De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina 1 21-11-2007 Bestuursovereenkomsten : contractualisering binnen de sociale zekerheid in België Evaluatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina 1 21-11-2007 Bestuursovereenkomsten : contractualisering binnen de sociale zekerheid in België Evaluatie."— Transcript van de presentatie:

1 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Bestuursovereenkomsten : contractualisering binnen de sociale zekerheid in België Evaluatie van de uitvoering van een bestuursovereenkomst : Verzelfstandiging en contractmanagement 21 november 2007

2 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Inhoud Voor meer info : –Tom Auwers : –Amaury Legrain : Hoofdstukken 1. Inleiding 2. Het evaluatieonderwerp 3. De evaluatieregels en -criteria 4. Het evaluatieproces 5. De evaluatieresultaten 6. Conclusie : vijf aandachtspunten voor een correcte evaluatie

3 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Inleiding Directie-generaal Beleidsondersteuning  Basisgegevens over de bestuursovereenkomsten  Situering van de evaluatie van de FOD Sociale Zekerheid  Plan van de presentatie

4 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina De bestuursovereenkomsten Bestuursoverenekomsten voor 15 openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) :  Tussen Federale Staat en ieder OISZ  werknemers betrokken  Budget 870 miljoenen €/jaar  Periode tussen 3 en 5 jaren Bestuursoverenekomsten voor 15 openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) :  Tussen Federale Staat en ieder OISZ  werknemers betrokken  Budget 870 miljoenen €/jaar  Periode tussen 3 en 5 jaren Klassieke “performance agreement”  Lange termijn visie  Operationele output  Nieuwe verantwoordingsmechanismen  Beheersautonomie (begroting, HRM, facility) Klassieke “performance agreement”  Lange termijn visie  Operationele output  Nieuwe verantwoordingsmechanismen  Beheersautonomie (begroting, HRM, facility) Specificiteiten  Two-way agreement  Geen inmenging centrale departementen  Beleidsdoelstellingen al bepaald Specificiteiten  Two-way agreement  Geen inmenging centrale departementen  Beleidsdoelstellingen al bepaald

5 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Situering evaluatie van de FOD Bestuurs- plan Semestriële verslag Jaarlijkse verslag Verslag commissaris Jaarlijks overleg Bestuurs- overeenkomst Contract Cyclus 2-jaarlijkse evaluatie FOD Sociale Zekerheid Onderhandeling nieuwe bestuursovereenkomst(en)

6 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Evaluatie Evaluatie = het boordelen van de voorstelling of waarneming van een bepaald verschijnsel aan de hand van bepaalde criteria Wat gaat men evalueren ? Welke evaluatieregels gaat men toepassen ? Hoe organiseert men de evaluatie ?

7 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Het evaluatieonderwerp Directie-generaal Beleidsondersteuning 1  Inhoud en verbintenissen in een bestuursovereenkomst  Toepassing op de OISZ  Evaluatieonderwerp

8 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Inhoud van een bestuursovereenkomst Politieke prioriteiten 2. Welke prestatie moet ik leveren ? 3. Welke middelen heb ik ter beschikking ? 4. Wat zijn mijn verantwoorde- lijkheden ? 1. Welke prioriteiten moet ik respecteren ?

9 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Mogelijke verantwoordelijkheden van een OISZ Politieke prioriteiten Doelbereiking van de prestaties Kwaliteit/ spaarzaamheid Effectiviteit van de prestaties Efficiëntie van de prestaties Productiviteit van de opdrachten Kwaliteit van de beleidsondersteuning

10 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Welke prestaties ? Behoeften / politieke prioriteiten Strategische doelstellingen Operationele doelstellingen Input/middelen Activiteiten Prestaties Effecten Werkingsprincipes Omgevingsfactoren SD : algemene doelstellingen die richting geven aan de activiteiten van een organisatie op middellange tot lange termijn OD : concrete en meetbare resultaten die ter verwezenlijking van de SD moeten worden bereikt op korte termijn Acties : dagelijkse activiteiten die moeten worden gevoerd om de OD- resultaten te bereiken

