De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Where functions meet and how to align business and finance transformations.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Where functions meet and how to align business and finance transformations."— Transcript van de presentatie:

1 Where functions meet and how to align business and finance transformations

2 Jolanda Poots-Bijl CFO ProRail

3 Arnold Pureveen CFO De Alliantie

4 Marcel Stultiens Director HRM ARCADIS Netherlands

5 Toon Corver CFO ARCADIS Netherlands

6 Where functions meet and how to align business and finance transformations How to align support functions as part of realising a business strategy 12 december 2007

7 Inhoud ARCADIS Ontwikkelingen HRM functie HRM als key driver business succes Ontwikkelingen Finance functie Finance als key driver business succes Van afzonderlijke staffuncties naar service organisatie Stellingen

8 Wie is ARCADIS? ARCADIS biedt project- management, ingenieurs- en adviesdiensten op maatschappelijke relevante vraagstukken die te maken hebben met Mobiliteit, Milieu & Ruimte, Wonen & Werken en Water.

9 Internationale reikwijdte

10 Lokale aanwezigheid, dichtbij klanten

11 ARCADIS in Nederland Advisering Ingenieursdiensten Projectmanagement Circa medewerkers Omzet: bruto 315 ml netto 210 mln ebita 21 mln Klanten: 70% publiek 30% privaat

12 Actief op het gebied van: Wonen & Werken Milieu & Ruimte Mobiliteit Water

13 Strategie ARCADIS Nederland Relevante business doelstellingen: Het nr. 1 advies-/ingenieursbureau in NL in termen van omzet, resultaat en reputatie Hoge kwaliteit dienstverlening gericht op duurzame oplossingen Autonome groei van 10% per jaar Meest aantrekkelijke werkgever in de sector Veronderstellingen in ons business model: Professionals verwachten een ‘top’kwaliteit ten aanzien van ondersteuning van de staf Tijdsbesteding directe medewerkers aan stafactiviteiten gaat direct ten koste van de omzet

14 Organigram ALGEMEEN DIRECTEUR Marketing & CommunicatieHRM Finance Risk Management ICT & Facilities Business Development DIVISIE MOBILITEIT DIVISIE MILIEU & RUIMTE DIVISIE WONEN & WERKEN DIVISIE WATER

15 Ontwikkelingen in HRM functie Ad hocPlanmatig U vraagt wij draaienBudget tijd en kosten ProbleemoplossendControl gedurende doorlooptijd Van troubleshooter:Naar businesspartner: Algemene HRM trends: Behoud, ontwikkeling en groei personeel Het imago als werkgever Essentiële rol HRM voor ARCADIS als werkgever :

16 De 7 key drivers die succes als werkgever bepalen: De inhoud van het werk (afwisseling, leuk, verantwoordelijkheid, ontplooiingskansen) De trots op het bedrijf (zich ermee kunnen identificeren) Zich thuis voelen op de afdeling/unit (collega’s) Arbeidsvoorwaarden (een rechtvaardig beloningspakket) Een inspirerende en motiverende leidinggevende De mogelijkheid tot ontwikkeling (training, opleiding, coaching) Een prettige werkomgeving (IT tools, kantine, parkeren, apparatuur, ondersteuning ) Conclusie: HRM kan dit niet alleen, integrale afstemming met Finance, Marketing en IT is noodzakelijk

17 Stelling CFO’s hebben afgelopen maand geen echt contact gezocht met hun HR directeur voor wat betreft hun gezamenlijke inzet kennis/kunde voor optimaliseren van overall business succes

18 Ontwikkelingen Finance functie Algemene trends - Van administratie naar planning & control - Van boodschapper naar business partner - Toename externe regelgeving - Ontwikkelen stuurinstrumentarium voor business (BSC, Business Intelligence etc.) - Efficiency transactie processen (outsourcing) Finance functie ARCADIS Nederland - Business controller per divisie (pro actieve rol) - Internal control framework gebaseerd op business risk mgt principe - Finance shared services centre voor transactieverwerkende activiteiten

