De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lizethe Kluijtmans, Sectormanager MKB Ondernemerschap, rentabiliteit en toekomstperspectief FGHS 22 juni 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lizethe Kluijtmans, Sectormanager MKB Ondernemerschap, rentabiliteit en toekomstperspectief FGHS 22 juni 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Lizethe Kluijtmans, Sectormanager MKB Ondernemerschap, rentabiliteit en toekomstperspectief FGHS 22 juni 2009

2 2 Wat had je altijd al willen vragen ? Waarover heb je je altijd al verbaasd ? Verwachtingen

3 3 Opzet Economisch perspectief Rentabiliteit Trends en ontwikkelingen Beoordeling van een financieringsaanvraag

4 4 Rabobank Nederland De Nederlandse economie Invloed kredietcrisis Direct – Strengere kredieteisen ? – Hogere kosten krediet ? – Minder beschikbaarheid krediet? Vertrouwenseffect – Consumentenvertrouwen – Producentenvertrouwen

5 5 Ontwikkeling Sectoren Industrie Bouw Grooth DH-Food DH Non-F Horeca Transport Zake. DV Overige DV

6 6 Totale taart kleiner! Uw stuk ook? 2009 = 2006?

7 7 Invloed van macro op micro Conjunctuur Strategische situatie van een branche Financiële positie van een bedrijf

8 8 Waar staat u? Gem.% winst: 8,9% Top 25%: 15-20%

9 Trends & ontwikkelingen Detailhandel - Ruitersport

10 10 Wie is uw klant ? Marktomvang actieve beoefenaars Evenredig verspreid over alle provincies Jaarlijks €0.5 miljard besteding aan sport De informatie-, verkoop- en servicefuncties zullen moeten inspelen op het sterk veranderende gedrag van de consument. Keuzes ! Consumentengedrag Individualistisch, Mondig, Modegevoelig, Veranderlijk, Tijdsbewust Profiel klant 80% vrouw 42% jonger dan 20 jaar 20% eigen paard 60% aangesloten bij manege of vereniging Licht bovengemiddeld welstandsniveau

11 11 Marktplaats.nl Wie is de concurrent? Nieuwe toetreders Webwinkels Branchevervaging Jongens ! Samenwerking Stuurinformatie ! Gemiddelde sportdetailhandel: Omzet per m2 WVO €1900,- Omzet per fte € Omzetsnelheid 2.1 Assortiment  Sportfunctioneel  Fun en fashion

12 12 Stel u krijgt vandaag een briljant idee!

13 13 Bankieren is……… ………de balans zoeken ondernemer Onderneming investeringsplan

14 14 Plannen: Zwart, wit of grijs Typering bedrijf A: Goed rendement Bedrijf op orde Eigen marktpositie Betrokken ondernemer Investeringsplan volledig Nieuwe lasten passen binnen historisch rendement Typering bedrijf B: Bedrijf nog nooit echt winst gemaakt Concurrentie neemt steeds toe Als het mis gaat laat hij/zij de BV wel klappen Investeringsplan op ‘sigarendoos’ Extra ‘capaciteit’ levert extra omzet op om nieuwe lasten te voldoen

15 15 En als het grijs is? Veel plannen zijn grijs; lichtgrijs of donkergrijs Uiteindelijk moet er een JA of NEE komen De verdere uitwerking en de toelichting van de ondernemer geven dan de doorslag

16 16 De ondernemer Juiste ondernemer voor dit bedrijf ? – Ervaring, opleiding, trackrecord, toekomstvisie, maar ook ‘gevoel’ Hoe te bepalen ?  vragen stellen! – Aan ondernemer en niet de accountant – Eigen toelichting op plan ( hulp is prima, maar de ondernemer moet het uiteindelijk realiseren) – Privé-situatie – Wensen voor de toekomst – Betrokkenheid ondernemer

17 17 Rendement van het Bedrijf Historisch rendement Toekomstig Rendement

18 18 Het investeringsplan Is het investeringsplan onderbouwd en volledig? – Offertes voor verbouw of inrichting – Voldoende werkkapitaal – Verhuiskosten – Aanloopkosten

19 19 Eigen vermogen Waarom eigen vermogen nodig? – Buffer bij tegenvallers (draagt eerste risico) – Bancair geld is geen risicodragend geld Beoordeling; – Gewenst ca. 25%; afhankelijk van onderliggende waardering en mogelijke correcties ( o.a. goodwill) – Bij goed rendement hier naar toe groeien – Achterstelling leningen / risicodragend kapitaal – Privé commitment

20 20 Zekerheden (link met financieringsopzet) Vooroordeel: dit is alles waar een bank naar kijkt! Opzet ( bancaire gevolgen van fiscale constructies) Mogelijke hulp derden (staatsgarantie, …)

21 21 JA (mits) of NEE (tenzij)  Als je weet waar we naar kijken kan je jezelf goed voorbereiden  Jouw plan, jouw idee, jouw toekomst !

22 22 Zijn alle vragen beantwoord?

23 23 Samen op weg naar de toekomst! De toekomst begint vandaag


Download ppt "Lizethe Kluijtmans, Sectormanager MKB Ondernemerschap, rentabiliteit en toekomstperspectief FGHS 22 juni 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google