De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen Fabiaan Van Vrekhem Partner.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen Fabiaan Van Vrekhem Partner."— Transcript van de presentatie:

1

2 Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen Fabiaan Van Vrekhem Partner

3 Basisvoorwaarden voor een goede evaluatie onze ervaring 1.Type van externe ondersteuning 2.Duidelijke procesbenadering 3.Deontologie 4.Onderdeel van een organisatieontwikkeling 5.Aandacht voor beoordelingsfouten 6.Effectief leiderschap 7.Duidelijk verwachtingspatroon (wederzijds)

4 1. Type van externe ondersteuning Evaluatie = –Wettelijke verplichting = Formaliteit –Onderdeel van organisatieontwikkelingsproject Leermoment Strategie oefening Sturingsinstrument Ontwikkelingsinstrument Appreciatie Cultuur Consultant = –procesbewaker –organisatieontwikkelaar

5 2. Duidelijke procesbenadering Doelstellingen Resultaatsgebieden Competenties Realisatiegraad Verantwoordelijkheidsniveau Competentieniveau Zelfevaluatie Top-down Bottom-up Prestatieniveau Ontwikkelingspunten Online tool

6 3. Onderdeel van een organisatieontwikkeling Wat na de evaluatie ? –Organisatieproblemen –Relatieproblemen –Ontwikkelingspunten –Coaching en training –Zelfbeeld –Motivatie

7 3. Deontologie Gevolgen van overschatting : –Problemen worden uitgesteld –Effect op de cultuur in de organisatie –Creatie van verkeerd zelfbeeld –Ondermaatse prestatie wordt positief bevestigd –Geen ontwikkeling Gevolgen van onderschatting : –Demotivatie –Frustratie –Ongeloof –Gebrek aan respect Stagnatie van de loopbaan Stagnatie van de organisatie

8 4. Beoordelingsfouten Positieve beoordeling om goodwill te creëren. Positieve of negatieve voorvallen net voor de evaluatie Te weinig indicaties waardoor de beoordeling te positief of te negatief uitvalt. Halo-effect : door één positieve element wordt het volledige prestatieniveau overschat. Horn-effect : door één negatief element wordt het volledig prestatieniveau onderschat. (Gebrek aan) persoonlijke sympathie Neiging om de extremen te gebruiken of centrale tendens Discrepantie tussen rolvereisten en rolverwachtingen Evaluatie mag geen mathematische oefening zijn

9 5. Effectief Leiderschap Taakstelling Dromen Hoop Objectieven smart Vertrouwen Richting geven Monitoren Prioriteiten Zinvol Communicatie Frustratie Vervreemding Verlamming Veronderstelling LosbandigheidOnduidelijkheid You call that mowin’ the lawn?… Bad dog! ….. No biscuit!…. Bad dog!

10 Corporate Prescience Corporate Citizenship Bouwen aan zowel lokale, nationale als wereldwijde aanwezigheid rekening houdend met culturele verschillen De universele noden van de maatschappij begrijpen en inspelen op de wereldwijde samenleving Realiseren van de strategische ambities, rekening houdend met de zich wijzigende sociale en economische omgeving Verzekeren van de financiële en maatschappelijke richting en leefbaarheid van de organisatie : Wie willen we zijn en waarom doen we het? Strategic Intent Strategic Development 6. Juiste verwachtingspatroon Naarmate een organisatie complexer wordt, ontwikkelt ze verschillende lagen om om te gaan met de toenemende complexiteit Duidelijke en concrete output realiseren Operationeel management – focus op mensen, middelen, budgetten, kosten beheersen en processen optimaliseren Aanbieden van deskundigheid en expertise, de beste oplossing bieden uit een reeks gekende opties Practice Service Quality

11 Corporate Prescience Corporate Citizenship Strategic Intent Strategic Development Add value for the future 6. Juiste verwachtingspatroon Op elk niveau wordt werk en organisatie anders ervaren “ Elk niveau heeft zijn waarheid” Practice Service Quality Add value for the present How birds see the world Value systems

12 6. Juiste verwachtingspatroon Complexiteit en de competentie om er mee om te gaan dient in evenwicht te zijn. Iedereen gaat op zoek naar zijn eigen evenwicht. Corporate Prescience Corporate Citizenship Strategic Intent Strategic Development Practice Service Quality Frustratie Verveling Angst Bezorgheid Verwarring In flow Mate van complexiteit De competentie om om te gaan met complexiteit

13 Vragen ? Accord Group Belgium Rijvisschestraat 118 bus Zwijnaarde (Gent) Tel : 09/ Website :


Download ppt "Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen Fabiaan Van Vrekhem Partner."

Verwante presentaties


Ads door Google