De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HRD aan de macht! Hoe strategisch ben jij al? NVO2/NVP Middagcongres Driebergen, 22 september 2009 Prof.Dr. Rob Poell Hoogleraar HRD Universiteit van Tilburg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HRD aan de macht! Hoe strategisch ben jij al? NVO2/NVP Middagcongres Driebergen, 22 september 2009 Prof.Dr. Rob Poell Hoogleraar HRD Universiteit van Tilburg."— Transcript van de presentatie:

1 HRD aan de macht! Hoe strategisch ben jij al? NVO2/NVP Middagcongres Driebergen, 22 september 2009 Prof.Dr. Rob Poell Hoogleraar HRD Universiteit van Tilburg © 2009 Rob Poell 1

2 Schaamteloze reclame... © 2009 Rob Poell 2

3 Agenda Opening Presentatie Rob Poell: strategisch HRD Praktijkvoorbeeld “Strategisch HRD bij Heliomare” Ageeth Erkamp en Marian de Boer Pauze Praktijkvoorbeeld “Strategisch HRD bij Atrivé” Saskia van Oppen en Kassandan van den Berg Discussie over de HRD-praktijkvoorbeelden Aan de slag met je eigen strategische leerverhaal Afronding Borrel © 2009 Rob Poell 3

4 Een snelle benchmark... © 2009 Rob Poell 4

5 Ontwikkelingen in HRD © 2009 Rob Poell 5 Leren op drie niveaus –Individueel: zelfsturend, op werkplek –Team: sociaal, ingebed, kritisch –Organisatie: strategisch, pro-actief Theorie, onderzoek, praktijkimplicaties

6 Individueel leren © 2009 Rob Poell 6 Theorie: zelfgestuurd, op de werkplek, betekenis verlenen aan ervaring, persoonlijk, coaching Onderzoek: belang van motivatie, invloed van werkdruk en stress, rol van leidinggevende Praktische implicaties: competentiemanagement? POPs? Manager ‘afrekenen’ op coaching skills en medewerkers zelfontplooiingsruimte geven

7 Teamleren © 2009 Rob Poell 7 Theorie: leerklimaat op afdeling stuurt, groepsidentiteit heeft invloed, dubbelslagleren Onderzoek: kritisch-reflectief werkgedrag, leer- werkgemeenschappen, sociaal kapitaal Praktische implicaties: groepsinbedding voor transfer, rol zelfvertrouwen, participatieruimte

8 Organisatieleren © 2009 Rob Poell 8 Theorie: leren koppelen aan organisatiedoelen, feedback inbouwen, inzichten naar ‘geheugen’ Onderzoek: transferklimaat (LTSI), kritische reflectie (DLOQ), werkplekleercondities (WLSQ) Praktische implicaties: leren pro-actief agenderen, breed scala leermogelijkheden, mechanismen!

9 Wat is strategisch HRD? “SHRD is concerned with introducing, directing and guiding learning activities undertaken by individuals in the organization in such a way that they will more effectively contribute to the achievement of organizational goals.” (Walton, 1999) © 2009 Rob Poell 9

10 Algemeen model van SHRD Organizational Strategy Core Competencies of the Organization Individual Competencies Required Training Programs (Bergenhenegouwen, Mooijman & Tillema, 1998) © 2009 Rob Poell 10

11 Cyclisch model van SHRD Organization Objectives EvaluatingPlanning Delivering Training (Balderson, 1999) © 2009 Rob Poell 11

12 Algemene kenmerken van SHRD Individueel leren koppelen aan organisatiedoelen Managementzaak i.p.v. specialisme (advisering) Assumptie van rationaliteit in planning en implementatie Komt voort uit performance- perspectief op HRD © 2009 Rob Poell 12

13 Schaamteloze reclame (deel 2) © 2009 Rob Poell 13 Yorks, L. (2005). Strategic human resource development. Mason, OH: Thompson Southern-Western. ISBN

14 SHRD volgens Yorks (2009) © 2009 Rob Poell 14 De HRD-piramide: leren op 3 niveaus met elkaar verbinden StrategieLeren ! Rol van CLO: “opportunistic advocacy”

15 De HRD-piramide van Yorks © 2009 Rob Poell 15 Strategisch niveau: Omgeving scannen Strategieontwikkeling Leiderschapsontwikkeling Tactisch niveau: Ervaringsleren Operationeel niveau: Verbetermethoden Managementontwikkeling Basisopleiding, vaardigheidstraining

16 HRD-piramide (vervolg) © 2009 Rob Poell 16 Reflecteren + anders handelen: - topmanagement: wat willen wij? - middenmanagement: hoe pakken we ‘t aan? - werkvloer: wat moeten we anders doen? HRD kan lagen helpen én proces begeleiden Strategie formuleren, implementeren en aanpassen is leerproces op zich

17 Rol HRD bij strategievorming © 2009 Rob Poell 17 Chief Learning Officer (CLO) Leerbehoeften van organisatie in kaart brengen en vervullen Leren “op de agenda zetten” Leermogelijkheden herkennen & uitbreiden Organisatieleden bijeenbrengen Organisatieleden strategisch laten denken Op alle drie niveaus het leren bevorderen Consistentie met andere HR-processen HRD

18 “Opportunistic advocacy” Geloofwaardigheid bij top opbouwen Intern profileren Micro-politiek opereren © 2009 Rob Poell 18

19 Geloofwaardigheid bij top opbouwen HRD gezien als strategisch partner in de organisatie: als zij het bedrijfsproces (‘the business’) doorzien als zij zowel adviserend als ontwerpend sterk zijn als zij zich pro-actief opstellen, initiatief nemen © 2009 Rob Poell 19

20 HRD intern profileren © 2009 Rob Poell 20 toegang verwerven tot leiders in de organisatie (natuurlijke) bondgenoten inschakelen gesprekken leiden naar ‘nieuwe kansen’ gebeurtenissen vertalen in leeruitdagingen  Kortom: een consistent ‘leer-verhaal’ verkopen

21 Micro-politiek opereren © 2009 Rob Poell 21 Kerncompetenties ondersteunen met HR(D)-praktijken die juiste competenties bewerkstelligen Organisatiecultuur beïnvloeden: mensen helpen hun ervaringen en keuzes inzichtelijk te maken en te interpreteren Bewustzijn van de belangen die de status quo in stand houden

22 © 2009 Rob Poell 22 Presentatie

23 © 2009 Rob Poell 23 PAUZE

24 © 2009 Rob Poell 24 Presentatie Atrivé

25 © 2009 Rob Poell 25 Discussie over de HRD-praktijkvoorbeelden

26 © 2009 Rob Poell Drie groepen vormen en plek zoeken 16.20Kort vragenlijstje invullen 16.25Bespreking stand van zaken (evt. in duo’s/trio’s) 16.35Implicaties en actieplanning 16.45Plenair: feedback uit subgroepen (door Rob, Lizet en Wiljo) 17.00Afsluiting/borrel Aan de slag …

27 © 2009 Rob Poell 27 Feedback uit de drie subgroepen

28 © 2009 Rob Poell 28 En dank voor uw aandacht... Succes met SHRD !


Download ppt "HRD aan de macht! Hoe strategisch ben jij al? NVO2/NVP Middagcongres Driebergen, 22 september 2009 Prof.Dr. Rob Poell Hoogleraar HRD Universiteit van Tilburg."

Verwante presentaties


Ads door Google