De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege Hogeschool van Amsterdam Dinsdag 8 december 2009 Annemarie Stel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege Hogeschool van Amsterdam Dinsdag 8 december 2009 Annemarie Stel."— Transcript van de presentatie:

1 Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege Hogeschool van Amsterdam Dinsdag 8 december 2009 Annemarie Stel

2 Programma 1.Inleiding 2.Het maken van een arbeidsmarktstrategie 1.Vaststellen wervingsvraag 2.Doelgroepen 3.Positionering en propositie 4.Middelen en media 5.Organisatie 3.De rol van HRM 4.Vragen en afronding

3 Annemarie Stel Wervingsadviseur Belastingdienst Coördinator Arbeidsmarkt- communicatie en Recruitment Ministerie van Economische Zaken Campagnemanager arbeidsmarktcampagne Rijk Campagne-adviseur WbhR 2007-hedenAdviseur Wervingsvisie.nl 2007-hedenDocent AMC-Academie

4 Inleiding

5 Actuele context Kredietcrisis en recessie Aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt? Continue ontwikkelingen op het gebied van media en informatie

6 Consequenties Vacaturestops Meer aanbod, meer werk aan recruiting Budgetverlagingen

7 Maar ook… Dalend verloop Minder concurrentie Hogere kwaliteit van sollicitanten Verzwakte employment brands Wel of geen arbeidsmarktcommunicatie?

8 Het maken van een arbeidsmarktstrategie

9 Arbeidsmarktstrategie Alle analyses, plannen en activiteiten die tot doel hebben om te voorzien in de personeelsbehoefte. Met helder beschreven doelstellingen. Kenmerken: –Is een samenstel van communicatieve en organisatorische activiteiten –Kent een aantal onderdelen –Werkt intern en extern

10 Functionaliteiten Employer branding Job branding Selling Einddoel: vacatures vervullen!

11 Stappen 1.Vaststellen wervingsvraag 2.Bepaal je doelgroepen 3.Positionering en propositie 4.Middelen en media 5.Organisatie

12 1. Wervingsvraag

13 Personeelsplanning Geeft inzicht in huidige en toekomstige vraag en aanbod Maakt het mogelijk om acties in de tijd uit te zetten. Basis voor budget- en capaciteitstoewijzing.

14 Vaststellen wervingsvraag Algemene bronnen, b.v. CBS, CPB, CWI Vacatures uit het verleden Strategische plannen in de organisatie Personeelsadministratie Directe vraag

15 2. Doelgroepen

16 Er zijn geen doelgroepen meer ‘Traditionele’ doelgroepen verdwijnen Toch blijft doelgroepdifferentiatie noodzakelijk Waarom?

17 Mensen verschillen Arbeidsvoorwaarden Dissatisfiers Pullfactoren

18 Voorwaarden/dissatisfiers Goede werksfeer Marktconform salaris Opleidingsmogelijkheden Pensioenregeling

19 Pullfactoren De redenen die de door jou gezochte groep (veel) belangrijker vindt dan de gemiddelde persoon op de arbeidsmarkt.

20 Onderscheid Opleidingsniveau Studierichting Oriëntatie Leeftijd/levensfase Geslacht Etnische afkomst Actief of latent

21 Opleidingsniveau VMBO VMBO/MBO MBO/HBO HBO/WO WO Onderscheid: oriëntatie op werk

22 Studierichting: HBO P&O Bron: AGO/Wervingswereld.nl

23 Studierichting: HBO Economie Bron: AGO/Wervingswereld.nl

24 Studierichting: MBO P&O Bron: AGO/Wervingswereld.nl

25 Vergeleken MBO P&O HBO P&O HBO Economie ?

26 Oriëntatie ‘Maatschappelijk’ georiënteerd ‘Materieel’ georiënteerd ‘Professioneel’ georiënteerd Hangt samen met de aard van het werk

27 Leeftijd Generatie X/’verloren’ generatie (1955 – 1970) Generatie Y/’pragmatische’ generatie (1970 – 1985) Generatie Einstein/’netwerk’ generatie/’grenzeloze’ generatie (vanaf 1985)

28 Verschillen Aanpassing Zelfontplooiing Gezag Loyaliteit

29 Levensfase: Starters Bron: AGO/Wervingswereld.nl

30 Levensfase: 3 e stappers Bron: AGO/Wervingswereld.nl

31 Overige factoren Geslacht Etnische afkomst

32 Waarom? Doelgroepbeschrijvingen zijn leidend voor: –Keuze inhoud boodschappen –Keuze media –Wijze van benaderen

33 3. Positionering, proposities en boodschappen

34 Positionering Beperkt aantal kenmerken Unieke kenmerken Onderscheidend

35 Proposities Propositie = aanbod Aandacht voor bewijsvoering

36 Methode Onderzoek onder eigen medewerkers Extern onderzoek, bijvoorbeeld AGO, NOA Generiek profileren met bijvoorbeeld Wervingswereld.nl; aanvullen met interviews, personeelsgegevens e.d.