11 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Toegepast op de OISZ… Beslissing Verzameling info Berekening uitkering Registratie info Orde aan de bank Effectieve betaling Output : % betaling op tijd Registratie klacht Analyse klacht Comm goed ontvangst Behan- deling klacht Comm beslissing Output : % rechtsgezette betalingen Output : % betalingen die tot een gegronde klachten hebben geleid Selectie controle- steekproef Analyse Verzamelin g info Opmaak rapport Comm resultaten Output : % gecontroleerde betalingen/jaar Output : # controle- oefening/jaar SD : ervoor zorgen dat betalingen tijdig en correct worden gevoerd

12 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina … ook beleidsondersteuning, prestaties en projecten Aanvraag advies Opmaak dossier Bespreking beheers- comité Analyse Goedkeurin g rapport door BC Com rapport Kwaliteit rapport 100 % termijn tss aanvraag en bespreking Plan voor pers- campagne Overleg met stakeholders Aanpassing plan Contact met pers Afspraak met pers Lancering campagne Datum lancering Principe : stakeholders geconsulteerd Fase 1 behoefte- analyse Overmaak in acties Fase 2 Goedkeurin g actieplan Opmaak dienstplan Fase 3 lancering realisatie Evaluatie Eerste resultaten Datum evaluatie Datum Vereisten 1ste resultaten Datum

13 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Onderwerpen voor de contractevaluatie : de output Strategische doelstellingen Omgevings- behoeften Politieke wensen Operationele doelstellingen Mapping processen Dagelijkse acties Output / prestaties Algemene resultaten / outcomes PlanningUitvoering Toegewezen opdrachten Opdrachten Evaluatie Evaluatie- onderwerp Strategische cascade opzoeken 3 evaluaties mogelijk Output-niveau kiezen

14 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina De evaluatieregels- en criteria Directie-generaal Beleidsondersteuning 2  Evaluatieregels  Oefening evaluatie doelbereiking  Oefening informatieprobleem

15 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Criteria voor de contractevaluatie – stap 1 Oefening Art.17. Mbt telefonisch ontvangst verbindt de instelling er zich toe vanaf het eerste jaar van de bestuursovereenkomst een methodologie op te stellen om de wachttijd en de tevredenheidsgraad van de klant te meten bij telefonische contacten. Het jaar daarop zal deze methodologie effectief worden ingevoerd. Na een jaar gebruik zal deze methodologie aangepast worden aan de eerste conclusies van een evaluatieverslag Wat is de norm ? Oefening Art.17. Mbt telefonisch ontvangst verbindt de instelling er zich toe vanaf het eerste jaar van de bestuursovereenkomst een methodologie op te stellen om de wachttijd en de tevredenheidsgraad van de klant te meten bij telefonische contacten. Het jaar daarop zal deze methodologie effectief worden ingevoerd. Na een jaar gebruik zal deze methodologie aangepast worden aan de eerste conclusies van een evaluatieverslag Wat is de norm ?  Stap 1 : Norm(en) per doelstellingen detecteren

16 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Criteria voor de contractevaluatie – stap 2  Stap 2 : Definieer realisatieregels Vragen  Stellen wij de realisatie enkel per norm vast ?  Doen wij een gecumuleerde vaststelling voor de doelstellingen met verschillende indicatoren ?  Geven wij een realistatie-uitspraak voor alle betrokken jaren ?  Zijn onze regels niet te streng of zijn die te zwak ?  Hebben wij alle mogelijke resultaten gedekt ? Vragen  Stellen wij de realisatie enkel per norm vast ?  Doen wij een gecumuleerde vaststelling voor de doelstellingen met verschillende indicatoren ?  Geven wij een realistatie-uitspraak voor alle betrokken jaren ?  Zijn onze regels niet te streng of zijn die te zwak ?  Hebben wij alle mogelijke resultaten gedekt ?

