De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maatschappelijk lezen = signaallezen -is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis Meestal is het beeldschrift (pictogrammen) een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maatschappelijk lezen = signaallezen -is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis Meestal is het beeldschrift (pictogrammen) een."— Transcript van de presentatie:

1 maatschappelijk lezen = signaallezen -is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis Meestal is het beeldschrift (pictogrammen) een vereenvoudigde weergave van de betekenis. Je hebt hier dus een enkelvoudige codering : een betekenis koppelen (woord) aan het beeld Het leerproces dat we hier hanteren is het associatieve leren op relatief concreet voorstellingsniveau. We sluiten hierbij aan bij het natuurlijk leren van het kind dat spontaan vraagt naar “wat is dat?” Deze natuurlijke drang, om de omgeving te leren kennen en te begrijpen, moeten wij wakker houden en stimuleren. We proberen samen met het kind op verkenning te gaan naar de wereld-in-beeld en we willen deze voor hen vertrouwd maken. We zorgen ervoor dat hun interesse aangewakkerd wordt en blijft, zodat ze gestimuleerd worden naar meer “ervaring, ontdekking”. Leen Jespers

2 Lezen - is het koppelen van spraakklanken aan afgesproken lettertekens. waarbij de spraakklanken worden gesynthetiseerd van links naar rechts tot een woord. (met een betekenis) “Lezen” i s dus een analyse-syntheseproces waarbij de lettertekens uit een woord visueel geanalyseerd worden, gekoppeld aan een spraakklank en dan van links naar rechts gesynthetiseerd worden tot een woord met een betekenis. Dit laatste is ook heel belangrijk. Lezen bevat niet alleen het technische aspect, maar ook een begrijpend aspect. Je hebt hier dus een dubbele codering: een grafische code die moet worden omgezet in een klankcode die klankcode waar een betekenis moet aan gegeven worden Leen Jespers

3 Doelstellingen: De omgeving van de kinderen verduidelijken, verhelderen De leefwereld van de kinderen verruimen zich kunnen oriënteren in de maatschappij, hierdoor gaan ze zich veiliger voelen Zich weerbaarder opstellen in de maatschappij Zich een plaatsje geven niet alleen in de directe omgeving maar ook in de maatschappij. samen op stap gaan in deze ruimere wereld. Leen Jespers

4 Terminologie Logo: Leen Jespers

5 scripto: Leen Jespers

6 Internationale tekens: Leen Jespers

7 Signaalwoorden: vb. toilet Uitgang Nooduitgang globaalwoorden: vb. spaghetti frieten Leen Jespers

8 Het verloop 1. Concreet materiaal 2. Foto van de verpakking 3. Logo 4. Oefeningen: identificatie associatie 5. Scripto 6. Oefeningen: identificatie associatie 7. Generalisatie 8. Globaalwoord (enkel wanneer het kind dit aankan) Leen Jespers

9 1.visuele identificatie op woordniveau met voorbeeld (scripto / globaalwoord) 2. herkennen van een globaalwoord (zonder voorbeeld) 3.visuele identificatie op zinsniveau met voorbeeld (scripto / globaalwoord) 4.herkennen van een globaalwoord op zinsniveau (zonder voorbeeld) 5. begrijpend lezen Verloop globaalwoorden Leen Jespers

10 Al deze logo’s, scripto’s en globale woorden worden ook op zinsniveau geoefend. Ik eet Leen Jespers

11 Toepassingen in dagelijks gebruik boodschappenlijstjes kookboeken (recepten) communicatiekaarten visualiseren in de gang schoolagenda schoolkrantje bij elk thema van de klas Leen Jespers


Download ppt "Maatschappelijk lezen = signaallezen -is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis Meestal is het beeldschrift (pictogrammen) een."

Verwante presentaties


Ads door Google