De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Belona 50 plus enquête &. Historiek Doelstelling : Het uitbouwen van onze Visie Permanent enquêtes ism partners (stel uw vraag) Steekproef : April 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Belona 50 plus enquête &. Historiek Doelstelling : Het uitbouwen van onze Visie Permanent enquêtes ism partners (stel uw vraag) Steekproef : April 2007."— Transcript van de presentatie:

1 Belona 50 plus enquête &

2 Historiek Doelstelling : Het uitbouwen van onze Visie Permanent enquêtes ism partners (stel uw vraag) Steekproef : April 2007 –420 wandelaars Activia –50+ van geheel Vlaanderen –Face to face –80 via internet enquête Ism Checkmarket en UA (professor De Pelsmacker)

3

4 Steekproefbeschrijving [1/2] Obs.% Geslacht Man24548.9 Vrouw25651.1 Pensioen Ja21843.4 Nee28456.6 # jaar pensioen < 1 jaar5224.1 2 jaar2913.4 3 jaar177.9 4 jaar188.3 > 4 jaar10046.3

5 Evaluatie van benamingen

6 Welke benaming vinden we gepast? [Correspondentie-analyse]

7 Met PensioenGeen Pensioen

8 Evaluatie van benamingen Positieve benamingen: –Vijftigplusser –Oudere actieve –3 e of 4 e jeugd –Opa/oma-boomer Negatieve benamingen: –3 e leeftijd –De grijze golf

9 Enkele verschillen Man/vrouw (p<.05): –Mannen evalueren senior (p<.001) en gepensioneerd (p=.002) eerder positief, vrouwen doen dit negatief. Gepensioneerd/niet-gepensioneerd (p<.05): –Meeste benamingen scoren ‘goed’ tot ‘compliment’ voor gepensioneerden, maar neigen soms naar ‘beledigd’ voor niet- gepensioneerden (b.v., senior, gepensioneerde,…) –Geen verschillen bij Babyboomer (=), medior (=), de grijze golf (-)

10 Multi Media

11 Hebt u … ? (in %) TotaalGepNGe p een gsm [486, p=.173] 93.291.494.6 digitale televisie [478, p=.359] 23.425.521.9 digitaal fototoestel [483, p<.001] 69.260.475.7 draagbare GPS [478, p=.014] 21.516.225.5

12 Waartoe gebruikt u het Internet? N=416 % of cases 7.1 Email 95.67 7.3 Gericht zoeken naar informatie 91.35 7.5 Op de hoogte blijven van actualiteit 62.98 7.7 Verschillende producten vergelijken 38.70 7.6 Zomaar wat surfen op het Internet 35.34 7.8 Om deel te nemen aan wedstrijden 33.17 7.4 Online spelletjes 21.63 7.2 Chatten 19.95 7.9 Andere (vul aan) ….10.10 Total (461 respondenten, min. 1 antw.)408.90

13 ** *: p<0.10; **: p<.05; ***: p<.01 Internetgebruik (Gep – Ngep)

14 Aankoop computer Aankoop pc: 56% mannen en 40,4% gepensioneerden Draagbaar: 61,7% mannen en 45,7% gepensioneerden JaNeeMissing Indien ja, draagbaar? 81 (81%) 19 (19%) 9

15 Alle aspecten zijn belangrijk (dicht bij huis iets minder) ‘Service’ en ‘prestaties & opties’ zijn prioritair Belangrijke zaken bij AK computer

16 Vrij homogeen beeld, ‘opleiding en gebruiksvriendelijkheid’ is bij vrouwen belangrijker dan bij mannen Man Vrouw Verschil M/V

17 Verschil Gep/NGep Gep Vrij homogeen beeld NGep

18 Keuze telefoonoperator Geen verschillen tussen man/vrouw (p =.222) en (niet- gepensioneerden (p =.174)

19 Computeropleiding VolledigManVrouwGepNGep Online kopen? 31.8%39.8%25.2%***27.335.0%* reeds bijscholing gevolgd over internet en/of computers? 44.9%41.3%48.5%45.4%44.3% extra bijscholing in toekomst? 45.7%43.1%48.6%43.7%47.2%

20 Verschillen bij aankoop wagen % of cases (N= 455) TotManVrouwGepNGep Model 29.933.026.827.331.8 Merk 28.833.9 23.7**25.831.0 Ergonomie (instap, zithouding) 41.540.442.940.242.5 Veiligheid 61.557.4 66.1*62.460.9 Prijs 72.567.0 78.1***69.674.7 Milieu (CO 2 -uitstoot, verbruik) 42.240.444.242.841.8

21 AK type wagen (N= 453) TotManVrouwGepNGep Nieuw 75. 9 78.273.581.9 71.5** Tweedehands 24. 1 21.826.518.128.5 (N= 461) TotManVrouwGepNGep Ja 50.047.053.349.550.4 Neen 22.723.522.021.223.9 Is reeds gebeurd 27.329.524.729.325.8 Nuttig om optimalisatie van uw polissen te laten doen door verzekeringsspecialist?

