De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Improving automotive & road safety by Plastic Optical Fiber technology (POF) POF SAFETY SOLUTIONS PSS.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Improving automotive & road safety by Plastic Optical Fiber technology (POF) POF SAFETY SOLUTIONS PSS."— Transcript van de presentatie:

1 Improving automotive & road safety by Plastic Optical Fiber technology (POF) POF SAFETY SOLUTIONS PSS

2 1.Introductie PSS / Lightspeed 2.Lightspeed techniek 3.Product Markt Combinaties (PMC’s) 4.Transport & Logistiek toepassingen 5.Automotive  i-PSS 6.Testsituaties 7.Project status 8.PSS & Lightspeed contactdata LIGHTSPEED SYSTEMS AGENDA

3 Moederbedrijf Sensorontwikkelaar sinds 2001 ca. 4 Fte, voornamelijk R&D Breed toepassingsgebied techniek PMC business model Partner(s) Productkennis (functionaliteiten en regel,- en harde wetgeving ed.) Marktkennis (afnemers, verkoopkanaal) Gezamenlijke ontwikkeling van product en markt Zekerheid 1. LIGHTSPEED SYSTEMS

4 Basisgedachte intelligente sensor (lichtmeting en knikpunt) Intelligentie door de combinatie van software en mechanica Hardware en soorten software - Statisch - Dynamisch - Monitoring Buscommunicatie (RS 485, RS 232 incl. software) CE, Kema categorie 4, EMC, Automotive, keuring Liftinstituut Ontwikkelingssoftware voor tailor made oplossingen 2. LIGHTSPEED TECHNIEK

5 - Innovatief - Eenvoudig en veilig in gebruik - Brede toepasbaarheid door de mechanische en softwarematige combinatiemogelijkheden - Zuivere metingen resulteren in een zéér hoge betrouwbaarheid - Weersonafhankelijk - Ongevoelig voor vandalisme - Onderhoudsvrij / geen slijtagegevoelige delen - Gebaseerd op de gecertificeerde en gepatenteerde technologie van lichttransmissie / optische detectie 2. TECHNIEK (vervolg)

6 Voorbeelden van Lightspeed-sensortechniek PMC’s: Inbraakbeveiliging / objectbeveiliging (grond,- dakdetectie); Roltrap,- en loopbanen (aanloop-, borstel-, kamplaat detectie); Liften (kooidak, en putdetectie, vandalisme vrije schakelaar, hand/vinger afkneldetectie); Sanitair (vandalisme vrije douchedrukker); Infra-/ Verkeer (voetgangersdetectie); Verkeersdoorstroming Zieken-/thuiszorg (slaapmonitoring, val,- en uitstapdetectie). 3. PMC’s

7 Problematiek: 2 kantelongevallen (vrachtauto’s) per week in Nederland. Oorzaak: Meestal combinatie van overbelading cq. slecht gezekerde lading i.c.m. onvoorziene weg-/weersomstandigheden en rijgedrag. NB. In NL 15% structurele overbelading ! (waarvan 85% te zware aslast) Totale schade in NL per jaar: € miljoen! Bron: rapport Duurzaam stabiel, dec. 2012, auteur: Joop Goos / Goos Consultancy ( In DL > 1 miljard! ) Primair t.g.v. kantelongevallen: -Letselschade€123 M -Vrachtwagenschade € 24 M -Ladingschade€ 15 M -Wegdekschade€ 45 M -File schade / Economische schade+€ 17 M -Inzet hulpdiensten€ 2 M Secundaire schade t.g.v. overbelading: -Wegdekerosie€ 81 M -Bandenslijtage + brandstofverbruik€ 13 M 4. Transport (PMC)

