De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf? Het belang en de werking van Corporate communicatie: positionering/ corporate branding Shireen Poyck CommunicationArt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf? Het belang en de werking van Corporate communicatie: positionering/ corporate branding Shireen Poyck CommunicationArt."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf? Het belang en de werking van Corporate communicatie: positionering/ corporate branding Shireen Poyck CommunicationArt ©2013 via Programma Uitzending Managers (PUM) In opdracht van VSB

2 Waarom positioneren? Versterken van de eigen positie t.o.v concurrentie Teruglopend ledenaantal Geen “jonge aanwas” Versterken internationale positie/export Sterke onafhankelijke Surinaamse privé-sector Groei van je bedrijf Tevreden en productieve werknemers Winst maken CommunicationArt ©2013

3 Korte opfriscursus wat is communicatie Informatie = zenden  Communicatie = zenden  ontvangen boodschap Communicatie = doelgroep denken: Wie is mijn doelgroep Wat willen ze Hoe praat ik met ze CommunicationArt ©2013

4 Communicatie als vakgebied Radarfunctie Opnemen en ordenen van informatie –Welke info relevant voor mij/ons? –Welke info doorspelen? En naar wie? –Op welke info reageren? Helicopterview Korte en lange termijn –Wat zijn mijn/onze kansen/belemmeringen –Wat zijn mijn/onze mogelijkheden/bedreigingen CommunicationArt ©2013

5 VB: Communicatie = informatie ordenen CommunicationArt ©2013

6 Soorten Communicatie voor bedrijven en organisaties Corporate (Beleid) Communicatiestrategie (plannen) Positionering (branding): identiteit en imago Intern verbinden van afdelingen en mensen Extern promotie, reclame, free publicity marketingcommunicatie CommunicationArt ©2013

7 Positioneren: hoe begin je? Een succesvolle communicatiestrategie begint met ALTIJD met een VISIE (gedachte, idee, plan) Een succesvolle communicatiestrategie begint NOOIT met de middelen: website, folder, uitgave, conferentie, bijeenkomst, jaarverslag, sociale media, bedrijfsblad, presentaties, relatiegeschenken Positioneren begint bij nadenken over je doelgroep CommunicationArt ©2013

8 Belangrijke elementen voor Positionering (branding) 1.AUTHENTICITEIT - Wat is ons onderscheidend vermogen? 2.FOCUS –Waar zijn we goed in (kennis/ervaring)? –Hoe ziet men ons (uitstraling)? –Wat willen we zijn (passie/ambitie)? 3.PRIORITEITEN STELLEN –Wie kiezen we als onze doelgroepen –Wat kunnen we wel of niet doen 4. RESULTATEN IPV PROCESSEN -Wat hebben we bereikt/wat is het resultaat

9 CommunicationArt ©2013 Authenticiteit/onderscheid focus Prioriteiten stellen Resultaten communiceren

10 Merk essentie Functionele merkwaarden Expressieve waarden Emotionele merkwaarden Symbolen en activiteiten 1.Authenticiteit 2.Prioriteiten 3.Focus Drijfveren Persoonlijkheid Passies Talenten Uitstraling stijl Opleiding Kennis Ervaring BRANDING CommunicationArt ©2013

11 Voorbeelden goede communicatiestrategie/branding Bedrijven: –Albert Heijn –Nike –…… Personen (personal branding) –Johan Cruijff –…….

12 A Gewoon bij Albert Heijn Ruime keuze aan voedingsmiddelen voor een goede prijs Goede kwaliteit/service Inspiratie geven voor nieuwe recepten en producten no nonsense, efficient veel keuze/avontuur lijk Supermarkten(groot midden klein) 1.Authenticiteit 2.Prioriteiten 3.Focus Expressieve Waarden: Drijfveren Passies Emotionele merkwaarden Uitstraling stijl Functionele waarden: Kennis Ervaring BRANDING Albert Heijn AH to go Allerhande Appie *bezorgservice recepten CommunicationArt ©2013

13 Sponsoring Excelling To win Hoge kwaliteit sport en fitnessproducten Voor topatleten en iedereen Zelfbewust ‘cool’ Direct, provocatief, snel Symbolen en activiteiten 1.Authenticiteit 2.Prioriteiten 3.Focus Expressieve Waarden: Drijfveren Passies Uitstraling stijl Functionele Waarden: Kennis Ervaring BRANDING NIKE CommunicationArt ©2013 Sponsoring topatleten Winkels (flagship stores) C ampagnes (Just do it) Sporthelden Jordan, Woods

14 Sport Autoriteit Topvoetballer Toptrainer Eigen taalgebruik (Cruijffiaans) Eigenzinnig Betrokken Volksheld Voetbal analist 1.Authenticiteit 2.Prioriteiten 3.Focus Expressief: Drijfveren Persoonlijkheid Passies Talenten Emotioneel: Uitstraling stijl Functioneel;: Opleiding Kennis Ervaring BRANDING Johan Cruijff Cruijff sportmerk columnist Cruijff foundation conflicten CommunicationArt ©2013

15 Ver in Peace through service (Financiël e) ondersteuning van maatschappelijke Projecten? (welke?) OLD boys network? Elitair/vaag? Symbolen en activiteiten 1.Authenticiteit 2.Prioriteiten 3.Focus Expressieve Waarden: Drijfveren Passies Emotionele waarden: Uitstraling stijl Functionele Waarden: Kennis Ervaring BRANDING Rotary Club Paramaribo CommunicationArt ©2013 Verkeersboek Meetings Surinam business Guide folder website Internationaal netwerk Van invloedrijke opinieleiders van bedrijven? Tennis? Clubrunner? advertenties eBulletin TRF alumni award SCHOOL VISITS PEACE CONFERENCE 60TH ANNIVERSARY SPEAKERS

16 (Strikte) volgorde van de strategie 4. Middelen en budget bijvoorbeeld: Website Bijeenkomsten Sociale media Persconferentie Jaarverslag Nieuwsbrief Bedrijfsbladen (vervolgens: tijdsplanning, acties) 4. Middelen en budget bijvoorbeeld: Website Bijeenkomsten Sociale media Persconferentie Jaarverslag Nieuwsbrief Bedrijfsbladen (vervolgens: tijdsplanning, acties) CommunicationArt ©2013

17 Hoe promoot ik mijn organisatie of bedrijf Voor meer informatie: Shireen Poyck via de VSB Suriname (Rene van Essen) CommunicationArt ©2013


Download ppt "Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf? Het belang en de werking van Corporate communicatie: positionering/ corporate branding Shireen Poyck CommunicationArt."

Verwante presentaties


Ads door Google