De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?

2 Dé realistische praktijksituatie… Is een setting dat vergelijkbaar is met, of gelijk aan een bedrijfsomgeving Met als doel de leerling te kunnen beoordelen of hij/zij een bepaalde praktijksituatie toevertrouwd kan worden

3 PVBBeleving Authentiek Gesimuleerd

4 Het maakt de beleving van de leerling… Terug Anders dan bij een reguliere les / toets, door: √ het gevoel dat het een “echte” situatie is, met: √ “echte” opdrachtgever/klanten etc, √ een duidelijk doel in de vorm van klantvraag en √ onbekende dilemma’s…

5 Een authentieke omgeving… Maakt de PvB nog realistischer, want: → de leerling komt daadwerkelijk op de werkvloer; → en heeft een echte taak uit te voeren; → voor een bestaande opdrachtgever cq klant ! → altijd onverwachte situaties → Bijkomend voordeel: bedrijfsleven wordt positief betrokken bij het onderwijs. Vergt planning, waaronder: → Afspraken maken, verwachtingen bespreken, participatie van het bedrijf in het proces van de PvB en de beoordeling van de leerling, huisregels nagaan, vervoer, etc Terug

6 Een gesimuleerde omgeving Is in een schoolse omgeving; → wanneer authentieke situatie niet haalbaar blijkt te zijn; → vergt enige creativiteit om een zo representatieve mogelijke setting te creëren; → hierbij zijn het rollenspel en de dilemma’s belangrijke componenten. → Hulpmiddelen: →Gebruik een goede ruimte waarin de werkelijkheid zo veel mogelijk gesimuleerd kan worden →Gebruik “echte” klanten (etc) die de leerlingen niet kennen (bijvoorbeeld collega, buurman etc) → Uit testen (pilots) is gebleken dat de leerling de PvB als bijna realistisch ervaart; → en vervolgens ook hier zijn competenties laat zien. Eigen schoolkantine kan prima ruimte zijn…

7 De PvB ‘Pizza bakker’ in een schoolse omgeving (VAP lokaal) Serieus en zelfstandig aan het werk…

8 PvB Dierenkliniek Scenario: Leerling loopt stage bij dierenkliniek ‘De Beestenhoek’. Iedere ochtend overlegt hij met de dierenartsassistent (rol docent) wat zijn taken voor die dag zijn. Dierenartsassistent vertelt dilemma. Stagiair voert zijn taken uit rekening houdend met het welzijn van het dier. Vanmiddag mag het dier na enig herstel van een operatie weer naar huis. Het dier moet deze ochtend door de stagiaire gecheckt worden op een aantal gezondheidskenmerken. Deze kenmerken worden op een speciaal formulier geregistreerd en afgestemd met de dierenartsassistent. Ondertussen kan klant een korte vraag stellen over de handelingen. De competenties in PvB: -Vakdeskundigheid toepassen -Instructies en Procedures opvolgen -Formuleren en Rapporteren -Plannen en Organiseren Onderwerp: Konijn

9 Check… Was de setting voor de leerling realistisch? Had iedereen een duidelijke rol? Lokte het gedrag uit bij de leerling? –Zoals plannen, keuze maken, inspelen op onverwachte situatie –Waren er voldoende mogelijkheden voor de leerling om zijn competenties te laten zien Van toepassing op elke PvB…

10 En hoe zou jij het doen? PvB Grootmoederstoetje Wat heb je nodig voor een goede praktijksituatie als u deze PVB zou moeten organiseren. Denk aan:  Omgeving  Materialen  Inrichting / aankleding  Bemensing en rollen

11 Grootmoederstoetje De praktijksituatie: Je hebt samen met een klasgenoot corvee bij de conciërge van je school, hij heet Nico. Een zeer vrolijke man die altijd fluitend door school loopt. Hij is verantwoordelijk voor veel dingen op school. Hij moet eigenlijk zorgen dat op school alles goed verloopt. Dit is heel veel werk waardoor hij twee leerlingen in dienst heeft genomen om bij hem stage te komen lopen. Nico wil graag dat jullie aan de slag gaan met het project “jong en oud”. Dit is een project waarbij de ouderen uit de buurt kunnen komen eten op school. Nico heeft aangeboden om het eten te verzorgen, maar is vergeten dat hij ook al de tafels moet klaarzetten en de muziekinstallatie moet bedienen. Hij heeft dus geen tijd om al de drie gangen zelf te maken. Hij vraagt jullie om het toetje te maken. Hij geeft de volgende opdracht: Jullie gaan een vlaflip maken. Dit is een toetje wat de bejaarden allemaal kennen van vroeger en zeker lekker gaan vinden. Het bestaat uit een deel vanillevla een deel yoghurt en een klein beetje siroop. De ouderen vinden het lekker en leuk als ze net als vroeger vers gemaakte yoghurt, siroop en vla krijgen, jullie zullen deze producten dus uit de grondstoffen moeten maken. Jullie krijgen 1 pak yoghurt, genoeg houdbare melk, custard en de ingrediënten voor de siroop. In de keuken liggen de recepten klaar. Het diner is overmorgen dus voor de yoghurt moeten jullie direct aan de gang. Er moeten …. Porties gemaakt worden. (Minimaal 5) Nico moet nu andere taken in de keuken doen, dus hij laat jullie samen een planning maken. Als jullie klaar zijn met deze planning laten jullie deze aan Nico zien. Keurt Nico deze goed dan mogen jullie aan de slag. Nico geeft ook nog een tip: denk bij de planning aan de bereidingstijd van de drie verschillende producten vla, yoghurt en siroop.

12 Vragen & Suggesties


Download ppt "Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?"

Verwante presentaties


Ads door Google