De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trends in de voeding.  De hobbykok of amateurkok krijgt steeds meer invloed en dit vaak weer onder invloed van de mediakok.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trends in de voeding.  De hobbykok of amateurkok krijgt steeds meer invloed en dit vaak weer onder invloed van de mediakok."— Transcript van de presentatie:

1 Trends in de voeding

2  De hobbykok of amateurkok krijgt steeds meer invloed en dit vaak weer onder invloed van de mediakok

3  Azië  De Aziatische eeuw is aangebroken. Was de 19e eeuw van de Britten, de 20ste van de Amerikanen, de 21ste eeuw wordt van Azië. De invloed op de eetcultuur groeit: Vietnamees, Thai, Chinees, Japans. Steeds meer concepten en Aziatische ondernemers stromen naar Europa.

4  Social dining – new rituals  Eten is bij uitstek een sociaal gebeuren.  Waar voedsel wordt gedeeld, ontstaan vriendschappen. En ontstaat begrip. Van verre (web)vriend naar goede buur, van global village naar lokale wereld. Eten als de ultieme bruggenbouwer.

5  Leefstijl: mode, muziek, stromingen en stijlen, experimenten  Designers gaan los en halen food uit hun traditionele context.  Food=fashion!

6  Duurzaamheid en ekologie  De komende tien jaar zullen tal van initiatieven worden ontwikkeld om stadslandbouw verder te stimuleren: moestuinen op de supermarkten, gemeenschappelijke boomgaarden in parken, kruidentuinen bij bedrijfsrestaurants

7  Rough Kitchen  Hoewel vlees een luxe product gaat worden en het vanuit milieuoogpunt verstandig is om het minder vaak te eten, is er onmiskenbaar een trend naar kwaliteit. Eet minder vlees, maar dan wel topvlees, van een dier (van neus tot staart) dat een goed leven heeft gehad en dat met liefde is klaargemaakt. De burger wordt culi.

8  Meer plantaardig zonder daarom vegetarisch te zijn.  veggienista

9  No Waste  Stop de verspilling van voedsel.  Niet enkel de fijnste stukken van het dier, maar van kop tot staart.  Ieder gezin gooit per jaar 40 kg eetbaar voedsel weg.

10  Nouvelle fusion  Globalisering, ook in de keuken.  Multiculti

11  Een trend is een ontwikkeling in een bepaalde richting, bijvoorbeeld op het gebied van mode, muziek, techniek of taalgebruik. Een trend vult een leegte, brengt een oplossing en voelt aan als een ontdekking. ‘Yes, dat is wat ik wil.’

12  Een trend is een verandering ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde.

13  Eerst komen de originals. Zij creëren een trend zonder het zelf te beseffen. Zij worden gevolgd door trendsetters. Een trendsetter is iemand die nieuwe dingen leuk vindt. Hij zal een noviteit (= nieuw product/dienst) snel aanschaffen. De volger volgt op het moment dat hij weet hoe een noviteit werkt. Hij doet dat pas op het moment dat hij het leuk vindt, of het voor hem voordelig is. De laatkomers schaffen pas noviteiten aan als ze “verouderd” zijn. Op dat moment is een trendsetter alweer aan iets nieuws toe.

14

15  Originals  Pierre Wind  Zijn op-en-top zichzelf. Creëren trends zonder het te beseffen. Hebben geen voorbeeld nodig.  Setters  Sergio Herman  Idealisten die voortdurend willen veranderen of verbeteren. Zijn uit op vooruitgang en het verleggen van grenzen.  Watchers  Laplace  Signaleren prille trends en maken een vertaalslag naar de massa. Uit op winst, geïnteresseerd in veranderingen.  Volgers  Jongeren  Bepalen de groeikans van een trend. Hebben het voorbeeld nodig; zekerheid en kopieergedrag.  Laatkomers  De massa  Zorgen niet voor de groei, maar bepalen wel de bruikbaarheid. Letten op toepasbaarheid.

16  Originals  Pierre Wind  Zijn op-en-top zichzelf. Creëren trends zonder het te beseffen. Hebben geen voorbeeld nodig.

17  Trendsetter  idealisten die voortdurend willen veranderen of verbeteren. Zijn uit op vooruitgang en het verleggen van grenzen.

18  Watchers  Signaleren prille trends en maken een vertaalslag naar de massa. Uit op winst, geïnteresseerd in veranderingen.  Bijvoorbeeld: La Place

19  Volgers  Bepalen de groeikans van een trend. Hebben het voorbeeld nodig; zekerheid en kopieergedrag.  Veelal jongeren

20  Laatkomers: de massa  Zorgen niet voor de groei, maar bepalen wel de bruikbaarheid.

21  Mondialisering of globalisering  De wereld wordt kleiner. Dat is natuurlijk niet zo, de aarde krimpt niet. Hiermee wordt bedoeld dat we sneller geïnformeerd kunnen worden. Een nieuw idee in Nieuw- Zeeland is via het internet dezelfde dag nog in Vlaanderen te zien. Met een paar muisklikken maak je zelf een reservering van een hotel in Nieuw Zeeland. De wereld mondialiseert: de economieën van landen op de wereld raken met elkaar verweven.

22  Grotere trendgevoeligheid + kortere trends  De jeugd is in zijn algemeenheid veel trendgevoeliger en wisselt ook sneller van de ene naar de andere trend. Huishoudens met hogere inkomens zijn experimenteler dan de huishoudens met lager besteedbare inkomens. Uit alles blijkt dat de trendgevoeligheid toeneemt, maar tegelijkertijd de levensduur van trends vermindert.

23  Branchevreemde toetreders  Er komen steeds meer toetreders in de horeca die geen horecaverleden hebben. Ze worden niet gehinderd door “oude” gebruiken. Dit levert onverwachte vernieuwingen op.

24

25


Download ppt "Trends in de voeding.  De hobbykok of amateurkok krijgt steeds meer invloed en dit vaak weer onder invloed van de mediakok."

Verwante presentaties


Ads door Google