De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding en kadering Onderzoek en resultaten En dan naar … fase II…

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding en kadering Onderzoek en resultaten En dan naar … fase II…"— Transcript van de presentatie:

1

2 Inleiding en kadering Onderzoek en resultaten En dan naar … fase II…

3 Gaming is in! Gaming incubatoren in Genk, Leuven en Kortrijk. PING als game van het departement Onderwijs Gesubsidieerde projecten KHLim [ED+ict] – PWO G4, Gimme Gimme Gimme a Game – School of Education Gamebased learning – EFRO, GameHUB – Daphné, CAVA

4 Inleiding : over de enquêtes Unieke samenwerking tussen KHLim en HUB – Synergie : praktijk (gaming) en theorie (statistiek) Verwerking van resultaten bevragingen: – Statistische verwerking op 2 bevragingen (leerkrachten en leerlingen) – Wel correlaties, maar daarom nog geen causale verbanden Presentatie: – Prof. Dr. E. Bloemen, HUB – Prof. Dr. S. Poelmans, HUB en KULeuven – Prof. Dr. C. Doom, HUB

5 Onderzoeksvragen Hoe nuttig is gaming in het onderwijs? – Hoe denken leerlingen en leerkrachten in het algemeen over gaming (zowel positief als negatief) en het nut ervan in het onderwijs? – Wat is het gepercipieerd leerpotentieel en nut van gaming in de klas, zowel voor leerkrachten als leerlingen? – In hoeverre zijn leerkrachten en leerlingen voorstander van gaming in de lessen? Zijn er verschillen in het gedrag bij gaming op het niveau van geslacht, graad, richting en ervaring met gaming (zowel bij leerlingen als bij leerkrachten)? Hoe staan leerlingen en leerkrachten ten opzichte van het gebruik van games tijdens de lessen? Is er een verband tussen gaming enerzijds en activiteiten zoals sport en sociale netwerking anderzijds?

6 Steekproeven Leerlingen secundair onderwijs: – Leerlingen secundair onderwijs – leerlingen in Anderlecht, Genk, Maasmechelen, Malle, Neerpelt, Overpelt, Sint-Truiden, Tienen en Tongeren Leerkrachten – studenten lerarenopleiding van de KHLim, PHL, KHKempen en KULeuven – Leerkrachten in Anderlecht, Diepenbeek, Geel, Hasselt, Leuven, Maasmechelen en Tongeren

7 Samenstelling steekproef Leerlingen

8

9

10

11 Samenstelling Steekproef Leerkrachten

12

13

14 Sport, Gaming en Sociale Netwerken Leerlingen

15 Frequentie Videogaming in Vrije Tijd Leerkrachten

16 Bespreking Resultaten Ervaring met Gaming Gaming Attitudes: positieve en negatieve kenmerken beoordeeld Verbanden tussen profielkenmerken en Gaming attitudes Acceptie en Nut van Gaming als leermidddel De toekomst?

17 Welke Gaming genres spelen Leerlingen en Leerkrachten in hun vrije tijd? GenreAantal Antwoorden Racespel439 Sport388 Adventure298 First person shooter295 Fighting235 Strategie201 Stoot'emup174 MMO172 Thirdpersonshooter160 Puzzel153 RolePlayingGame149 Simulatie141 Platform106 Computerdans67 GenreAantal Antwoorden Sport83 Racespel77 First person shooter62 Puzzel60 Strategie46 Adventure45 Simulatie45 Fighting25 RolePlayingGame25 Platform25 Third person shooter24 Stoot'em up19 MMO18 Computerdans10 Leerlingen: Leerkrachten:

18 Leerlingen Ervaring met Videogames in de klas?

19 Leerkrachten: Ervaring met Videogames in de klas?

20 Bespreking Resultaten Ervaring met Gaming Gaming Attitudes: positieve en negatieve kenmerken beoordeeld Verbanden tussen profielkenmerken en Gaming attitudes Acceptatie en Nut van Gaming als leermidddel De toekomst?

21 Gaming Attitudes: verschillen tussen Leerlingen en Leerkrachten Positieve Kenmerken Negatieve Kenmerken

22 Leerlingen: Gaming Attitudes volgens Richting Positieve Kenmerken Negatieve Kenmerken

23 Bespreking Resultaten Ervaring met Gaming Gaming Attitudes: positieve en negatieve kenmerken beoordeeld Verbanden tussen profielkenmerken en gaming attitudes Acceptatie en Nut van Gaming als leermidddel De toekomst?

