De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VENUS SUMMER SCHOOL WIKI, Google Docs, Zoho Nicki Mrose, AVNet - K.U.Leuven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VENUS SUMMER SCHOOL WIKI, Google Docs, Zoho Nicki Mrose, AVNet - K.U.Leuven."— Transcript van de presentatie:

1 VENUS SUMMER SCHOOL WIKI, Google Docs, Zoho Nicki Mrose, AVNet - K.U.Leuven

2 Wat is een WIKI?  Een website waarop elke bezoeker inhoud kan toevoegen, wissen of aanpassen  Registratie / login kan vereist zijn  Leent zich uitstekend voor samenwerking met anderen  Gemakkelijk in gebruik, geen kennis van HTML vereist.  Van eenrichtingsverkeer docent - student naar gezamenlijke productie van leerobjecten

3 Voorbeelden van publieke WIKI’s  Wikipedia - vrije encyclopedie Wikipedia 6.000.000 artikels in 250 talen  Wikimedia Commons Wikimedia Commons WIKI met vrij bruikbare media bestanden (foto’s, geluid, film, …)  Wikiversity Wikiversity WIKI met vrij bruikbare leermaterialen (en, fr, de, es, it)

4 Toepassingen van WIKI’s in het onderwijs  Samenwerkend leren: Huiswerk, groepswerk, oefeningen, discussies Organisatievormen: elk een deel, gefaseerd, verwijzen naar elkaar, per klas of kennisopbouw over meerdere generaties studenten heen  Informatiebron Lesmateriaal, partituren WIKI over ICT in het onderwijs: http://www.edublogs.nl/wiki/

5 Concept voor WIKI’s in het onderwijs  Enkelen hebben visie over educatief materiaal  Enkelen werken structuur van het geheel uit  Enkelen vullen structuur reeds gedeeltelijk in  Velen vullen structuur verder aan  Iedereen gebruikt resultaat  Een professionele organisatie levert infrastructuur (Herman Bruyninckx, K.U. Leuven, Vrije Software in het onderwijs: de toekomst is Wiki, 2005)

6 Google Docs & Spreadsheets  Samen online documenten en spreadsheets bewerken met een browser  Documenten worden online opgeslagen  Veel bekende documentformaten worden ondersteund, waaronder.doc,.rtf en pdf  Gratis

7 Delen van documenten  Toegang tot een document wordt verleend door het opgeven van e-mailadressen  Meerdere mensen kunnen bestanden bekijken en wijzigingen aanbrengen  Bij documentrevisies kunt u zien wie wat heeft gewijzigd en wanneer de laatste bewerking is uitgevoerd  Documenten kunnen ook gepubliceerd worden op een website of weblog

8 Zoho  Concurrentieproduct voor Google Docs & Spreadsheets Zoho Writer, Zoho Sheet, Zoho Show, Zoho Notebook, …  Meer mogelijkheden dan Google Docs & Spreadsheets  Offline versie beschikbaar

9 Veel teamwork plezier!

10 Tagging folksonomies

11 Whutz a tag?

12 Een “tag” is een (relevante) term of sleutelwoord dat toegekend wordt aan informatie (een foto, een video, een artikel, …) om het te beschrijven en te ordenen. “ “

13 Taxonomy vs. Folksonomy

14

15

16

17

18

19  Folk + taxonomy

20

21 © Thomas Vander Wal, Web2.0 Expo 2007

22

23

24 Searching with a personal touch elearning

25 Taxonomy vs. Folksonomy Top downBottom up Experts (science)User-generated Centrally controlledDemocratically controlled ObjectiveSubjective (objective?) Slow, protocolsFast, flexible PredictableOrganic Accurate (if done well)Less reliable

26 We are the machine.

27

28 Social Bookmarking  http://del.icio.us/

29 Social Bookmarking  http://del.icio.us/

30 Informatie ontdekken - volg de kruimels… elearning Social Bookmarking 

31 Social Bookmarking  http://www.connotea.org/

32 Social Bookmarking  http://www.citeulike.org/

33 Social Bookmarking  http://tags.library.upenn.edu/

34 Integration – tagrolls & linkrolls http://kashira.arts.kuleuven.be/hc/ Social Bookmarking 

35  to create a group around a common research topic (course, subject, project) to share links with each other  to rate and review resources of information (information and social skills)  to create an “online bibliography” (library)  to stimulate unintended learning opportunities (informal learning) (stumble upon, new vocabulary, “follow the crumbs”, language/culture specifics)  to setup a group tag in order to share educational resources Social Bookmarking  For students, for trainers, for institutions

