De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Variabele schokdemping CSS Variabele- schokdem- pingscomputer CSS BHI CAN I/S Uitwisseling van gegevens met de andere computers CAPTEURSCAPTEURS Regeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Variabele schokdemping CSS Variabele- schokdem- pingscomputer CSS BHI CAN I/S Uitwisseling van gegevens met de andere computers CAPTEURSCAPTEURS Regeling."— Transcript van de presentatie:

1

2 Variabele schokdemping CSS

3 Variabele- schokdem- pingscomputer CSS BHI CAN I/S Uitwisseling van gegevens met de andere computers CAPTEURSCAPTEURS Regeling van de hoogte Regeling van de stugheid Regeling van de schokdemping Regeling van de VSB Referentiewaarde koplampenregeling

4 CSS- computer Veercilinder links voor en zijn AMVAR-actuator Veercilinder rechts voor en zijn AMVAR-actuator Veercilinder rechts achter en zijn AMVAR-actuator Veercilinder links achter en zijn AMVAR-actuator Druksensor V

5 Veercilinder rechts achter AMVAR- actuator rechts achter Wieluitslag- sensor rechts achter Druksensor achterwiel- ophanging Veercilinder links achter AMVAR- actuator links achter Wieluitslag- sensor links achter

6 CSS-computerCSS-computer wielslag LV wielslag RV wielslag LA wielslag RA Motortoerental Gevraagd motorkoppel Motortempera- tuur CMM Stuurhoek Stuurdraai- snelheid STUUR- HOEK- SENSOR Versnelling lengterichting ABS/ESP Versnelling dwarsrichting Voertuigsnelheid Rempedaal- schakelaar Remdruk- regeling Druk van de hoofdcilinder ABS/ESP in regeling CAN Correctie bezig Stugheidstoe- stand V en A BHI Selectie van de modus Buitentempe- ratuur Positie windafleider A BSI Motorolietem- peratuur Veer-druk V Veer-druk A CAN Draad

7 CSS-computerCSS-computer wielslag BHI Referentie- waarde kop- lampenregeling Koplamp L Diagnose- gegevens Diagnose- gereedschap CAN DAV-storing BSI Storing veersysteem Sportiviteits- lampje DiagOn CAN AMVAR-actuator LV AMVAR-actuator RV AMVAR-actuator LA AMVAR-actuator RA DAV-actuator CAN I/S als voertuig uitgerust met azimutcorrectie, anders draadverbinding Draad

8 ROL Meten van de veerdruk voor en achter voor: - meten van de verdeling van de massa's over de assen - berekenen van de traagheden van het voertuig bij pompen, stampen, rollen Werking 5V-voeding door de CSS-computer Nuttig werkingsbereik tussen 0.4V en 4.6V (8% tot 92%) Spanning evenredig met de drukwaarde  Veerdruksensor:

9 Feedback van de storingen  Voedingsstoring: spanning > 5.25V of < 4.75V  Kortsluiting: 1) aan de massa als U 4.6V gedurende meer dan 200 ms  Sensor verstopt: constant signaal gedurende meer dan 3s, voertuigsnelheid < 5m/s (18 km/h)  Incoherentie: de druk hangt af van het gewicht van het voertuig, begrepen tussen het leeggewicht en het totaal gewicht. Overeenkomstig deze gegevens moet de gemiddelde spanning op 5s binnen een bepaald bereik blijven.  Korte spanningsvallen: spanningsvariatie > 300V/s op 0.1s.  Veerdruksensor:

10 Doel Meten van de wieluitslagen van elk van de wielen. Het wiel-per-wiel-beheer van de AMVAR vereist de aanwezigheid van 4 sensoren Werking 5V-voeding door de CSS-computer Nuttig werkingsbereik tussen 0,3V en 4,7V (6% tot 94%)  Wieluitslagsensor: Voor Achter

11  Wieluitslagsensor: Naar gelang van zijn kleur heeft elk van de 4 sensoren een specifieke positie op het voertuig. Iedere verwisseling leidt tot een storing.

