De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Wij de data, u de apps.” DIVV en Open Data Podiumbijeenkomst, 30 mei 2013 Pauline Koerselman –

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Wij de data, u de apps.” DIVV en Open Data Podiumbijeenkomst, 30 mei 2013 Pauline Koerselman –"— Transcript van de presentatie:

1 “Wij de data, u de apps.” DIVV en Open Data Podiumbijeenkomst, 30 mei 2013 Pauline Koerselman – Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV)

2 Wat is open data?  Open data is data die vrij gebruikt kan worden, hergebruikt kan worden en opnieuw verspreid kan worden door iedereen - onderworpen enkel, in het uiterste geval, aan de eis tot het toeschrijven en gelijk delen.  Beschikbaarheid en Toegankelijkheid  Hergebruik en herverspreiding  Universele deelname

3 Filmpje “Unlocking Real-Time Data”  (start 2:21)

4 Wat zien we?  1. Je stelt data beschikbaar  2. Binnen no-time volgen Apps  Als de overheid dit zelf moet doen, kost dat veel tijd en geld. Laat het aan de markt over. Wij de data, u de apps.  Eric Wiebes: "De toekomst is een applicatie voor de mobiele telefoon die de reiziger voorziet van multi- modale reisinformatie richting bestemming, dáár wil ik naartoe.“

5 “Wij de data, u de apps.”  Met open data stimuleren van innovatie in producten en (mobiele) diensten onder motto: “Wij de data, u de apps”.  Doel: maximale dienstverlening naar de burger met veel ruimte voor creativiteit vanuit de markt  Vrij beschikbaar voor iedereen: ontwikkelaars, ondernemers, investeerders, burgers

6 Amsterdam zet nieuwe stap in open data: ook real time route- en parkeerinformatie (Parool/VK.nl, ) Amsterdam openbaart àlle vervoersdata (Webwereld, ) Stad publiceert vervoersdata (AT5.nl, ) GVB geeft realtime reisinformatie vrij (Parool, )

7 Welke data is beschikbaar? Statische informatie:  Parkeertarieven  Parkeergarages  P+R-terreinen  Verkeersprognoses  Oplaadpunten elektrisch vervoer  Taxistandplaatsen  Fietspunten (stallingen 24u gratis)  Strooiroutes  Gebied milieuzone  Touringcarinfo  OV-data (van GVB via Open OV)

8 Multimodale app: Braxwell & Glimworm  Biggest challenge: Prediction Near-time predictions are not accurate, due to simplistic algorithm Future predictions are unavailable Without accurate predictions, a multimodal app adds no value  Not all data available Parking availability Real time traffic Travel costs  Data is needed on: Road traffic delay Parking availability Route and location information (OV) Transfer hubs 8

9 Gap of dissapointment As a situation gets more complicated (heavy traffic, bad wheather, etc.) the accuracy of data and prediction decreases, while the users’ expectations increase. 9 Accuracy of data and prediction High Low Complexity of situation Expected added value of a multimodal route planner LowHigh Gap of disappointment

10 We werken aan…  Beschikbaar stellen real time open data met o.a.: –Wegwerkzaamheden –Evenementen –Rijsnelheden op hoofdwegen –Informatie uit verkeerslichten  Toekomstwens: een applicatie voor de mobiele telefoon die de reiziger voorziet van actuele multi-modale reisinformatie richting bestemming

11 Op korte termijn mogelijk  Parkeerapp voor parkeergarages met actuele info over bezettingsgraad en kosten  Touringcarapp met routeadvies en vol/vrij-info over halteplekken en parkeerplaatsen  Evenementenverkeerapp met verkeersintensiteiten en parkeerplekken  Fiets-app om een fietsparkeerplek te reserveren  Veilig-op-weg-app met info over gevaarlijke kruisingen  Taxi-app om een taxi te bestellen

12 Databehoefte (inventarisatie IVV-café) Top 10

13 De rol van DIVV  Supporter ‘Off the field’, as a supporter/motivator  Sponsor ‘Along the line’, as a facilitator/sponsor  Coach ‘On the field’, as a key player/commissioning authority 13

14 Bedankt voor jullie aandacht! Bereikbaar via:  Mail:  Telefoon: Open data team DIVV  Thijs Muizelaar  Maarten van der Lof  Thomas Koorn  Fred Harms  Pauline Koerselman


Download ppt "“Wij de data, u de apps.” DIVV en Open Data Podiumbijeenkomst, 30 mei 2013 Pauline Koerselman –"

Verwante presentaties


Ads door Google