De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een internationale positie: Duitsland Edwin Dekker (branchemanager NEVAT) 23 mei 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een internationale positie: Duitsland Edwin Dekker (branchemanager NEVAT) 23 mei 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Een internationale positie: Duitsland Edwin Dekker (branchemanager NEVAT) 23 mei 2012

2 Ter intro: Hoe en wat NEVAT/Edwin Dekker Strategisch kijken naar klantrelaties Internationale bewegingen OEM’s/supply-chain Kansen in Duitsland: overzicht,markten Bundeslander Dit mag u verwachten

3 Netwerk van Ambitieuze Toeleveranciers

4 Lidbedrijven: System Developers System Suppliers Electronic Manufacturing Services Groep Plaatverwerkende Industrie Precision Parts Platform Groot Verspaners Nederland Holland Automotive

5 Hier staat NEVAT voor! NEVAT zorgt voor nieuwe business NEVAT helpt haar leden professionaliseren NEVAT voert actief industriebeleid

6 Organisatie NEVAT

7 FME-CWM dienstverlening industriebeleid branches Metaalunie dienstverlening industriebeleid branches leden VNO-NCWMKB-NL

8 Al meer als 30 jaar:

9

10 Professionaliseren, of wel beter zicht krijgen op je klantrelatie!

11 Zo helpt NEVAT haar leden Professionaliseren

12 Rapportage voorblad

13 Lerend vermogen bepaalt in belangrijke mate het Product Leadership Maximale aandacht leidt tot Operational Excellence Klant Op welke kritische Factoren Beoordelen klanten ons Leverbetrouwbaarheid - Kwaliteit - Flexibiliteit - Processen Wat is essentieel in onze bedrijfsprocessen Productie optimalisatie Capaciteits management Kwaliteits management Leren Waardoor zijn we in staat continu te verbeteren - Coachend leiderschap - Persoonlijke ontplooiing - Lerende organisatie Financieel Wat bepaalt het succes naar de eigenaar - EV / VV - Groei - TW Maximale aandacht leidt tot Customer Intimacy Strategische positie

14 Hoe werkt verbeterplan voor individueel lid? Starten met de leider: Daar begint strategie!

15 Wevo , A. NijmeijerT&U-Congres Wij zijn bereid om te investeren in onze bedrijfsprocessen wanneer we daarmee flexibeler voor de klant worden. 20 Omdat we luisteren naar de wensen van onze klanten worden er veel verschillende product- of procesvarianten ontwikkeld. 24 In onze strategie is het onderhouden en organiseren van contacten met klanten een kernproces. 26 In onze bedrijfscultuur staat het werken aan langdurige, goede relaties met klanten centraal. 30 Van leverbetrouwbaarheid hebben we een handelsmerk gemaakt. 4 Wij zijn erop gericht om steeds met werkelijk nieuwe producten of oplossingen te komen. 8 Wij investeren in onze bedrijfsprocessen om technologische voorsprong te krijgen en te behouden. 12 Wij staan bekend als een organisatie die nieuwe ideeën als eerste op de markt brengt. 15 Door onze flexibele organisatiestructuur spelen we doeltreffend in op nieuwe ontwikkelingen. 17 Binnen onze bedrijfscultuur bestaat de ruimte voor experimenten. 19 We laten de markt weten dat we veel aandacht en geld aan innovatie besteden. 23 Tijdens teamoverleg, werkbijeenkomsten, e.d. vindt er veel kennisuitwisseling plaats. 25 We delen veel kennis met klanten, leveranciers en kennisinstituten. 27 Binnen onze organisatie worden getalenteerde en creatieve mensen erkend. 29 Wij worden erkend vanwege de originaliteit van onze oplossing. 2 Binnen ons bedrijf nemen we op basis van gedetailleerde gegevens (specifiek, prognosticeerbaar, planbaar) beslissingen. 3 Onze organisatie werkt met werkmethoden die niet efficiënter kunnen. 6 Onze organisatie is te beschouwen als een doelgerichte machine met geoliede bedrijfsprocessen. 9 Wij werken in een bedrijf waarin de voortbrengingsprocessen gedetailleerd gepland worden. 10 De bedrijfscultuur van onze organisatie kenmerkt zich door een grote waardering voor efficiency 11 Klanten zijn van ons een beperkt aantal producten en diensten gewend die volgens een uitgekristalliseerde aanpak worden geleverd. 14 Wij benutten gegevensuitwisseling in onze contacten met leveranciers en klanten zodanig dat dubbel werk wordt voorkomen. 21 Wij zijn erop gericht om onze producten tegen zeer scherpe prijzen aan te bieden. 22 Door te letten op een eventuele bottleneck in onze processen wordt de aanwezige capaciteit maximaal benut. 28 Wij zijn bereid om in onze bedrijfprocessen te investeren om het werk goedkoper te kunnen aanbieden. 1 Wij zijn zo georganiseerd dat onze processen naadloos aansluiten op de processen van de klant. 5 Onze strategie is erop gericht om de klant te ontzorgen. 7 Bij ons wordt gekeken naar de duurzame relatie met een klant en niet naar de winst of het verlies op een enkele order. 13 Medewerkers die rechtstreeks met de klant contact hebben, mogen over veel zaken zelfstandig beslissen. 16 Wij staan bij onze klanten bekend vanwege onze optimale service. Intake: Leiderschap