12 Feedback van de storingen  Voedingsstoring: spanning > 5.25V of < 4.75V  Kortsluiting: 1) aan de massa als U 4.6V gedurende meer dan 200 ms  Sensorhouder vervormd: voertuigsnelheid > drempel, vergelijking van de gemiddelde spanningswaarde op 4s van de sensors van eenzelfde as. Als het verschil groter is dan een bepaalde limietwaarde en er een groot verschil is in vergelijking met de gemiddelde waarden van de andere as, wordt er een code doorgegeven.  Incoherentie: bij het uitlichten van een stang, het breken van een houder. Voertuigsnelheid < 18 km/h, het is niet mogelijk een constante snelheid te hebben gedurende een bepaalde tijd op een sensor in verhouding tot de andere.  Korte spanningsvallen, verkeerde montage: spanningsvariatie.  Wieluitslagsensor:

13 Feedback van de storingen  Uitvallen van een wieluitslagsensor: Feedback van een storing zonder bestuurderswaarschuwing. De verloren waarde wordt herberekend met de 3 andere waarden. Het systeem werkt correct.  Wieluitslagsensor:  Uitvallen van twee wieluitslagsensoren: Het systeem gaat in noodloop. Het verklikkerlampje gaat aan.

14  AMVAR-actuators: plaatsing Stofhoes Stang van de veercilinder Plaats van veerbol AMVAR-actuator ACHTERVOOR Als reserveonderdelen kunnen de AMVAR- actuators niet worden gescheiden van de veercilinders

15  AMVAR-actuatoren: Beschrijving, werking Klassieke vaste schokdemping Gestuurde variabele schokdemping Stappen- motor Maximale schokdempingsregeling nr.16 Minimale schokdempingsregeling nr.1 SAMENDRUK- KING ONTSPANNING Debiet Opbrengst  druk (belasting)

16 A+ (klem 1)0V B+ (klem 5)0V A- (klem 4)0V B- (klem 3)0V COM (klem 2)+12V Verhoging van de schokdemping Vermindering van de schokdemping  AMVAR-actuatoren: Bediening Kenmerken : Tweerichtingsstappenmotor met permanente magneet Weerstand van een spoel = 13 ohm bij 20°C 16 posities, allemaal stabiel Er moet een specifieke fasebekrachtigingsvolg- orde worden gerespec- teerd voor een draaiing in de ene of de andere richting

17  AMVAR-actuatoren: Bediening Bedieningsvoorbeeld voor een omschakeling van regeling nr. 4 naar regeling nr. 7 regnr.4regnr.5regnr.6regnr.7regnr.7regnr.7regnr.7regnr.4 COM b - A - A+ RustStabili- satie Passeren van de regelingen 5, 6 en 7 Handhaving van de eindstatus Einde van de sturing B+

18  AMVAR-actuatoren: herinitialisatie  AMVAR-actuatoren: diagnose, noodloop Een nauwkeurige bediening van de actuatoren vereist de kennis van hun actuele stand.  Werking in open loop, geen informatie over de exacte stand  Er worden herinitialisaties uitgevoerd door de CSS tijdens zijn werking en onder bepaalde voorwaarden. Hij bedient de actuatoren van aanslag tot aanslag en keert vervolgens terug naar de actuele stand.  Storing op een actuator De storing wordt doorgegeven, maar geen bestuurderswaarschuwing. Het effect voor de klant is gering.  Storing op minstens twee actuatoren Het systeem wordt in noodloop geschakeld (indien mogelijk schokdempingsregeling nr. 13), de actuatoren worden niet langer aangestuurd, het storingslampje gaat branden.

19 Anticipatie van de koetswerkbewegingen op basis van gegevens over stuurhoek en stuursnelheid, remdruk, motorkoppel, wieluitslagen. Verhoging van de schokdemping in de zone 0,95 hz tot 1,45 hz (koetswerkpompbeweging) Verhoging van de schokdemping in de zone 11 hz tot 18 hz (wielterugslag) Aanpassing aan de veranderende omstandigheden van de weg (schokken in de wielen) Beperking van de schokdempingsregeling tijdens hoogtecorrecties ten einde de BHI te beschermen Verhoging van de schokdemping bij ABS-regeling om de remafstanden te optimaliseren Behoud van het onderstuurgedrag bij een differentiële remming R/L (  split)  Keuze van de schokdempingsregeling

20  Bescherming van de actuatoren Als T° > 120 °C ? Beperking van de bedieningssnelheid van de actuatoren Als T° > 180°C ? Inhibitie van de aansturing van de actuatoren Koelwatertemperatuur Motorolietemperatuur Buitentemperatuur Omgevingstemperatuur voor Omgevingstemperatuur achter Wieluitslag Buitentemperatuur Temperatuur voorwielophanging Temperatuur achterwielophanging Heractivering en activering gekoppeld aan die van de BHI  Activering, Heractivering

21


Download ppt "Variabele schokdemping CSS Variabele- schokdem- pingscomputer CSS BHI CAN I/S Uitwisseling van gegevens met de andere computers CAPTEURSCAPTEURS Regeling."

Verwante presentaties


Ads door Google