De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Do not put content in the brand signature area ING main colour palette 255 102 0 90 106 154 171 161 149 0 102 ING secondary colour palette 90 106 154 215.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Do not put content in the brand signature area ING main colour palette 255 102 0 90 106 154 171 161 149 0 102 ING secondary colour palette 90 106 154 215."— Transcript van de presentatie:

1 Do not put content in the brand signature area ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine SEPA Op de drempel van een Europees tijdperk Cecile Koops, sr product manager PCM/SEPA 18 mei 2010

2 Do not put content in the Brand Signature area 2 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine 1.Waarom is SEPA goed voor mij? 2.Europese overschrijving & Europese incasso 3.Welke extra diensten biedt ING mij?

3 Do not put content in the Brand Signature area 3 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Single Euro Payments Area De 16 EU eurolanden: België, Cyprus, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Portugal (inclusief de Azorenen Madeira), Slovenië, Slowakije en Spanje (inclusief de CanarischeEilanden, Ceuta en Melilla) De overige 11 EU-landen: Bulgarije, Denemarken, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (inclusief Gibraltar en Noord-Ierland) en Zweden De EER-landen (Europese Economische Ruimte): IJsland, Liechtenstein en Noorwegen Plus: Zwitserland en Monaco

4 Do not put content in the Brand Signature area 4 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine 1958: EER 1992: Maastricht 1999: girale euro 2002: chartale euro 2008: start SEPA 2009: invoering PSD 1999: Lissabon

5 Do not put content in the brand signature area ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine “Het creëren en invoeren van SEPA is de laatste fase van de introductie van de euro op 1 januari 2002”

6 Do not put content in the Brand Signature area 6 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine landen banken klanten transacties

7 Do not put content in the Brand Signature area 7 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine ECB: 6.7% van totaal is SEPA (februari 2010)

8 Do not put content in the Brand Signature area 8 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Tijdlijnen Jan 2008 Europese overschrijving Nov 2009 Europese incasso – geincasseerd worden Nov 2010 Europese incasso – incasseren 2012 / 2013? Einddatum voor alle landen

9 Do not put content in the Brand Signature area 9 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Waarom SEPA? SEPA biedt u mogelijkheden om uw financiele waardeketen te optimaliseren Op dezelfde manier betalen en incasseren in alle landen Gebruik van XML: bankonafhankelijk, standaard formaat voor alle landen Maximale verwerkingstijden voor betalingen en incasso’s Verbeterde reconciliatie leidt tot hogere STP rate end-to-end doorgeven van informatie over de betaling het oorspronkelijke bedrag wordt overgemaakt, zonder aftrek van kosten

10 Do not put content in the Brand Signature area 10 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Zakelijke klant verlost van verschillen

11 Do not put content in the Brand Signature area 11 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Wat vinden onze klanten ervan? Electricité de France (EDF): een van de grootste ondernemingen ter wereld op het gebied van energie Gilbert Labbé, hoofd global treasury en voorzitter van de Franse SEPA-commissie “In mei 2008 zijn we gestart met het gebruik van de Europese overschrijving bij een groot deel van onze activiteiten, zowel nationaal als internationaal. ING heeft ons bij deze overgang goed en efficiënt begeleid en verwerkt momenteel een aanzienlijk deel van onze transacties, volledig conform SEPA-regels.

12 Do not put content in the Brand Signature area 12 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U kunt de vruchten plukken van standaardisatie en harmonisatie Waarom is SEPA goed voor u?

13 Do not put content in the Brand Signature area 13 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U kunt kosten efficiëntie bereiken door het stroomlijnen van uw BackOffice verwerking Waarom is SEPA goed voor u?

14 Do not put content in the Brand Signature area 14 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U heeft maar 1 rekening nodig voor hele SEPA zone Waarom is SEPA goed voor u? Beperkingen centralisatie SDD: Geografisch, muntsoort (alleen EUR), Betaalinstrumenten (geen cheques of letters of exchange bijv.) en mogelijk wettelijke of fiscale belemmeringen U heeft soms nog wel een bank nodig die u lokaal kan ondersteunen

15 Do not put content in the Brand Signature area 15 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U kunt makkelijker van bank switchen Waarom is SEPA goed voor u?

