De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

POF SAFETY SOLUTIONS PSS Plastic Optical Fiber technology (POF)

Verwante presentaties


Presentatie over: "POF SAFETY SOLUTIONS PSS Plastic Optical Fiber technology (POF)"— Transcript van de presentatie:

1 POF SAFETY SOLUTIONS PSS Plastic Optical Fiber technology (POF)
Improving automotive & road safety by Plastic Optical Fiber technology (POF)

2 AGENDA LIGHTSPEED SYSTEMS Introductie PSS / Lightspeed
Lightspeed techniek Product Markt Combinaties (PMC’s) Transport & Logistiek toepassingen Automotive  i-PSS Testsituaties Project status PSS & Lightspeed contactdata

3 1. LIGHTSPEED SYSTEMS Moederbedrijf Sensorontwikkelaar sinds 2001
ca. 4 Fte, voornamelijk R&D Breed toepassingsgebied techniek PMC business model Partner(s) Productkennis (functionaliteiten en regel,- en harde wetgeving ed.) Marktkennis (afnemers, verkoopkanaal) Gezamenlijke ontwikkeling van product en markt Zekerheid

4 2. LIGHTSPEED TECHNIEK Basisgedachte intelligente sensor (lichtmeting en knikpunt) Intelligentie door de combinatie van software en mechanica Hardware en soorten software - Statisch - Dynamisch - Monitoring Buscommunicatie (RS 485, RS 232 incl. software) CE, Kema categorie 4, EMC, Automotive, keuring Liftinstituut Ontwikkelingssoftware voor tailor made oplossingen

5 2. TECHNIEK (vervolg) - Eenvoudig en veilig in gebruik
- Innovatief - Eenvoudig en veilig in gebruik - Brede toepasbaarheid door de mechanische en softwarematige combinatiemogelijkheden - Zuivere metingen resulteren in een zéér hoge betrouwbaarheid - Weersonafhankelijk - Ongevoelig voor vandalisme - Onderhoudsvrij / geen slijtagegevoelige delen - Gebaseerd op de gecertificeerde en gepatenteerde technologie van lichttransmissie / optische detectie

6 Voorbeelden van Lightspeed-sensortechniek PMC’s:
Inbraakbeveiliging / objectbeveiliging (grond,- dakdetectie); Roltrap,- en loopbanen (aanloop-, borstel-, kamplaat detectie); Liften (kooidak, en putdetectie, vandalisme vrije schakelaar, hand/vinger afkneldetectie); Sanitair (vandalisme vrije douchedrukker); Infra-/ Verkeer (voetgangersdetectie); Verkeersdoorstroming Zieken-/thuiszorg (slaapmonitoring, val,- en uitstapdetectie).

7 4. Transport (PMC) Problematiek:
2 kantelongevallen (vrachtauto’s) per week in Nederland. Oorzaak: Meestal combinatie van overbelading cq. slecht gezekerde lading i.c.m. onvoorziene weg-/weersomstandigheden en rijgedrag. NB. In NL 15% structurele overbelading ! (waarvan 85% te zware aslast) Totale schade in NL per jaar: € miljoen! Bron: rapport Duurzaam stabiel, dec. 2012, auteur: Joop Goos / Goos Consultancy ( In DL > 1 miljard! ) Primair t.g.v. kantelongevallen: Letselschade €123 M Vrachtwagenschade € 24 M Ladingschade € 15 M Wegdekschade € 45 M File schade / Economische schade + € 17 M -Inzet hulpdiensten € 2 M Secundaire schade t.g.v. overbelading: Wegdekerosie € 81 M Bandenslijtage + brandstofverbruik € 13 M