22 Wonen TotManVrouwGepNGep (Nog eens) (ver-)bouwen 12.613.611.76.9 16.8*** Duurzaam bouwen 1 28.728.429.120.3 35.3*** Interesse in Immo 22.924.820.918.526.2* Graag in tuin werken 61.960.763.566.358.6* Veilig in uw huis 92.493.990.890.094.3* Huis goed beveiligd 75.577.673.277.873.7 1 Aantal mensen is hier groter dan in 1 e vraag. Mogelijk hebben respondenten bij de 2 e vraag ook bouwwerken in acht genomen die ze in de eerste vraag niet als (grote) (ver- )bouwingen hebben aanzien.

23 Allerlei TotManVrouwGepNGep Kledij via postorder 26.423.429.022.1 29.7* Besparen successierechten 33.0 33.139.2 28.3** Belang steunen organ. My MW 68.866.471.166.3 70.6* Extra cursus, (avond-)onderwijs 50.742.5 58.6***42.6 56.9***

24 Uit eten en voeding N = 466 TotManVrouwGepNGep Betaalt u met betaalkaart (VISA) 66.575.2 58.1***68.265.4 Gebruikt u voedingssupplementen 43.742.045.545.442.4 Veranderen van merk koffie/thee bij mooi aanbod? 50.645.3 55.6**51.849.6

25 Koffieverbruik N = 466 TotManVrouwGepNGep De oorsprong11.212.6 9.98.613.1 productieproces11.715.18.4**8.614.0* Het zetten16.916.117.719.015.3 De recepten17.417.617.2 17.5 Koffie en gezondheid65.360.8 69.5*69.062.4 Ik wil meer weten over …

26 Favoriete ontspanning (N= 468) TotManVrouwGepNGep Lezen 56.251.560.8**52.059.2 Toneel 21.617.625.4**18.423.9 Musical 12.811.913.39.215.4** Muziekconcert 21.819.823.319.923.2 Sport 38.538.838.330.644.1*** Film/cinema 32.528.635.8*27.636.0* Musea 17.114.1 20.0*17.916.5 Fietsen 63.967.061.364.863.2 Wandelen 76.770.982.1***75.577.6 Dag-uitstap/-toerisme 49.649.849.247.451.1 Overige 16.214.1 18.3 14.817.3

27 Verwachtingen v.e. korte vakantie (N= 463) TotManVrouwGepNGep Luxueus 21.320.422.318.523.4 Basic voorzieningen 28.024.930.723.631.2* Alle diensten beschikbaar 26.930.223.526.727.1 Dichtbij huis 27.430.224.829.725.7 Buitenland 40.339.141.239.041.3 Verschillende activiteiten 28.224.931.120.533.8*** In de natuur 57.355.159.257.457.2 Met familie (k.-kind.) 10.38.012.613.38.2* Met familie (kind.) 15.316.913.910.319.0* Met familie ((k.-)kind.) 11.213.88.8*16.47.4*** Met vrienden 27.223.630.7*26.727.5 Met partner 52.254.749.648.754.6 Animatie 7.56.78.44.69.7**

28 Sporten (N= 468) TotManVrouwGepNGep Wandelen 85.880.790.5***85.186.3 Fietsen 71.475.967.1**71.871.1 Balsport 5.17.92.5***4.55.6 fitness 11.79.613.66.415.6*** vissen 2.84.41.2**4.01.9 joggen 10.213.27.4**5.413.7*** dansen 7.23.910.3***3.010.4*** andere 15.511.818.9**13.916.7 57% van de respondenten geeft aan dat het hierbij nuttig is om conditie, prestaties en hartslag te kunnen monitoren.

29 Fitness is voor u… (N= 465) TotManVrouwGepNGep Spieren verstevigen 21.315.326.9***11.728.3*** Conditie verbeteren 66.566.766.158.772.1*** Gezonder worden 28.427.528.923.032.3** In beweging blijven 56.654.158.759.754.3 revalideren 2.43.61.2*2.02.6 Lenger leven 11.49.513.212.210.8 Ontspannen 35.136.033.939.332.0 56.2 % vindt dat h/zij voldoende aan fysieke activiteiten doet. Bij gepensioneerden ligt dit percentage hoger (64.0%) dan bij niet- gepensioneerden (50.4%).

30 Maatwerk op uw vraag! …Dank U

31


Download ppt "Belona 50 plus enquête &. Historiek Doelstelling : Het uitbouwen van onze Visie Permanent enquêtes ism partners (stel uw vraag) Steekproef : April 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google