16 Do not put content in the Brand Signature area 16 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U kunt uw lokale formaten uitfaseren, daardoor centraliseren van uw A/P en A/R Waarom is SEPA goed voor u?

17 Do not put content in the Brand Signature area 17 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U heeft meer juridische zekerheid en een meer betrouwbaar betalingsverkeer Waarom is SEPA goed voor u?

18 Do not put content in the Brand Signature area 18 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Waarom is SEPA goed voor u? U heeft minder IT kosten (uniforme standaarden en formaten in SEPA zone)

19 Do not put content in the Brand Signature area 19 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U kunt beter reconciliëren door specifieke opdrachtgever referentie max 140 posities omschrijvingsinformatie (ook gestructureerd, bijv betalingskenmerk acceptgiro) Waarom is SEPA goed voor u?

20 Do not put content in the Brand Signature area 20 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U maakt minder fouten door automatische exception handling (retour/storno) Waarom is SEPA goed voor u?

21 Do not put content in the Brand Signature area 21 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U loopt minder operationeel risico (niet meer gefragmenteerd over locaties) Waarom is SEPA goed voor u?

22 Do not put content in the Brand Signature area 22 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U heeft meer grip op uw liquiditeit (niet meer funden en sweepen over de locaties) Waarom is SEPA goed voor u?

23 Do not put content in the Brand Signature area 23 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U kunt in het buitenland zakelijke kansen grijpen – pitchen Waarom is SEPA goed voor u?

24 Do not put content in the Brand Signature area 24 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U kunt nu Europees incasseren Waarom is SEPA goed voor u?

25 Do not put content in the Brand Signature area 25 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine U heeft minder kosten voor buitenlands betalingsverkeer Waarom is SEPA goed voor u?

26 Do not put content in the Brand Signature area 26 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Waarom nu SEPA ook voor u? SEPA kan niet los gezien worden van uw gehele financiële waardeketen daarom is een geïntegreerde aanpak de beste Op de korte termijn zullen bedrijven met een internationaal profiel direct al voordeel behalen Lokale ondernemingen behalen voordeel op de langere termijn: XML formaat vergt investeringen, maar formaat wordt de financiële norm naar verwachting. SEPA producten zijn veelal veiliger dan de lokale varianten Te lang wachten kan bij een eind datum wel eens verkeerd uitpakken (geen externe resources meer beschikbaar)

27 Do not put content in the Brand Signature area 27 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Wat houdt SEPA concreet in? NB In NL blijft overeind: acceptgiro, digitale nota, spoedbetaling, iDeal betaling

28 Do not put content in the Brand Signature area 28 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Wat houdt SEPA concreet in? Harmonisatie van betaalproducten: Europese overschrijving Europese incasso Cards Kenmerken: - Betalingen / incasso’s in Euro - Eén rekening volstaat - Formaat Unifi XML (ISO 20022) - Gebruik van IBAN/BIC!

29 Do not put content in the Brand Signature area 29 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Gebruik van IBAN Rekeningnummer INGB NL INGBNL.. Bankcode Landcode Controlegetal

30 Do not put content in the Brand Signature area 30 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine SEPA Credit Transfer – Europese overschrijving Europese Overschrijving

31 Do not put content in the Brand Signature area 31 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Europese overschrijving Transparantie en duidelijkheid in transactiekosten Verwerking in max 3 dagen End-to-end verzending van overschrijvingsinformatie ( tot 140 karakters) en een unieke betalingsidentificatie ( tot 35 karakters)

32 Do not put content in the Brand Signature area 32 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine SEPA Cards – Europese kaartproducten Europese Cards

33 Do not put content in the Brand Signature area 33 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine ProductMerklogo’s (voorbeelden)Waar te gebruiken Debit Card Het aankoopbedrag wordt direct afgeschreven van de rekening van de consument. PIN alleen in Nederland Bankcontact/MisterCash alleen in België V PAY in Europa Maestro wereldwijd Credit Card Het aankoopbedrag wordt later (in eens of in termijnen) afgeschreven van de rekening van de consument. Wereldwijde acceptatie Verschillende kaartproducten

