De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong

2 Cursusdoelen U helpen begrijpen wat marketing precies is U helpen bij het uitvoeren van elementair marktonderzoek U helpen begrijpen hoe u uw marktomgeving kan analyseren en uw doelmarkt kan bepalen U helpen bij het positioneren van uw product U inzicht geven in de 4 P’s en hoe u dit werkmodel in de praktijk kan gebruiken U de basis van marketingplanning tonen 1/09/20112Rita Vos

3 Cursusoverzicht Wat is Marketing? Marktonderzoek Analyseren van bedrijfsomgeving Kiezen van doelmarkten Ontwikkelen van producten en diensten Prijzen van producten en diensten Distributie van producten en diensten Promoten van producten en diensten Marketing plan maken 1/09/20113Rita Vos

4 MARKTONDERZOEK 1/09/20114Rita Vos

5 Kernbegrippen 1/09/2011Rita Vos5

6 2 brongroepen “informatie” 1/09/20116Rita Vos

7 ROI Secundaire data zijn ROI-beste Ze zijn sneller beschikbaar Wat je ook moet betalen: het is minder dan volle prijs – maar vaak vind je ze ook gratis En ze werken … OP VOORWAARDE DAT: – Ze relevant zijn voor je onderzoekvraag – Ze accuraat en statistisch betrouwbaar zijn – Voldoende actueel zijn – Objectief/onafhankelijk zijn naar je onderzoekvraag 1/09/20117Rita Vos

8 Bronnen secundaire data Lokaal – Bureau voor statistiek: US, NL, Be,USNLBe – Sectorarchieven, vakbonden, consumentenorganisaties, vakpers Economie algemeen – Hoover’s, Gartner, econsources, Forbes, Standard & Poor’s Hoover’sGartnereconsourcesForbesStandard & Poor’s Ecologie: E&e publishingE&e publishing Technologie: InformationWeek InformationWeek Politiek – US visie: CIA world factbook, CNNCIA world factbookCNN – Azië, Afrika: Al jazeera, BBC WorldAl jazeeraBBC World Sociologie: portaalportaal 1/09/20118Rita Vos

9 Eerste stap VOOR AL DE REST Bepaal wie uw klant is Bepaal wie uw klant is – B2C: klanten kopen voor privé-gebruik – B2B: Klanten zijn andere bedrijven die kopen Om door te verkopen  resellers/ herverkopers Om mee te produceren  industrietak Om te gebruiken voor hun werk  beroepssector Om zelf te gebruiken  industrietak, regio, klantenbasis – Vb. verf voor voordeur …. – Overheden – …. 1/09/20119Rita Vos

10 B2C consumenten B2C – data over consumenten Onderzoek over consumentenuitgaven e.a. demografisch demografische gegevens Bron: bureau voor statistiek per land + overkoepelende instellingen type EU – US + US census, Be, NL, De, FR, UK, EU, … USUS censusBeNLDeFRUKEU Psychografisch Psychografische gegevens = gegevens over hoe mensen denken, wensen, …. – VALS (Value, Attitude, Lifestyle) VALS – Nielsen services (oa zipcode psychografics) Nielsen 1/09/201110Rita Vos

11 B2B B2B – data over bedrijfklanten Belastingen & registratie: – gepubliceerde balansen, faillissementen, … Nationale bureau voor statistiek / census Vakpers – Sectorpublicaties, vakbondpublicaties,.. Beurzen en seminaries – Sprekers, publicaties, “koffiepauze”, deelnemerslijsten, … LinkedIn, Facebook, slideshare, youtube,.. Krantenarchieven en bibliotheken Publicaties eindwerken etc. 1/09/201111Rita Vos

