De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Food for the Brain Food for the Brain at Act2Vision.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Food for the Brain Food for the Brain at Act2Vision.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Food for the Brain Food for the Brain at Act2Vision.nl

2 “Er waren eens drie mensen: Iedereen, Iemand en Niemand. Op een dag moest er een belangrijke opdracht worden vervuld. Iedereen dacht dat Iemand die taak wel op zich zou nemen. Hoewel Iedereen de opdracht kon vervullen, deed Niemand het. Daarom werd Iedereen boos op Iemand. Het was zijn taak en nu had Niemand die uitgevoerd! Iedereen dacht dat Niemand de opdracht had kunnen doen, maar Niemand had zich gerealiseerd dat Iedereen juist zo graag wilde. Aan het einde beschuldigde Iedereen Iemand omdat Niemand deed wat Iedereen had kunnen doen.”

3 Food for the Brain at Act2Vision.nl

4 Energiek InnoVision Creatief AgroLean Coach Processen Continue Verbeteren Resultaat gericht Veranderingsmanagement Oplossingsgericht Kostenbesparing Efficiency Lean Six Sigma Analytisch vermogen Visie Identiteit Training Actief Deelnemen Gezond Betrokkenheid Persoonlijk Verspillingen Elimineren Persoonlijke inbreng Leren Ontwikkelen Ideeën genereren Food for the Brain at Act2Vision.nl Katalysator Management Buy in Verantwoordelijkheid MBTI action Types Action Type

5 Wie ben jij? De vier schalen E - IS - NT - FJ - P SchaalKernactiviteit Extravert (E)Introvert (I)Stimuleren Hoe richt jij je energie 5 Zintuigen (S)Intuitie (N)Beleven Hoe neem je informatie opSensingiNtuition Denken (T)Voelen (F)Beslissen Hoe neem je beslissingenFeelingThinking / reflecteren Beheersen (J)Waarnemen (P)Leefstijl Hoe sta je in je omgeving Perceiving Judging Wat is je organisatie? Food for the Brain at Act2Vision.nl Action Type

6 creatief nieuwsgierig enthousiast veelzijdig spontaanexpressief onafhankelijk vriendelijk opmerkzaam energiek verbeeldingrijk rusteloos scharnierbeweging Dominante zijde motoriek Voornamelijk fijne motoriek ISTJISFJ ISTP ESTPESFP ESTJESFJ ISFP INFJINTJ INFP ENFPENTP ENFJENTJ INTP SSNN TFFT I I E E J P P J Food for the Brain at Act2Vision.nl

7 Ref. Stephan Covey, 7 habits of highly effective people. UrgentNiet Urgent Belangrijk Niet Belangrijk Demanding Crisis Productie, proces problemen Deadlines gedreven projecten Deadline vergaderingen Deadline rapportages The Zone Voorbereiding, Planning Preventie Onderhouden van relaties Her-creëren, recreëren onder werktijd Validatie van data en cijfers Innovatie, kansen, leren, ontwikkelen Illusion Onnodige onderbrekingen Onnodige rapportages Onbelangrijke bijeenkomsten, s, telefoontjes Andermans (belangrijke) aandachtspunten Escape Niet relevante telefoontjes, s, bijeenkomsten Tijd verspillers Overmatig televisie, internet, luieren, kletsen Food for the Brain at Act2Vision.nl

8 Urgent Niet Urgent Belangrijk Niet Belangrijk Demanding Crisis Productie, proces problemen Deadlines gedreven projecten Deadline vergaderingen Deadline rapportages The Zone Voorbereiding, Planning Preventie Onderhouden van relaties Her-creëren, recreëren onder werktijd Validatie van data en cijfers Innovatie, kansen, leren, ontwikkelen Illusion Onnodige onderbrekingen Onnodige rapportages Onbelangrijke bijeenkomsten, s, telefoontjes Andermans (belangrijke) aandachtspunten Escape Niet relevante telefoontjes, s, bijeenkomsten Tijd verspillers Overmatig televisie, internet, luieren, kletsen 1. Wees proactief 2.Begin met het eind in gedachten 3. First things first 4. Denk in Win-Win 5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden 6. Samenwerken en synergie 7. Blijf jezelf ontwikkelen Focus op de Belangrijke zaken!

9  Responsible (verantwoordelijk, proceseigenaar)  Accountable (eindverantwoordelijk, eindbeslisser)  Supportive (uitvoering, ondersteuning van proceseigenaar)  Consult (raadplegen voorafgaand aan uitvoering van taken en/of het nemen van beslissingen; proces beinvloeder, kwaliteitsborging)  Inform (informeren wanneer een taak en/of beslissingen is genomen, werkt met de genomen beslissing) Food for the Brain at Act2Vision.nl

10 80 %60 %40 % Korte Middel - lange Lange Termijn Tijdshorizon grof middel fijn Gedetailleerd Plan alleen eigen taken / verantwoordelijkheden > 1 maand max. 40 % > 2 weken max. 60 % < 2 weken max. 80 % Food for the Brain at Act2Vision.nl

11  Tijdsplanning. Spreek van te voren af hoeveel tijd je hebt en houd je daaraan (plan begintijd en eindtijd)  Plan op P rioriteitstelling  Nee zeggen. Maak een kosten/bate analyse. Wat is de beloning voor ja en wat zijn de consequenties van nee  Bezoekers. Kantoor dicht, naar mensen toegaan, blijven staan, tijdslimieten stellen aan het begin, voor regelmatige bezoekers afspraken maken  Telefoon. Via iemand anders laten lopen.  Papier. Schoon buro, gooi onbelangrijke zaken meteen weg,  Communicatie. Soort communciatie afhankelijk van doel, mail ?  Doe dingen goed genoeg. (20-80 regel)  Maken zaken af waaraan begonnen is (mentale ombouwtijd )

12  Schrijf jouw kernwoorden op (min. 20)  Wie ben jij? Bepaal je Action Type. ◦ Controleer aan de hand van literatuur MBTI of je eerste verkenning klopt  Bestudeer Stephan Covey’s “seven habits of highly effective people”  Bestudeer de RA(S)CI rollen  Schrijf alle activiteiten op die je op je werk bezig houden (of prive, of beide)  Vul de timemanagement.xls in  Denk na: “Timemanagement, ja (of nee) en herplan je leven!” Food for the Brain at Act2Vision.nl


Download ppt "Food for the Brain Food for the Brain at Act2Vision.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google