36 Blog Tags  http://technorati.com

37 Picture Tagging  http://www.flickr.com

38 Email Tags  http://www.gmail.com

39 Music Tagging  http://www.last.fm

40

41 Learning Environment – Integration? Photo credit: Scott Wilson http://www.cetis.ac.uk/members/scott/

42 RSS ‘Getting what you want, when you want it’

43

44 “REALLY SIMPLE SYNDICATION” Via een rechtstreekse link tussen auteur en ontvanger inhoud overdragen. Dit gebeurt automatisch, onmiddellijk en zonder virussen, spam, etc.

45 Hoe werkt het?

46 Inschrijven op een RSS feed...

47 Browsers met ingebouwde RSS functie

48 RSS-lezer of ‘aggregator’

49 Web-gebaseerde diensten Google Reader

50 Bloglines

51 iGoogle

52 Netvibes

53 RSS feeds in het onderwijs Weblogs Groep-blogs Studenten-blogs feedback

54 Zoek-feeds  Nieuws  Weblogs  Websites  Nieuwsgroepen

55

56 Social bookmarking

57 RSS feeds groeperen Groepeer alle gerelateerde feeds Blogdigger.com RSSmix.com ‘Vanity feeds’ Wie blogt er over jou? Watchlist at Technorati.com

58 Links  http://www.bloglines.com/  http://www.netvibes.com/  http://www.google.com/ig  http://www.technorati.com/  http://www.rssmix.com/

59

60 Weblogs in het Hoger Onderwijs

61 Definitie Weblogs are personal or organizational web pages organized by dated entries, with newer items posted to the top of the site, usually consisting of links, media, commentaries, personal thoughts, essays, papers and ongoing discussions.

62 Kemerken van een weblog lage drempel hoog persoonlijk karakter toegankelijk flexibel mogelijkheid tot commentaar of feedback cluster blogging Linking: Ping back, track back Relaties leggen Tagging Integrated

63

64 Weblogs in het Onderwijs “Blogs provide a forum for learning … the experience of collective knowledge generation can and should be applied to traditional educational environments.”

65 Writing Blogs Reading Blogs Building bridges: f.e. e-portfolio, community Group Discussion Coordination tool Course Based Weblog, Internships Personal Knowledge Gathering Discipline specific feeds Student Blogs for dialogue Instructor administrative blog Personal Journal STUDENTS INSTRUCTORS Annotated Link Blog Class. Admin. Discipline specific blog Personal Journal Course work by student Educ Tech. blogs Discipline specific feeds Instructional tips for students

66 Students

67 Studenten schrijven Weblogs  Personal Knowledge Management 1 weblog is een cluster van informatie Community Mogelijkheid tot archivering op verschillende manieren Commentaar Functie Tag Clouds Del.icio.us (Bookmarks)

68

69 Studenten schrijven Weblogs Groepswerk Knowledge Building Reflecting Comments Sharing Linking

70

71 Studenten schrijven Weblogs Cursus gebaseerde Weblogs– Stages Zelfreflectie Kritische Analyse Higher-Order Thinking Mogelijkheid van commentaar (door leerkracht en baas) Archivering per dag: leerproces wordt duidelijk

72 Students Writing Weblogs “In order to develop and sustain a clear and confident voice of one’s own, one has to carefully formulate and stand by one’s opinions. Writing a blog assists here because it forces a student to confront their own opinions and contemplate how their views might be interpreted and reflected upon by others. (Mortenson & Walker, 2002 cited in Lamshed, Berry and Armstrong 2002.)”

73 Studenten Schrijven Weblogs  Building bridges, breaking down the ‘silo’ “Numerous personal,blogs feed off the Institutions Weblogs, promoting lifelong learning and helping to bind a community around the common theme of scholarly discourse.”


Download ppt "VENUS SUMMER SCHOOL WIKI, Google Docs, Zoho Nicki Mrose, AVNet - K.U.Leuven."

Verwante presentaties


Ads door Google