12 Marktonderzoekdoelen Eerste opdracht altijd Eerste opdracht altijd: – schatten van de marktgrootte Systeem Systeem – Bepaal wie je klant is 1.Bedenk zelf: Wie kan je product waarom/waarvoor gebruiken? 2.Definieer die klant: B2B? B2C? Reseller? …. Regio? 3.Zoek informatie over die klant: Heeft hij geld? Waar gaat hij kopen? Hoe koopt hij jouw soort dingen? Wat doet hij nu (hoe vaak? Voor hoeveel geld?...) 4.Bereken het theoretische verkooppotentieel voor de totale markt (= alle geïdentificeerde klanten samen op jaarbasis) 1/09/201112Rita Vos

13 field Noodzakelijke aanvulling: “field” Field, veldonderzoek, verzamelen primaire data – Duur en tijdrovend – Verschillende methodieken enquêteobservatie experiment Meest populair: enquête ( = vragen), observatie (= kijken) en experiment (= 2 verschillende dingen elk “in hun potje” doen en resultaat vergelijken) – Verschillende “field-benaderingen ”: mailing, telefoon, straathoek, …. 1/09/201113Rita Vos

14 Voornaamste fieldbenaderingen Mail Mail + Lage kost, groot bereik - lage respons, weinig vragen, oppervlakkig Telefoon Telefoon + Iets duurder, stuk sneller, redelijk groot bereik - Lage respons, weinig vragen, oppervlakkig Persoonlijk interview - duur, traag, beperkt bereik, vertekend door interactie tussen personen + langere vragenlijsten, kan doorvragen, iets complexer Groepsinterview Groepsinterview + Iets minder duur, iets sneller, kleiner bereik, diepte mogelijk - Sterk afhankelijk expertise interviewend team 1/09/201114Rita Vos

15 vragenlijst Fieldkwaliteit = vragenlijst + controle Vragenlijst – Begin niet als je niet EXACT weet wat je moet weten – Elk woord in elke vraag is belangrijk – de volgorde van de vragen is belangrijk – het aantal vragen is omgekeerd evenredig met kwaliteit antwoorden – Al wat je niet vraagt, is niet meer “in te halen” NOOIT – Gebruik NOOIT een vragenlijst die niet minstens 1 keer grondig getest werd. 1/09/201115Rita Vos

16 controle Fieldkwaliteit = vragenlijst + controle Controle – “field” moet bijna altijd gedelegeerd worden: wegens teveel in een keer en/of specialistenwerk – “field” is altijd min of meer repetitief: vervelend en niet altijd met nut dat zichtbaar is voor fieldwerker – Fieldwerkers zijn mensen met natuurlijke neiging naar “binnenwegen” – statistiek leeft van “exact zo”  verschil overbruggen = controle! 1/09/201116Rita Vos

17 Field geeft data, marketing zoekt inzicht interpretatie en analyse “Vertaling van data naar inzicht” = “interpretatie en analyse” Interpretatie – “Interpretatie” is nodig maar gevaarlijk Gevaar: “hinein interpretieren”! – Analyse – Analyse is niet “mooi maken wat er staat” MAAR “zich afvragen wat dat nu eigenlijk betekent” inzicht “inzicht” werkt pas als de juiste beslissingnemer het heeft – “interpretatie & analyse” moet gerapporteerd worden… – … aan mensen die “van niks weten” en “niks kennen”  Overdaad schaadt en eenvoud siert 1/09/201117Rita Vos

18 Gespecialiseerd field onderzoek Henry Ford Had ik voor de lancering van de Ford T aan mijn klanten gevraagd wat ze wilden, hadden ze geantwoord “een sneller paard” De les … en de meest gemaakte fout in marketing – Research = “oplijsten van dingen die al geweten zijn” + analyse waarbij de marketeer DOOR EIGEN DENKEN mogelijk een deel van wat niet bewust geweten is, kan zichtbaar maken – Marketing = het verkopen van een AUTO, niet “het snellere paard” ttz marketing creëert zijn eigen referentie … vandaar het belang van visie/missie/doel/context in marketing (= briefing) 1/09/201118Rita Vos


Download ppt "Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong."

Verwante presentaties


Ads door Google