34 Do not put content in the Brand Signature area 34 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Wat is EMV? EMV staat voor Europay, MasterCard en VISA, de kaartmaatschappijen die deze chipstandaard hebben ontwikkeld EMV is een standaard op chiptechnologie voor kaartbetalingen. Kortom betalen met een chip in plaats van met een magneetstrip Doel: fraude door het kopiëren van de magneetstrip (skimming) tegengaan. De banken in Europa hebben met elkaar afgesproken alleen nog deze veiligere chiptechnologie te gebruiken en magneetstriptransacties uit te faseren Om met EMV te betalen is een pas met een EMV chip nodig en een betaalautomaat met EMV geschikte hardware en software

35 Do not put content in the Brand Signature area 35 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine “Het nieuwe pinnen”  “Het nieuwe pinnen” is de omschakeling voor bankpasbetalingen naar EMV, de Europese standaard in elektronisch betalen via de chip op de betaalpas in plaats van de magneetstrip.  Consumenten moeten op een nieuwe manier gaan pinnen, namelijk “dippen” in plaats van “swipen”.  “Het nieuwe pinnen” wordt daarom als term gebruikt in de communicatie naar consumenten.  Maestro en V PAY voldoen aan SEPA en ING-standaard.  PIN in 2012 gaat verdwijnen.

36 Do not put content in the Brand Signature area 36 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Wat merkt de consument en winkelier van het nieuwe pinnen? Voor de consument: Niet langer haalt de consument de betaalpas door de kaartlezer, maar steekt hij de debit card in de chiplezer. Dit betekent dat klanten moeten “dippen” in plaats van “swipen” - Dialoogvolgorde (PIN – bedrag wordt bedrag – PIN) - Pas blijft in de automaat tot completering transactie Voor de winkelier: - Maestro en V PAY zijn veel veiliger dan PIN! Dus minder kans op skimming - Klanten moeten anders geïnstrueerd worden (dipdwang) - Merchants moeten wel eerst actie ondernemen om Maestro en V PAY te kunnen accepteren! - Voor Maestro en V PAY vindt er géén prijsverhoging plaats ten opzichte van PIN

37 Do not put content in the Brand Signature area 37 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine SEPA Direct Debet – Europese incasso Europese Incasso

38 Do not put content in the Brand Signature area 38 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Standaard en zakelijke versie Verwerking same day (D = debet dag, settlement dag, valutadag als credit dag) Aanlevertijden variëren Machtiging nodig Crediteur Identificatie verplicht Reconciliatie Storneringen Europese incassso

39 Do not put content in the Brand Signature area 39 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Machtiging proces: Incasso proces: Debiteur 2a ondertekende machtiging 1. machtiging Crediteur 3. Digitaliseren en archiveren machtiging Debiteur Crediteur Crediteur Bank 1.Incasso bestand (incl MRI) 2. Check MRI 3. Incasso opdracht 5. debitering Debiteur Bank Europese incasso – Standaard (Core)

40 Do not put content in the Brand Signature area 40 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Europese incasso – Standaard (Core) D-14D-5D-2DD + 8 weeks D + 13 months Tijdlijnen

41 Do not put content in the Brand Signature area 41 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Debiteur 2a ondertekende machtiging 1. machtiging Crediteur 3. Digitaliseren en archiveren machtiging Debiteur Bank 2b: machtiging data + instructies Debiteur Crediteur Crediteur Bank 1.Incasso bestand (incl MRI) 2. Check MRI 3. Incasso opdracht 5. debitering Debiteur Bank 4. Check correctheid MRI Europese incasso – Zakelijk (B2B) Machtiging proces: Incasso proces:

42 Do not put content in the Brand Signature area 42 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Europese incasso – Zakelijk (B2B) D-14D-1D 123 Tijdlijnen

43 Do not put content in the Brand Signature area 43 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Europese incasso – Pre-notificatie Wat is een pre-notificatie? Waarom een pre-notificatie? Wanneer moet deze verstuurd worden? Formaat pre-notificatie? Mogelijk te combineren met Elektronisch factureren

44 Do not put content in the Brand Signature area 44 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Europese incasso – machtigingen Nu op papier, in toekomst ‘E-mandate’ Archivering door Crediteur Elektronisch maken bepaalde velden - MRI (Crediteur) Vervalt bij geen gebruik na 36 maanden Kopie mandaat kan gevraagd worden Migratie/conversie

