

Verwante presentaties


Ads door Google