19 Stelling Finance is het verst in de ontwikkeling als business partner in vergelijking tot andere staffuncties

20 Staffuncties op weg naar service organisatie ? Algemene trends: Processen/services worden steeds belangrijker ten opzichte van traditionele functionele stafactiviteiten Aanhaking/alignment van stafactiviteiten op business steeds meer evident Meer sturing op kwantitatieve en kwalitatieve output van de (gezamenlijke) performance van stafafdelingen Voorbeeld: Werving en selectie vraagt om procesaansturing over verschillende staffuncties heen

21 Ambities service organisatie FirefighterBookkeeperEntrepreneurOutperformer Strategie & besturingReactief Verleden Intern gericht Reactief Heden Intern gericht Proactief Heden Intern gericht Proactief Toekomstgericht Externe focus Org. inrichtingGefragmenteerdProcesoriëntatie Service oriëntatie Mgt processenAd hoc Collectie data Incident gedreven Operationeel Gestructureerd Tactische focus Gestructureerd Strategische focus Info arch.Specifieke oplossingen ClusteringIntegratieIntelligent/service oriented Prestatiemgt.OngedefinieerdGedeeltelijk tastbaar TastbaarVoorspellend CommunicatieGeen betrokkenheid Nauwelijks betrokkenheid Redelijk mate van betrokkenheid Hoge mate van betrokkenheid ChaosIn controlInsightAnticipating Model uit artikel van Smits/Pomme in Finance & Control (oktober 2007)

22 Verschillen binnen stafafdelingen FirefighterbookkeeperentrepreneurOutperformer Strategie & besturingReactief Verleden Intern gericht Reactief Heden Intern gericht Proactief Heden Intern gericht Proactief Toekomstgericht Externe focus Org. inrichtingGefragmenteerdProcesorientatie Service orientatie Mgt processenAd hoc Collectie data Incident gedreven operationeel Gestructureerd Tactische focus Gestructureerd Strategische focus Info arch.Specifieke oplossingen clusteringintegratieInteligent/service oriented Prestatiemgt.OngedefinieerdGedeeltelijk tastbaar tastbaarVoorspellend CommunicatieGeen betrokkenheid Nauwelijks betrokkenheid Redelijk mate betrokkenheid Hoge mate betrokkenheid ChaosIn controlinsightAnticipating Salaris Adm. HRM advies

23 Verschillen tussen stafafdelingen Firefighterbookkeeperentrepreneuroutperformer Strategie & besturingReactief Verleden Intern gericht Reactief Heden Intern gericht Proactief Heden Intern gericht Proactief Toekomstgericht Externe focus Org. inrichtingGefragmenteerdProcesorientatie Service orientatie Mgt processenAd hoc Collectie data Incident gedreven operationeel Gestructureerd Tactische focus Gestructureerd Strategische focus Info arch.Specifieke oplossingen clusteringintegratieInteligent/service oriented Prestatiemgt.OngedefinieerdGedeeltelijk tastbaar tastbaarvoorspellend CommunicatieGeen betrokkenheid Nauwelijks betrokkenheid Redelijk mate betrokkenheid Hoge mate betrokkenheid ChaosIn controlinsightanticipating Salaris Adm. HRM advies Facility Mgt. IT Marketing Business control

24 Stellingen In mijn organisatie wordt een integrale procesbenadering leading ten opzichte van afzonderlijke stafactiviteiten benadering Het verbeteren en afstemmen van werkprocessen buiten Finance levert meer waarde op dan verder optimaliseren van werkprocessen binnen Finance De CFO moet trekker zijn van deze service organisatie ontwikkeling

25 Imagine the result

26 De CFO moet zich meer focussen op finance en minder op andere domeinen

27 De CFO zou zich meer met business performance management en business development & support moeten bezoghouden

28 De CFO heeft een sturende rol om andere staffuncties naar een hoger niveau te tillen

29 Alle staffuncties zouden in een shared service omgeving beter bijdragen aan de business

30


Download ppt "Where functions meet and how to align business and finance transformations."

Verwante presentaties


Ads door Google