De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.ranas-akki.nl Outsourcing en Acceptatie Management Case LNV Meet & Greet Transition Experts 25 april 2012 Joost Pigmans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.ranas-akki.nl Outsourcing en Acceptatie Management Case LNV Meet & Greet Transition Experts 25 april 2012 Joost Pigmans."— Transcript van de presentatie:

1 Outsourcing en Acceptatie Management Case LNV Meet & Greet Transition Experts 25 april 2012 Joost Pigmans

2 2 Inhoud  Even voorstellen  Acceptatie Management versus Testen  Outsourcing model  Acceptatie Management & Outsourcing  Toetsinstrumenten voor Acceptatie Management  Hoe richt je Acceptatie Management in?  Case LNV Outsourcing Kantoorautomatisering  Toegevoegde waarde voor Contract Management  Samengevat

3 Even voorstellen 3

4 Acceptatie Management vs Testen  Accepteren betreft het verstrekken van inzicht in de kwaliteit (verwachtingen, eisen, betrouwbaarheid) van de oplossing en tijdige oplevering van leverancier  …door toepassing requirements & acceptatiecriteria, inspecties, audits, tests… (Testen is dus één van de middelen om tot acceptatie te komen!)  …waardoor het management tijdig gecalculeerde beslissingen kan nemen 4  Accepteren is de eigen verantwoordelijkheid van klant  Testen betreft harde (technische) deliverables en kan door leverancier

5 Outsourcing model 5 Algemeen Uitbesteding Beleid Uitbesteding strategie per domein RFI-RFP Contractering Transitie & migratie Exploitatie Beëindiging Besturing & Regie Programma management Bemensing Communicatie Acceptatie management Architectuur

6 Acceptatie Management & Outsourcing 6 PvE RFI / RFP PvE RFI / RFP Contract Acceptatie Criteria Acceptatie Criteria “GO” Eerste Migratie “GO” Eerste Migratie Contractuele Acceptatie Contractuele Acceptatie Migratie- eenheden Acceptatie Migratie- eenheden Functionele, meetbare criteria Op basis van eisen en contract Functionele, meetbare criteria Op basis van eisen en contract Drie formele toetsmomenten Algemeen Acceptatie Protocol (AAP)

7 7 Toetsinstrumenten voor Acceptatie Management  Inspecties: bijv. van HLD  Validaties: bijv. van technische tests leverancier  Audits: bijv. op organisatie en inrichting  Tests: zoals FAT, IAT, PAT, GAT van applicaties 7

8 8 Hoe richt je Acceptatie Management in?  Werkwijze en kaders reeds in RFP opnemen  In contracteringsfase Algemeen Acceptatie Protocol (AAP) uitwerken  Na contract ondertekening:  Detail Acceptatie Criteria uitwerken  PvA Test & Acceptatie  Rapportage op voortgang PvA en op verloop Acceptatie Criteria  Toetsingsverslagen en Vrijgave adviezen  Contract acceptatie en project acceptaties (decharges) 8

9 Case LNV outsourcing Kantoorautomatisering aan Capgemini 9

10 10 Scope Outsourcing LNV  9000 werkplekken, 1200 applicaties (700 gepackaged)  Inclusief: WAN/LAN, Printing, Telefonie, smartphones, etc.  Meerdere werkplekdiensten: Thin Client, Laptop, desktop, thuiswerkplek, VIP-werkplek, ontwikkelwerkplek, etc.  Meer dan 150 locaties  Single Point of Contact: Service Desk  E-Portal voor standaard diensten en aanvragen  Migratie naar nieuwe (Thin Client) infrastructuur (incl. datacenter)  Overgang beheer huidige werkplekken (incl. personeel)  Beheer toekomstige werkplekken 10

11  Op basis van het Algemeen Acceptatie Protocol (AAP) uit het Contract  Detaillering AAP naar 800 criteria, ieder criterium:  Alle uit PvE, aanbod Capgemini en contract gedestilleerd  Met eis, norm en wijze van toetsing  Geprioriteerd op basis van bedrijfsrisico’s LNV  Toegekend aan deliverable en mijlpaal  Afgestemd met en goedgekeurd door Capgemini  Ook stuurmiddel van de leverancier!(vooraf weerstand, daarna adoptie) PvE RFI / RFP PvE RFI / RFP Contract Acceptatie Criteria Acceptatie Criteria “GO” Eerste Migratie “GO” Eerste Migratie Contractuele Acceptatie Contractuele Acceptatie Migratie- eenheden Acceptatie Migratie- eenheden