45 Do not put content in the Brand Signature area 45 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Europese incasso – machtigingen Door ondertekening van dit formulier geeft u toestemming aan – {NAAM VAN INCASSANT} doorlopend incasso-opdrachten te sturen naar uw bank om een bedrag van uw rekening af te schrijven wegens {OMSCHRIJVING DIENSTVERLENING/BESTELLING} en – uw bank om doorlopend een bedrag van uw rekening af te schrijven overeenkomstig de opdracht van {NAAM VAN INCASSANT} Als u het niet eens bent met deze afschrijving kunt u deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht weken na afschrijving contact op met uw bank. Vraag uw bank naar de voorwaarden. Doorlopende machtiging LOGO Incassant Naam {INCASSANT} Adres {INCASSANT} Postcode/woonplaats {INCASSANT} Land {INCASSANT} Naam Adres Postcode en plaats Bank identificatie (BIC) Rekeningnummer (IBAN) Incassant ID XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Referentiecode machtiging XXXXXXXXXXXXXX : A. van den Bos : Beethovenstraat 34 : 3851 AF Amstelveen : XXXXXXXX : XXXXXXXXXXXXXXXX Plaats en datumHandtekening _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ SEPA

46 Do not put content in the Brand Signature area 46 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Machtiging Service Uw machtigingen online managen Omzetten van uw machtigingen naar SEPA Beheren van uw machtigingen Versturen van machtigingen en brieven Omzetten van bestanden naar SEPA formaat Service Desk 5 Sentenial is een strategische partner van ING Bank N.V voor het verlenen van Machtiging Services aan ING crediteuren

47 Do not put content in the Brand Signature area 47 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Eén oplossing voor al uw machtigingen: Opstellen, beheren en archiveren Verwerking van uw transacties op STP basis (Straight-Through-Processing) Modulaire oplossing bespaart kosten: u kiest de diensten die u nodig heeft Volledige ondersteuning bij de overgang naar de Europese Incasso, inclusief Customer Support in het Engels, Nederlands en Frans Snelle implementatie in slechts enkele weken. Onze diensten zijn direct te gebruiken, aangezien er geen software geïnstalleerd hoeft te worden. Machtiging Service

48 Do not put content in the Brand Signature area 48 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Welke voorbereidingen moet u treffen? 1. Voorbereiding benoem een projectmanager en reserveer budget ga na of uw IT-systemen SEPA ondersteunen (veldlengtes, IBAN/BIC, nieuwe velden in XML formaat, maar ook het onderscheid nieuwe/bestaande klanten en het onderscheid eenmalige/doorlopende incasso om de aanlevertijd te kunnen bepalen) verzamel IBAN- en BIC-informatie en zet deze ook zelf op uw factuur Bereid uw afdelingen klantenservice voor op mogelijke vragen (wat is IBAN, waar vind ik die, waarom moet dat?) 2. Analyse analyseer de mogelijkheden evalueer uw bankrekeningstructuur en bankrelaties bepaal hoe u, ten aanzien van het Europese incasso, om wilt gaan met uw meldingen vooraf en het beheren van de machtigingen. 3. Uitvoering bepaal de tijdlijnen – stel een plan op kies een deskundige bank uit als partner

49 Do not put content in the Brand Signature area 49 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Hoe kan ING u helpen? Wij hebben de expertise om u te helpen bij de overgang naar SEPA Wij bieden services die de overgang vergemakkelijken Wij helpen u om de voordelen van SEPA te realiseren Zo werken we samen aan de toekomst

50 Do not put content in the Brand Signature area 50 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine SEPA is leuk

51 Do not put content in the Brand Signature area 51 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Dank voor uw aandacht! Heeft u vragen?