17 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Voorbeeld van realisatieregels : evaluatie FOD Sociale Zekerheid  Regel 1 : ieder jaar, Ieder norm vergelijken met verwachte resultaat Gerealiseerd vs niet gerealiseerd >>> een realisatiescore  Regel 2 : Opsomming evaluatiescores Enkel positieve scores : de doelstelling is gerealiseerd Meerderheid / helft van positive scores : de doelstelling is voorwaardelijk gerealiseerd Minder dan de helft van positive scores : de doelstelling is niet gerealiseerd  Regel 1 : ieder jaar, Ieder norm vergelijken met verwachte resultaat Gerealiseerd vs niet gerealiseerd >>> een realisatiescore  Regel 2 : Opsomming evaluatiescores Enkel positieve scores : de doelstelling is gerealiseerd Meerderheid / helft van positive scores : de doelstelling is voorwaardelijk gerealiseerd Minder dan de helft van positive scores : de doelstelling is niet gerealiseerd Afzwakking regels  De doelstelling gerealiseerd maar niet in de voorziene termijn (zelfs met meerdere jaren vertraging)  Weinig positieve scores maar positieve evolutie  = de doelstelling is voorwaardelijk gerealiseerd Afzwakking regels  De doelstelling gerealiseerd maar niet in de voorziene termijn (zelfs met meerdere jaren vertraging)  Weinig positieve scores maar positieve evolutie  = de doelstelling is voorwaardelijk gerealiseerd Andere mogelijke scores  Doelstelling met scope verder dan evaluatiejaar  Partiële informatie Andere mogelijke scores  Doelstelling met scope verder dan evaluatiejaar  Partiële informatie

18 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Oefening : realisatiescores bepalen De instelling verbindt er zich toe een beslissing te nemen voor de dossiers X binnen de 15 dagen en in de volgende maten : 75 % van de dossiers in 2002, 80 % in 2003 en 90 % in 2004 Resultaat : 2002 : 35%; 2003 : 69% Wat is de evaluatiescore in 2002 en in 2003 ? De instelling verbindt er zich toe een beslissing te nemen voor de dossiers X binnen de 15 dagen en in de volgende maten : 75 % van de dossiers in 2002, 80 % in 2003 en 90 % in 2004 Resultaat : 2002 : 35%; 2003 : 69% Wat is de evaluatiescore in 2002 en in 2003 ? De instelling verbindt er zich toe een beslissing te nemen voor de dossiers X binnen de 15 dagen en in de volgende maten : –Dossiers X1 : 75 % van de dossiers in 2002, 80 % in 2003 en 90 % in 2004 –Dossiers X2 : 75 % van de dossiers in 2002, 80 % in 2003 en 90 % in 2004 Resultaat : –Dossiers X1 : 2002 : 71%; 2003 : 82% –Dossiers X2 : 2002 : 73%; 2003 : 81% Wat is de evaluatiescore in 2003 ? De instelling verbindt er zich toe een beslissing te nemen voor de dossiers X binnen de 15 dagen en in de volgende maten : –Dossiers X1 : 75 % van de dossiers in 2002, 80 % in 2003 en 90 % in 2004 –Dossiers X2 : 75 % van de dossiers in 2002, 80 % in 2003 en 90 % in 2004 Resultaat : –Dossiers X1 : 2002 : 71%; 2003 : 82% –Dossiers X2 : 2002 : 73%; 2003 : 81% Wat is de evaluatiescore in 2003 ? De instelling verbindt er zich toe een evaluatie te voeren van het effectief gebruik van zijn product X en een verslag hieromtrent aan de Voogdijminister voor december 2002 voor te leggen Resultaat : verslag voorgelegd op 03/04/03 Wat is de evaluatiescore in 2003 ? De instelling verbindt er zich toe een evaluatie te voeren van het effectief gebruik van zijn product X en een verslag hieromtrent aan de Voogdijminister voor december 2002 voor te leggen Resultaat : verslag voorgelegd op 03/04/03 Wat is de evaluatiescore in 2003 ?

