De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

V1, e-Business Blok 1 les 4, college en werkgroep Maandag 26 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "V1, e-Business Blok 1 les 4, college en werkgroep Maandag 26 2007."— Transcript van de presentatie:

1 V1, e-Business Blok 1 les 4, college en werkgroep Maandag

2 Wat gaan we doen? CBS presentatie van 1 groep Profielen / opdrachtgevers volgende week bekend (Ice Mobile, Overtoom, Transavia en …….) Datum van afspraak en procedure afspreken De digitale omgeving Voorbereiding op volgende week, gastspreker Ronald Egas.

3 Huiswerk voor vandaag Bestuderen Chaffey, hoofdstuk 3 Scheer H 4 en 5 (theorie lezen, wordt niet herhaald in deze les) CBS-opdracht voor 1 groep

4 Vandaag / komende weken (zie lesprogramma) Milestone1: Volgende week afspraak rond zijn met bedrijf (Marijke maakt deze afspraak in de week voor begin januari). Milestone 2: A4 met kenmerken organisatie Deze week start met logboek. Schrift of een speciale map op je laptop.

5 SLEPTSLEPT

6 Sociaal/maatschappelijk... Kunnen we de vraag, het marktpotentieel inschatten? Hebben mensen toegang? Wat doen ze met het internet? En bedrijven? Wat kenmerkt ze? Denk aan socio-, psycho-, demo-, geografische aspecten (Generation C)

7 Internet en de gevolgen voor de maatsschappij en het zakendoen

8

9

10 De online wereld (h4, de digitale omgeving) Klant bepaalt Interactie Real-time Resultaatmeting Bereik Personalisatie Maar soms ook ongrijpbaar, oncontroleerbaar

11 De online afnemer Informatie-overload Any time, any place, any device Gemak (“ik wil het nu”) Momentconsument / prosumers Generation C

12 Web Trends Social software User generated content (participatie) Geo tagging Twinsumers Mash-ups The Long Tail Video Veel oude beloftes worden ingelost (bandbreedte, kritieke massa!)

13 The Long Tail Sex Mp3 Britney Spears 1,000X 3% 97% 10,000,000

14 HappyMobiel

15 2eHands KG800

16 FemmeFone

17 destination stockholm

18

19 Flickr T-Mobile

20

21

22

23 Generation C C = Content Ik heb een home page…, dus ik besta! Ieder mens is creatief Connecting & Sharing Internetpenetratie (aandeel vrouwen gelijk aan mannen) Multi-media (PC + DigiCam + Breedband)

24 Welkom op mijn home page

25 Am I hot or not?

26

27 Twinsumers de `twinsumer`: de consument die voor de aankoop van een product of dienst eerst via het internet kijkt wat zijn tweelingconsument ervan vond. epinions.com bieden allerhande recensies van de meest uiteenlopende producten. Yub.com geeft korting aan gebruikers die een recensie schrijven voor een product. SeatGuru.com laat reizigers elkaar vertellen wat de beste plaatsen in specifieke toestellen zijn per luchtvaartmaatschappij.

28 TripAdvisor

29

30 Zoover

31 SeatGuru

32 Wetgevend/juridisch/ethisch Gaat om zaken als: Persoonsgegevens Privacy Ongewenste Wat is opt-in en opt-out? Cookies (wat zijn dat en hoe worden ze toegepast?) Hoe pas je auteursrecht toe in het peer-to- peer tijdperk?

33 Wetgeving: privacy is een beheerskwestie Privacy actief benaderen en er iets van vinden en aan doen, bijv. Privacyrichtlijn ondersteunen Privacystatement opstellen Klantgegevens goed beschermen Audits laten doen En dat over de bühne brengen

34 Wetgeving: andere juridische beheerskwesties Merkbescherming, domeinnamen Advertentierichtlijnen Copyrights Persoonsregistratie (bijv. CV´s, formulieren etc) Belasting op verkochte goederen, wie betaalt wat en hoe

35

36 Economische factoren Globalisering `Think global, act local` Conjunctuur Internetgebruik, demografie Kennis van import, export, belastingregimes, financiële markten, lokale koopkracht. Waar en hoe breid ik onze dienstverlening uit?

37 Politieke factoren in de externe omgeving Overheidsinstellingen (ministeries, Opta) Richtlijnen Stimuleringsmaatregelen Andere, beleidsbepalende of beïnvloedende instellingen (DMSA, NLIP) Publieke opinie, beïnvloed door opinieleiders of de ´openbare agenda´ Consumentengroeperingen (kieskeurig.nl)

38

39 Technologische factoren Centrale vraag is welke technologische innovaties een concurrentievoordeel kunnen verschaffen. Innovaties zijn vaak kostbaar! Ben ik voorzichtig, een volger? Ben ik koploper als me dat een competitive advantage oplevert? Snelheid in acceptatie kan allesbepalend zijn. Vooral gelet op de bekende adoptiecurve van Rogers

40 Mash-ups Garbagescout: Wat ligt er op straat? koppelt user generated content aan Google maps Flickrmap: custom kaarten met geo-tagged foto’s Maakt custom flash kaart met foto’s uit flickr Eurorelais: hoe is de ligging van dit huisje? koppelt Google Earth en Maps aan vakantiehuisjes

41 Garbagescout

42 Plazes.com 1

43 Eurorelais 1

44 Eurorelais 2

45 Eurorelais 3

46

47 Hoe nu als bedrijf een strategie te kiezen?? Volgende week strategie voor Verdeel de klas in 4 groepen en doe de volgende opdracht.


Download ppt "V1, e-Business Blok 1 les 4, college en werkgroep Maandag 26 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google