52 Do not put content in the brand signature area ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Appendix

53 Do not put content in the brand signature area ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Appendix

54 Do not put content in the brand signature area ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Appendix

55 Do not put content in the brand signature area ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine

56 Do not put content in the Brand Signature area 56 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine EUP vs Europese overschrijving Product Kenmerken European Payment (EUP) Europese overschrijving Valuta€€ Geschikt voor grensoverschrijdende transacties Geschikt voor binnenlandse transacties- Geschikt voor Euro betalingen < Geschikt voor Euro betalingen > IBAN/BIC vereist (ook voor binnenlandse transacties) Gegarandeerde maximale verwerkingstijdVerschilt per land.max. 3 dagen (1 dag vanaf 1/1/2012) ING respecteert huidige binnenlandse tijdslijnen Voorspelbare/Automatische afhandeling van afgewezen en teruggestuurde betalingsopdrachten - Max. aantal karakters voor overschrijvingsinformatie Max. aantal karakters voor betalingsidentificatie1635 Transactiebedrag volledig overgeplaatst Overschrijvingsdata en betalingsidentificatie worden end-to- end meegestuurd. -

57 Do not put content in the Brand Signature area 57 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine IBAN / BIC Service NL Doelstelling: het eenmalig (of enkele malen) verrijken van administraties met IBAN BIC Onafhankelijke stichting opgezet vanuit de Nederlandse Vereniging van Banken Meest betrouwbare IBAN/BIC service ivm correcte database Service voor gemakkelijk opzoeken van rekeningnummers Geschikt voor: Grote bestanden en voor losse nummers Bedrijven en consumenten Via internet, telefoon, sms en bestandsuitwisseling

58 Do not put content in the Brand Signature area 58 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Process of the payment - 1: pre-notification The provider sends to the debtor a pre advice at least 14 days before the due date (or timeframe as agreed bilaterally) rule Pre-notification Mandate reference : Name of the supplier : Subscription Magazine ABC Amount : 57,23 euros Payment date : every year 15th of January First payment : 15th of January 2010 Pre-notification Mandate reference : Name of the supplier : Subscription Magazine ABC Amount : 57,23 euros Payment date : every year 15th of January First payment : 15th of January 2010 Options for the creditor: Separate letter Joined with statement Joined with invoice Overview for a yearly plan of collection Specific agreement with debtor Out of scope for the banks

59 Do not put content in the Brand Signature area 59 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine 59 Process of a new Mandate rule 2.2. The creditor sends a contract / an invoice and a mandate form to his client Contract / Invoice Reference : Provider’s name : subscription Magazine ABC Amount : 57,23 € Payment by : European Direct Debit Contract / Invoice Reference : Provider’s name : subscription Magazine ABC Amount : 57,23 € Payment by : European Direct Debit 2.4. The creditor updates his administration and archives the mandate. The mandate becomes dematerialized 2.3. The debtor sends the filled and signed mandate to the creditor Obligations for the creditor: not used for 36 months : cancel mandate nor creditor bank nor debtor bank obliged to control 2.1. The customer buys a good/service from the provider Debtor Creditor Creditor’s bank 1. The creditor signs a core collection agreement

60 Do not put content in the Brand Signature area 60 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine 60 Process of B2B Mandate rule Creditor’s bank 1. The creditor signs a B2B collection agreement Debtor’s bank 2.2. The debtor sends the filled and signed mandate to the creditor 2.4. The creditor dematerializes the mandate The creditor sends a B2B Mandate to the debtor 2.3. The debtor sends a copy of the mandate with instructions to the debtor bank

61 Do not put content in the Brand Signature area 61 ING main colour palette ING secondary colour palette Map colours FillLine Nieuwe regel vanaf juli 2009: ISO landcode van land van uitgifte Creditor ID (voor ons is dit uiteraard NL) Check digit : Wordt berekend over element 1 + element 4 via Modulo algoritme (net als IBAN) 8 15 : KvK nummer (8 pos.) : Locatie code (4 pos.) Indien de Crediteur geen KvK nr. heeft: 8 15 : (8 pos.) : Dummy nummer aanvraag bij NVB (4 pos.) Verplichtingen Bank Crediteur:  Elke bank moet een crediteur op diens verzoek van een Creditor ID kunnen voorzien. Tevens moeten zij bij uitgifte hiervan aan een klant een certificaat van juistheid van de gegevens van de Creditor ID verschaffen, opdat de klant ook bij andere banken (ook cross-border) ditzelfde Creditor ID kan gebruiken Crediteur Identificatie NL (Creditor ID) NL ZZZ


Download ppt "Do not put content in the brand signature area ING main colour palette 255 102 0 90 106 154 171 161 149 0 102 ING secondary colour palette 90 106 154 215."

Verwante presentaties


Ads door Google