De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DATAMODELLEREN. Problemen van een slecht ontworpen database Redundantie: Gegevens meer dan 1 keer in DB Klant doet 2 bestellingen. Klantgegevens worden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DATAMODELLEREN. Problemen van een slecht ontworpen database Redundantie: Gegevens meer dan 1 keer in DB Klant doet 2 bestellingen. Klantgegevens worden."— Transcript van de presentatie:

1 DATAMODELLEREN

2 Problemen van een slecht ontworpen database Redundantie: Gegevens meer dan 1 keer in DB Klant doet 2 bestellingen. Klantgegevens worden 2 keer bij de bestelling opgeslagen Inconsistentie: Dezelfde soort gegevens worden op verschillende manieren opgeslagen Postcode: 2233AB en 2345 CD Isolatie: Geen relatie tussen tabellen

3 Oplossing: Modelleren Verschillende tools en methoden Wij gebruiken: FCO-IM (Fully Communication Oriented Information Modelling) Inhoudelijke expert (opdrachtgever) en Technische expert (uitvoerder) meestal niet dezelfde persoon Communicatieprobleem!

4 Oplossing: Modelleren FCO-IM tracht communicatieprobleem op te lossen Slaat brug tussen opdrachtgever en uitvoerder FCO-IM destilleert feiten (data) uit ‘gewone’ mensentaal

5 FCO-IM Informatie wordt in voorbeeldzinnen geformuleerd (feitexpressies). Docent Wt geeft het vak Informatica Zinnen moeten elementair zijn Fout: Leerling 8231 zit in klas 4b en heeft een 6 voor scheikunde Goed: Leerling 8231 zit in klas 4b Leerling 8231 heeft een 6 voor scheikunde

6 Classificeren Vang alle relevante feiten in enkele voorbeeldzinnen en zet ze bij elkaar: (Dit geeft een beeld van de structuur van de feiten) Leerling heeft naam Ronald van Putten Leerling heeft naam Hans Reinders. Leerling heeft naam René Franquinet. Leerling zit in klas 4Hc. Leerling zit in klas 4Va. Leerling zit in klas 4Hb. Leerling heeft vak sk van docent kox. Leerling heeft vak sp van docent agu. Leerling heeft vak ak van docent bht.

7 Kwalificatie Geef elke groep feitexpressies een zinnige naam: Leerling heeft naam Ronald Leijtens. Leerling heeft naam Hans Reinders. Leerling heeft naam René Franquinet. Leerling zit in klas 4Hc. Leerling zit in klas 4Va. Leerling zit in klas 4Hb. Leerling heeft vak sk van docent kox. Leerling heeft vak sp van docent agu. Leerling heeft vak ak van docent bht. Leerlingnaam Leerlingklas Leerlingdocent

8 Feittypen Leerling zit in klas 4Hc. Leerling zit in klas 4Va. Leerling zit in klas 4Hb. Feittype: standaardformulering van dezelfde soort feitexpressies Leerling... zit in klas... Zelfde soort feitexpressies alleen objecten verschillen feitexpressie zit in object leerling object klas 4Hc

9 Objecttypen Verder generaliseren: Objecttypen Objecttype: soort object Bijvoorbeeld: Leerling, Klas feitexpressie zit in object leerling object klas 4Hc objecttype Klas objecttype Leerling

10 Verder uitsplitsen: labels Label: aanduiding van een specifiek object Bv: Labeltype: soort label Bv: leerlingnummer feitexpressie zit in object leerling object klas objecttype Klas objecttype Leerling labeltype klascode labeltype leerlingnummer label label 4Hc

11 Stappenplan 1. Gegevens analyseren en omzetten in feitexpressies (voorbeeldzinnen) 2. Classificeren (groepen en kwalificeren (naam geven)) van feitexpressies 3. Afleiden van objecttypen en labeltypen 4. Digitaal invoeren (Infagon) 5. Optimaliseren (Infagon) 6. Database genereren (Infagon -> MS Access) 7. Database vullen (MS access) 8. Database gebruiken en beheren


Download ppt "DATAMODELLEREN. Problemen van een slecht ontworpen database Redundantie: Gegevens meer dan 1 keer in DB Klant doet 2 bestellingen. Klantgegevens worden."

Verwante presentaties


Ads door Google