De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Italië Een markt met 58 miljoen consumenten, een niet te verwaarlozen handelspartner Marleen Mehuys november 2000.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Italië Een markt met 58 miljoen consumenten, een niet te verwaarlozen handelspartner Marleen Mehuys november 2000."— Transcript van de presentatie:

1 Italië Een markt met 58 miljoen consumenten, een niet te verwaarlozen handelspartner Marleen Mehuys november 2000

2 Export en Import van BLEU Import van BLEU uit Italië in 1999 bedroeg 237.500.000.000 BEF Export van BLEU naar Italië in 1999 bedroeg 374.500.000.000 BEF Positieve handelsbalans: 137 miljard BEF

3

4

5 UITVOER VAN VLAANDEREN NAAR ITALIE In miljard Belgische franken 1997 1998 1999 233.408 272.882 279.752

6 UITVOER VAN VLAANDEREN NAAR ITALIE 1999 Italië = 6de belangrijkste handelspartner voor Vlaanderen 5,49% van de totale Vlaamse uitvoer is bestemd voor Italië de Vlaamse uitvoer naar Italië = 74,71% van de totale Belgische uitvoer naar Italië

7 UITVOER VAN VLAANDEREN NAAR ITALIE Belangrijkste producten: plastiek12,575% machines11,338% chemische producten10,707% automotive sector 9,187% electrische sector 6,389%

8 NOORD-ITALIE LOMBARDIJE oppervlakte: 24.000 km² meer dan 9 miljoen inwoners t.o.v. 5,5 miljoen in Vlaanderen waarvan 4 miljoen actieve bevolking 15% van de totale Italiaanse bevolking 44% in de provincie Milaan grootste bijdrage BNP één van de meest ontwikkelde en vooruitstrevende streken van Italië toegangspoort tot Italië grote sectoriële verscheidenheid industrie sterk gespecialiseerde productieclusters

9 Export en Import tussen BLEU en Lombardije Export naar Bleu 2,4% van de totale uitvoer Invoer uit de Bleu 5,1% van de totale invoer

10 MILAAN hoofdstad van Lombardije economisch hart van het Noorden financiëel centrum van Italië belangrijkste Italiaanse beursstad (88 internationale beurzen) modestad bij uitstek (Armani, Versace, Trussardi, …) design viert er hoogtij!

11 EMILIA ROMAGNA Foodvalley van Italië belangrijkste centra: Bologna, Parma, Piacenza, Modena … grote concentratie van voedings- verwerkende bedrijven en technische producten inherent aan deze sector zoals Parmalat, Barilla... wereldvermaard: Parmaham, Parmesankaas, Ferrari...

12 VENETO EN FRIULI Belangrijkste centra: Verona, Padova, Vicenza, Venetië en Mestre één van de rijkste Italiaanse regio’s paradepaardjes: Benetton, Luxottica, Illy Caffé

13 PIEMONTE Belangrijkste centra: Torino: gedomineerd door het Agnelli imperium: FIAT Biella: textielcentrum (Cerruti) Ivrea: Olivetti

14 INDUSTRIELE DISTRICTEN Typisch Italiaans gegeven

15 Wat zijn industriële districten? Definitie: regionale bedrijvenclusters met volgende kenmerken: lokaal ingeplante, exportgerichte kmo’s met innovatieve technologie behorende tot éénzelfde sector verbonden door collectieve diensten (opleiding, technieken, marketing) bedrijven van één district spelen op elkaar in

16 Economische belangrijkheid van de districten 200 districten werden geïdentifiëerd door de ISTAT vertegenwoordigen 1/3 van de Italiaanse export verschaffen tewerkstelling aan 2.200.000 werknemers in de secundaire sector creëren 44% van de nationale productie produceren 60% van de ‘Made in Italy’ w.o. mode, design, mechanica, voeding enz.

17 Meest representatieve districten Sassuolo  keramische tegels Como  zijde Prato, Firenze  stoffen Belluno  brillen en monturen Castel Goffredo, Brescia  dameskousen Biella, Vercelli  textiel en mechanica Vicenza  gouddistrict Carrara  marmer, decoratieve stenen Vigevano  schoenen Montebelluno  sportschoenen Udine  stoelen

18 SASSUOLO leader van de districten = District van keramische tegels 80% van de tegelproductie in Italië 1/3 van de tegelproductie in de E.G. 1/6 van de tegelproductie op wereldniveau 500 miljoen m² wordt jaarlijks geproduceerd door 22.000 werknemers

19 Club dei distretti Bevorderen van interactie, ervaring en informatieuitwisseling tussen de verschillende industriële districten bevorderen van de relaties tussen politiek en industrie, nationaal en regionaal, en internationaal met andere districten research & development image-building www.clubdistretti.it

20 TOEKOMST? Districten blijven groeien met eigen middelen eigen technische scholen in de specifieke sectoren voor opleiding van gespecialiseerd personeel innovatie is zoals steeds de “key to succes”, gepaard gaande met hoogstaande technologie

21 De industriële districten in Lombardije Lombardije telt 21districten deze vertegenwoordigen 198.615 bedrijven van de 638.288 in Lombardije gevestigde entiteiten stellen 917.748 personen te werk op een totaal in Lombardije van 3.167.577

22 Specialisatie van enkele districten in Lombardije Textiel: Sempione-gebied, Valseriana, Lomellina Kleding: Valseriana, Bassa Bresciana, Palazzolo sull’Oglio, Castelgroffredo Mechanica: Brianza, Mantova, Lecco, Belgioioso Hout en meubelen: Brianza, Casalasco, Valbrembana Speelgoed: Canneto sull’Oglio

23

24 Nuttige tips voor handelscontacten Geen negatief commentaar op Italië Onderwerp mafia vermijden Persoonlijke relaties en zakelijk voorkomen zijn primordiaal Gebruik van de Italiaanse taal Lichaamstaal is belangrijk Inspelen op cultureel patrimonium Aanspreektitel


Download ppt "Italië Een markt met 58 miljoen consumenten, een niet te verwaarlozen handelspartner Marleen Mehuys november 2000."

Verwante presentaties


Ads door Google