8 Productconcept: i-PSS (Intelligent Position Stability System) MONITOREN van BELADING en LADINGGEDRAG Dus: Veranderingen van ladingbalans en aslast statisch en dynamisch -Monitoren belading tijdens het laden (start/stop-systeem);  Totale massa en de afzonderlijke aslasten (gewicht per as)  -Gedrag monitoren van de lading tijdens transport (verschuiving balans, bijvoorbeeld door losraken van lading), vloeibare lading en bij levende have. -Data combineren met data uit andere (veiligheids-)systemen en waarschuwen bij kritieke waarden en/of actief ingrijpen op voertuig (o.a. motormanagement, bijremmen, assen bijsturen) bij acuut gevaar! -Ladinginfo ook van groot belang voor trailerverhuurders (bv TIP) mbt ordelijk gebruik, financiële doorbelasting aan huurder van extra slijtage (banden, remmen, assen) bij aantoonbare over-/ foutbelading. -Empirische data (EU-breed) verzamelen voor chassisconstructeurs, wegbeheerders, trailerbeheerders, verzekeringsmaatschappijen en beleidmakers ( denk ook aan ongeval analyse en rijgedraganalyse) -NB. We vergeten de invloed van de chauffeur niet (bv chauffeursgedrag oiv vermoeidheid, ziekte, etc) 5. Automotive i-PSS

9 Testsituaties Proto II (1) STATISCH – STATISCH Voertuig staat stil en lading is stabiel. We zien: –constant gewicht per sensor. (aslast) –totale massa is optelsom van de individuele sensoren. –verschil tussen de sensoren geeft de gewichtsverdeling ( balans ) weer. (2) STATISCH – DYNAMISCH Voertuig staat stil en lading beweegt. We zien: –Gewichtsverandering(en) per sensor. –Totale massa blijft optelsom van de individuele sensoren ( constant) –Balans verandert continue (3) DYNAMISCH- STATISCH Voertuig beweegt en lading is strak in/aan voertuig gesjord (natuurkundig een geheel) We zien: –Gewichtsverandering(en) per sensor. –Totale massa blijft optelsom van de individuele sensoren ( constant) –Balans verandert nauwelijks 6. Testsituaties i-PSS

10 Testsituaties Proto II (vervolg) (4) DYNAMISCH-DYNAMISCH Voertuig beweegt en lading beweegt (na) ( denk aan losgeraakte lading, maar ook aan gedrag vloeistoffen in tankwagens en vervoer levende have! ) We zien: –Gewichtsverandering(en) per sensor –Totale massa blijft optelsom –Balans verandert continue 6. Testsituaties i-PSS (vervolg)

11 Status van het i-PSSproject A. Motivatie vanuit maatschappelijke en economische argumenten. B. Welke variabelen en zijn deze technische meetbaar. Massa/balans C. Demo (proof of principle). (mogelijkheden/beperkingen sensor).  3 x een Ja !  –Oriëntatiefase stakeholders gesprekken gevoerd met o.a. TomTom, Vodafone, TLN, HAN, VDL-Weveler, automotive.nl, –Proof of Principle demo v.1 en v.2  Massa, aslast (gewicht boven as) en balans. 7. i-PSS Projectstatus

12 Status van het i-PSSproject We vragen uw expertise: - Welke ontwikkelprojecten met welke partners….. 7. i-PSS Projectstatus

13 PSS Pofsafetysolutions bv Bart Borghans projectdirector Ommelseweg 44a 5721 WV Asten Telefoon: +31 (0) Fax: +31 (0) Mob: +31 (0)6 – PSS & Lightspeed contactdata PSS Pofsafetysolutions bv / Lightspeed bv Rob Tielbeke General Manager Ommelseweg 44a 5721 WV Asten Telefoon: +31 (0) Fax: +31 (0) Mob: +31 (0) PSS Pofsafetysolutions bv Rob Meulenberg projectadvisor Ommelseweg 44a 5721 WV Asten Telefoon: +31 (0) Fax: +31 (0) Mob: +31 (0)6 –


Download ppt "Improving automotive & road safety by Plastic Optical Fiber technology (POF) POF SAFETY SOLUTIONS PSS."

Verwante presentaties


Ads door Google