De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mens, maatschappij & ICT Rogier van Eijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mens, maatschappij & ICT Rogier van Eijk"— Transcript van de presentatie:

1 Mens, maatschappij & ICT Rogier van Eijk
College 2 ICT is overal en voor iedereen

2 ict mens maatschappij

3

4 ICT is overal en voor iedereen
computing kinderen crowds informatie ouderen robots ICT is overal en voor iedereen

5 Artikelen komen uit CACM

6 Computing

7 Computing is a natural science (2007)

8 Computing is niet alleen een kunstmatig, door mensen bedacht, verschijnsel.

9 Computing komt overal in de natuur voor.

10 De ontwikkeling van computing als natural science beslaat een aantal fasen.

11 Fase 1 (1940-) : computer als rekengereedschap
‘A skilled person with a desk calculator could compute a 60 second trajectory in about 20 hours, but the ENIAC required only 30 seconds.’ Fase 1 (1940-) : computer als rekengereedschap

12 Fase 2 (1980-) : computing als onmisbaar onderdeel in het oplossen van wetenschappelijke problemen.

13 Fase 3 (2000-): De wetenschap ontdekt overal informatieverwerkende processen.

14 Computing is een rij van representaties waarbij elke overgang gecontroleerd wordt door een representatie.

15 Vb: Een computerprogramma berekent de waarden van een variabele x.
x while x < 3 do x=x+1 1 x 2 x 3 x Vb: Een computerprogramma berekent de waarden van een variabele x.

16 Vb. Dna computing

17 Computing principes kunnen in categorieen worden onderverdeeld.

18 De 7 categorieen van computing
Computation Communication Coordination Recollection Automation Evaluation Design De 7 categorieen van computing

19 1. Computation

20 2. Communication

21 3. Coordination

22 4. Recollection

23 5. Automation

24 6. Evaluation

25 7. Design

26 Er vindt een verschuiving plaats van 'closed terminating computation' naar 'open nonterminating computation'.

27 De populariteit van games is geen modegril.

28 Kinderen kunnen de principes van computing leren.

29 Kaarten representeren (binaire) nummers.

30 Informatie

31 Twenty guesses – information theory (2002)

32 De informatie in een boodschap hangt af van wat de ontvanger al weet.
Ths sntnce hs th vwls mssng. De informatie in een boodschap hangt af van wat de ontvanger al weet.

33 ‘Raad een getal tussen 0 en 7’ heeft 3 bits aan informatie.

34 Hoeveel informatie zit er in de worp van een munt
Hoeveel informatie zit er in de worp van een munt? En van een dobbelsteen?

35 Een van de leesopdrachten: Ontwerp een codering voor het representeren van de kaarten van een kaartspel zonder jokers.

36 Kinderen

37 Scratch: Programming for all (2009)

38 Doel: Make programming ‘more tinkerable, more meaningful and more social’.

39 Er zijn verschillende visies ten aanzien van 'digital fluency'.

40 Het wordt in Scratch gemakkelijk maakt om te knutselen (in plaats van alles eerst uit te moeten denken).

41 'Scratch blocks are shaped to fit together only in ways that make syntactic sense.'

42 Scratch heeft geen obscure syntax of interpunctie zoals in gewone programmeertalen.

43 Scratch stelt mensen in staat om te werken aan persoonlijke betekenisvolle projecten.

44 gebruikers van scratch aan het woord

45 Het delen van projecten zorgt voor motivatie, inspiratie en samenwerking.

46 Het remixen van project wordt door sommigen gezien als stelen.

47 'We receive many requests to add more advanced features to Scratch.'

48 ‘The biggest challenges for Scratch are not technological but cultural and educational.'

49 Programmeren stelt je in staat om over je eigen denken te reflecteren.

50 Ouderen

51 Facing an age-old problem (2009)

52 Zullen de moeilijkheden van ouderen t. a. v
Zullen de moeilijkheden van ouderen t.a.v. technologie verdwijnen als de huidige generatie van jongeren ouder wordt?

53 ‘When people of any age can't figure things out, they tend to avoid the technology.’

54 Hoe is de huidige stand van zaken
Hoe is de huidige stand van zaken? Nemen de uitdagingen, toe, af of blijven ze gelijk?

55 Technologie kan de levenskwaliteit, onafhankelijkheid en het welzijn van ouderen veel verbeteren.

56 Ouderen hebben in vergelijking met jongeren relatief meer training en opleiding nodig.

57 Een oplossing voor het probleem van de ene oudere hoeft nog niet het probleem op te lossen van de andere oudere.

58 Een oplossing voor het probleem van de ene oudere kan juist een extra probleem opleveren voor een andere oudere.

59 Een groot font zorgt ervoor dat er meer ge-

60 Er wordt aan allerlei oplossingen gewerkt ten aanzien van moeilijkheden met zicht, behendigheid, gehoor, etc.

61 Crowds

62 Gaining wisdom from crowds (2012)

63 Voor sommige taken duurt het jaren voordat een computer het heeft opgelost. Crowdsourcing kan daarbij dan helpen.

64

65 In sommige crowdsourcing projecten doen computers het eerste werk en mensen de verdere verfijning.

66 Crowdsourcing projecten kunnen gebruikt worden om computers te laten leren.

67 Crowds zijn beter in vertalen dan computers.

68

69 Mensen kunnen om verschillende redenen aan een crowdsourcing project meedoen.

70 Het ontwikkelen van een goed crowdsourcing project is een uitdaging.

71 Robots

72 Robots like us (2012)

73 Robots moeten in staat zijn om onafhankelijk te opereren in onbekende omstandigheden.

74 Humanoide robots voldoen op dit moment nog niet echt aan deze eis.

75 Maar de ontwikkelingen gaan snel …

76 Tank man op hoog catherijne - Utrecht

77 Geminoids

78 Geminoid-dk

79 Diego-San – part 1

80 Diego-San – part 2

81 Asimo Nao

82 Japanese android eats fried rice

83 Er is een 'uncanny valley'.

84 Sex met robots is een serieus onderwerp.

85 Ontwikkelaars van robots kunnen veel leren van acteurs.

86 Om met een robot te kunnen interacteren hebben mensen een mentaal model nodig van hoe de robot te werk gaat.

87 In de ontwikkeling van robots wordt rekening gehouden met de menselijke psychologie.

88 Sommige ontwikkelaars geven hun humanoide robots juist niet-menselijke eigenschappen mee.

89 ICT is overal en voor iedereen
computing kinderen crowds informatie ouderen robots ICT is overal en voor iedereen

90 Komende deadlines Aanmelding: vrijdag 13 sept 23.59 Schrijfopdracht
Schrijf 1: dinsdag 17 sept 23.59 Schrijf 2: dinsdag 24 sept 23.59 Leesopdrachten Lees 1: donderdag 19 sept 23.59 Lees 2: donderdag 26 sept 23.59 Keteninformatisering Keten 1 2 3: donderdag 26 sept 23.59

91 Website http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/b1imm/


Download ppt "Mens, maatschappij & ICT Rogier van Eijk"

Verwante presentaties


Ads door Google