16 Wevo , A. NijmeijerT&U-Congres Klant TechnologieProces

17 Wevo , A. NijmeijerT&U-Congres De balanced Scorecard Relatieleider / Technologie

18 Ben ik de juiste toeleverancier? Zit ik op juiste moment bij goede klant? Doorbraak- Technologie Orders realiseren Levenscyclus Service Re-engineering Spare parts Product leadership Operational Excellence Costumer Intimacy

19 Business-Trends in toeleveren en uitbesteden: onderzoek 2008 “Raising the bars” (strategische agenda voor de Nederlandse toeleveranciers)

20 Route na 2008 Internationale crisis Iedereen heeft kaarten tegen de borst gehouden Sinds 2011: Internationale agenda + kijken naar eindmarkten weer op de agenda

21 Internationale trends OEM Druk op kosten (internationale benchmarks- voorbeeld ASML-Samsung) China: enorme vraag (betekent dat OEM’s zich locaal willen vestigen) Ontwikkeling naar modules Time to market wordt steeds korter Productvariatie neemt toe Mergers & Acquisitations Kortom: markt wordt grilliger

22 Conclusie: Internationale markt is in toenemende van belang, ook voor Duitse OEM’s Bent u bewust van uw positie (waar gaan uw produkten naar toe: wat is de eindmarkt?) hierin en zorg dat u de klantstromen in de gaten houdt Geoffrey Moorre: Escape Velocity: welke tijd heeft u nodig “wegtetrekken” uit het verleden

23 Duitsland - Nog altijd de belangrijkste markt voor NL EXPORT! 1.Specifieke Kansen voor “module-makers”!, Waarom: Duitse bedrijven van origine op techniek gefocused: voor“keten-optimalisatie” is minder aandacht voor geweest. 2.Verder per klantrelatie specifieke kansen: let vooral o p Specifieke competenties buiten technologie om! (flexibiliteit, samenwerkings-vermogen)

24 Postennetwerk Analoog Nederlandse topsectoren/Markt-kansen Netherlands Business HamburgNetherlands Business Support Office Frankfurt am Main Specialismen:Specialisimen: lucht- en ruimtevaart,ICT, Elektronica, Elektrotechniek maritieme industrie Ambassade BerlijnConsulaat Generaal Munchen Specialismen:Specialismen: creatieve industrie,Automobielindustrie, Machinebouw duurzame energie, milieutechnologie, food & flowersNBSO Stuttgart Specialismen: Medische Technologie, biotechnologie Consulaat-Generaal Düsseldorf Specialisme: Dienstensector Netherlands Business Support Office Leipzig Specialisme: transport & logistiek

25

26


Download ppt "Een internationale positie: Duitsland Edwin Dekker (branchemanager NEVAT) 23 mei 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google