19 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Oefening : realisatiescores bepalen De instelling verbindt er zich toe een evaluatie te voeren van het effectief gebruik van zijn product X een verslag hieromtrent aan de Voogdijminister voor december 2002 voor te leggen Resultaat : verslag voorgelegd op 03/04/04 Wat is de evaluatiescore in 2004 ? De instelling verbindt er zich toe een evaluatie te voeren van het effectief gebruik van zijn product X een verslag hieromtrent aan de Voogdijminister voor december 2002 voor te leggen Resultaat : verslag voorgelegd op 03/04/04 Wat is de evaluatiescore in 2004 ? De instelling verbindt er zich toe een evaluatie te voeren van het effectief gebruik van zijn product X en zijn product Y en twee aparte verslagen hieromtrent aan de Voogdijminister voor december 2002 voor te leggen Resultaat : –Product X : verslag voorgelegd op 03/04/03 –Product Y : verslag voorgelegd op 03/04/04 Wat is de evaluatiescore in 2002, in 2003 en in 2004 ? De instelling verbindt er zich toe een evaluatie te voeren van het effectief gebruik van zijn product X en zijn product Y en twee aparte verslagen hieromtrent aan de Voogdijminister voor december 2002 voor te leggen Resultaat : –Product X : verslag voorgelegd op 03/04/03 –Product Y : verslag voorgelegd op 03/04/04 Wat is de evaluatiescore in 2002, in 2003 en in 2004 ? De scores dekken niet alle gevallen !

20 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Oefening : voorbeeld van problematische doelstellingen en informatie De instelling verbindt er zich toe een beslissing te nemen voor de dossiers X binnen de 15 dagen Resultaat : 2002 : 35%; 2003 : 78% Wat is de evaluatiescore ? De instelling verbindt er zich toe een beslissing te nemen voor de dossiers X binnen de 15 dagen Resultaat : 2002 : 35%; 2003 : 78% Wat is de evaluatiescore ? De instelling verbindt er zich toe de responstijd voor vragen van de burger te beperken tot 3 werkdagen en in de volgende maten : 85% in 2002, 90% in 2003 en 95% in 2004 Resultaat : : de instelling heeft zijn workflow grondig geanalyseerd en een nieuwe werkstructuur is vanaf 2003 in werking getreden. De instelling verwacht de responstijd te verminderen vanaf volgend jaar Wat is de evaluatiescore ? De instelling verbindt er zich toe de responstijd voor vragen van de burger te beperken tot 3 werkdagen en in de volgende maten : 85% in 2002, 90% in 2003 en 95% in 2004 Resultaat : : de instelling heeft zijn workflow grondig geanalyseerd en een nieuwe werkstructuur is vanaf 2003 in werking getreden. De instelling verwacht de responstijd te verminderen vanaf volgend jaar Wat is de evaluatiescore ? De instelling verbindt er zich toe de achterstand van 2001 te reduceren voor de dossiers X : 50 % in 2002 & 50% in 2003 Resultaat : 2500 dossiers van 2001 werden behandeld Wat is de evaluatiescore ? De instelling verbindt er zich toe de achterstand van 2001 te reduceren voor de dossiers X : 50 % in 2002 & 50% in 2003 Resultaat : 2500 dossiers van 2001 werden behandeld Wat is de evaluatiescore ?