8 Productconcept: i-PSS (Intelligent Position Stability System)
5. Automotive i-PSS Productconcept: i-PSS (Intelligent Position Stability System) MONITOREN van BELADING en LADINGGEDRAG Dus: Veranderingen van ladingbalans en aslast statisch en dynamisch Monitoren belading tijdens het laden (start/stop-systeem);  Totale massa en de afzonderlijke aslasten (gewicht per as)  Gedrag monitoren van de lading tijdens transport (verschuiving balans, bijvoorbeeld door losraken van lading), vloeibare lading en bij levende have. Data combineren met data uit andere (veiligheids-)systemen en waarschuwen bij kritieke waarden en/of actief ingrijpen op voertuig (o.a. motormanagement, bijremmen, assen bijsturen) bij acuut gevaar! Ladinginfo ook van groot belang voor trailerverhuurders (bv TIP) mbt ordelijk gebruik, financiële doorbelasting aan huurder van extra slijtage (banden, remmen, assen) bij aantoonbare over-/ foutbelading. Empirische data (EU-breed) verzamelen voor chassisconstructeurs, wegbeheerders, trailerbeheerders, verzekeringsmaatschappijen en beleidmakers ( denk ook aan ongeval analyse en rijgedraganalyse) NB. We vergeten de invloed van de chauffeur niet (bv chauffeursgedrag oiv vermoeidheid, ziekte, etc)

9 Testsituaties Proto II
6. Testsituaties i-PSS Testsituaties Proto II (1) STATISCH – STATISCH Voertuig staat stil en lading is stabiel. We zien: constant gewicht per sensor. (aslast) totale massa is optelsom van de individuele sensoren. verschil tussen de sensoren geeft de gewichtsverdeling ( balans ) weer. (2) STATISCH – DYNAMISCH Voertuig staat stil en lading beweegt. Gewichtsverandering(en) per sensor. Totale massa blijft optelsom van de individuele sensoren ( constant) Balans verandert continue (3) DYNAMISCH- STATISCH Voertuig beweegt en lading is strak in/aan voertuig gesjord (natuurkundig een geheel) Balans verandert nauwelijks

10 Testsituaties Proto II (vervolg)
6. Testsituaties i-PSS (vervolg) Testsituaties Proto II (vervolg) (4) DYNAMISCH-DYNAMISCH Voertuig beweegt en lading beweegt (na) ( denk aan losgeraakte lading, maar ook aan gedrag vloeistoffen in tankwagens en vervoer levende have! ) We zien: Gewichtsverandering(en) per sensor Totale massa blijft optelsom Balans verandert continue

11 7. i-PSS Projectstatus Status van het i-PSSproject
Motivatie vanuit maatschappelijke en economische argumenten. B. Welke variabelen en zijn deze technische meetbaar. Massa/balans C. Demo (proof of principle). (mogelijkheden/beperkingen sensor).  3 x een Ja !  Oriëntatiefase stakeholders gesprekken gevoerd met o.a. TomTom, Vodafone, TLN, HAN, VDL-Weveler, automotive.nl, Proof of Principle demo v.1 en v.2  Massa, aslast (gewicht boven as) en balans.

12 7. i-PSS Projectstatus We vragen uw expertise:
Status van het i-PSSproject We vragen uw expertise: - Welke ontwikkelprojecten met welke partners…..

13 8. PSS & Lightspeed contactdata
PSS Pofsafetysolutions bv Bart Borghans projectdirector Ommelseweg 44a 5721 WV Asten Telefoon: +31 (0) Fax: +31 (0) Mob: +31 (0)6 – PSS Pofsafetysolutions bv / Lightspeed bv Rob Tielbeke General Manager Ommelseweg 44a 5721 WV Asten Telefoon: +31 (0) Fax: +31 (0) Mob: +31 (0) PSS Pofsafetysolutions bv Rob Meulenberg projectadvisor Ommelseweg 44a 5721 WV Asten Telefoon: +31 (0) Fax: +31 (0) Mob: +31 (0)6 –


Download ppt "POF SAFETY SOLUTIONS PSS Plastic Optical Fiber technology (POF)"

Verwante presentaties


Ads door Google