37 Formulering propositie(s) Combineer kenmerken van de organisatie, de functie en de doelgroepen Hanteer de positionering als uitgangspunt Leg de nadruk op belangrijke aspecten voor je doelgroep Houd het kort en bondig

38 Creatieve uitwerking Vertaling van de propositie(s) naar beeld en tekst Vertaling is idealiter middelenneutraal Wordt vaak uitgevoerd door een gespecialiseerd bureau

39 4. Middelen en media

40 Overwegingen Branding of selling? Waar ligt de grens? Er komt van alles bij, maar er gaat maar weinig af Proportionaliteit Verschuiving zichtbaar van push naar pull

41 Verschil Middelen: datgene dat de boodschap bevat Media: datgene dat de boodschap bij de ontvangers brengt, vaak – maar niet altijd – commercieel –Commercial: televisie, advertentie: krant e.d. Ontwikkeling: convergentie, bijvoorbeeld internet

42 Middelen voor branding Website TV-commercials Sociale netwerken Weblogs Advertenties Folders, flyers en brochures (Boomerang)kaarten in café’s e.d. Bierviltjes Profielen op vacaturesites Sponsoring

43 Middelen voor selling Website Sociale netwerken Personeelsadvertenties on- en offline (Dynamic) SEA Direct (e-)mail Referrals Intermediairs

44 Onderscheid in mediagebruik Personeelsadvertentie: –in de krant? –op een jobboard? –als posting op een weblog? –briefje op het raam? –update of krabbel op sociaal netwerk? Opleidingsniveau Leeftijd Actief of latent

45 Starter (< 2 jaar ervaring)

46 3 e stapper (>10 jaar ervaring)

47 47 Actief/latent/niet actief Actieve baanzoekers (10%): –Lezen personeelsadvertenties (aandachtig) Latente baanzoekers (50%) –Bekijken personeelsadvertenties Niet baanzoekers (40%) –Lezen geen personeelsadvertenties

48 Mediagedrag actief zoekers Vacaturesites, oriëntatiesites Professionele netwerken Carrièrebeurzen Additioneel gekochte kranten Uitzendbureaus, CWI Carrièrebladen Bedrijvensites … 48

49 Mediagedrag latent zoekers Internetsites, nichesites Professionele en sociale netwerken Kranten, tijdschriften (vacaturedragend) Outdoor reclame RTV SMS … 49

50 Mediagebruik starter

51 Mediagebruik 3e stapper

52 Alternatieven Referrals/eigen werknemers (Goed omgaan met) open sollicitaties Student recruitmentactiviteiten Stageplaatsen creëren Werken met intermediairs Zoekmachinemarketing 52

53 Het media- en middelenplan Wat wil je met de inzet van middelen en media bereiken? Op welke manier gaat dat gebeuren? Wat heb je ervoor nodig: capaciteit, techniek… Wat gaat het kosten? Hoe onderzoek je wat het effect is? AMC = maatwerk

54 5. Organisatie

55 Taken van de backoffice Organisatiebrede employer branding Advisering: boodschappen, middelen en media Ondersteuning directe werving Ondersteuning selectie ICT, contracten en financiën

56 Succesfactoren Budget Geleverde kwaliteit Afrekenbaarheid (SLA’s)

57 De rol van HRM

58 Arbeidsmarktstrategie als als onderdeel van de totale strategische focus van de organisatie. Element van in-, door- en uitstroombeleid: –loopbaanontwikkeling –opleidingen –leeftijdsbewust personeelsbeleid –etc. ‘Binden en boeien’ van medewerkers.

59 Jouw rol Strategisch partner zijn van het management. Onderbouwde aanpak arbeidsmarktbenadering. Advisering op niveau: –Inhoudelijk –Adviesvaardigheden

60 Download

61 Afronding Vragen? Dank voor de aandacht


Download ppt "Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege Hogeschool van Amsterdam Dinsdag 8 december 2009 Annemarie Stel."

Verwante presentaties


Ads door Google