De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Waarde van Data Marcel Warmerdam The METISfiles “It is a very sad thing that nowadays there is so little useless information,” Oscar Wilde, 1894. Presentatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Waarde van Data Marcel Warmerdam The METISfiles “It is a very sad thing that nowadays there is so little useless information,” Oscar Wilde, 1894. Presentatie."— Transcript van de presentatie:

1 De Waarde van Data Marcel Warmerdam The METISfiles “It is a very sad thing that nowadays there is so little useless information,” Oscar Wilde, Presentatie voor “Meet The Press” Event, 21 Maart 2013 Ruud Alaerds Keala Consultancy

2 Background topic Beheer & infrastructurele oplossingen / ontsluiten van data Background topic Beheer & infrastructurele oplossingen / ontsluiten van data Data Beveiliging en rechten voor gebruik van data Opslag van data / oplossingen voor opslag Structureren en ontsluiten van data: databases / datawarehousing / online databases Gegevensverwerking / processing power Gegevenstransmissie / networking solutions Data in functionele systemen / applicaties: financieel, logistiek, HR, CRM, verkoop, inkoop etc. Data in functionele systemen / applicaties: financieel, logistiek, HR, CRM, verkoop, inkoop etc. DATA: DE ESSENTIE VAN ICT Data om te analyseren op basis waarvan beslissingen kunnen worden genomen Presenteren van data / gegevens De interface Presenteren van data / gegevens De interface

3 Data - de brandstof van ICT en organisatie Opslaan en beveiligen van data Gegevens- verwerking Verzamelen en genereren van data bedrijfsprocessen Ontsluiten / presenteren van data Beheer van ICT-omgeving Interactie met externe processen Security van ICT-omgeving

4 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Mobiliteit Internettoegang Internet van Alles

5 Trend 1: De toekomst is mobiel

6 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Mobiliteit Internettoegang Internet van Alles

7 Trend 2: Alles naar de Cloud

8 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Mobiliteit Internettoegang Internet van Alles

9 Trend 3: Eerlijk alles delen De toekomst is social Situatie 2010 Situatie 2010

10 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Mobiliteit Internet der Dingen Social Media Cloud Internettoegang

11 Permanente Data Explosie Groeiend aantal Web Enabled Devices Groeiend aantal apps en applicaties Webtoegang 24/7, overal en hoe dan ook Sensoren, RIFD-tags en andere web- enabled / apparaten overspoelen het web Groeiende content creatie Explosie van image en real time content YouTube voegt elke 2 minuten 24 uur aan video toe Deeltjesversneller genereert 1 petabyte aan data per seconde Any data we can capture will be captured ZB EB PB ZB EB PB Hoeveelheid content op het web verdubbelt elke 2 jaar

12 Paradigma: Verschuiving in IT van Technologie naar Informatie Data Genereren Verzamelen Opslag Informatie Zoeken, Vinden, Verrijken Contextualiseren Betekenis geven Kennis Analyseren Visualiseren Inzicht/ Expertise Interpreteren Beslissen $

13 Big Data Complexity VolumeVelocityVarietyVariabilityVeracityVicosityViralityValue What makes Data Big? Volume: relative size of data sources Velocity: speed at which data refresh is handled Variety: handling various data formats But there is more: Variability: number of data sources to be handled or variance within a dataset Veracity: doubtfullness of data Viscosity: resistance to flow in the volume of data Virality: speeds at which data disperses from people to people And there is Value: why we are doing this? Source: The METISfiles 2012

14 Concurrentiekracht De belofte: meer waarde uit (Big) Data Innovatie Productiviteit Concurrentiekracht

15 Real Time Adaptive Processes Real Time Adaptive Enterprise Process Optimization Business Discovery Real Time Data Data Discovery Operations Business Waar staat ‘BIG’ Data? Kostenbeheersing Omzet groei Nieuwe verdienmodellen / innovatie

16 1 2 Many – Many 2 1 Individualisering van de boodschap Op maat Op tijd Op plaats

17 IS DATA DE NIEUWE HEILIGE GRAAL?

18

19 Dilemma Is Less More of Is Bigger Better? Het idee dat alsmaar grotere en meer diverse databestanden steeds vaker worden geanalyseerd, zal niet leiden tot betere inzichten omdat de signaal – ruisverhouding binnen data alsmaar verder toeneemt. Het zal leiden tot een afnemende meeropbrengst van data. Door naar meer data en meer soorten data te kijken, zullen we in staat zijn nieuwe onvoorziene inzichten te verkrijgen die zullen leiden tot versnelling van innovatie.

20 Stelling 2 Zonder informatie centraal te stellen, kun je niet concurreren Het kunnen beschikken over de juiste informatie op het juiste tijdstip is cruciaal voor blijvende concurrentiekracht van ondernemingen om concurrerend te blijven. Organisatie die dit niet onderkennen krijgen het zwaar.

21 Stelling 3 IT-Security remt innovatie De focus die men legt op het beveiligen van informatie staat haaks op het principe van social media (sharing) en voedt juist het silodenken. Dit gaat ten kost van het innovatievermogen van een organisatie.

22 Stelling 4 Verlies van privacy is de prijs die we betalen voor vooruitgang Om gebruik te maken van de voordelen van de informatiemaatschappij zullen we onze privacy, goedschiks of kwaadschiks, moeten opgeven. Wet- en regelgeving zullen domweg niet in staat zijn om de technologische ontwikkelingen te sturen dan wel in een wettelijk kader te dwingen.

23 Stelling 5 IT-sector verkoopt nog steeds technologie Ondanks dat maatschappij en bedrijfsleven steeds meer informatiegedreven zijn, verkoopt de traditionele IT-sector nog steeds technologie en geen oplossing. Ze innoveren zelf niet en zullen daarom steeds meer een nutsfunctie krijgen toegedicht.

24 Stellingen die het niet hebben gehaald Skynet is exists Skynet is exists Minority Report is reality Minority Report is reality Privacy doesn’t Exist Privacy doesn’t Exist Big Brother is watching you now! Big Brother is watching you now! Google Glass will become an implant within 10 years Google Glass will become an implant within 10 years The Singularity is Near The Singularity is Near

25 Big Data – Big Decisions A study on Big Data and Big Analytics in The Netherlands, 2013 User Perspectives on BD Business IT User Deployment Plans Build or Buy or Rent Big Data Objectives Preferred Suppliers Big Data Budgets For more information mail us at Thank you


Download ppt "De Waarde van Data Marcel Warmerdam The METISfiles “It is a very sad thing that nowadays there is so little useless information,” Oscar Wilde, 1894. Presentatie."

Verwante presentaties


Ads door Google