21 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Het evaluatieproces Directie-generaal Beleidsondersteuning 3  Opmaak van de fasen  Verwachte resultaten  Validering

22 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Evaluatieproces Fase 1 : herstructurering Fase 2 : invoering resultaten Fase 3 : evaluatiescores Fase 5 : verslaggeving Presentatie College Bepaling operationele principes evaluatie Overleg Collège Bepaling evaluatie- methode Aanpassing methode Voorbereidingsfase Uitvoeringsfase Voorstel aan Collège Voorstel aan beleidscellen Voorlegging aan Ministeraad Valorisatiefase Fase 4 : opmerkingen OISZ

23 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Kwaliteitscriteria Evaluatieonderwerp Beoordeling Verwachte eindresultaat

24 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Valideringsprocess Validatieronde 1 : door de OISZ / RC nauwkeurigheid & geldigheid Validatieronde 1 : door de OISZ / RC nauwkeurigheid & geldigheid Validatieronde 2 : door de OISZ / RC nauwkeurigheid & geldigheid Validatieronde 2 : door de OISZ / RC nauwkeurigheid & geldigheid Validatieronde 3 : door een andere evaluator betrouwbaarheid Validatieronde 3 : door een andere evaluator betrouwbaarheid Wie : inter of extern ? Wat : nauwkeurigheid, geldigheid of betrouwbaarheid ? Wanneer t.o.v. evaluatieproces ? Fase 1 : herstructurering Fase 2 : invoering resultaten Fase 3 : evaluatiescores Fase 5 : verslaggeving Fase 4 : opmerkingen OISZ

25 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina De evaluatieresultaten Directie-generaal Beleidsondersteuning 4  Doelbereiking  Operationaliseringsgraad  Informatieprobleem  Leerproces  Homogeneïteit

26 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Resultaten : evaluatiescores Realisatiescores 1202 operationele doelstellingen vastgesteld 986 in rekening gebracht voor de evaluatie Realisatiescores 1202 operationele doelstellingen vastgesteld 986 in rekening gebracht voor de evaluatie

27 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Resultaten : operationaliseringsgraad Uitspraak over aanwezigheid van OD Geen uitspraak over « voldoende » aanwezigheid van OD Uitspraak over aanwezigheid van OD Geen uitspraak over « voldoende » aanwezigheid van OD Wel OD 91, , Geen OD 8, , OpdrachtenStrategische doelstellingen

28 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Resultaten : technische kwaliteit van de informatie Technische kwaliteit : 29,5 % problematische doelstellingen Geen evaluatie voor 18 % van de doelstellingen + 11,5 % problematische doelstellingen waarvoor een evaluatie toch mogelijk was Technische kwaliteit : 29,5 % problematische doelstellingen Geen evaluatie voor 18 % van de doelstellingen + 11,5 % problematische doelstellingen waarvoor een evaluatie toch mogelijk was 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Percentage betrokken operationele doelstellingen Onduidelijke normering 8,7% Geen resulaatgegevens 12,2 % Geen informatieprobleem 70,4% Onduidelijke normen & geen resultatengegevens 3,3 % Geen afstemming tussen de norm en de resultaten 5,3 % Operationele doelstellingen met informatieproblemen 29,6%

29 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Leerproces : omvang en aard

30 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Homogeneïteit van het systeem Aantal OD Kwaliteit informatie Operationnalisering Realisatie

31 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Conclusie Vijf aandachtspunten voor een correcte evaluatie Directie-generaal Beleidsondersteuning 5

32 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Belangrijke aandachtspunten Wees flexiebel en doelgericht Zorg voor acceptatie en informeer de geëvalueerden Let op de kwaliteit De methodologie moet worden gestabiliseerd, niet vast bepaald Zorg voor valorisatie

33 Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina Voor meer info Amaury Legrain Tom Auwers FOD Sociale Zekerheid-DG Beleidsondersteuning 5E20 Victor Hortaplein 40, bus Brussel 02/


Download ppt "Evaluatie van een bestuursovereenkomst Pagina 1 21-11-2007 Bestuursovereenkomsten : contractualisering binnen de sociale zekerheid in België Evaluatie."

Verwante presentaties


Ads door Google