24 Leerlingen:Verbanden tussen Sport, Gaming en Gaming Attitudes Leerrijk Ont- spannend BoeiendSociaal Geweld- dadig TijdverliesVerslavend Enkel voor kinderen Doe je aan sport? Uren sport per week? + Hoe vaak Game je? ++ – Uren Gamen per week? ++ – Sociale netwerken? Verband tussen de Gaming attitudes onderling. Leerrijk Ont- spannend BoeiendSociaal Geweld- dadig TijdverliesVerslavend Enkel voor kinderen Leerrijk Ontspannend ++ Boeiend ++ Sociaal ++ Gewelddadig Tijdverlies – ++ Verslavend ++ Enkel voor kinderen – +++

25 Leerkrachten :Verbanden tussen Gaming gebruik, Computervaarigheden en Gaming Attitudes Leerrijk Ont- spannend BoeiendSociaal Geweld- dadig TijdverliesVerslavend Enkel voor kinderen PC gebruik thuis ++++–– PC gebruik totaal Gaming frequentie? ++ – – Computervaardigheden ++ – – Verband tussen de Gaming attitudes onderling. Leerrijk Ont- spannend BoeiendSociaal Geweld- dadig TijdverliesVerslavend Enkel voor kinderen Leerrijk Ontspannend ++ Boeiend ++ Sociaal ++ Gewelddadig ––– Tijdverlies – ++ Verslavend – -++ Enkel voor kinderen – +++

26 Bespreking Resultaten Ervaring met Gaming Gaming Attitudes: positieve en negatieve kenmerken beoordeeld Verbanden tussen profielkenmerken en Gaming attitudes Acceptatie en Nut van Gaming als leermidddel De toekomst?

27 Gaming in de klas: wenselijk en nuttig volgens Leerlingen? Leerpotentieel (gemiddelde: 3) Nut (gemiddelde: 2,7) Scores op een schaal van 1 (zeer laag) tot 5 (zeer hoog)

28 Gaming in de klas: wenselijk en nuttig volgens Leerkrachten? Leerpotentieel (gemiddelde: 2,8) Nut (gemiddelde: 2,9) Scores op een schaal van 1 (zeer laag) tot 5 (zeer hoog)

29 Verschillen in Leerpotentieel volgens geslacht en tussen Leerlingen en Leerkrachten

30 Verschillen in Nut volgens geslacht en tussen Leerlingen en Leerkrachten

31 Leerlingen: Leerpotentieel, Nut en Gebruiksgemak van Games in de klas volgens Gaming in de vrije tijd

32 Redenen om niet te kiezen voor Gaming in de klas, volgens leerlingen

33 Mogelijke Weerstanden tegen Gaming (bij Leerkrachten)

34 Leerkrachten: Redenen om Gaming te gebruiken i.p.v. andere leervormen Motivatie, aandacht, concentratie : 25 antwoorden Enkele voorbeelden: - “Om de les goed te starten en de aandacht te trekken en zodat de leerlingen geconcentreerd blijven. - Het zorgt voor meer motivatie en interesse. Aansluiting bij de leefwereld van leerlingen: 12 antwoorden - “Via videogames vertrek je vanuit de leefwereld van de leerlingen - Omdat dit een link is met de leefwereld van de leerlingen. “ -... Variatie, ondersteuning: 5 antwoorden - “[Gaming is een ] toffer medium dan een boek. - Verandering van spijs doet eten. - Het is een leuk motiverende afwisseling in de les Onbewust aanleren: 2 antwoorden - “ Dit lijkt me een goed medium om leerlingen onbewust veel bij te leren. - Zodat leerlingen iets bijleren zonder dat ze het beseffen.” Visualisatie en andere zintuigen: 2 antwoorden - “Hoe meer zintuigen bij het leerproces betrokken worden hoe beter geleerd kan worden.“ Om “Kritisch te leren denken”: 2 antwoorden

35 Bespreking Resultaten Ervaring met Gaming Gaming Attitudes: positieve en negatieve kenmerken beoordeeld Verbanden tussen profielkenmerken en gaming attitudes Acceptatie en Nut van Gaming als leermidddel De toekomst?

36 Zal Gaming traditionele leervormen vervangen? (volgens Leerlingen)

37 Willen Leerkrachten Videogames toepassen in de klas?

38 Leerkrachten: Interesse in Gaming als leermiddel (volgens geslacht en Gaming-ervaring)

39 Kennis over Gaming volgens Geslacht en Gamingfrequentie (bij Leerkrachten)

40 Voornaamste Besluiten Geen verband tussen Gaming en Sport bij Leerlingen Leerkrachten en Leerlingen: – Positieve Gaming attitudes meer ‘gewicht’ – Gematigd over nut en leerpotentieel – Ervaring met Games in vrije tijd en als leermiddel beïnvloedt acceptatie – Open voor meer informatie Leerkrachten – Meer kennis vereist en mogelijkheden verduidelijken Welke Games zijn er? Integreren in leerplan? Haalbaarheid? (Praktisch en Financieel) Gender-effect – Ja Maar: Bij leerkrachten voor een belangrijk deel omwille van gebrek aan ervaring, kennis en de zelf-ingeschatte computervaardigheden (zie paper ICERI- 2010).

41 En dan naar … FASE II… Experiment door dr. Steven Mailliet – Trade game: Didactische fiches voor 24 games Voorstelling onderzoeksresultaten: oktober 2011


Download ppt "Inleiding en kadering Onderzoek en resultaten En dan naar … fase II…"

Verwante presentaties


Ads door Google