12 12 12

13 Stuurinstrument voor programma- en contractmanagement en voor leverancier

14  Doel: toetsen of Capgemini gereed is om succesvol te migreren en beheer over te nemen  LNV-DICTU samen met dienst LNV-PD als launching customer  Toets op:  Infrastructuur (productieomgeving, werkplekconcepten, interoperabiliteit)  Eerste 120 applicaties  Metingen (en extrapolatie): Capgemini haalt mijlpaal niet  Oktober 2009 “Notitie vertraging Capgemini”  Leidt tot uitstel van de Eerste Migratie, van 28 nov naar 3 april Beide partijen draagt eigen extra kosten. PvE RFI / RFP PvE RFI / RFP Contract Acceptatie Criteria Acceptatie Criteria “GO” Eerste Migratie “GO” Eerste Migratie Contractuele Acceptatie Contractuele Acceptatie Migratie- eenheden Acceptatie Migratie- eenheden

15 PvE RFI / RFP PvE RFI / RFP Contract Acceptatie Criteria Acceptatie Criteria “GO” Eerste Migratie “GO” Eerste Migratie Contractuele Acceptatie Contractuele Acceptatie Migratie- eenheden Acceptatie Migratie- eenheden  Doel: bepalen of het contract met Capgemini voor de overige migraties, en het beheer van de huidige (IST) en toekomstige (SOLL) Werkplekken, gecontinueerd moet worden  Toets op:  Acceptatie van de Eerste Migratie (is de Eerste Migratie ook geslaagd?)  Uitvoering IST-dienstverlening  Klaar voor SOLL-dienstverlening

16  Toets per migratie-eenheid op:  Applicaties PAT-OK?  First-launch  Bestel- en migratiegegevens (All-in-One) klaar  Fysieke migratie  Nazorg PvE RFI / RFP PvE RFI / RFP Contract Acceptatie Criteria Acceptatie Criteria “GO” Eerste Migratie “GO” Eerste Migratie Contractuele Acceptatie Contractuele Acceptatie Migratie- eenheden Acceptatie Migratie- eenheden

17 17 Organisatie en governance 17  Omvang team Test & Acceptatie: 4 – 6 fte (20% van VKA-team)  1 fte management  3 fte acceptatie analyse & testing  1 fte kwaliteitsmanagement  1 fte infrastructureel-technisch specialist  Inzet van functioneel en technisch beheerders van LNV als testers  Test & Acceptatie legt verantwoording af aan:  Klant (informatiemanagers van de LNV-diensten)  Board (programmamanager, contractmanagement, Kwaliteit Management)  Formele escalatie: opdrachtgever

18 18 Succesfactoren bij LNV 18  Stress getrokken naar periode waarin je je dat kunt veroorloven  Opdrachtgever kan gecalculeerde risico’s nemen  Maximale alignment met de leverancier PvE RFI / RFP PvE RFI / RFP Contract Acceptatie Criteria Acceptatie Criteria Toets- Moment #1 Toets- Moment #1 Toets- Moment #2 Toets- Moment #2 Toets- Moment #Z Toets- Moment #Z

19 19 Toegevoegde waarde voor Contract Management  SMART tool voor beoordelen prestaties leverancier (en vv)  Emoties in contract onderhandelingen veel minder  Constante, gestandaardiseerde oplevering vanuit programma van Vrijgave Adviezen, decharges, etc.  Van veelal ‘technische discussies’ naar ‘functionele discussies’  Dus: een meer evenwichtig acceptatie mechanisme (voor beide partijen) i.p.v. “afrekenmechanisme”. 19

20 20 Samengevat  Acceptatie Management (AM) is veel meer dan testen  Start zo vroeg mogelijk met AM (in RFP-fase)  Bepaal domeinen en aspecten van AM (o.b.v. PvE, Offerte, contract, ed)  Pak AM projectmatig aan  Gebruik AM ook als management ‘tool’, SAMEN met leverancier  SMART tool voor Contract Management Daardoor:  Vanaf start managen van de verwachtingen en beheersing van de risico’s  Borg je vooraf dat de outsourcing niet uit de hand loopt 20

21 Contact? Joost Pigmans Ranas-Akki Sourcing & Interim Management E: M: Artikel Acceptatie Management Kritische succesfactor bij uitbesteding door Ministerie EL&I Basile Lemaire & Joost Pigmans Te downloaden op

22 22 Mantenga las ranas en la carretilla 22


Download ppt "Www.ranas-akki.nl Outsourcing en Acceptatie Management Case LNV Meet & Greet Transition Experts 25 april 2012 Joost Pigmans."

Verwante presentaties


Ads door Google